Jursvults?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Jursvults?

Post by Lillelunde »

Hei dere!
Lurer på en ting, har hatt 4 rotter før, og har nå 5. Tisha, en av de to gamleste jeg har nå (blir 1 år 7 August) har fått en liten klump under brystvorten sin, den ligner ikke på jursvults, alle de 4 døde har hatt det. Den er mykere og ikke så hard, men før oppdaget jeg de ikke før de var 5 mm, denne er ca 1 mm nå, og det jeg er mest redd for er at jeg drar på ferie om 6 dager, og skal være borte i 3 uker! Tenkte å ta en tur til veterinæren på onsdag for å skjekke.
Det jeg lurer på er hvor fort de kan vokse? er så lenge siden jeg har sett en nå. :wink:
Og hvis det er jursvults, er det noen i Rogaland som eventuelt kan passe henne og søsterene? Mye tryggere å vite om hun kan bo hos noen som har peiling på rotter, enn at hun skal være på dyrepass i en dyrebutikk :cheerful:
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Jursvults?

Post by Stine »

Jursvulster vokser i veldig varierende tempo. Jeg har opplevd å finne svulster på størrelse med en halv ert som har vokst seg til størrelsen på 2 valnøtter på 2 uker, og jeg har opplevd å finne svulster på størrelse med erter som etter noen mnd kun hadde fordoblet seg i størrelse, så det varierer veldig(dette var ikke min rotte, jeg hadde selvfølgelig fått den operert bort før det hadde gått så lang tid!).
Jo fortere du får operert den bort(om det er en jursvulst), jo bedre, men det er lurest om du selv kan være sammen med henne og passe på henne iallefall de første 2 dagene etter operasjon, men gjerne en liten uke etterpå.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Re: Jursvults?

Post by Lillelunde »

ja det er jo det som er problemet, at jeg ikke kan være der etter operasjonen, i og med at jeg reiser om 5 dager nå.. blir borte i 3 uker også,får se hvor fort den vokser og få søsteren min til å gå med henne for meg, men da blir det jo litt mer utrykt for henne?
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

Post Reply