Hjelp !! tynn og dårlig ?:(

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
runisusann

Hjelp !! tynn og dårlig ?:(

Post by runisusann »

Hei. Jeg fikk meg to nye rotter, de er søsken og har vert i lag hele livet, men den ene er blitt tykk og den andre tynn, jeg har prøvd å skille de så den andre skal få spist, men da bare "sørger" den og rister i buret for å komme til den andre. har dere noen tips ? de er rundt 2 år begge to. Og de hoster av og til og når de puster piper det laft noen ide om hvorfor ? Vil veldig gjerne ha raskt svar :)

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hjelp !! tynn og dårlig ?:(

Post by wollf »

ng luftproblemene ville jeg tatt rotta til dyrlege, sjekke lunger for luftveisinfeksjoner og slik.. det kan være dødelig om de går for lenge med det.

du ar to meget gammle damer, så da vil jeg anbefale deg å bare la de være sammen og heler bruke for med hele biter. ntf her selger et kjempebra for som kanskje kan hjelpe masse...
ikke gi henne noe godbiter, det er oftest det som gjør det værst. men hun er såpass gammel nå at hun vil nok bare ha et godt liv.

all creds til deg som har tatt imot omplasserings rotter, flere som burde følge dine spor der;)

runisusann

Re: Hjelp !! tynn og dårlig ?:(

Post by runisusann »

hei :) ja, det var noen som hadde skaffet de til ungene så ville de ikke ha de etter et halvt år å da var de alene, de har aldrig stått i trekk og heller nesten ikke vert borti sagspon. Men de har gjort det lenge... Det er to hann rotter :) :) men er det gammelt med 2 år ?

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Hjelp !! tynn og dårlig ?:(

Post by Stine »

2 år er gammelt for rotter ja :wink:
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hjelp !! tynn og dårlig ?:(

Post by wollf »

rotter lever ca rundt 2 år.

runisusann

Re: Hjelp !! tynn og dårlig ?:(

Post by runisusann »

åå, det er så trist at de lever så kort, men den forje rotten min levde til den var 5 år

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hjelp !! tynn og dårlig ?:(

Post by wollf »

5 år? tuller du???

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Hjelp !! tynn og dårlig ?:(

Post by Tonje Lenore »

runisusann wrote:åå, det er så trist at de lever så kort, men den forje rotten min levde til den var 5 år
5 år??? :sjokkert:
Shit, eldste rotta mi ble litt over tre år! :sjokka:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Re: Hjelp !! tynn og dårlig ?:(

Post by Skaubytroll »

Selvom de allerede er 2 år, så kan de jo ha masse kvalitetstid igjen å leve.
Gi dem et godt basisfôr, og ta de med en tur til dyrlegen og få sjekket om de lydene trenger å bli medisinert bort.
Og det er tydelig at de er veldig avhengig av hverandre, så hvis du har tenkt å fortsette med rotter etter disse så kanskje du burde vurdere å skaffe en liten rotte eller to til, slik at det ikke blir så leit hvis den ene dør.

Veldig snillt gjort av deg å ta imot rottene :)
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Hjelp !! tynn og dårlig ?:(

Post by Matmor »

Gratulerer med bruktrotter! Luftvegsinfeksjoner kan nedsette apetitten kraftig, så en tur til veterinær for sjekk er viktig. Hvis han ikke vil spise ordentlig går immunforsvaret også nedenom og hjem nokså raskt, nemlig.

Når det gjelder fóring vil jeg foreslå å gi babygrøt/babymat fra glass som du kan gi den tynne rotten alene. Bare la dem ha tørrfór i buret, men ta den tynne ut litt for seg selv morgen og kveld og gi ham tilleggsfóret da. Kanskje du må gi kameraten en bitteliten smak så han ikke skal føle seg slemt behandlet :wink: Men hvis den ene får en klatt ytterst på en teskje og den andre et par spiseskjeer får vi håpe den tynneste legger på seg.

Lykke til!

runisusann

Re: Hjelp !! tynn og dårlig ?:(

Post by runisusann »

tusen takk for alle tipsene :) skal prøve med Babymat :) skal sjekke den hostingen :)

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Re: Hjelp !! tynn og dårlig ?:(

Post by Skaubytroll »

Lykke til :)

Også må du gjerne holde oss oppdatert med hvordan det går ;)
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

runisusann

Re: Hjelp !! tynn og dårlig ?:(

Post by runisusann »

det skal jeg gjøre :)

runisusann

Re: Hjelp !! tynn og dårlig ?:(

Post by runisusann »

Hei,nå har jeg gitt den babygrøt med litt rømme, den nekter å spise utenfor buret sitt så jeg må fore den i buret :) jeg har og fått for med høyt fett innhold til den :) Håper den blir mye bedre nå :)

Post Reply