Vekttap og blind (?)

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Glenn
Pinky
Posts: 11
Joined: 26 Feb 2007, 02:59

Vekttap og blind (?)

Post by Glenn »

Heisann,

Skulle gjerne hatt noen tips hvis noen kjenner igjen dette. Min samboers Bella (ca 15 måneder) er begynt å bli litt for tynn/mager til at vi liker det. Hun spiser tilsynelatende normale mengder mat, spesielt godbiter, men samtidig tror vi hun kan ha blitt svaksynt eller blind fordi hun klatrer merkelig, og ikke reagerer på mat før hun har det oppunder nesa (= ser ikke at godbiten kommer). Hun vil f.eks. bare klatre nedover, og har dårlig koordinasjon når hun hopper eller slipper seg ned fra noe. Tredje symptom er at hun på framføttenes "albuer" har noe som ser ut som skrubbsår eller skorper etter små blødninger. Hun er også litt slapp med "hendene" og holder ikke alltid maten hun spiser.

Dette har kommet nokså fort og vi holder på å observere henne for å kunne avgjøre om vi innbiller oss noe, eller om det er som vi tror.

På den positive siden så spiser og drikker hun av egen kraft, hun beveger seg nesten like mye som før, blir ikke trakassert av storesøster Maja, avføring ser normal ut, har ikke mistet pels, og har ellers ikke annet lynne enn før.

Noen tips?

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Vekttap og blind (?)

Post by Larm »

Har du sjekket om hun er veldig tørr på øynene? Det kan nemlig føre til dårlig syn.
Hvis hun er det, så kan du f.eks. kjøpe en gele som heter Lubrithal hos veterinær og dryppe øynene hennes med det. Den varer i mange timer. Det er det de pleier å ta på øynene til dyrene under operasjoner for at de ikke skal tørke ut.
Eventuelt kan du kjøpe f.eks. viskotears på apoteket, men den varer ikke like lenge som Lubrithal.

Leste 3. sy,ptom nå, så ikke det i sted :oops:
Dette kan tyde på svulst i hjernen/øret. Det forklarer i så tilfelle dårlig koordinasjon, nedsatt syn og problemer med å holde på mat. Dersom hun begynner å få hodet på skeive eller begynner å blø fra øret, så bør du kontakte veterinær med en gang. :trist:
Det kan også være at hun har ørebetennelse, men jeg heller mot svulst i forhold til symptomene (men jeg er jo selvsagt ikke veterinær og jeg har heller ikke sett på henne). Hvis det er ørebetennelse skal du kunne kjenne en vondt lukt fra øret som er betent. Det må i så tilfelle behandles snarest.

Hvis det er svulst så er eneste alternativet avlivning når hun blir for dårlig. Dette kan ikke behandles med annet enn smertestilllende (metacam), noe som bare lindrer eventuelle smerter hun har, det fjerner ikke problemet. :trist:

Lykke til :cheer:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Vekttap og blind (?)

Post by Matmor »

Jeg synes også at det er en alvorlig liste med symptomer på denne rotta. Alt tyder på at det er mye som svikter på én gang.

Sårene på bena hennes høres ut som bumblefoot, eller pododermatitt på "norsk". Det tyder på dårlig blodsirkulasjon eller nedsatt immunforsvar i huden, eller begge deler. Det, og hvordan buret er innredet samt hva slags mat hun får er kanskje det eneste du kan gjøre for henne fram til hun får time hos veterinær. Hun bør absolutt til veterinær i løpet av få dager (denne uken.)

Jeg tror hun kan ha mistet luktesansen, så det er viktig at matskålen alltid havner på samme sted hvis hun er blind også. Ofte er det lettere for syke rotter å ta til seg halvfast mat, i form av grøt, moste grønnsaker o.l. enn tørrfór.
For sårene på bena er det viktig at hun har et mykt underlag som holdes rent. Hvis rottene dine ikke har veldig lange og krokete negler kan du bruke et fleece-underlag til henne. Hun kan dessuten ha nytte av sårsalve. Sinksalve til barn kan hjelpe noe, men sannsynligvis er det ikke nok.

Krysser fingre (og lurer på hvor smiley'sene er blitt av!)

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Vekttap og blind (?)

Post by tantepose »

De ligger på "skriv svar" men ikke på "hurtig svar". :cool:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Glenn
Pinky
Posts: 11
Joined: 26 Feb 2007, 02:59

Re: Vekttap og blind (?)

Post by Glenn »

Takk for svar og tips. Vi har nå bestilt veterinærtime og skal observere fram til da. Svulst låter ikke bra, men det er jo ikke så mye å få gjort, man må ta det som kommer.

Irmiel
Gnager på ledninger
Posts: 110
Joined: 23 Oct 2010, 00:40
Location: Narvik

Re: Vekttap og blind (?)

Post by Irmiel »

Inotyol er en super sårsalve som er laget for spedbarn. Den kan funke bra.
Lykke til og fingrene krysset for det beste!
All those who believe in telekinesis raise my hand...

Ayari's Storm - Sansa - Eleanor
R.I.P Murmeli's Jaz & Pax Riot <3

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Vekttap og blind (?)

Post by Larm »

Det røde på hendene, kan det vaskes vekk uten at det er sår under? I så tilfelle kan det være at hun har problemer med å vaske seg og at det stammer fra nese og øyner (porphyrin)
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Glenn
Pinky
Posts: 11
Joined: 26 Feb 2007, 02:59

Re: Vekttap og blind (?)

Post by Glenn »

Hei, det røde på armene/albuene er mer sår eller sårskorper. Jeg kan ikke tolke det som noe annet. Litt merkelig at det kommer på begge albuene, på samme sted.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Vekttap og blind (?)

Post by Matmor »

Ta en titt på helsearkivet og sjekk bumblefoot/pododermatitt. Det du beskriver høres veldig likt ut. Det kommer ofte på begge bena samtidig eller nesten samtidig.

Post Reply