Hvor skal sprøyta??

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Titovn
Sover i do
Posts: 236
Joined: 18 Jan 2011, 23:39
Kjønn: Kvinne
Location: Vestfold

Hvor skal sprøyta??

Post by Titovn »

Vi må nå desverre avlivebvvår vakre Luna :sadpace: Menj eg har lest litt rundt omkring at forskjellige veterinærer setter slike sprøyter på forskjelilge steder, og noen av disse stedene er jo ganske smertefult for rotta..

HVor skal disse sprøytene settes slik at det blir best for rotta??
If you live among wolves, you have to act like a wolf.

Måtte dere alle kose dere på de evige osteenger - høyt elsket, dypt savnet, men aldri glemt
Kiba Luna Atelah Shax Blue Rebel Mimmi Theodorine Mirax Leah Malin Honey Zenia Zuki Alma Wilma Tundra Una Revanta

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Hvor skal sprøyta??

Post by tantepose »

Så leit! :trist: Innsovningssprøyta settes i nakkeskinnet.Jeg pleier å holde rotta inntil meg med begge hender,så drar dyrlegen skinnet litt ut og setter sprøyta under huden.Dette går fort.Så skal man vente til rotta sover tungt,ofte trengs flere innsovningsdoser og det kan ta tid.Jeg sitter da med i rotta godt inntil meg,enten hun vil under genseren eller opp til halsen.Når rotta sover tungt,(er man usikker sjekker man forsiktig reaksjon på øyet,er det reaksjon venter man),kan avlivingssprøyta settes i buken,da går det fortere.Rotta kjenner ikke dette om den er helt uten reaksjon på øyet.
Jeg ønsker deg lykke til,vær rolig,(det er lov å gråte!)og husk at det er ditt dyr,det er du som bestemmer.Men god dialog med dyrlegen er viktig for alle parter.Snakk om hvordan det skal foregå på forhånd.Og husk at du hjelper din lille venn nå!Varme "er med deg" tanker fra meg! <3
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Titovn
Sover i do
Posts: 236
Joined: 18 Jan 2011, 23:39
Kjønn: Kvinne
Location: Vestfold

Re: Hvor skal sprøyta??

Post by Titovn »

Tusen takk for svar!

Ja, kjempetrist, hadde håpet kuren vi prøvde funket, men den gjorde ikke det :sadpace: Så siden vi skal kjøpe nytt bur, har vi egentlig ikke råd til en operasjon, + i min verden syns jeg det nesten er helt bortkastet å betale 4-5.000,- for en operasjon hvor sjansen er 50/50 - hvertfall nå som økonomien står dårlig til. Veterinære anbefalte også at avlivning var det beste, både for rotta og oss :sorry:

Håper jeg klarer å holde henne... Jeg vil det liksom, men det er så tungt! Vår første rotta som vi mister, og hun kunne ifnt levd ett år til :trist: Men ja,s kal prøve å snakke godt ed dyrlegen! Håper bare mamma lar meg evt. skippe skolen den dagen slik at jeg får vært med, elelr at det blir etter skolen.. Hun blir vel bare glad for å bli kvitt en rotte :suspicious: Menj eg tror jeg skal krangle meg til at jeg er med, rett og slett.. *sukk*

Tusen takk igjen !
If you live among wolves, you have to act like a wolf.

Måtte dere alle kose dere på de evige osteenger - høyt elsket, dypt savnet, men aldri glemt
Kiba Luna Atelah Shax Blue Rebel Mimmi Theodorine Mirax Leah Malin Honey Zenia Zuki Alma Wilma Tundra Una Revanta

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Hvor skal sprøyta??

Post by Tonje! »

Stor trøsteklem fra meg :love:
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Hvor skal sprøyta??

Post by tantepose »

Her har jeg svart på en annen tråd.Les dette. :|
tantepose wrote:Så leit! :trist: Innsovningssprøyta settes i nakkeskinnet.Jeg pleier å holde rotta inntil meg med begge hender,så drar dyrlegen skinnet litt ut og setter sprøyta under huden.Dette går fort.Så skal man vente til rotta sover tungt,ofte trengs flere innsovningsdoser og det kan ta tid.Jeg sitter da med i rotta godt inntil meg,enten hun vil under genseren eller opp til halsen.Når rotta sover tungt,(er man usikker sjekker man forsiktig reaksjon på øyet,er det reaksjon venter man),kan avlivingssprøyta settes i buken,da går det fortere.Rotta kjenner ikke dette om den er helt uten reaksjon på øyet.
Jeg ønsker deg lykke til,vær rolig,(det er lov å gråte!)og husk at det er ditt dyr,det er du som bestemmer.Men god dialog med dyrlegen er viktig for alle parter.Snakk om hvordan det skal foregå på forhånd.Og husk at du hjelper din lille venn nå!Varme "er med deg" tanker fra meg! <3
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Hvor skal sprøyta??

Post by Itchigo »

:( Anbefaler deg absolutt å være med, om du orker det. Iallefall viss ikke moren din er så glad i rottene, så er du helt sikker på at alt går fint. Men, tantepose, jeg har avlivet 4 rotter, og de har aldri trengt mer en en dose bedøvelse. Vanligvis er de helt borte på bare 5 minutter... Er det virkelig så vanlig at de trenger flere?
Aurora

Chrizzie
Hamstrer mat
Posts: 379
Joined: 06 Mar 2010, 17:22
Kjønn: Kvinne
Location: Lillestrøm

Re: Hvor skal sprøyta??

Post by Chrizzie »

Jeg har kun måttet avlive en rotte, og min fikk 3 innsovningssprøyter (ville ikke sovne, uansett hvor svak han var) :sadpace: Han idioten satt de i tilegg alle tre i buken/magen, og den siste i hjertet...var en grusom hendelse som jeg aldri vil være med på igjen....(også grunnen til at jeg skiftet veterinær)...
Harvey, Mc Dreamy og Gorm<3
Coel<3

Hvil i fred kjære Prikken,Pepsi,Streken,Chillie,Smoothie,Stian,Gizmo,Joey,Percy,Leon,Kippe,Tahiti,Snipp,Sid,Mojo,Pomelo,Bruce,Luke,Harmony,Faith,Lexus,Lucia,Chianti,Wasabi,Muskat,Timmie og LouLouWho<3

MissGuardian

Re: Hvor skal sprøyta??

Post by MissGuardian »

Jeg har bare måttet avlive en gang, men han fikk også bare en sprøyte for å sovne :sjokkert:

Titovn
Sover i do
Posts: 236
Joined: 18 Jan 2011, 23:39
Kjønn: Kvinne
Location: Vestfold

Re: Hvor skal sprøyta??

Post by Titovn »

Tydeligvis mye skummelt som skjer når det kommer til dette temaet :sjokkert: Men vi får se da hva som skjer, har fått time i morgen kl. halv 3, forhåpentligvis kan noen hente oss på skolen slik at vi rekker det! Prøver ikke tenke på det, og tenker faktisk ikke noe stort på det, på en måte, men alikevell, jeg gruer meg kjenner jeg :sadpace: Får se hva som skjer hos dyrelegn, spørre han/hun om hvor hun har planer om å sette sprøyten. Håper Luna sovner inn ganske så fort, hun er jo en bestemt liten dame, så :crazy:
If you live among wolves, you have to act like a wolf.

Måtte dere alle kose dere på de evige osteenger - høyt elsket, dypt savnet, men aldri glemt
Kiba Luna Atelah Shax Blue Rebel Mimmi Theodorine Mirax Leah Malin Honey Zenia Zuki Alma Wilma Tundra Una Revanta

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Hvor skal sprøyta??

Post by Matmor »

Jeg er ikke helt med på at rottene SKAL ha innsovningssprøyten i nakkeskinnet og ikke i buken. Vi startet med nakkestikk på mine første avlivninger, men har gått over til bukstikk. Så lenge ikke veterinæren kløner eller rotta er svært urolig har det vært mer skånsomt enn nakkestikkene. Mange av englene mine har ikke engang gitt lyd fra seg, og de har sovnet raskere ved magestikk enn ved nakkestikk. De som fikk nakkestikk protesterte høylydt. Bukstikk kan være farlig hvis rotta spreller eller veterinæren har feil vinkel på sprøyta. Derfor er nakkestikk tryggere, men tryggheten kanskje ikke like viktig når det gjelder avlivning.

Trist at det er kommet dit hen :sad:

Titovn
Sover i do
Posts: 236
Joined: 18 Jan 2011, 23:39
Kjønn: Kvinne
Location: Vestfold

Re: Hvor skal sprøyta??

Post by Titovn »

Vel, nå er Luna på de vakre ostenger, mest sannsynlig sammen med hennes rømte søster :angel:
Det var litt rart, egentlig å sitte der og liksom vite hav som skulle skje, samtidig som det virket uvirkelig ._.
Jeg hater også å grine foran folk, så veterinæren var hyggeilg ogg lot oss være ltit alene med henne, så noen tårer ble felt :sadpace:

HUn fikk først en sprøyte i nakkeskinnet, og ga fra seg et lite pip i det veterinæren skulel ta ut sprøyta.. ÅS fikk hunen i hjertet også var hun borte :trist: Det var kjempe rart å hold ei en død rotte, helt slapp, de som pleier å være så.. Jah.. ._.

Det var ikke veterinæren som var den som var flinkest på rotter som gjorde dette, men hun vi fikk, hun kjente jo hvor tynn hun var og mente også at dette var det beste for henne..

Merkelig nok, var jeg ikke så veldig trist den dagen, selvøflgelig når vi var hos veterinæren. Men resten av dagen, var jeg liksom glad.. Hm, tror jeg rett og slett var glad i den forstand at hun ikke kom til å lide mer, at hun slapp dette. Liksom. Og nå i ettertid, tenker jeg helt ærlig nesten ikke at hun ikke er her lengre, siden den siste tiden var hun ekstremt stille av seg, lå og sov for det meste og kom så og si ikke når vi åpent dørene.. Eller, slik har hun vært hele tia da, men liskom, enda mer stille av seg nå på slutten.. Men selvfølgelig, når jeg tenker på det, blir jeg trist. Men jeg har ogs¨lært å gå videre med livet, for jeg tenker at de er forsatt med meg!

Har ikke orket å skrive dette før nå + har hatt en del andre ting å ordne hjemme, så litt seint, ehe. Typisk meg :sarcastic:

Hvil i Fred, vakreste Luna :sadpace:
If you live among wolves, you have to act like a wolf.

Måtte dere alle kose dere på de evige osteenger - høyt elsket, dypt savnet, men aldri glemt
Kiba Luna Atelah Shax Blue Rebel Mimmi Theodorine Mirax Leah Malin Honey Zenia Zuki Alma Wilma Tundra Una Revanta

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Hvor skal sprøyta??

Post by tantepose »

Varm trøsteklem fra meg.<3
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Hvor skal sprøyta??

Post by Tonje! »

Stor trøsteklem fra meg og :love:
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Colibri87
Pinglerotte
Posts: 31
Joined: 09 Feb 2011, 15:59

Re: Hvor skal sprøyta??

Post by Colibri87 »

Off får tårer i øyene bare jeg leser dette.. håper aldri den dagen kommer at jeg må avlive rottene mine. Håper på de dør naturlig

Post Reply