Lavendelen min har svulst igjen

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Lavendelen min har svulst igjen

Post by Itchigo »

Har ikke vært så aktiv på forumet i det siste, og savner det litt, men det skjer så mye i 10. klasse!
Uansett, Lavendel er vel nå den eneste KO rotten som fortsatt lever? Hun er 2 år og 4 måneder gammel, og i overaskende god form. Hun løper rundt, hopper opp på esker og opp i sengen min. Hun sover en del også, men det skjønner jeg godt! Hun har en ganske stor svulst under den ene armen. Nå er den vel ca like stor som en litt stor lime (dårlig eksempel, i know). Den plager henne når hun løper og når hun skal spise, det ser jeg jo. Likevel så er hun så full av liv og livslyst! Det er egentlig helt grusomt, for jeg hadde regnet med at hun liksom skulle falle sammen når hun ble over to år, slik de andre rottene har gjort. Men hun er jo like sprek som hun var for et halvt år siden!

Jeg vet at jeg ikke greier å avlive henne når hun er så sprek, hun er jo alenerotte og hun har knyttet seg veldig sterkt til meg.

Likevel, så må man jo nesten ta et valg. Alle jeg kjenner ville syns jeg var helt gal som i det hele tatt vurderer det, men jeg har tenkt en del på operasjon i det siste. Men er det bare tull? Det er jo risky med en rotte på den alderen... Og jeg vil ikke at hun skal ha det vondt. Men jeg ser at hun har det vondt pga hun ikke kan bevege seg fritt. Den forrige operasjonen gikk jo så fint... Og jeg kan jo tjene inn penger, 1700 kr er ikke så mye (JO DET ER DET!!!!) Men jeg kan bare selge hengekøyer til dere eller noe :P

Følte bare for å dele tankene mine litt og vite hva dere syns. Har noen av dere operert en rotte på den alderen? Og viss dere mener at jeg ikke bør det så SI DET! Så jeg kan få tanken ut av hodet og ikke går rundt med dårlig samvittighet for at jeg ikke prøvde!

Image
Aurora

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Lavendelen min har svulst igjen

Post by tantepose »

Dersom de bruker gass og kulen er løs fra kroppen ville jeg gjort det når hun er så sprek.Siden hun bare kan leve begrenset tid med den kulen,og dersom hun blir helt elendig etterpå blir det uansett avliving.Få vetten til å vurdere hvor stort inngrepet blir.Lykke til! :cheer:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Chrizzie
Hamstrer mat
Posts: 379
Joined: 06 Mar 2010, 17:22
Kjønn: Kvinne
Location: Lillestrøm

Re: Lavendelen min har svulst igjen

Post by Chrizzie »

jeg opererte jo bort en kul som var litt større enn den lavendel har på Streken min når han var 2 år og 4 måneder, og det gikk helt stråååålende. Og han var like sprek etter operasjon som før :cheesy: (dette var i høst, han døde desverre for en uke siden, så ble jo en gammel mann) ! Jeg ville sagt GO for it, hvis du selv føler at hun er i god form, jeg hadde i hvert fall ikke nølt hadde det vært en av mine god gutter igjen=)

Det var min tanke :bashful:

Ps: Min veterinær brukte gass, og kulen satt i huden.....ca på samme plass som Lavendel har kul =)
Harvey, Mc Dreamy og Gorm<3
Coel<3

Hvil i fred kjære Prikken,Pepsi,Streken,Chillie,Smoothie,Stian,Gizmo,Joey,Percy,Leon,Kippe,Tahiti,Snipp,Sid,Mojo,Pomelo,Bruce,Luke,Harmony,Faith,Lexus,Lucia,Chianti,Wasabi,Muskat,Timmie og LouLouWho<3

MissGuardian

Re: Lavendelen min har svulst igjen

Post by MissGuardian »

Jeg ville i alle fall snakket med vet ang hvor stort inngrep det ville blitt.
Hvis det ikke var så stort, så ville jeg nok operert..

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Lavendelen min har svulst igjen

Post by Larm »

Thomas bruker også gass. Tror Radney & Christel har operert på rotter som nesten har vært 3 år med godt resultat :cheer:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Lavendelen min har svulst igjen

Post by Itchigo »

jepp, skal bestille time hos Thomas så fort som mulig, så får vi se. Merket i går kveld at den var veldig sår på undersiden som alltid er anig bakken, så jeg må nesten få det sjekket. Ønsk oss lykke til!
Aurora

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Lavendelen min har svulst igjen

Post by Itchigo »

Time bestilt neste onsdag kl 6:45 hos Thomas. Så får vi se...
Aurora

Chrizzie
Hamstrer mat
Posts: 379
Joined: 06 Mar 2010, 17:22
Kjønn: Kvinne
Location: Lillestrøm

Re: Lavendelen min har svulst igjen

Post by Chrizzie »

Lykke Til :cheerful:
Harvey, Mc Dreamy og Gorm<3
Coel<3

Hvil i fred kjære Prikken,Pepsi,Streken,Chillie,Smoothie,Stian,Gizmo,Joey,Percy,Leon,Kippe,Tahiti,Snipp,Sid,Mojo,Pomelo,Bruce,Luke,Harmony,Faith,Lexus,Lucia,Chianti,Wasabi,Muskat,Timmie og LouLouWho<3

MissGuardian

Re: Lavendelen min har svulst igjen

Post by MissGuardian »

Lykke til!

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Lavendelen min har svulst igjen

Post by Tonje! »

Jeg føler at jeg ikke helt kan komme med tips ettersom jeg har veldig lite kunnskap når det gjelder operasjoner av aldrende rotter, men jeg skjønner godt at du vurderer det. Lykke til hos Thomas neste onsdag!
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Post Reply