PEW ( Albino )

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Ida.K
Sover i do
Posts: 264
Joined: 14 Mar 2011, 16:58
Kjønn: Kvinne

PEW ( Albino )

Post by Ida.K »

Har Albinoer dårlig syn eller får lettere sykdommer?
Kan Albinoer lettere være blinde?
Hvis du har en blind albino, er det da arvelig for avkommene dens?
Bør man parre en albino?

Pliis svar på disse spørsmålene! <3

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: PEW ( Albino )

Post by Tonje! »

Jeg kan ikke svare på alt dessverre, men jeg er ganske sikker på at rotter med lyserøde øyne har litt svakere syn enn rotter med svarte øyne, ja. Rotter med mørkerøde øyne (ruby?) har også nedsatt syn, men ikke i like stor grad, etter hva jeg har hørt.
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

MissGuardian

Re: PEW ( Albino )

Post by MissGuardian »

Tror PEW oftere har dårlig syn, men ikke at alle har det..
De PEW ene jeg har hatt, hadde helt fint syn og var ganske frisk til de nermet seg to år..

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: PEW ( Albino )

Post by Matmor »

Albino rotter har dårligere syn enn mørkøyde i snitt, men en enkelt mørkøyd rotter kan naturligvis også ha elendig syn. Når man sier at albinoer er blinde bruker man menneskedefinisjonen på "legalt blind". De er fortsatt lyssensitive og kan få med seg en god del av hva som skjer rundt dem ved hjelp av synet. Faktisk har man med hell brukt trykksensitive dataskjermer med symboler for å lære albinorotter å skille mellom ulike gjenstander.

Albinorotter har ikke generellt dårligere helse enn andre rotter. Noen laboratorierotter som er hvite er sykdomsmodeller, og disse kan ha problemer. Men det er ikke knyttet til fargen, og det finnes nok av albinorotter i laboratoriene som har god helse.

At en rotte er albino utelukker den ikke til bruk i avl, men les avlsveiledningen. Hvis man ikke har noen idé om hvilke sykdommer og temperamentsproblemer som kan gjemme seg i slekten er det lite gjennomtenkt å sette igang med å produsere rotteunger. Uansett hvem du selger til - venninner eller dyrebutikk eller fremmede - bør du jo ha noen tanker om hvorfor ungene du selger ikke kommer til utvikle seg til et agressivt monster eller et pengesluk på grunn av kronisk sykdom. Det holder ikke at mor eller far er friske og snille på parringstidspunket...

Post Reply