Hvordan kan jeg få Tisha til å spise antibiotika?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Hvordan kan jeg få Tisha til å spise antibiotika?

Post by Lillelunde »

Hei!
Var hos dyrlegen idag, med en syk Tisha, stakkar. Hun har luftveisinfeksjons og feber. Høres helt forferdelig ut, men heldigvis var jeg tidlig ute.
Men til det jeg lurte på. Tisha er jo så sykt smart, at hun tørker og "spytter" ut kuren jeg klarer og få i henne! Bruker sånn "sprøyte"dings, da jeg prøvde å få henne til å spise det fra fingen min, smakte hun litt og gikk bort, dyrlegen ga meg til og med en kur med banan og vaniljesmak!
Hvordan kan jeg få henne til å spise dette, uten at hun klarer å få det ut igjen? Vil jo ikke ha en syk rotte.. er blitt en bekymret rottemor :oops:
Takk for tips og svar på forhånd! :cheerful:
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

MissGuardian

Re: Hvordan kan jeg få Tisha til å spise antibiotika?

Post by MissGuardian »

Jeg har aldri fått mine til å ta antibiotika(eller medisin i det hele tatt) uten tvang..
Vet at mange får det til da :cheer:
Vet du hvilken medisin hun har fått?

Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Re: Hvordan kan jeg få Tisha til å spise antibiotika?

Post by Lillelunde »

Bactrin eller noe..
Nei, har heller ikke fått det til med mine forrige, men Tisha klarer på en eller annen måte å få det ut, siden i det ene øyeblikket er det i munnen hennes, og i det andre er det på meg..
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Hvordan kan jeg få Tisha til å spise antibiotika?

Post by Matmor »

Bactrim er spesielt vanskelig fordi de skal ha ned så store mengder av det. Du kan forsøke å blande det ut i ordentlig vaniljesaus, eller youghurt med banan/vanilje smak, men sjansen for at rotte enten ikke spiser det, eller bare spiser en liten del, er stor. I så tilfelle gjenstår bare tvangsfóring via sprøyte.

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Hvordan kan jeg få Tisha til å spise antibiotika?

Post by tantepose »

Det eneste som har gått her er marsipan. :smile2:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Re: Hvordan kan jeg få Tisha til å spise antibiotika?

Post by Lillelunde »

Hmm.. kan prøve noe av det..
Men veterinæren sa at jeg skulle gi 0.15, og på selve pakkningen med medesinen står det 0.02?
Jeg gjorde jo som veterinæren sa, da. har funnet ut at det funker litt bedre hvis jeg tvangsforer henne med vann først, og så medisinen, for da trodde hun det var vann... funka også med agurk etterpå, hun elsker det :cheesy:
Skal prøve med marsipan i morgen tidlig, ser om det funker :grin:
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

kriistiinee
Stjeler mat
Posts: 57
Joined: 27 Dec 2010, 22:51
Location: Harstad

Re: Hvordan kan jeg få Tisha til å spise antibiotika?

Post by kriistiinee »

ja bare hun ikke finner ut at det smaker stygt. he,he er utfordring uansett dyr det der. Håper hun blir fort frisk!

Gittiamo
Stjeler mat
Posts: 86
Joined: 29 Jul 2010, 16:25
Location: Oslo

Re: Hvordan kan jeg få Tisha til å spise antibiotika?

Post by Gittiamo »

Nesten bedre å ta bittelitt mer i sprøyta og tvangsfore henne med dette. Så gjør det ikke om hun spytter ut noe. Og stå klar med en godbit etterpå, så hun får vekk den ekle bismaken av medisinen.

Veldig lurt å gi Zoolac eller Biola ol også, så hun ikke blir alt for gal i magen. Blir en del sklibæsj med AB...

Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Re: Hvordan kan jeg få Tisha til å spise antibiotika?

Post by Lillelunde »

Har gitt henne nå nettopp, hun er mer sammarbeidsvillig nå, kanskje hun har skjønt at jeg bare gjør dette for å hjelpe henne? :cheerful:
Eller så er det "tvangssokken" jeg tar på henne, så hun ikke klarer å bevege armene, hun piper ikke eller noe, men hun liker det ikke.
Etterpå får hun det hun liker best av alt, agurk!
Jeg kjøpte faktisk biola før idag, da hun har bæsjet vann i dag..
Men en ting, jeg syns så synd på henne. Dyrlegen sa at jeg ikke kunne ha henne med de 4 andre, og hun virker så lite interessert i noen ting som helst. Står opp flere ganger om nettene for å skjekke om hun har det bra, og hun sover :oops: mens de andre er i full aktivitet.
Har lagt inn baller med lyd, masse godbiter og den ballen inni "kinderegget", med godbiter inni der. Hun har ikke rørt noen ting og ligger i samme stilling når jeg kommer inn, åpner dørå og hun går rett bort til meg! Så idag har jeg hatt henne med meg overalt, i butikken, til besteforeldrene mine, og hun har til og med laget pizza idag.
Tror dere at jeg kan ta inn en av de andre? Sånn at hun får aktivisert seg litt med de andre? Får så vondt inni meg når hun er alene :sorry:
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Hvordan kan jeg få Tisha til å spise antibiotika?

Post by Matmor »

Jeg går ut fra at det er for å redusere smittefaren veterinæren ikke ville at hun skulle stå sammen med de andre rottene. Du har i alle fall ikke skrevet at hun har noen sår eller skader som skulle tilsi at hun trenger å være alene av den grunn.

Jeg ville trodd at hvis hun har vist bedring på grunn av kuren er det nogenlunde trygt å sette henne sammen med de andre igjen. De fleste infeksjonssykdommer er smittsomme før man ser nok symptomer til å isolere den syke rotta, og du har dem uansett i samme luftrom antar jeg: Ikke i et annet hus. Men uten å vite akkurat hva som feilte henne er det ikke godt å si. For sikkerhets skyld kan du ringe opp veterinæren på mandag igjen. Det er jo ikke så lenge til nå!

Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Re: Hvordan kan jeg få Tisha til å spise antibiotika?

Post by Lillelunde »

Ja, kan jo det..
Hun var på en begynnelse av luftveisinfeksjon, merket det fort så det var ikke så galt. Men legen sa at jeg skulle ha henne i et bur til kuren var ferdig, og det er om 11 dager!
Men tenkte at jeg kanskje skulle ta inn hun ene til henne, de har bodd sammen siden de var født, så .. hun har jo blitt bedre, lager ikke så voldsomme lyder lenger.. :sarcastic:
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Re: Hvordan kan jeg få Tisha til å spise antibiotika?

Post by Lillelunde »

He-he har funnet måten nå. Stapper henne inn i en leggvarmer, tar en sølesmikke rundt sånn hodet kommer ut, og holder henne fast med låret og åpner munnen og sprøyter inn... hu svelger ikke, men gir henne en halv nonstop... vet at de ikke skal spise sjokolade eller noe, men eneste måten til å få henne spise medesinen! :nottelling:
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Hvordan kan jeg få Tisha til å spise antibiotika?

Post by Matmor »

Den halve non-stop'en er henne vel undt. Det er hunder som ikke tåler sjokolade. For rotter er det som annet godteri: nam i små mengder, for fett og søtt i store.
:cheerful:

Lillelunde
Sover i do
Posts: 265
Joined: 21 Nov 2010, 15:30
Location: Stavanger, Rogaland

Re: Hvordan kan jeg få Tisha til å spise antibiotika?

Post by Lillelunde »

Åh, det viste jeg ikke :gasp:
Han gamle veterinæren jeg brukte sa at det var svær skadelig og alt for søtt :gasp:
Hm.. menn altså :grin:
Benedicte med 6 søte haler
Lola, Blomst, Flora, Betty, Snuski og Erling

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Hvordan kan jeg få Tisha til å spise antibiotika?

Post by Matmor »

En halv nonstop to ganger om dagen blir jo ganske mye sukker på en liten rotte. Men sånn i en periode går det greit.

Post Reply