Verkebyller!

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Chrizzie
Hamstrer mat
Posts: 379
Joined: 06 Mar 2010, 17:22
Kjønn: Kvinne
Location: Lillestrøm

Verkebyller!

Post by Chrizzie »

Min eldste rottemann, 2 år og 7 mnd'er, sliter med at det hele tiden dukker opp nye verkebyller på kroppen, spesielt nede i lyske området! Jeg stikker hull på de med en kanyle med en gang de fyller seg opp, tømmer godt og renser! Lot han også gå på antibiotika i 3 uker da disse begynte å komme for ca. 1 1/2 mnd siden. Nå har det blusset opp igjen og det har kommet flere. Det er ordentlig ekkel grønn farge på pusset!

Har noen noe gode råd? Er redd gamlefar skal få hjerteinfarkt snart av alt styret det blir når jeg skal tømme byllene :crazybonk:
Harvey, Mc Dreamy og Gorm<3
Coel<3

Hvil i fred kjære Prikken,Pepsi,Streken,Chillie,Smoothie,Stian,Gizmo,Joey,Percy,Leon,Kippe,Tahiti,Snipp,Sid,Mojo,Pomelo,Bruce,Luke,Harmony,Faith,Lexus,Lucia,Chianti,Wasabi,Muskat,Timmie og LouLouWho<3

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Verkebyller!

Post by Larm »

Er det mulig at de skyldes sædpropper?
Jeg har vært borti det med spesielt en hann jeg hadde.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Chrizzie
Hamstrer mat
Posts: 379
Joined: 06 Mar 2010, 17:22
Kjønn: Kvinne
Location: Lillestrøm

Re: Verkebyller!

Post by Chrizzie »

Han har hatt bare noen få sædpropper før, (som jeg har sett) men de har vanligvis bare kommet når han har vært dårlig etter operasjon!

En annen ting jeg la merke til den ene gangen jeg satt å tømte en byll var at det kom værk ut av tissen på han også, ikke mye, men litt....(det er flere uker siden nå da, kom ikke noe ut derfra når jeg begynte med det igjen i går)... Kjente i dag tidlig at byllen allerede hadde fyllt seg opp igjen, den er på størrelse med en klinkekule! I tillegg har han noen som er litt mindre i og omkring lyskeområdet. Ca. 4 tilsammen :oops:
Harvey, Mc Dreamy og Gorm<3
Coel<3

Hvil i fred kjære Prikken,Pepsi,Streken,Chillie,Smoothie,Stian,Gizmo,Joey,Percy,Leon,Kippe,Tahiti,Snipp,Sid,Mojo,Pomelo,Bruce,Luke,Harmony,Faith,Lexus,Lucia,Chianti,Wasabi,Muskat,Timmie og LouLouWho<3

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Verkebyller!

Post by Larm »

Kosegutten min sprakk på begge siden av lysken grunnet sædpropper og jeg tømte dette daglig.
Det gikk fint i en lang periode, til slutt ble han så skral til bens og så plaget at vi måtte avlive ham.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Chrizzie
Hamstrer mat
Posts: 379
Joined: 06 Mar 2010, 17:22
Kjønn: Kvinne
Location: Lillestrøm

Re: Verkebyller!

Post by Chrizzie »

Hmm....jeg TROR ikke han er plaget med det nå, men jeg kan jo ikke vite det sikkert. Han har jo begynt å bli nokså dårlig til bens (bakbeina), men har lest at dette er helt vanlig i hans alder. Ellers er han jo i fin form og spiser og drikker og er nysgjerrig og ELSKER kos, ordentlig gammel kosemann :lovey: Men det finnes ikke krefter til å klatre rundt i buret lenger....

Jeg får bare fortsette å stikke og tømme og rense, også får vi se hvordan det går :cheer: Tror du det er nødvendig å begynne å gi han antibiotika igjen? Jeg reiser nemlig bort på torsdag til Island og blir borte et par dager. Greit å vite om jeg skal be mamma gi han medisiner eller ei =) Jeg kommer IKKE til å få henne til å stikke hull på byllene, for hun har null erfaring og misliker sterkt alt som kalles blod, gørr og spesielt kanyler (sprøyter) ;o)
Harvey, Mc Dreamy og Gorm<3
Coel<3

Hvil i fred kjære Prikken,Pepsi,Streken,Chillie,Smoothie,Stian,Gizmo,Joey,Percy,Leon,Kippe,Tahiti,Snipp,Sid,Mojo,Pomelo,Bruce,Luke,Harmony,Faith,Lexus,Lucia,Chianti,Wasabi,Muskat,Timmie og LouLouWho<3

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Verkebyller!

Post by tantepose »

Når jeg nå sitter her og leser tenker jeg løsning.Men etter jeg nå er ferdig er det en tanke som siger inn.
Jeg må nok si jeg syns tiden er kommet for den gode lille mannen. :trist: Han greier ikke å klatre buret lengre,og det er et tydelig signal for meg.Syke rotter blir ofte mer kosete og søker nærhet.Han har en høy alder og disse byllene er nok ikke uten plager for ham.Det kan også bære innvendige byller.Jeg ville latt ham "fly" før du skal ut på din tur. :trist: Takk ham for alle de gode stundene og la ham slippe før alt blir bare vondt.Varme tanker fra meg.<3<3
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Chrizzie
Hamstrer mat
Posts: 379
Joined: 06 Mar 2010, 17:22
Kjønn: Kvinne
Location: Lillestrøm

Re: Verkebyller!

Post by Chrizzie »

Ringte veterinæren nå og vi har fått en time klokken 19.00. Om det blir avliving eller ei får nesten veterinæren avgjøre, vil jo helst slippe dette da denne herremannen står mitt hjerte nærmest av alle rotteguttene mine, men jeg gjør jo selvfølgelig det som er best for ham/oss :kiss: Prøvde å stikke i den største byllen igjen nå i stad (og jeg vet jeg traff riktig) , men det kom ikke annet enn blod....kan han ha fått en blodsamling/klump tro? Hmm...

Men men, vi får bare vente på veterinærens dom. Krysser fingrene :smooch:
Harvey, Mc Dreamy og Gorm<3
Coel<3

Hvil i fred kjære Prikken,Pepsi,Streken,Chillie,Smoothie,Stian,Gizmo,Joey,Percy,Leon,Kippe,Tahiti,Snipp,Sid,Mojo,Pomelo,Bruce,Luke,Harmony,Faith,Lexus,Lucia,Chianti,Wasabi,Muskat,Timmie og LouLouWho<3

Pippi
Omegarotte
Posts: 138
Joined: 15 Aug 2009, 00:06
Location: Sandnes

Re: Verkebyller!

Post by Pippi »

Lykke til :cheerful: .
Hvil i fred Ludde, Todd, Kopper, Joppe, Elling, Vetle og Knertleif

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Verkebyller!

Post by Tonje Lenore »

krysser alle fingre! :cheerful:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Chrizzie
Hamstrer mat
Posts: 379
Joined: 06 Mar 2010, 17:22
Kjønn: Kvinne
Location: Lillestrøm

Re: Verkebyller!

Post by Chrizzie »

Liten oppdatering ; Det ble ingen avlivning i dag. Vetrinæren mente ikke at det var grunn nok å avlive han fordi han hadde noen verkebyller og begynte å bli skrall til bens sålenge han spiser, drikker og oppfører seg normalt! Han var faktisk veldig fornøyd med livskvaliteten hans i forbehold til den høye alderen!

Vi fikk stukket (eller mer skjært med skalpell) og åpnet opp byllene. Fikk ut all guffe og fikk renset masse med saltvann. Han ville sette han på en 2 ukers kur med Bactrim, men d syns jeg er den værste dritten som fins å gi rottene da de alltid bare spytter dette rett ut igjen og lukter det på flere meters avstand. Så jeg fikk noe som heter Tribrissen i stedenfor, injeksjon jeg skal sette i nakken hans morgen og kveld i 10 dager!

Ingenting annet galt med gamlefar. Hjerte, mage, avføring, urin, ører, øyne, syn ++ var godt som bare det=) Fornøyd! Vil gjerne ha kosegutten min så lenge som mulig!

Ktr. om 2 uker :cheerful:
Harvey, Mc Dreamy og Gorm<3
Coel<3

Hvil i fred kjære Prikken,Pepsi,Streken,Chillie,Smoothie,Stian,Gizmo,Joey,Percy,Leon,Kippe,Tahiti,Snipp,Sid,Mojo,Pomelo,Bruce,Luke,Harmony,Faith,Lexus,Lucia,Chianti,Wasabi,Muskat,Timmie og LouLouWho<3

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Verkebyller!

Post by Stine »

Så bra :cheer:
Han er veldig heldig som holder seg så godt :cheer:
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Pippi
Omegarotte
Posts: 138
Joined: 15 Aug 2009, 00:06
Location: Sandnes

Re: Verkebyller!

Post by Pippi »

Kjempe flott at det gikk så bra :cheerful: !

Har selv en liten gammel kar som jeg vil beholde så lenge som mulig, en blir jo så glad i dem :kiss: .
Hvil i fred Ludde, Todd, Kopper, Joppe, Elling, Vetle og Knertleif

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Verkebyller!

Post by tantepose »

Gode nyheter!Lykke til! :kiss:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Verkebyller!

Post by Matmor »

...men kan moren din gi ham injeksjon? Hvis du reiser bort om to dager får han jo ikke kuren sin, og du øker bare risikoen for at bakteriene skal bli resistente :worry:

MissGuardian

Re: Verkebyller!

Post by MissGuardian »

På byll hos Stefan fikk jeg injeksjon som varte i 2 eller 3 uker..:s

Post Reply