Atlas må til veterinær...

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Og siden de da ganske sikkert kan utvikle lif, har vi dermed sjansen til å dreie tilbake litt igjen. :wink: Hvis vi setter opp en liste over det vi kan finne av tankekors når det gjelder lif - hvordan vil en slik liste se ut? La meg starte;
* Bedre behandlingen av myco og mycolignende tilstander - finne forskjeller.
* Få bekreftet immunsvikt-teorien + forklaring på uavklarte punkter (hvorfor ingen andre symptomer mm)
* Registrere tilfeller - oppdrettsrotter er et must, da disse også kan følges bakover og sideveis.
* Bruke registreringer til å avansere fra "familiær disposisjon" til et om mulig tydeligere nedarvingsmønster.
* Finne utbredelse utenfor Norden (sier noe om hvos stort problemet er, og kan antyde en kompleks arvegang)
* Søke erfaringer og teorier hos meget store oppdrettere ute.
* ?
Anita

kriztin

Post by kriztin »

* Kontakte forskere/laboratorier som har dokumenter eller som fremdeles holder på med rotter?

rottevenn

Post by rottevenn »

Hei
I forhold til innlegget ditt Anita, lurer jeg litt på hva som gjæres i forhold til dyrebutikker? Jeg kjenner til at dere har utarbeidet en "sak" dere oppfordrer til å levere til dyrebutikker/henge opp rundt omkring etc. Men jeg tror det må gjøres mer.
Som alle dyrekjære mennesker vet er det jo ingen grense for mangel på kunnskap hos dyrebutikker. Jeg tror derfor at når kunnskapsløsheten er så enorm at man må begynne med å lære dem å se forskjell på kjønn, er veien å gå veldig lang til å vi ser butikkene selge gode dyr med papirer. Jeg tror også vi må erkjenne at enten vi liker det eller ei vil det fortsette å omsettes rottes i dyrebutikker, og man må vel kanskje heller gå inn å forbedre helsen til de dyrene som selges der? Heller det enn å ønske seg rottene ut av butikkene.
Det skal ikke være opp til meg å mene så mye om hva som må gjøres, men dyrene går jo ofte på flis, de står for tett, dårlig luftkvalitet, tas fra mor for tidølig etc. Et sted i disse punktene ligger grunnlag for mye sykdom. Og mange mennesker kjøper disse dyrene og mange mennesker avler på dem. - ja, som vi jo vet.
mvh

rottevenn

Post by rottevenn »

Hei
Et punkt glemte jeg.
Mine rfaring er at man kan kommer et stykke på vei med personlige kontakter. Sakte men sikkert oppdra dem, gi litt info og litt mer en annen gang.
Jeg har kommet såvidt langt selv med en dyrebutikk at eieren nylig spurte om jeg hadde anledning til å utarbeide noe om rotter som hun kunne lese. Noe som er egnet til å sende med hver enkelt rottekjøper.
Mange dyrebutikker er nok utenfor fornuftens rekkevidde dessverre, men noen kan man kommunisere med. Tror vi må prøve igjen og igjen og igjen og igjen.
Men kanskje det gjøres mye mer av det enn jeg er klar over. Tror imidlertid at å levere et skriv på en disk er noe nytteløst når kunnskapsnivået er SÅ lavt som det faktisk er. Da må man nok heller inn med personlige kontakter.
mvh
mvh

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

I forhold til dyrebutikker, se under info fra styret, møte med mattilsynet!

rottevenn

Post by rottevenn »

Hei
Fint! Det skal jeg lese.
mvh

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

http://cc.ysu.edu/~helorime/inbredgen.html
Fantastisk! Her kom ihvertfall jeg et godt stykke videre. Andre som gidder å lese, så kan vi ta diskusjonen opp igjen med det i minne?

Sjobeng
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 10 Jun 2004, 14:21
Location: Jæren
Contact:

Post by Sjobeng »

snakkes til påske da? :lol:
hehe... nei, seriøst...hvis du syns det var bra (leste bare begynnelsen :oops: ) og nyttig, be forfatteren om å få lov til å oversette det, be så noen oversette det og publiser det i regi av foreningen? med tillatelse fra forfatter selvfølgelig....
Mvh Karoline
www.sjobeng.no

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Hvis du vil oversette må du gjerne ta kontakt med henne, jeg leser det like gjerne på engelsk ;)

Har dessverre ikke kapasitet til oversettinger her og nå, men jeg håper flere av dere tar dere tid til å lese det likevel. Om det gir oss noe å jobbe videre med kan jeg jo ikke garantere, men jeg kan garantere at dere lærer noe nytt!

Men de som ikke orker å lese engelsk lærer også mye nyttig ved å lese Evas avelshandbok (den er på svensk). Det er hvertfall bedre enn ingenting.

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

* Bedre behandlingen av myco og mycolignende tilstander - finne forskjeller.
Dette er gjennomførbart hvis alle er flinke til å skrive ned nøyaktige symptomer, når de oppstår, og hvor lenge de varer. Videre hvilken vurdering dyrlegen gav, hvilken medisin som blir gitt, hvor mye og hvor lenge. Så en detaljert beskrivelse av hvilke endringer medisineringen førte til. Til slutt en obduksjon som kan koble symptomer til kliniske funn, som i siste ende kan hjelpe dyrlegen til å diagnostisere bedre. Det vil kreves en hel haug med rotter, men det er gjennomførbart. Databasen legger opp til gjennomføring av eiernes side av det, så får vi håpe vi (når vi har mer data) kan få en dyrlege interessert i det.
* Få bekreftet immunsvikt-teorien + forklaring på uavklarte punkter (hvorfor ingen andre symptomer mm)
Lorimers side hjelper oss på vei, men jeg er ikke helt sikker på at jeg har forstått alt, så her trenger jeg hjelp fra flere hjerner!
* Registrere tilfeller - oppdrettsrotter er et must, da disse også kan følges bakover og sideveis.
Databasen er et ypperlig verktøy. Det jobbes fortsatt med lansering, men data tas fortsatt imot på "gamlemåten"!
* Bruke registreringer til å avansere fra "familiær disposisjon" til et om mulig tydeligere nedarvingsmønster.
Dette er jeg ikke sikker på at vi har mulighet til, jeg tror faktisk at vi skal være glade om vi i det hele tatt finner en genetisk sammenheng å se etter. Disposisjoner for noe er som regel veldig innviklet genetisk, ikke rett frem recessivt eller dominant ett-gens-problematikk.
* Finne utbredelse utenfor Norden (sier noe om hvos stort problemet er, og kan antyde en kompleks arvegang)
Vet noen om en tilsvarende database som den vi har? Som registrerer symptomer, medisinering, effekt, og obduksjoner på en og samme rotte?
* Søke erfaringer og teorier hos meget store oppdrettere ute.
Ja, kan være nyttig. Men de som det er verdt å henvende seg til ligger foreløpig noen hakk over oss i kunnskap, slik at både de og vi vil ha større utbytte av det hvis vi først forstår noe av dette på egen hånd.

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Post by anita »

Sitat:
* Bedre behandlingen av myco og mycolignende tilstander - finne forskjeller.
Dette er gjennomførbart hvis alle er flinke til å skrive ned nøyaktige symptomer, når de oppstår, og hvor lenge de varer. Videre hvilken vurdering dyrlegen gav, hvilken medisin som blir gitt, hvor mye og hvor lenge. Så en detaljert beskrivelse av hvilke endringer medisineringen førte til. Til slutt en obduksjon som kan koble symptomer til kliniske funn, som i siste ende kan hjelpe dyrlegen til å diagnostisere bedre. Det vil kreves en hel haug med rotter, men det er gjennomførbart. Databasen legger opp til gjennomføring av eiernes side av det, så får vi håpe vi (når vi har mer data) kan få en dyrlege interessert i det.
Vil vi noen vei, folkens? Da er dette det beste vi kan gjøre for våre! Jeg har alt startet på journalen min - men den er for lite verdt uten deres også! Selvsagt kunne det vært greit å ha en underside her på forumet til å bruke til slikt, men det vil jo avhenge av om det er teknisk mulig + graden av paranoia man kan ha for at andre skal kikke og snakke. Men nå er jeg veldig for åpenhet under ansvar; kanskje dette med undersider er en mulighet senere? Siden luftveisproblemet er så stort som det er, kunne det jo vært greit å konsentrere opplysninger og informasjon et bestemt sted. Jeg har ihvertfall tenkt å gjøre mitt med å henge på, starter her og nå.
Dere også?
Anita :D

suntiger

Post by suntiger »

Interessant læsning... :)
http://cc.ysu.edu/~helorime/inbredgen.html
Fantastisk! Her kom ihvertfall jeg et godt stykke videre. Andre som gidder å lese, så kan vi ta diskusjonen opp igjen med det i minne?
Uhm Heidi? Langt det meste troede jeg egentlig at du godt var klar over? Jeg læste ikke hver sætning, men det meste så ret så bekendt ud - havde bare ikke tidligere set det samlet på ét sted.

Og i sidste ende mener jeg ikke, at det gør nogen af os specielt meget klogere - det giver kun hints af, hvilke spørgsmål vi skal/bør stille.

F.eks. spørgsmålet omkring den tilbagevendende luftvejsinfektion - og hvorfor det f.eks. er godt at anvende en bredspektret kur (iøvrigt fin "lille" forklaring af ideen bag kombinationen af flere medikamenter:-) Problemet er bare, at vi ikke *ved* om det er samme infektion der vender tilbage gang på gang - eller om det nogle gange er et andet patogen, der er på spil. Vi går bare ud fra, at hvis medicinen virker denne gang - lige som sidst - så har det nok været det samme, men vi ved det ikke med sikkerhed.

Før f.eks. den slags problemer bliver opklaret blot lidt mere end nu, så mener jeg at det er lidt svært at stille spørgsmålet: Er det immunforsvaret? For flere infektioner har den kedelige hage, at de efterfølges tit af en-eller-anden-lige-så-grim-fætter, der tager over, så snart den "oprindelige" infektion er væk fra systemet, men som kan gå ind og få overtaget men rotten tilsyneladende kommer sig = en ny omgang syg rotte.

Jeg vil så sige, at jeg da også kigger lidt i retningen af immunforsvaret, men kan da heller ikke lade være med at stille spørgsmålet om det er et reelt spørgsmål? For hvis det én gang er blevet lagt ned, så er det så meget nemmere at blive syg igen, f.eks. under stress - sådan er det for f.eks. mange mennesker - og rotterne kan også stresse, f.eks. pga. sygdom. På den anden side, så gør infektioner netop, at immunforsvaret kommer op på fuld kraft for at bekæmpe infektionen, dvs. i princippet (hvis vi kun ser på denne del) så burde en ny infektion få sværere ved at slå sig ned (er jeg den eneste der kan se selvmodsigelsen i dette?). Og så har vi rotten ved siden af, der bare griner, mens den iøvrigt er 100% frisk og rask.

Men jeg tror ikke, at vi får løst det her spørgsmål sådan "bare". Vi kan måske komme lidt nærmere på at forstå problemstillingen tilstrækkeligt, fordi jeg tror ikke på, at vi stiller de rigtige spørgsmål! Spørgsmålet om immunforsvarets indvirkning ser jeg kun som et metaspørgsmål, der dækker over en mængde andre, som igen dækker nye lag af spørgsmål.
For helt ærligt: Immunforsvaret - dét er kompliceret og komplekst (ganske på linje med alle andre funktioner i (rotte)kroppen, og det indeholder da nok spørgsmål i sig selv, så før vi kan stille spørgsmål omkring sammenhæng mellem syge rotter i en linje og immunforsvaret, så skal vi forstå det bedre end vi som fleste gør i dag.

Hvad jeg tror egentlig tror vi også skal huske se på, er allergier. Rotterne har dem også. Og jeg tror ikke at vi kan få en helt forståelse af hele immunforsvarsproblematikken ved kun at se på, når immunforsvaret bliver lagt ned (og rotten bliver syg), men tror at det er vigtigt også at se på når immunforsvaret overreagerer (og giver allergi). For ellers tror jeg, at vi kun ser halvdelen af problemet - og dermed halvdelen af spørgsmålet.

Giver det mening?

En anden side af sagen er, at selvom vi ikke ved så meget om disse ting, så er det lidt for fjollet at fravige disse ting ved avl - bare fordi vi ikke ved noget om dette her - men sidder og gætter (og det gør vi i stor udstrækning). Det eneste vi (så vidt jeg kan se) har at holde os til er, at er der mange sygdomstilfælde i en linje, så er der en rimelig risiko for at der opstår lignende situationer i efterfølgende generationer. Dén situation har været set en del gange - også hos rotter, så den kan ikke bare afvises.

Jeg er enig i (hvem det så end var der fremkom med det - Heidi?), at vi bør kortlægge bedre, hvad det er for ting, der farer rundt, men jeg synes det er at springe et led over, hvis vi starter med at registrere sygdomsperiode/-frekvens og medicinering. Desværre må jeg selv starte med at indrømme, at jeg ikke sidder med mit eget hjemmelaboratorium, så jeg kan pode og dyrke kulturer og lave div. prøver, hver gang en af mine rotter nyser - men som jeg ser det (i hvert fald lige nu :wink: ), så bør vi reelt set starte ved de rotter, som får gentagende infektioner med spørgsmålet: Er det det samme patogen, som er på spil hver gang - eller skifter det? Og dernæst spørgsmålet: Er det samme patogen(er) der giver problemer hos brødre/søstre til rotten (det giver ikke helt den rigtige mening, hvis vi bruger en rotte, som er den *eneste* i kuldet med symptomer). Derefter: Har burkammerater uden symptomer antistoffer imod netop disse patogener?

Blot en rimelig kortlægning af disse tre egentlig basale spørgsmål, tror jeg kan give os et godt fundament til at gå et skridt videre.

Men - jeg er nok ikke den eneste uden et hjemmelaboratorium :lol: Så jo, det bedste vi pt. kan gøre er at prøve i det mindste at foretage en kortlægning. Jeg selv har siden sommeren 2003 holdt logbog, hvor medicinering bliver noteret samt årsag (og selvfølgelig - hvilken rotte, der er tale om). Og guess what - det er forbløffende så bedragende ens hjerne kan være - logbogen afslører netop, hvis rotten ud over kur A og B (som jeg umiddelbart kan huske) også har været på kur Q og S, samt Z mod lus. I dette tænkte tilfælde vil det så ikke være rimeligt at se på, om de forskellige (5) medicamenter kan have en interessant bieffekt såsom at ophæve hinanden, hvis de ikke er ude af systemet på f.eks. 24 timer, men efterlader residerende stoffer, som henfalder f.eks. hen over 3 måneder? Dvs. tilstrækkeligt tid til at rotten igen kan være blevet syg og komme på medicin. Og hvem her har absolut en helt klokkeklar idé om, hvorvidt disse stoffer vi anvender nu også kommer helt ud af kroppen - og ikke f.eks. ophobes i fedtvævet, hvorfra det siver ud i systemet? Jeg ved, at jeg ikke har den viden.

Ovenstående er et tænkt eksempel, men pointen gik op for mig, i løbet af de gange, jeg har været nødt til at backtracke behandlingsforløbet for nogle af mine rotter - og tro mig, min dyrlæge og jeg har haft prøvet en del medikamenter på mine syge rotter i jagten på noget mere virksomt.

Jeg vil meget gerne høre, hvis der er nogle, der sidder inde med en stensikker viden omkring dette - for hvis vi skal tale sygdomme og immunforsvar - så mener jeg, at vi ikke skal overse hvad det egentligt er, at vi fylder i rotterne - og hvordan disse kemikalier opfører sig i kropsvæv.

Der var en som nævnte noget omkring dyrehandlere - hehehehe, det er nok det sidste sted jeg tror på, at vi kan få overtalt til at være med til at mappe forløb. Det første sted jeg mener, at vi bør starte, er hos avlere - og aftagere. Aftagerne kan rapportere, hvis der opstår problemer af den ene eller anden art (del af kortlægningen).

Avlerne... hehehehhe avlerne synes jeg skal kortlægge langt mere end de fleste gør i dag. Og nej, en meterlang stamtavle med navne, farver og genotyper er absolut ikke imponerende (mange avlere aner jo ikke, om rotterne reelt set *bærer* de angivne genotyper) - det er (efter min mening) pral og unødvendigt snobberi - og opfordrer kun til samme.

Hvad jeg derimod finder interessant er, hvis avlerne gider at tage sig tid til at registrere noget så simpelt som fødsels- og dødsdato. Det kan da ikke være så svært - specielt ikke hvis der eksempelvis i forvejen står genotyper på rotterne? Desværre er denne simple information ofte en mangel på de stamtavler jeg har set :?

Jeg ser endnu mere glad ud, hvis avlerne faktisk også gør sig den ulejlighed at registrere sygdom og adfærd hos rotterne. I første omgang hos forældredyr - men også af kuldets opvækst. Er der en lignende beskrivelse (eller i hvert fald forsøg på at indsamle oplysninger af samme) på tidligere generationer (inkl. dødsårsag, hvis kendt), jamen dét er rigtig godt. For som avler, så har man en langt bedre fornemmelse for, hvad denne hersens ellers ganske nuttede, bedårende og fantastiske rotte kan indeholde.

Og denne viden ligger derude rundt omkring! I mange af de linjer vi bruger i dag!

Personligt vil jeg rigtig gerne have en superrotte - dvs. en rotte med et temperament der ikke er til at stå for - samt et godt helbred og heraf langt livsspan. Farver er da pænt, men efter min mening slet ikke et avlsargument, hvis de to andre ting ikke er med. Desværre tror jeg ikke at vi kommer ét eneste skridt nærmere noget der ligner en generel sund bestand af rotter, hvis der kan/skal tages hensyn til avl kun med farve/pels/ører som mål.

Så - måske er det bare mig, men jeg vil mene, at inden vi kaster os ud i problemstillingen: Er immunforsvaret den store synder, så skal vi først og fremmest starte med os selv og stille spørgsmålet: Hvad vil vi have? Sunde og raske rotter til de bliver gamle og dejser om - eller smukke (pryd)rotter, der af og til har lidt problemer med luftvejene/tumorer/andre sygdomme?

For mig er svaret klart, men jeg er ikke sikker på, at alle er enige med mig i det.

Og det berører da også et ret vigtigt spørgsmål som denne diskussion har rejst: Skal/vil vi gøre dette her for vores eller rotternes skyld? (Shelly??)

Jeg mener det er en blanding af begge. Ja - jeg vil gerne have rotter, jeg kan sige lever i snit 2-3 år, fremfor som i dag: Rotterne lever 1,5-2 år. Den anden side af det er, at der andre steder findes rotter, hvor ejerne vitterligt kan ranke ryggen og snakke om de 2-3 år. Hvorfor kan de det? Har det en helt anden art rotter? Er det rotter? Jo, jeg er lidt misundelig :wink: I hvert fald er der noget, som kan tyde på, at rotterne kan blive lidt ældre, end dét vi ser i mange tilfælde. Set fra dét synspunkt, så mener jeg at det også er for rotternes skyld. Om denne aldersgrænse så i virkeligheden stemmer overens med, hvad deres biologi tillader - er en helt anden diskussion.

Men én ting håber jeg de fleste af os kan blive enige om - hvad enten vi er tilfredse med en 1,5 år eller kigger mod de 3 år: At det meget gerne må forløbe med en sund rotte - og ikke en rotte på medicin halvdelen af livet.

Så er der problemstillingen om, hvordan/hvornår vi skelner imellem om vi har med noget arveligt at gøre - eller en smitte, som Anita (?) bragte op. Uhm... Beklager, hvis jeg lyder lidt for hård, men det kan godt være, at det er smart og får én til at lyde kompetent ved at kunne sige "dette problem er arveligt" - og dét har jeg set og hørt flere gange, hvor personen bag udsagnet ikke er i stand til at uddybe hvorfor denne konklusion er blevet draget, for slet ikke at tale om, at i alt for mange tilfælde har personen ikke helt indset, at der lige såvel kan være tale om alt muligt andet, der er galt med rotten.

Til det har jeg kun at sige: RTFM! (Den var ikke henvendt til Anita, men en generel brokken :wink: ) Det giver kun anledning til forvirring og myter, som vi har nok af i forvejen. Lær at se ca. hvilken type sygdom det er, evt. lav et forsigtigt konkret gæt og lad det blive ved det. Så kan kun tiden - og kortlægning af resterende familie/burkammerater hjælpe til at blive lidt mere konkret med et bud (!).

For alles skyld mener jeg at symptomer, sygdommen og smitte/arvelighed skal holdes adskilt, når de beskrives. Vi ved generelt set ikke hvordan disse ting hænger sammen med immunforsvaret - og om der kan være arvelige anlæg der gør det nemmere for nogle rotter at blive syge, mens andre ikke gør det.

Vi ved slet og ret yderst lidt omkring disse ting. Som jeg ser det - så står vi overfor en udfordring, der ligner et 5000 brikkers puslespil. Vi har en små 3 brikker af det, men mangler de sidste 4997. Så skal det samles - og først da ved vi, om vores oprindelige 3 brikker overhovedet hører til puslespillet - eller til et helt andet. Lyder det ikke bare sjovt? :D

Indtil da er det lidt på lykke og fromme, læsning, registrering af diverse og hypoteser. Dét er i hvert fald den vej jeg går lige nu, forhåbentlig i følgeskab med andre :) . Så får vi at se, hvor vi står henne om nogle år :wink:


.... Undskyld denne post blev sådan lidt lang, men jeg synes bare, at det virker som om mange har opfattelsen, at vi nemt kan lære, forstå og fikse problemet med sygdomme i en håndevending. Kan selvfølgelig også være, at jeg bare ser problemet større end det måske er :wink:

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Uhm Heidi? Langt det meste troede jeg egentlig at du godt var klar over?
Mye av det, men ikke alt. Det er også noe med å oppfordre andre... ;) Les det med "Inbreeding Effects on the Immune System". Sjekk også referansene (er det bare meg, eller er det vanlig å lese referansene også? :D)
Og i sidste ende mener jeg ikke, at det gør nogen af os specielt meget klogere - det giver kun hints af, hvilke spørgsmål vi skal/bør stille.
Men DET er jo nettopp å komme et langt skritt videre! Det er ikke mange her som gidder å stille spørsmål ved såkalte vedtatte sannheter. Se bare hvor forbauset folk blir når de oppdager at alt de trodde var fakta bare er synsing og tro ;)
Før f.eks. den slags problemer bliver opklaret blot lidt mere end nu, så mener jeg at det er lidt svært at stille spørgsmålet: Er det immunforsvaret?
Jeg synes disse to tingene henger veldig mye sammen. Det gir også mer mening for meg å se dette i sammenheng enn å se det hver for seg. Kanskje en type LVI oppstår oftere hos rotter med dårligere immunforsvar enn en annen type?
For hvis det én gang er blevet lagt ned, så er det så meget nemmere at blive syg igen
Ja, men jeg mener fortsatt vi vil kunne se forskjeller på rotter med godt og dårlig immunforsvar i utgangspunktet. Om så dette er arvelig eller ikke er jo en annen side av spørsmålet.
På den anden side, så gør infektioner netop, at immunforsvaret kommer op på fuld kraft for at bekæmpe infektionen, dvs. i princippet (hvis vi kun ser på denne del) så burde en ny infektion få sværere ved at slå sig ned
Jeg er ikke helt overbevist om at det er sånn immunforsvaret fungerer. Noen som vet med sikkerhet? Selvfølgelig er det de tilfellene hvor kroppen danner antistoffer og dermed er klar for å bekjempe samme infeksjon neste gang, men jeg tror ikke dette gjelder ved bekjempelse av andre sykdommer. Men jeg er ikke sikker.
jeg tror ikke på, at vi stiller de rigtige spørgsmål!
Jammen for fjulan, still de riktige spørsmålene da! Vi gjør ihvertfall et forsøk på å avdekke hva vi ikke vet ;)
Hvad jeg tror egentlig tror vi også skal huske se på, er allergier.
Her finnes det dessverre ikke spesielt mange undersøkelser å støtte oss til, så det meste vil bare være nye spekulasjoner. Jeg synes vi skal gjøre et forsøk på å få besvart spørsmål som faktisk kan besvares med en ganske stor grad av sikkerhet. Men du er velkommen til å lete frem undersøkelser omkring rotter og allergi, hvis du finner noen! Dyrlegen min har uttalt at rotter er allergiske mot yoghurt, men jeg har til gode å se en referanse.
Det eneste vi (så vidt jeg kan se) har at holde os til er, at er der mange sygdomstilfælde i en linje, så er der en rimelig risiko for at der opstår lignende situationer i efterfølgende generationer. Dén situation har været set en del gange - også hos rotter, så den kan ikke bare afvises.
Ja, inntil videre er jo det det eneste holdepunktet vi har. Det er tydelig å se på rotteavlen hos de avlere som har holdt på en stund at de oppnår bedre "resultater" når de velger bort familier hvor det har forekommet mye sykdom, selv om dette ikke er en regel! Men som sagt, det gir oss ikke svar på om det er arvelig immunsvikt eller hva det er.
men jeg synes det er at springe et led over, hvis vi starter med at registrere sygdomsperiode/-frekvens og medicinering.
Det er jeg ikke enig i. Jo før jo heller å starte med å registrere symptomer for om mulig å knytte dem opp mot effektive/ineffektive behandlinger, og senere mot obduksjonsrapporter. Det første vi må få på plass er jo hvordan vi best kan behandle sykdommene når de oppstår. Og dyrleger flest ser på symptomer, de gidder ikke (evt kan ikke) å dyrke kulturer. Selv patologene strever med kulturdyrkningen, alle tilfellene jeg har sett har gitt "uspesifikk blandingsflora" eller noe i den retning. Men såklart det er et ledd i det hele, hvis vi en gang kan få en god avtale med et mikrobiologisk laboratorium.
I dette tænkte tilfælde vil det så ikke være rimeligt at se på, om de forskellige (5) medicamenter kan have en interessant bieffekt
Vi har et tilfelle for tiden av mulig LVI som følge av annen medisinering - å forestille seg at rotten er mer mottakelig for infeksjon hvis den nettopp har hatt en kur med ett eller annet stoff er ikke så vanskelig. Men det er likevel andre ting som spiller inn - det er jo ikke slik at alle som har fått samme behandling viser samme symptomer.
Og hvem her har absolut en helt klokkeklar idé om, hvorvidt disse stoffer vi anvender nu også kommer helt ud af kroppen - og ikke f.eks. ophobes i fedtvævet, hvorfra det siver ud i systemet?
Jeg har sånn noenlunde når det gjelder enkelte stoffer, men det er som regel en smal sak å slå opp når det gjelder stoffer jeg ikke kjenner til.
hvis avlerne gider at tage sig tid til at registrere noget så simpelt som fødsels- og dødsdato
Ja, det synes jeg burde være minstekrav til seg selv hvis man kaller seg avler :)
Så - måske er det bare mig, men jeg vil mene, at inden vi kaster os ud i problemstillingen: Er immunforsvaret den store synder, så skal vi først og fremmest starte med os selv og stille spørgsmålet: Hvad vil vi have? Sunde og raske rotter til de bliver gamle og dejser om - eller smukke (pryd)rotter, der af og til har lidt problemer med luftvejene/tumorer/andre sygdomme?
Problemet er, at så snart du stiller dette spørsmålet så svarer alle avlere at de såklart tenker på det første. Men derfra og til å faktisk gjøre det i praksis er en laaang vei.
det kan godt være, at det er smart og får én til at lyde kompetent ved at kunne sige "dette problem er arveligt" - og dét har jeg set og hørt flere gange, hvor personen bag udsagnet ikke er i stand til at uddybe hvorfor denne konklusion er blevet draget
Dt er nok nettopp derfor disse diskusjonene er tatt opp nå. Det er så alt for lett å henge noe på en knagg som virker praktisk i øyeblikket. Nå skal vi dypere inn i det, tiden er moden.
lav et forsigtigt konkret gæt og lad det blive ved det.
Hmmmja - det er nettopp sånn ideen om det arvelige svekkede immunforsvar har oppstått, hiver man ut et gjett så tar det ikke lang tid før det er "den eneste aksepterte sannhet". Det kan godt være den mest sannsynlige sannhet, men uten dokumentasjon å holde oss til vil vi bare fortsette å gjette.
For alles skyld mener jeg at symptomer, sygdommen og smitte/arvelighed skal holdes adskilt, når de beskrives.
Det er klart. Vi registrerer konkrete synlige symptomer, konkrete behandlingsforsøk, konkrete synlige effekter, og til slutt en konkret vurdering fra patolog. Og jeg kan love deg at patologene understreker hva som er gjetning og hva som er faktiske funn! Vi registerer også konkrete slektskapsforhold, men det gjør oss ikke umiddelbart i stand til å trekke slutninger om arvelighet av sykdommer.

Locked