ibaflin og lungebetennelse

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Liv
Stjeler mat
Posts: 54
Joined: 22 Oct 2009, 22:46

ibaflin og lungebetennelse

Post by Liv »

Stakkars Ariel-frøkna mi.

Hun har astma, hatt et par kuler som heldigvis har forsvunnet av seg selv, og nå har hun fått lungebetennelse.
Vi fikk ibaflin 3 %, som hun får en gang om dagen.
Noen som har erfaring med denne og hvor fort den virker? skal bruke den i 7 dager, evnt i 10.

Hun spiser godt, drikker og buster ikke med pelsen.

Hun er ca 12 måneder.

oliver;)
Hamstrer mat
Posts: 354
Joined: 09 Feb 2010, 10:36
Location: Moelv
Contact:

Re: ibaflin og lungebetennelse

Post by oliver;) »

Ibaflin funket på mine rottiser, den er lett å få i de, men noe mer enn det vet jeg ikke om dette med antibiotika..
http://sites.google.com/site/ankasinetotter/

Jane, Sarah og Minny
Scott, Leon, Axeman og Vabis Pumkin, Smash <3R.I.P James<3 ,Oliver<3, Pippin<3, Lynet<3, Munti<3,Buzz <3, Nico <3

Liv
Stjeler mat
Posts: 54
Joined: 22 Oct 2009, 22:46

Re: ibaflin og lungebetennelse

Post by Liv »

hun har gått på det i 2 dager, og slikker det i seg.
så bra at det har funket bra på rottene dine, da krysser jeg fingrene for at det funker for Ariel også :)

Liv
Stjeler mat
Posts: 54
Joined: 22 Oct 2009, 22:46

Re: ibaflin og lungebetennelse

Post by Liv »

oppbevarte du det i kjøleskap? ser at det står at det ikke må oppbevares i over 25 grader, men med den temp som er ute nå så er det fort at det blir veldig varmt inne også.

Liv
Stjeler mat
Posts: 54
Joined: 22 Oct 2009, 22:46

Re: ibaflin og lungebetennelse

Post by Liv »

jeg ringte dyrlegen, og det burde helst oppbevares i romtemp, så da ligger den på soverommet mitt, der er det heldigvis litt kaldere :) Selv om en ikke skal klage på at sommeren endelig har kommet :)

Blomst

Re: ibaflin og lungebetennelse

Post by Blomst »

heisann :cheerful: imacillin kan være et bedre alternativ da ibaflin har veldig mye bivirkninger og ikke bør gies til ungrotter da de kan få missdannelser i brusk og derav få problemer med å bevege seg. Det er veldig masse andre bivirkninger også. Men det skal sies at det er en bredspektret medisin som er god å ha dersom man ikke vet helt hva rotten feiler eller at annet ikke virker. Min lille Ginger som er født rundt 23 mars i år fikk en kraftig luftveisinfeksjon ble dehydrert hadde små blod flekker ved nesen. Hverken dyrlegen eller jeg hadde stor tro på at hun skulle klare seg fordi hun var så syk. takket være dette forumet kunne jeg finne ut hva hun feilte natt til mandag og kunne ringe dyrlegen for hjelp på morgenen. Hun fikk da imacillin og får 0,1 ml 2 ganger i døgnet. var helt sikker på at hun kom til å dø på tirsdag hun surklet mye verre og jeg hadde så vondt av det lille nurket. Fikk gitt henne noen sprøyter med vann i munnen med håp om at hun skulle få litt krefter. I går snudde alt hun surklet så vidt og begynte å dytte bort sprøyta for å slippe medisinen. I dag torsdag gnager rampejenta på hengekøya igjen. Jeg har hele tiden gitt henne tørrfor i vann, vannmelon og skrellt agurk i bittesmå biter. hun spiser mer og mer for hver dag nå og hun er heller ikke dehydrert pga all den vannholdige maten. Har også hatt henne i eget bur for at hun skulle få ro. En lur ting: når hun hørte at de andre knaste på melon og agurk oppmuntret det henne å spise det samme. :yumm:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: ibaflin og lungebetennelse

Post by Matmor »

Sjekk datoen - den ti dagers kuren er for lengst ferdig.
Og en rotte på 12 måneder er ikke akkurat ungrotte i forhold til skjelettutvikling, så det går nok bra :wink:

Men vi hører gjerne hvordan det gikk med Ariel :rat:

Liv
Stjeler mat
Posts: 54
Joined: 22 Oct 2009, 22:46

Re: ibaflin og lungebetennelse

Post by Liv »

Ariel har det bra hun. Tok medisinen sin fint, og lyden på lungene er borte. Hadde en sjekk hos dyrlegen da det var igjen 4 dager av kuren, og hun hørte ingen lyder. Takk for omtanken. :kiss:

Blomst

Re: ibaflin og lungebetennelse

Post by Blomst »

oi..... mente ikke noe galt altså. Ville bare dele ang medisinen. så at Ariel var 12 mnd. Jeg spurte bare dyrlegen min om denne medisinen til min rotte som bare er ungrotte. ville ikke vekke anstøt. kun informere slik at folk var obs ved ungrotter. Beklager om det ble oppfattet på noen annen måte. godt at det er bra med Ariel Liv.

Liv
Stjeler mat
Posts: 54
Joined: 22 Oct 2009, 22:46

Re: ibaflin og lungebetennelse

Post by Liv »

Det ble ikke oppfattet galt. Det viktigste er at medisinen virket, og det er alltid fint å høre andres erfaringer :cheerful:

Blomst

Re: ibaflin og lungebetennelse

Post by Blomst »

:boing: takk for linken matmor :happy: du er kreativ

Blomst

Re: ibaflin og lungebetennelse

Post by Blomst »

takk Liv :happy:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: ibaflin og lungebetennelse

Post by Matmor »

Neida, det vekket ikke anstøt. Jeg var bare bekymret for at noen skulle lese tråden senere og tro at det var lurt å bytte fra ibaflin (som så ut til å virke siden vi ikke hørte noe mer) til et annet antibiotikum midt i en kur for en voksen rotte.

Å avbryte antibiotikakurer er nemlig en rask måte å produsere resistente bakterier på. Og ibaflin hører til en gruppe antibiotika hvor det er sett svært rask resistensutvikling.

Post Reply