"angresprøyte"

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

"angresprøyte"

Post by Matmor »

Jeg er vanligvis ikke så glad i å legge ut reklame for medisinsk behandling av rotter, men dette er noe jeg synes alle som har både hanner og hunner burde vite om: Det er mulig å gi hunrotter en "angresprøyte" hvis de blir bedekket.

Jeg håper at hverken noen av dere eller jeg kommer til å trenge dette i nærmeste framtid, men da jeg lette på nett etter opplysninger om hormonell behandling av eggstokkcyster hos rotter, fant jeg i stedet en artikkel om bruk av p-sprøyter for å hindre graviditet hos rotter opptil 5 dager etter sex...

Det er i alle fall mye, mye billigere enn en sterilisering for å hindre UPS-kull, og antagelig mye mindre belastende for rottene også.

Effect of non-antiovulatory doses of norethindrone & depoprovera on implantation in rat.
Guin AK, Datta SC, Das S, Sengupta D.
Clinical experimentation was carried out to assess the effect of nonantiovulatory doses of
norethindrone and depo provera on implantation in rats. Norethindrone in doses of 25 and 50 mcg
and depo provera in doses of 5 and 10 mcg, administered from day 0-5 of pregnancy, prevented
implantation
. Lower doses of either drug had no effect on implantation. All doses of both drugs
decreased the activities of several lysosomal enzymes as well as a proteolytic enzyme. Treatments
with either norethindrone or depo provera after day 5 of pregnancy had no effect on the successful
completion of the pregnancy. Depo provera was found to be 5 times more effective than norethindrone. The study results are tabulated.

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: "angresprøyte"

Post by Stine »

Åh, det søkte jeg rundt om på nettet sikkert et døyn i strekk etter uhellet her hjemme, men flott at du har funnet litt om det nå iallefall :cheerful:

Men hvor vanlig er det at dyrleger har dette? Det er nok ikke såå veeldig ofte at folk kommer dit for å be om rotte-abort :nottelling:
Men det er er kanskje et middel de bruker på andre dyr også?
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: "angresprøyte"

Post by Matmor »

Depo-provera finnes i styrken 150mg/ml som humanmedisin :happy: . 0,1 ml inneholder 15 mg/ml, så dosen på 0,033ml er litt kludrete, men jeg tror det definitivt er verdt et forsøk. Jeg har nå gitt andre orale legemidler i så lav dose før, i alle fall. Og om det skulle bli litt mer enn 0,033ml er det sikkert ikke så farlig. Lab-rottene er vanligvis ganske små i størrelse.

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: "angresprøyte"

Post by Tonje Lenore »

Matmor wrote:Depo-provera finnes i styrken 150mg/ml som humanmedisin :happy: . 0,1 ml inneholder 15 mg/ml, så dosen på 0,033ml er litt kludrete, men jeg tror det definitivt er verdt et forsøk. Jeg har nå gitt andre orale legemidler i så lav dose før, i alle fall. Og om det skulle bli litt mer enn 0,033ml er det sikkert ikke så farlig. Lab-rottene er vanligvis ganske små i størrelse.
Vil Depo-provera gi rottene noe bivirkninger? :huh:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: "angresprøyte"

Post by Matmor »

Sannsynligvis kan de få bivirkninger, men i forhold til risikoen ved en fødsel er det lite å bry seg om...

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: "angresprøyte"

Post by Tonje Lenore »

Okei, da vet jeg det :cheesy:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Titovn
Sover i do
Posts: 236
Joined: 18 Jan 2011, 23:39
Kjønn: Kvinne
Location: Vestfold

Re: "angresprøyte"

Post by Titovn »

Takk for at du delte dette! :cheer: Kjekt å vite, selv omjeg håper vi slipper det!
If you live among wolves, you have to act like a wolf.

Måtte dere alle kose dere på de evige osteenger - høyt elsket, dypt savnet, men aldri glemt
Kiba Luna Atelah Shax Blue Rebel Mimmi Theodorine Mirax Leah Malin Honey Zenia Zuki Alma Wilma Tundra Una Revanta

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: "angresprøyte"

Post by Stine »

Jeg har snakket med dyrlegen om dette, og de hadde sluttet helt å bruke dette stoffet til hunder og katter på den klinikken, fordi det var alt for stor prosentandel som fikk bivirkinger. Om jeg ikke husker helt feil, sa hun at det var mange som fikk infeksjoner i livmoren av det.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: "angresprøyte"

Post by Matmor »

Som jeg skrev er jeg ikke begeistret for å gjøre noe som kan se ut som reklame for et veterinærmiddel, men Depo-Provera har ikke samme risiko for alle dyrearter og alle typer bruk. Ellers ville det nok ikke ha blitt godkjent som prevensjonsmiddel hos mennesker :wink: Pyometri er mye vanligere hos tisper enn hos hunrotter, enten de har vært utsatt for hormonpreparater eller ikke.

Man aksepterer også en høyere bivirkningsfrekvens når det brukes som abortmiddel enn når det brukes som prevensjonsmiddel eller for å "moderere adferd". Det er jo fordi parring/drektighet også gir økt risiko for både livmorbetennelse og andre fødselskomplikasjoner.

Når en (eller to-tre-fire-fem-seks-sju) hunrotter er blitt tjuvparret kan man forberede seg på kull, eller man kan gjøre noe for å hindre kull. Det er ikke alle rottehunner som vil tåle en sterilisering og fjerning av fostre, og det er ikke alle lommebøker som vil tåle flere steriliseringer på rappen eller 50 rotteunger. :sad:

Post Reply