Skranglete lenge nå....

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Chrizzie
Hamstrer mat
Posts: 379
Joined: 06 Mar 2010, 17:22
Kjønn: Kvinne
Location: Lillestrøm

Skranglete lenge nå....

Post by Chrizzie »

Den ene gutten min har vært veldig til og fra i snart 4 uker nå! Det begynte med ustøhet og desorientering og "headtilt" som det kalles. Tok han med til dyrlegen og han sa han bare var overvektig og trengte å slankes. Jeg tok han med på nytt igjen etter 2 dager bare fordi han ikke ble bedre og det begynte å renne fra ene øyet og kom noen "klumper" ut av tissen hans. Han fikk en multivitamin sprøyte og jeg fikk med meg øyesalve og Bactrim hjem da han trodde det kunne være mellomørebetennelse og en øyeinfeksjon. Nå har det gått 2 og en halv uke og han svinger så innmari opp og ned. Headtilten er borte og desorienteringen, men han er fortsatt litt ustå og sover bare for det meste. Ene natten her fikk han noen ordentlig skremmende pusteproblemer. Han lå bare å gapet og hev etter pusten....jeg ble livredd! Veterinæren visste ikke helt hva det var men trodde det kunne være hjerte. Dette skjedde bare 2 ganger for 3 dager siden, og har ikke skjedd siden....noen som vet hva dette kan ha vært? :?:
Harvey, Mc Dreamy og Gorm<3
Coel<3

Hvil i fred kjære Prikken,Pepsi,Streken,Chillie,Smoothie,Stian,Gizmo,Joey,Percy,Leon,Kippe,Tahiti,Snipp,Sid,Mojo,Pomelo,Bruce,Luke,Harmony,Faith,Lexus,Lucia,Chianti,Wasabi,Muskat,Timmie og LouLouWho<3

Tiannina
Tisser i køyene
Posts: 618
Joined: 09 Oct 2008, 18:03

Re: Skranglete lenge nå....

Post by Tiannina »

Jeg vet ikke så mye.. men høres litt ut som godgutten min da han var syk.
Han var sjanglete og orket ikke å spise og det kom "klumper" ut av utstyret.
Du burde nok ringe å snakke med/dra til en dyrlege som vet hva han driver med.
Jeg vet ikke om du har vært hos en spesialist, men det burde du.
Det høres ganske skummelt ut slik du forteller.. Mulig det kanskje kan være en infeksjon eller noe, det var det dyrlegen trodde om min Oscar.

Hold oss oppdatert og håper at du får flere svar fra de som kan mye her inne fort!
Tina og englehalene :rottehode:

R.I.P Bailey, Oscar, Oliver, Smestad, Felix, Buster og Henry

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Skranglete lenge nå....

Post by Larm »

* flyttet til rett kategori*
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Chrizzie
Hamstrer mat
Posts: 379
Joined: 06 Mar 2010, 17:22
Kjønn: Kvinne
Location: Lillestrøm

Re: Skranglete lenge nå....

Post by Chrizzie »

Har lest her inne et sted at de *klumpene* kommer fordi de ikke klarer å vaske seg så godt lenger, så det samler seg opp masse puss som til slutt blir harde klumper. Nå har det gått ennå en natt forbi uten noe nytt anfall, så krysser fingrene for at det kanskje bare var et engangstilfelle.... Blir han dårligere igjen tar jeg han med til Dr. rottnikk med en gang :)
Harvey, Mc Dreamy og Gorm<3
Coel<3

Hvil i fred kjære Prikken,Pepsi,Streken,Chillie,Smoothie,Stian,Gizmo,Joey,Percy,Leon,Kippe,Tahiti,Snipp,Sid,Mojo,Pomelo,Bruce,Luke,Harmony,Faith,Lexus,Lucia,Chianti,Wasabi,Muskat,Timmie og LouLouWho<3

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Skranglete lenge nå....

Post by Larm »

Klumpene ut fra tissen er nok sædpropper. Veterinær bør vite hva dette er siden det ikke er så uvanlig på f.eks. hunder. Hvis proppene var hvite og harde, så er det nok dette.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Skranglete lenge nå....

Post by Itchigo »

http://www.ratballs.com/RatTails/Tails095.html

Her står det hvordan du renser bort "the cheese" :oops: Morsom og informativ side...
Aurora

Chrizzie
Hamstrer mat
Posts: 379
Joined: 06 Mar 2010, 17:22
Kjønn: Kvinne
Location: Lillestrøm

Re: Skranglete lenge nå....

Post by Chrizzie »

Hehe, det var akkurat slik som på den linken du sendte med :geek: Har måtte klemme det ut jeg og, ikke at det er så ille, men den lukten, den er jo helt forferdelig... :shock:
Harvey, Mc Dreamy og Gorm<3
Coel<3

Hvil i fred kjære Prikken,Pepsi,Streken,Chillie,Smoothie,Stian,Gizmo,Joey,Percy,Leon,Kippe,Tahiti,Snipp,Sid,Mojo,Pomelo,Bruce,Luke,Harmony,Faith,Lexus,Lucia,Chianti,Wasabi,Muskat,Timmie og LouLouWho<3

Chrizzie
Hamstrer mat
Posts: 379
Joined: 06 Mar 2010, 17:22
Kjønn: Kvinne
Location: Lillestrøm

Re: Skranglete lenge nå....

Post by Chrizzie »

Nå fikk gutten min nettopp et nytt pusteanfall....vet ikke helt hva jeg skal gjøre jeg.... :cry:
Harvey, Mc Dreamy og Gorm<3
Coel<3

Hvil i fred kjære Prikken,Pepsi,Streken,Chillie,Smoothie,Stian,Gizmo,Joey,Percy,Leon,Kippe,Tahiti,Snipp,Sid,Mojo,Pomelo,Bruce,Luke,Harmony,Faith,Lexus,Lucia,Chianti,Wasabi,Muskat,Timmie og LouLouWho<3

lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Re: Skranglete lenge nå....

Post by lucas »

Hvilken veterinær er det du har vært hos? :)
Om han får skikkelige pustebroblmer kan det hjelpe med fuktig luft f. eks sett en vannkoker, eller kok opp vann og ha i en bøtte/balje ved buret, selvfølgelig ikke helt inntil. Hvis du har de på et lite rom øker luftfuktigheten fort.

Chrizzie
Hamstrer mat
Posts: 379
Joined: 06 Mar 2010, 17:22
Kjønn: Kvinne
Location: Lillestrøm

Re: Skranglete lenge nå....

Post by Chrizzie »

Har bare vært hos Skedsmo dyreklinikk. De ligger bare 1 km borti veien her. Han ene veterinæren der som vi var hos sist skulle visst ha veldig lang erfaring med rotter! Er forsåvidt fornøyd... :rottehode:

Vi kjøpte en sånn luftfukter for et par dager siden som nå står et par meter unna rotteburet i håp om at det skulle bli bedre, men den gang ei...! Skal fyre opp vannkokeren hvis det skjer igjen....er bare så redd for at han skal dø fordi han ikke får nok oksygen....ennå værre hvis det skjer mens jeg er på jobb!
Harvey, Mc Dreamy og Gorm<3
Coel<3

Hvil i fred kjære Prikken,Pepsi,Streken,Chillie,Smoothie,Stian,Gizmo,Joey,Percy,Leon,Kippe,Tahiti,Snipp,Sid,Mojo,Pomelo,Bruce,Luke,Harmony,Faith,Lexus,Lucia,Chianti,Wasabi,Muskat,Timmie og LouLouWho<3

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Skranglete lenge nå....

Post by tantepose »

Syns du skal ta ham med til den dyrlegen i morgen da.Kanskje det er vann på lungene?Tenker på dere begge to.<3
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Chrizzie
Hamstrer mat
Posts: 379
Joined: 06 Mar 2010, 17:22
Kjønn: Kvinne
Location: Lillestrøm

Re: Skranglete lenge nå....

Post by Chrizzie »

Her har vi godgutten min før han ble syk.... Verdens skjønneste :sol:

Image
Harvey, Mc Dreamy og Gorm<3
Coel<3

Hvil i fred kjære Prikken,Pepsi,Streken,Chillie,Smoothie,Stian,Gizmo,Joey,Percy,Leon,Kippe,Tahiti,Snipp,Sid,Mojo,Pomelo,Bruce,Luke,Harmony,Faith,Lexus,Lucia,Chianti,Wasabi,Muskat,Timmie og LouLouWho<3

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Skranglete lenge nå....

Post by Itchigo »

Varme tanker, :leftrat: :rightrat: vet hvor skummelt det er å ikke vite hva som er galt :(
Aurora

Chrizzie
Hamstrer mat
Posts: 379
Joined: 06 Mar 2010, 17:22
Kjønn: Kvinne
Location: Lillestrøm

Re: Skranglete lenge nå....

Post by Chrizzie »

Takk for omtanken :D
Harvey, Mc Dreamy og Gorm<3
Coel<3

Hvil i fred kjære Prikken,Pepsi,Streken,Chillie,Smoothie,Stian,Gizmo,Joey,Percy,Leon,Kippe,Tahiti,Snipp,Sid,Mojo,Pomelo,Bruce,Luke,Harmony,Faith,Lexus,Lucia,Chianti,Wasabi,Muskat,Timmie og LouLouWho<3

Chrizzie
Hamstrer mat
Posts: 379
Joined: 06 Mar 2010, 17:22
Kjønn: Kvinne
Location: Lillestrøm

Re: Skranglete lenge nå....

Post by Chrizzie »

Da var det time hos dyrlegen igjen i kveld...er 99% sikker på at i kveld blir siste gangen jeg ser han :cry: Han klarer ikke gå lenger, bare dette rundt på ryggen og klarer ikke snu seg igjen, har gått drastisk ned i vekt...(men kan ha noe med at han ikke klarer å spise på egenhånd lenger)....det er bare så trist...han er jo en av de 2 første rottene mine, og han betyr så vanvittig mye! Syns en levealder på 1 år og 8 mnd ble litt vel kort.... :cry:
Harvey, Mc Dreamy og Gorm<3
Coel<3

Hvil i fred kjære Prikken,Pepsi,Streken,Chillie,Smoothie,Stian,Gizmo,Joey,Percy,Leon,Kippe,Tahiti,Snipp,Sid,Mojo,Pomelo,Bruce,Luke,Harmony,Faith,Lexus,Lucia,Chianti,Wasabi,Muskat,Timmie og LouLouWho<3

Post Reply