Smittsome kuler? :s

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Lyngrottene
River avispapir
Posts: 995
Joined: 29 Jun 2009, 21:38
Location: Rygge/Moss
Contact:

Re: Smittsome kuler? :s

Post by Lyngrottene »

Hanne Kure
Hilsen oss og våre 7 snart 9 bartetotter :D - Nå med Oppdatert hjemmeside ♥
R.I.P. englene våre, dere er dypt savnet <3

It's better to have loved and lost... Than never too have loved a rat before!!

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: Smittsome kuler? :s

Post by BlackNenne »

anita wrote:Lyngrottene - hvordan ble diagnosen stilt?
Black Nenne - kynne du fortelle litt om bakgrunnen på jenta du mistet av beilnkreft?
Litt spesielt at beinkreft kan gi så ekstreme forskjeller, selv om resultatet er det samme;
http://www.r8forum.kanske.net/viewtopic ... =bencancer
Ut ifra hva jeg kan se på bildet, så så kulen til Elna ganske lik ut.
Som Lyngrottene sier, var denne også steinhard og umulig å flytte på når man tok på den. Andre kreftkuler jeg har vært borti har jo vært litt "løse" å ta i.

Dessverre vet jeg ingenting om bakgrunnen til Elna. Jeg kjøpte henne fra en småbarnsfamilie i Stavanger som ufrivillig hadde fått et kull. Så jeg antar at det var snakk om imazo-gener...
Før kulen dukket opp hadde hun hatt muskelsvinn i bakbena. Men med litt tilpassing i buret klarte hun seg fint lenge, og dyrlegen mente at hun ikke hadde det vondt. Vi gikk jevnlig til veterinæren for kontroll for å forsikre oss om at hun hadde det bra. Før kulen dukket opp, gikk hun ned ca 40 gram. Vekten fortsatte å rase ned fra jeg oppdaget kulen til vi måtte avlive henne.
Men hun fikk jo heldigvis en god alder, for hun ble 2 år og 5 måneder. :)

Lyngrottene
River avispapir
Posts: 995
Joined: 29 Jun 2009, 21:38
Location: Rygge/Moss
Contact:

Re: Smittsome kuler? :s

Post by Lyngrottene »

Hmmmm, når jeg tittet på den linken Anita, så så jeg at begge rottene var Blue, kan det ha noe med deres gener og gjøre?
Hilsen oss og våre 7 snart 9 bartetotter :D - Nå med Oppdatert hjemmeside ♥
R.I.P. englene våre, dere er dypt savnet <3

It's better to have loved and lost... Than never too have loved a rat before!!

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Re: Smittsome kuler? :s

Post by anita »

Jeg mister min tredje blå hann av beinkreft i morgen tidlig - i tillegg vet jeg om noen få andre utenlands. Jeg tror ikke det henger på fargen, men på avlen; blått ble øyeblikkelig ettertraktet, og produksjonen rask og rå for å dekke etterspørselen, og da kan defektgener få stor utbrededelse før de blir oppdaget. Grunnen til at jeg ikke tror det henger på fargen i seg selv er tidligere erfaring fra ulvehund, som jo finnes i flere fargevarianter. Tidlige observasjoner kunne tyde på at beinkreften heftet ved en farge, men ettersom andre farger begynte å dominere avlen dukket sykdommen opp vilkårlig i bærende linjer. Er det samme sak her, vil denne krefttypen dukke opp på andre farger i blå linjer, nettopp fordi noen av disse fører sykdommen (din var svart, BlackNenne?). Ingen av mine tre har kommet direkte fra Imazo - de har ett eller flere mellomledd med "foredling" hos en privat oppdretter i mellomtiden, og denne siste som er syk nå kommer fra et skoleoppdrett i Sverige, og Imazo leverer som kjent til butikkene der også.
Nå er ikke dette noen grunn for meg til ikke å anskaffe blå rotter - jeg har hatt veldig mange, og det er bare 3 av dem som har fått beinkreft. Men jeg mener NTF bør holde øye med utviklingen - for øyeblikket ser det ut til at forekomsten er økende med disse tre tilfellene nevnt i denne tråden, men det kan være tilfeldig. Men det er klart; kan man få blått fra en hardtarbeidende og disiplinert oppdretter som har holdt på med det lenge, er det tryggere enn Imazo - og resultat av innavlsparringer, type "kjøpt drektig i butikk" (feks søskenparring) er enda mer utrygt enn det igjen, da alt vondt dobles opp (igjen). Det er en stygg sykdom - men får vi nok solide oppdrettere skal vi nok få ned frekvensen på sikt. I mellomtiden tar jeg mine sjanser - går det galt er like bra de er hos meg som noen andre.
To av mine var nøyaktig 1 år da sykdommen da slo ut - den siste, som står i helsekartoteket, var bare 9 mnd.
<:3___)~~~ <:3___)~~~ <:3___)~~~

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Smittsome kuler? :s

Post by Larm »

Pinglen min ble avlivet grunnet beinkreft, kun 1 år og 10 mnd gammel.
Pinglen var black banded husky som ikke fadet, men mulig at hun bar blått.

Faren hennes var Klumpedumpen (som ble 2 år og 8 mnd) som bar blått.
Han kom fra omplassering fra østlandet (mulig slekt fra Imazo).
Moren var Mamma-Mus (som ble 2 år og 1 mnd) og som også bar blått.
Hun kom fra privatpersoner i Fyllingsdalen i Bergen. vet ikke slekten bakover der.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Lyngrottene
River avispapir
Posts: 995
Joined: 29 Jun 2009, 21:38
Location: Rygge/Moss
Contact:

Re: Smittsome kuler? :s

Post by Lyngrottene »

Ok. Da kan det virke som om de blå genene har noe og si, men alikevel kan være ren tilfeldighet. Jeg er enig med deg Anita, at jeg vil fortsatt ha blue-rotter selvom dette har forekommet. Pleie vil de få uansett :D

Hun jeg har vet jeg ikke 100% hvor gammel er, men kun ca alder. Ca alderen hennes nå er 1 år og 1 måned....

Fikk henne via omplassering, og da regnet jeg meg frem til at hun ble født Januar 2009.
Hilsen oss og våre 7 snart 9 bartetotter :D - Nå med Oppdatert hjemmeside ♥
R.I.P. englene våre, dere er dypt savnet <3

It's better to have loved and lost... Than never too have loved a rat before!!

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: Smittsome kuler? :s

Post by BlackNenne »

anita wrote:Jeg mister min tredje blå hann av beinkreft i morgen tidlig - i tillegg vet jeg om noen få andre utenlands. Jeg tror ikke det henger på fargen, men på avlen; blått ble øyeblikkelig ettertraktet, og produksjonen rask og rå for å dekke etterspørselen, og da kan defektgener få stor utbrededelse før de blir oppdaget. Grunnen til at jeg ikke tror det henger på fargen i seg selv er tidligere erfaring fra ulvehund, som jo finnes i flere fargevarianter. Tidlige observasjoner kunne tyde på at beinkreften heftet ved en farge, men ettersom andre farger begynte å dominere avlen dukket sykdommen opp vilkårlig i bærende linjer. Er det samme sak her, vil denne krefttypen dukke opp på andre farger i blå linjer, nettopp fordi noen av disse fører sykdommen (din var svart, BlackNenne?). Ingen av mine tre har kommet direkte fra Imazo - de har ett eller flere mellomledd med "foredling" hos en privat oppdretter i mellomtiden, og denne siste som er syk nå kommer fra et skoleoppdrett i Sverige, og Imazo leverer som kjent til butikkene der også.
Nå er ikke dette noen grunn for meg til ikke å anskaffe blå rotter - jeg har hatt veldig mange, og det er bare 3 av dem som har fått beinkreft. Men jeg mener NTF bør holde øye med utviklingen - for øyeblikket ser det ut til at forekomsten er økende med disse tre tilfellene nevnt i denne tråden, men det kan være tilfeldig. Men det er klart; kan man få blått fra en hardtarbeidende og disiplinert oppdretter som har holdt på med det lenge, er det tryggere enn Imazo - og resultat av innavlsparringer, type "kjøpt drektig i butikk" (feks søskenparring) er enda mer utrygt enn det igjen, da alt vondt dobles opp (igjen). Det er en stygg sykdom - men får vi nok solide oppdrettere skal vi nok få ned frekvensen på sikt. I mellomtiden tar jeg mine sjanser - går det galt er like bra de er hos meg som noen andre.
To av mine var nøyaktig 1 år da sykdommen da slo ut - den siste, som står i helsekartoteket, var bare 9 mnd.

Elna var en black eu.berk ja, hun som er på bildet mitt. (Hvordan visste du at hun var black? :P )

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Re: Smittsome kuler? :s

Post by anita »

:) Ren gjetting; jeg greide ikke finne ut at hun var blå, men svart og blått kommer ofte likt fordelt i kull rettet mot blått, så da blir svart fort nr 2 på listen hvis det er riktig at vi har en overvekt av sykdommen på de blå. Og det ser det jo helt klart ut som vi har.
<:3___)~~~ <:3___)~~~ <:3___)~~~

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Smittsome kuler? :s

Post by tantepose »

En ekkel tanke..... :(
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Lyngrottene
River avispapir
Posts: 995
Joined: 29 Jun 2009, 21:38
Location: Rygge/Moss
Contact:

Re: Smittsome kuler? :s

Post by Lyngrottene »

*Oppdatering*

For ca en uke siden hadde Chansy fått ett sår i pannen av og ha klødd seg i ansiktet vil jeg tro, og dette har resultert i at hennes "benkreft kul" har forsvunnet :D Så med andre ord, har veterinæren tatt feil av diagnosen. So we are a very happy rat-gang :D:D
Hilsen oss og våre 7 snart 9 bartetotter :D - Nå med Oppdatert hjemmeside ♥
R.I.P. englene våre, dere er dypt savnet <3

It's better to have loved and lost... Than never too have loved a rat before!!

Pippi
Omegarotte
Posts: 138
Joined: 15 Aug 2009, 00:06
Location: Sandnes

Re: Smittsome kuler? :s

Post by Pippi »

Det er dessverre (og av og til heldigvis) ikke alle dyrleger som kan nok om rotter til å stille en skikkelig diagnose :? .

For en stund siden oppdaget jeg en stor kul på magen til den ene hanrotta mi. Diagnosen hos dyrlegen ble brokk. Ikke mange dagene etter gikk det hull på "brokken", som altså viste seg å være en talgkjertel...
Hvil i fred Ludde, Todd, Kopper, Joppe, Elling, Vetle og Knertleif

Lyngrottene
River avispapir
Posts: 995
Joined: 29 Jun 2009, 21:38
Location: Rygge/Moss
Contact:

Re: Smittsome kuler? :s

Post by Lyngrottene »

Ja, er sant det. Men skal være litt enig i veterinæren også når hun forklarte, og med tanken på hvor fort kulen kom, og hardheten. Men til syvende og sist så er jeg bare glad for at den nå har forsvunnet :D
Hilsen oss og våre 7 snart 9 bartetotter :D - Nå med Oppdatert hjemmeside ♥
R.I.P. englene våre, dere er dypt savnet <3

It's better to have loved and lost... Than never too have loved a rat before!!

anita
Gammelrotte
Posts: 2716
Joined: 13 Feb 2004, 19:23
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: ullensaker

Re: Smittsome kuler? :s

Post by anita »

Best å være våken hvis du skal fortsette å kjøpe veterinærtjenester der; dette er slett veterinærarbeid - billigst er heller ikke bestandig best. Men veldig hyggelig at Chansy fikk en fremtid igjen, selv om det ikke er veterinærens fortjenseste - resultatet kunne nemlig veldig fort blitt motsatt, og den obduksjonsrapporten ville ihvertfall fått meg til å tenne på alle pluggene. :roll:
<:3___)~~~ <:3___)~~~ <:3___)~~~

Lyngrottene
River avispapir
Posts: 995
Joined: 29 Jun 2009, 21:38
Location: Rygge/Moss
Contact:

Re: Smittsome kuler? :s

Post by Lyngrottene »

Ja, det er sikkert og vist. Jeg kunne jo avlive henne mens hun fortsatt hadde det godt, men valgte og ikke ta den beslutningen siden jeg syntes hun hadde det fint ennå (til tross for benkreft ....) Skal til veterinæren snart igjen for og fjerne en kul på den siste frøkena, og da skal jeg ta med meg Chansy, og sette veterinæren på plass :D
Hilsen oss og våre 7 snart 9 bartetotter :D - Nå med Oppdatert hjemmeside ♥
R.I.P. englene våre, dere er dypt savnet <3

It's better to have loved and lost... Than never too have loved a rat before!!

Lyngrottene
River avispapir
Posts: 995
Joined: 29 Jun 2009, 21:38
Location: Rygge/Moss
Contact:

Re: Smittsome kuler? :s

Post by Lyngrottene »

Tenkte jeg kunne legge til bilde av chansy, der mann kan se kulen. Denne kulen var sten hard.

Image

Image

Image

Image

Image
Hilsen oss og våre 7 snart 9 bartetotter :D - Nå med Oppdatert hjemmeside ♥
R.I.P. englene våre, dere er dypt savnet <3

It's better to have loved and lost... Than never too have loved a rat before!!

Post Reply