Mycoplasma og oppdrett av tamrotter?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
utmeldt

Mycoplasma og oppdrett av tamrotter?

Post by utmeldt »

Mycoplasma mikroben er ganske vanleg hos tamrotter, denne kan skape sjukdom i luftvegar, men også påverke andre organ slik at helsa til rotta blir forringa for eksempel livmorbetennelse/øyrebetennelse. Dere som driver med eller har planer om å drive med oppdrett, er mycoplasma noko dere tek i betraktning? Det finst nok myco frie rotter, men korleis kan ein vite dette før ein setter i gang med avl? Tar dere prøver? Ja, det er mulig å teste avlsdyr for myco. Om du er NTF oppdretter eller ikkje så har eg lyst å høyre kva dere tenker om saken.

Connie
Stjeler mat
Posts: 66
Joined: 20 Mar 2014, 18:32

Re: Mycoplasma og oppdrett av tamrotter?

Post by Connie »

iwonamo wrote:Mycoplasma mikroben er ganske vanleg hos tamrotter, denne kan skape sjukdom i luftvegar, men også påverke andre organ slik at helsa til rotta blir forringa for eksempel livmorbetennelse/øyrebetennelse. Dere som driver med eller har planer om å drive med oppdrett, er mycoplasma noko dere tek i betraktning? Det finst nok myco frie rotter, men korleis kan ein vite dette før ein setter i gang med avl? Tar dere prøver? Ja, det er mulig å teste avlsdyr for myco. Om du er NTF oppdretter eller ikkje så har eg lyst å høyre kva dere tenker om saken.
Jeg er ikke oppdretter men syns dette var interessant. Jeg tenker jo at det er så mye sykdom på rotter fra før så hvis det er mulig å ta prøver og å unngå å få dette så bør jo det være en god regel å gjøre? Et krav til seriøse oppdrettere kanskje? Vet ikke om det er noe som eksisterer, om ikke så burde man jo prøvd å få dette til!

Sent fra min RNE-L21 via Tapatalk


Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Re: Mycoplasma og oppdrett av tamrotter?

Post by Hoyst_87 »

Ser at original poster har meldt seg ut, men mycoplasma fins i miljøet, og så og si alle rotter har dette. Det eneste må være lab-rotter som holdes i fullstendig sterile miljøer. Det har vært gjort noen forsøk tidligere på å behandle bort mycoplasma med antibiotika i hele rottekolonier, men når man ikke har et lukket, sterilt miljø medfører det kun stor risiko for resistente bakterier, som vil være et mye større problem, enn mycoplasma. Mycoplasma er en normal bakterie å ha i floraen for rotter, og mennesker, vi har også enkelte mycoplasma-bakterier som ikke plager oss i det daglige. Det er når noe annet, som virus eller andre bakterier, kommer inn i bildet, at mycoplasma kan blomstre opp og lage problemer i kombinasjon med andre patogener, når forholdene ligger tilrette for det.
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Annoli
Leder
Posts: 153
Joined: 10 Jan 2017, 22:36
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Mycoplasma og oppdrett av tamrotter?

Post by Annoli »

Takk for eit godt og informativt svar!
Ann Mari S. Selje

"It's nice to be important, but it's more important to be nice".

Post Reply