Francis flenget opp i magen

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

aknudsen
Stjeler mat
Posts: 65
Joined: 14 Sep 2012, 18:05

Francis flenget opp i magen

Post by aknudsen »

Min hannrotte Francis har vært så uheldig og fått seg en flenge i buken, heldigvis virker den relativt overfladisk (ytterste hudlaget svj. kan se). Han klager også heller lite (ynker seg litt ved rensing). Usikker på om det er påført av en burkamerat eller om det oppsto i et fall (via hjørnetoalettet). Rådførte meg med veterinær per telefon, og hun anbefalte å rense det med klorheksidin + bacimycin og ellers se det an. Har noen ytterligere råd?

Image

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Francis flenget opp i magen

Post by Matmor »

Klorheksidin og bacimycin er greit å bruke på rotte, og antagelig gror han sammen greit på den måten når det ikke er dypt :cheerful:
Utfordringen er å finne ut hva som har skjedd, og hindre at det skjer flere ganger. Nå vet jeg ikke hvor skarpt hjørnetoalettet er, men gitt hvor seigt rotteskinn er, ville jeg tro at en annen rotte er en mye mer sannsynlig forklaring, dessverre. Sår på magen oppfatter jeg som mer alvorlige enn sår på rumpa i kampsammenheng. Hvor mange hanner er det i buret, og hvilken alder har de?

aknudsen
Stjeler mat
Posts: 65
Joined: 14 Sep 2012, 18:05

Re: Francis flenget opp i magen

Post by aknudsen »

Takk for hurtig svar :) De er tre hannrotter i buret, ca. 4 måneder gamle (Tim Burton-kullet). Det var oppvisning av aggresjon i buret i går, først mellom Mario og Pee-Wee, som endte med at stakkars Francis ble dyttet ned fra hengekøya av en hissig Mario. Tok en prat med Helene om hendelsen i går, siden det kan virke som Mario påførte skaden. Tok ut Mario av buret etter krangelen, og han var tydelig svært stresset og ville ikke holdes, men løp bort i et hjørne og sturet. Mot kveldingen ble de visst venner igjen alle sammen, og Mario lot seg holde igjen. Rart hvor fort stemningen kan endre seg. Men jeg har merket at Mario kan være ganske ivrig etter å slåss med brødrene, og reiser bust når han er i det humøret, som for å virke større (de andre gjør ikke dette).

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Francis flenget opp i magen

Post by Siv M »

ser ut som mario vil være alfa hannen i gjengen

aknudsen
Stjeler mat
Posts: 65
Joined: 14 Sep 2012, 18:05

Re: Francis flenget opp i magen

Post by aknudsen »

Han er visst av den oppfatningen, ja :) Francis er større dog, kan virke som han vil ha alfarollen for seg selv.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Francis flenget opp i magen

Post by Siv M »

hmm mulig du må kastere en eller to etter hvert :sarcastic:

aknudsen
Stjeler mat
Posts: 65
Joined: 14 Sep 2012, 18:05

Re: Francis flenget opp i magen

Post by aknudsen »

Uff, håper virkelig ikke det.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Francis flenget opp i magen

Post by Siv M »

nei får håpe du slipper det, kan jo hende de bare er inne i en periode nå å det går seg til :cheerful:

HeleneH
Klatrer på møblene
Posts: 546
Joined: 18 Nov 2011, 17:29
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Francis flenget opp i magen

Post by HeleneH »

Som jeg sa på telefonen i går satser vi på det er hormonbomber som er ute og flyr.
Likevel er ikke biting i utgangspunktet noe å overse, så vi får holde et godt øye med alle 3 og se ann hvordan det utvikler seg. Hvis det blir mer sår er det ikke forsvarlig å la de styre selv, så da får vi se hva vi kan gjøre.
Gi meg oppdatering på hvordan de oppfører seg i kveld :)
Helene
Med Navi, Pinky, Emily, Alice, Tillitt, Guinea, Betty og Alva:)

Navistar's Rotteoppdrett

Hjemmeside: http://www.navistars.net

aknudsen
Stjeler mat
Posts: 65
Joined: 14 Sep 2012, 18:05

Re: Francis flenget opp i magen

Post by aknudsen »

Såret virker i det minste ikke verre i dag, jeg har renset og satt det inn med bacimycin. Det er en ganske stor flenge dog :( Har ikke opplevd noe verre krangling mellom dem i dag, det var ett tilfelle der Mario så ut som han tvangspusset Francis, og Francis pep høyt i protest. Da tok jeg dem fra hverandre. Mario har i det hele tatt vært mer avdempet i dag, nesten som han har dårlig samvittighet.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Francis flenget opp i magen

Post by Siv M »

får håpe såret gror fort så det ikke blir betennelse i det.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Francis flenget opp i magen

Post by wollf »

høres ut som om det e en del hormoner ute å går. de er snart 6 mnd og det er ganske normalt dere r mye knuffing og dytting mellom brødre. prøv å filme dem da de holder på og legg ut her. eller så kan du også lese på matmor.info og under Adferd og aggresjon.
står mye nyttig der for å finne ut om rotta er dominant eller agressiv. for meg høres han dominant ut og ikke aggresiv.

Jasmin
Bygger bol
Posts: 502
Joined: 15 Sep 2011, 15:44
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund

Re: Francis flenget opp i magen

Post by Jasmin »

Jeg hadde akkurat samme tilfelle bare på ryggen. Smørte det med bacimycin vær dag, og satt henne for seg selv bare sånn at ikke såret skulle bli skittent av burkamerat. Tok bare 3-4 dager så var såret helt fint grodd igjen uten et merke :cheesy:
Canta & Baila ❤
Gode venner er som stjerner, det er ikke alltid du ser dem men du vet at de er der <3

aknudsen
Stjeler mat
Posts: 65
Joined: 14 Sep 2012, 18:05

Re: Francis flenget opp i magen

Post by aknudsen »

Såret ser ut til å gro bra heldigvis, nå har det dannet seg en fin skorpe og jeg kan ikke se tegn til betennelse. Jeg er fortsatt redd for at han skal bli bitt igjen dog, siden det har vært minst en situasjon til der Mario har skremt vettet av Francis så han skrek høyt og løp for livet inn i buret (med Mario i hælene). Jeg er usikker på hva som skjedde, men mistenker at Mario kan ha tvunget Francis på rygg og gjort tegn til å bite han i magen (eller gitt inntrykk av at han kunne finne på dette). Mario var igjen skikkelig bustete i pelsen og helt stiv i kroppen, så stresset at jeg ikke fikk lov til å holde han.

Jeg mener jeg så en gang før såret oppsto at Francis ble lagt på rygg og Mario gjorde tegn til å kunne finne på å bite i magen, så Francis ble vettskremt og løp opp på skulderen min. Mario er i alle fall veldig ivrig etter å få broren på rygg i disse konfrontasjonene.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Francis flenget opp i magen

Post by Siv M »

stakkar gutt da bli så redd av bur kameraten sin :/ bra såret gror fint da ihvertfall, kanskje du skulle vurdere å kastrere mario hvis dette skulle fortsette eller omplassere han.

Post Reply