Mulig SDA utbrudd i Danmark

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Mulig SDA utbrudd i Danmark

Post by Larm »

Mulig SDA utbrudd i Danmark.
Skriver det her i tilfelle noen har reservert rotter fra Danmark nylig.

http://www.hybels.dk/nytforum/phpBB2/vi ... 011#407011

Her er listen over de som er i prevantiv karantene:
http://www.hybels.dk/nytforum/phpBB2/vi ... hp?t=34412

Jeg synes det er veldig bra at det er åpenhet rundt dette emnet og at Lux har tatt kostnaden med blodprøver for å få konstatert hva det var som var galt.
På denne måten går det an å begrense smitteomfanget :cheer:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

Re: Mulig SDA utbrudd i Danmark

Post by Skaubytroll »

Shit, jeg leste om det for noen dager siden, at de mistenkte det...
Er det mange rotter som har dødd av det?
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Mulig SDA utbrudd i Danmark

Post by Matmor »

Ut fra det som står i forumet er det ikke så sannsynlig at mange rotter har dødd av det, heldigvis. Faktisk er det ikke vist at noen har dødd av SDA - heller ikke rotta det ble sendt inn prøver av. Han kan nemlig ha hatt en "snill" variant av viruset, og ha dødd av noe helt annet som så mange av hans søsken har gjort tidlig. Men det er ikke alle rotteeiere som er like oppmerksomme, så det kan naturligvis ha vært dødsfall som ikke er blitt registrert.

Alle rottene takker utvilsomt LUX &Co. for handlekraft. Flott at så mange slutter opp om karantenen. Og trøsteklem til karantenehjemmene som frykter for rottene sine, hvis de leser dette :kiss:

Ida.K
Sover i do
Posts: 264
Joined: 14 Mar 2011, 16:58
Kjønn: Kvinne

Re: Mulig SDA utbrudd i Danmark

Post by Ida.K »

Jeg og veninnen min kjøpte netopp en rotte vær fra danmark, som nyser fælt, min er også litt hoen rundt det ene øyet, som klistrer seg sammen i blandt også .. ?

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Mulig SDA utbrudd i Danmark

Post by wollf »

hvordan fikk dere tak i rotter fra danmark?

Ida.K
Sover i do
Posts: 264
Joined: 14 Mar 2011, 16:58
Kjønn: Kvinne

Re: Mulig SDA utbrudd i Danmark

Post by Ida.K »

Kjøpte dem i dyrebutikken, men eieren av butikken hadde kjøpt dem fra danmark :sarcastic:

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Mulig SDA utbrudd i Danmark

Post by Larm »

LUX Rotter wrote:Så kom der sgu svar.....
Og jeg ved ik helt hvordan jeg skal ha det med det!!
Lab. har skrevet til mig dyrlæge følgende:
Käre Bo Andersen,



Jag får be om ursäkt för väntan!

Resultaten från konfirmerande tester i Hannover dit vi har skickat provet är motsägelsefulla (IF = ospecifik reaktion; ELISA = negativt). Vi har haft diskussioner om slutbedömning men har ännu inte kunnat avgöra frågan.

Det bästa vore om ytterligare prov kunde skickas in, antingen från den provtagna råttan eller från andra råttor uppstallade i samma bur eller i dess närhet.

Jag får be Er att kontakta antingen Lena Renström/ lena.renstrom@sva.se eller Ulrika Allard Bengtsson/ ulrika.allard@sva.se. i frågan.


Med vänlig hälsning

Gunilla Blomqvist

+46 18674335

Og en tur gennem google translate:
Kære Bo Andersen,



Jeg må undskylde for at vente på!

Resultaterne af kontroltest i Hannover, hvor vi har sendt prøven er selvmodsigende (IF = ikke-specifikke reaktion, ELISA = negativ). Vi har haft drøftelser om den endelige vurdering, men har endnu ikke været i stand til at afgøre sagen.

Ideelt set kunne supplerende prøver sendes enten fra i stikprøven rotter eller andre rotter var opstaldet i samme bur eller i dets nærhed.

Jeg kan bede dig om at kontakte enten Lena Renström / lena.renstrom @ sva.se eller Ulrika Bengtsson Allard / ulrika.allard @ sva.se. problemet.



Med venlig hilsen

Gunilla Blomqvist

+46 18674335
Det vil sige, at kontroltesten i Hannover har vist negativ!!
Det er jo vidunderligt nyt.. Men samtidig efterlader det mig med en følelse af: "Jamen hvad så nu??"
Jeg har hele tiden haft svært ved at tro, at det sku være SDA eftersom vi ingen syge dyr har og ingen sygdomstegn.
Det vil sige, at sku der laves opfølgende blodprøve, så ville det blive af et dyr, som ingen sygdomstegn overhoved har!
Og det ved jeg ikke hvad de kan bruge til.
Jeg ringer til Bo (min dyrlæge) mandag morgen og hører hvad vi lige gør her.
Jeg har talt med andre, som personligt har oplevet SDA tidligere, som også finder det svært at tro, at vi her har at gøre med SDA.
Lige nu er jeg i afventer-mode!
LUX Rotter wrote:Så er der igen nyt fra dyrlægen.
Han oplyste, at han havde talt med den ene af de 2, der nævnes i mailen (kan ikke huske hvilken en af dem han sagde :oops: ).

Første prøve laves for at se om der er antistoffer for coronavirus.
Anden prøve laves opfølgende for at se, om antistoffet er grundet SDA.
Altså som Bo sagde, den første prøve er meget uspecifik og laves egentlig kun for at se, om der er grund til at lave test nr. 2.

Men test nr. 2 var negativ for antistof.
Og hende forskertingen oplyste, så var der netop IKKE fundet spor af SDA.
Hun oplyste (som jeg egentlig selv viste), at corona virus også kan forårsage fx forkølelse og lungebetændelse.
Og eftersom Kappa var HÅRDT ramt af voldsom lungebetændelse, var det selvsagt, at der ville findes antistof.
Hun oplyste også, at vi sagtens ku slå koldt vand i blodet.
Bo fortalte hende om forløbet og at der ikke havde været yderligere tilfælde af sygdom eller sygdomstegn udover Bob og Kappa, som begge havde lungebetændelse.
Hun oplyste derfor, at en karantæne var ubegrundet.
Havde det været noget som SDA, så burde vi ha lidt flere dødsfald og der burde være mange sygdomstegn, luftvejsproblem osv.
Hun sagde til Bo, at det var dejligt at høre om ansvarlige ejere som gik i karantæne for at undgå spredning, hvis det havde været sygdom :oops: Jeg blev måske lidt rød i kinderne, da Bo fortalte det :lol:
Så var der lidt mere frem og tilbage om hvorvidt vi skulle lave endnu en test.
Det havde jeg foreslået Bo.
Men forskerdamen sagde, at når der ikke var syge dyr, så laves prøven ikke.
For prøven skal laves på et sygt dyr som viser tydelige tegn.

Så alt i alt..... Ingen SDA
:mrgreen:
Fra denne tråden: http://www.hybels.dk/nytforum/phpBB2/vi ... c&start=45
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Mulig SDA utbrudd i Danmark

Post by wollf »

ingen sda utbrudd i dk? hva men denne rotta som angivelig skal ha fått sda i følge vet? kan en vet slenge med slike påstander?

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Mulig SDA utbrudd i Danmark

Post by Tonje Lenore »

Hmmm, raaart :hæ: :hmmm:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Mulig SDA utbrudd i Danmark

Post by Matmor »

Hvis en rotte viser symptomer forenelig med SDA og veterinæren kjenner til symptomene vil veterinæren foreslå SDA.
Ida.K's rotter viser typiske symptomer på SDA med hovne spyttkjertler og området rundt øyne pluss snufsing. Det har dessuten spredt seg fra en nyinnkjøpt rotte til hennes egne.

1) Lux hadde ingen rotter som viste symptomer på SDA, bare flere uventede dødsfall.
1) Resultatet av prøve nr. 1 hos LUX viste likevel "positivt for SDA". Det er ikke uvanlig, da SDA ikke alltid viser typiske symptomer.
3) Resultatene av prøve nr. 2 viser BÅDE uspesifik reaksjon og negativt, avhengig av test, og veterinærene var usikre på hvordan de skulle tolkes.
4)Blodprøve ble tatt mindre enn 2 uker etter at rottene ble syke, så vidt jeg kan se, og blodprøven ble tatt fra et sykt dyr. Begge deler er feil i forhold til å finne SDA.
En SDA-test som tas av et sykt dyr vil med stor sannsynlighet IKKE vise positive resultater, fordi dyret ikke har rukket å utvikle immunmarkører mot SDA-viruset.

IFA-testen blir beskrevet som "mer sensitiv" enn ELISA-testen, som er mer spesifik. HVIS rotten det ble tatt blodprøve faktisk var syk av SDA er det helt forståelig at IFA-testen er positiv, og ELISA negativ, uten at det betyr at rottene hadde en beslektet sykdom men ikke SDA. IFA-testen vil i så tilfelle slå ut på enten SDA eller andre coronavirus FØR ELISA-testen gjør det.

KONKLUSJON: fordi testingen ble gjort feil er det umulig å konkludere om rottene hos LUX hadde SDA eller bare et mindre farlig corona-virus.

Testing is the only way to determine what organism has infected your colony. It is recommended to test when there is any major illness whether or not the classic signs of SDA are present. There have been SDA cases where the classic signs are absent. There are also instances where other diseases mimic SDA.

The standard test for Sendai is the ELISA (enzyme-linked immunosorbent assay) which can be performed at several labs.

RADIL offers a newer test: MFI (Multiplex Fluorescent Immunoassay) which is more sensitive. Have your veterinarian contact the testing facility for instructions on collecting and sending the blood sample.

During a viral event broad-spectrum antibiotics are given to the exposed rats to treat the, often fatal, secondary opportunistic bacterial infections. Usually that approach works well. However, there are times when the bacteria involved is resistant. A culture and sensitivity test can ensure that the antibiotics given are appropriate

*Note: Before having blood drawn for an ELISA test you must allow time for antibodies to develop. This will take 2 to 3 weeks after the initial exposure (1-2 weeks after clinical symptoms appear). Testing a clinically ill rat can often result in false negative results.
jfr.
Den seneste uges tid har vi oplevet dødsfald i vores folk, som ikke kan forklares.
ble skrevet en fredag, i innlegget under ble det opplyst om at det skulle tas blodprøver mandag.
Desværre mistede de Kappa den dreng der fik taget blodprøverne mensh an stadig var ved dyrlægen, jeg er ikke helt 100 på de nærmere omstændigheder andet end at dyrlægen valgte at obducere Kappa og fandt bylder samt bindevæv på hans lunger, iatl regnede dyrlægen med at han havde en kvart fungerene lunge tilbage så det havde bare været et spørgsmål om tid før han ville være faldet fra.

Post Reply