Rottens helse generelt

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

julius
Pinky
Posts: 18
Joined: 05 Jan 2011, 21:23

Rottens helse generelt

Post by julius »

Vet det er et stort spørsmål, sikkert også umuloig å svare kort på. Skal imidlertid kort forklare hvorfor jeg lurer.
For nå flere år siden, drev jeg med litt avl på rotter. Etter at sykdommene stadig ble mer alvorlige og det psykiske heller ikke var så mye å rope hurra for på våre små venner, valgte jeg å gi meg.
Vurderer igjen å skaffe meg rotter, men lurer på om helsen har blitt bedre? Har avlsarbeidet ført til at rottenes levealder har økt og sliter de nå i mindre grad med luftveisplager?
Finnes det oppdrettere tilknyttet NTF nå?
Håper på maaaange positive og glade svar. :-)
mvh Juie Erlandsen

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Rottens helse generelt

Post by wollf »

lei for å skuffe deg, helsen er nok ikke blitt bedre og ikke levetiden heller, men positivt nå er jo at vi enda prøver og har et større nettværk da vi reiser til andre land for å hente rotter. ja det er flere oppdrettere her på ntf enda:)

julius
Pinky
Posts: 18
Joined: 05 Jan 2011, 21:23

Re: Rottens helse generelt

Post by julius »

Men hvor lang levetid regner dere nå?
OG er det fortsatt luftveisproblematikk som er det største problemet?

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Rottens helse generelt

Post by wollf »

noen sier 18 mnd, men personlig tror jeg de fleste lever rundt to år.
og ja lvi er enda et problem, men nå vet jeg ikke hvor lengesiden det er du hadde rotter sist. er mye man kan gjøre for å forhindre det og det er mer uttesting på antibiotika nå enn før.
tomas på stend i bergen (tror det var det det het, larm du får rette meg om jeg tar feil) sa ut vaksine var unde arbeid for rotter

julius
Pinky
Posts: 18
Joined: 05 Jan 2011, 21:23

Re: Rottens helse generelt

Post by julius »

Men 2 år høres da veldig oppløftende ut. Da jeg gav opp, levde de fleste rundt 6-8 mnd og mange av dem hadde egentlig vært syke hele livet.
Så flinke dere har vært!!! :-)

Hva koster ei god rotte nå?

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Rottens helse generelt

Post by Stine »

Rotter koster fra 150-300 kr, men de fleste tar rundt 200.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

julius
Pinky
Posts: 18
Joined: 05 Jan 2011, 21:23

Re: Rottens helse generelt

Post by julius »

Ok. Takk for info! :-) Da får jeg se om jeg kan spore opp en oppdretter med kull da. :-) Leser noen dette som vet om et kull, så blir jeg glad for om du gir lys fra deg. :-)

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Rottens helse generelt

Post by wollf »

ingen med kull nå, men har planer om et selv om en mnd tid ca

julius
Pinky
Posts: 18
Joined: 05 Jan 2011, 21:23

Re: Rottens helse generelt

Post by julius »

Ok. Flott! Trodde kanskje det var deg jeg nettopp hadde sendt en mail til. Var ikke du som har 3 hanner altså?

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Rottens helse generelt

Post by wollf »

har ikke sjekke, men de er solgt

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Rottens helse generelt

Post by Larm »

Hører ikke du til i Bergen Julie eller husker jeg feil?

Jeg mener også at de fleste rottene blir rundt 2 år, i hvert fall hos meg, selv om det selvfølgelig hender at de dør yngre enn dette.
I desember avlivet jeg en gammel dame som ble nesten 2 år og 9 mnd (Josefine). I det kullet hun var fra ble 1 avlivet da hun var 1 år og 10 mnd. Alle de andre kjente ble over 2 år.
Det var 9 kjente av 14 i kullet, så minst 8 ble over 2 år.

Eldste jeg har hjemme nå er Bilal og han blir 2 år og 5 mnd denne mnd.

Jeg planlegger ett kull i februar/mars. Har ikke lagt dette ut på min hjemmeside eller NTF enda, men gjør det i løpet av denne mnd.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Rottens helse generelt

Post by Matmor »

Hei og velkommen tilbake!
Det er bare Ratbase som samlet en god oversikt over rottenes gjennomsnittslevealder - fordi man må ha så mange rotter for å få fornuftige tall. Og Ratbase oppgav 18 måneder, men det er noen år siden den var oppdatert. Vi har vel ingen grunn til å tro at det er skjedd så mye siden da. En av grunnene til at Larm har høy levealder på sine er at de får god pleie, bli operert og får medisiner hos henne :wink: Det er ikke alle rotteeiere som er forberedt på å bruke tusenvis av krone i veterinærregninger på sine søte små, eller i det heletatt forstår når de er syke, og det slår ut på levealder.

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Rottens helse generelt

Post by Larm »

Jepp, jeg er en hønemor :oops: men jeg mister dessverre noen unge jeg også :kjempetrist:
Men jeg mener at dersom man tar på seg ansvar for et dyr, så gjør man det og det innebærer medisinering m.m. når det trengs :wink:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

MissGuardian

Re: Rottens helse generelt

Post by MissGuardian »

Larm wrote:Jepp, jeg er en hønemor :oops: men jeg mister dessverre noen unge jeg også :kjempetrist:
Men jeg mener at dersom man tar på seg ansvar for et dyr, så gjør man det og det innebærer medisinering m.m. når det trengs :wink:
Enig der larm! :happy:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Rottens helse generelt

Post by Matmor »

Det ligger forresten en undersøkelse om rottehelse i helseseksjonen på hjemmesidene mine - den er vel 1 1/2 år gammel nå, antar jeg. Den sier i alle fall noe om hva rottene våre er plaget av, selv om det ikke var så mange eiere som deltok.

Innimellom er det fortsatt rotter som lever lenge, og rottekull som lever lenge i snitt. Fra det første kullet jeg var delaktig i ble alle over 18 måneder, og 8 av 11 rotter feiret to-års-dag i desember :gruppe: :gruppe: :rat: :rat: Det er vel det man kaller nybegynnerflaks... Gjennomsnittsalderen på alle de 17 nå avdøde rottene jeg har hatt i hus er 22 måneder. Ingen av rottene har dødd av seg selv. En del av dem fikk ganske intensiv veterinærbehandling i form av operasjoner og antibiotikakurar. Den yngste jeg har avlivet var 14 måneder - han fikk angst for alt og alle og begynte å bite. Den nest yngste fikk pituitærsvulst og ble 15 1/2 år. Så har jeg hatt to som ble omtrent 32 måneder i den andre enden av skalaen.

Post Reply