Jeg føler meg litt slem..

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
BabyLizz
Stjeler søppel
Posts: 765
Joined: 14 Oct 2008, 19:14
Location: Møre & Romsdal

Jeg føler meg litt slem..

Post by BabyLizz »

Guttene mine har fått være løs på rommet mitt i 2 døgn. Selvfølgelig med dørene til buret åpne slik at de kan få mat og vann. Men nå tok jeg inn Amigo og Felix (lot Balder være siden han sov så søtt..) og de er helt i hundre. De ser ut som om de er helt kokko begge to.. Er det fordi jeg har sperret dem inne igjen? Er det best å bare la dem få ha tilgang til å være løs på rommet, eller er det bra at de venner seg til buret igjen i tilfelle jeg skal på ferie eller noe sånt? (Vil ikke at noen andre skal ta på seg ansvaret av å ha tre rotter løs..)

Jeg syns jo det er koselig at de er løs, men jeg har 2 voksne katter som aldri er på rommet mitt. Likevel er det litt skummelt, særlig med tanke på at den ene hunden min lett lukket opp dører og ikke klarer å lukke dem når døra vender inn i rommet han gikk ut av.

Låse døren kan jeg selvfølgelig gjøre. De to kattungene som bor på rommet mitt er vant med rottene - da vil de vel ikke gjøre dem noe?

Trenger sårt hjelp her...

Dumle
Markeringsbehov
Posts: 270
Joined: 10 May 2007, 17:06
Location: Akershus

Post by Dumle »

Jeg synes det er greit å lære rottene å være litt inne i bur også, tenk om du trenger pass til dem og passeren ikke har samme store mulighet på utegang? Da blir det bråk i buret for å si det sånn :P

Mange forskjellige dyrearter kan lære å godta hverandre, og også trives i hverandres selskap, men alle av dagens husdyr har utgangspunkt i et villt dyr. Noen instinkter er alltid nedarvet, og visse situasjoner kan få dyret til å følge instinktene.. Feks kan en rotte som løper forbi minne om jakt, som ofte sitter sterkt på dyr, da akkurat jakt har ført til mat :geek: Du bør derfor ikke la dem være i samme rom uten selv å være der...
Hvorfor være vanskelig, når man med en liten anstrengelse kan være komplett umulig?

Altså:
Jente
20 år.

BabyLizz
Stjeler søppel
Posts: 765
Joined: 14 Oct 2008, 19:14
Location: Møre & Romsdal

Post by BabyLizz »

Kattungene er altfor små til å kunne gjøre rottene noe nå, og de er oppvokst sammen. Hundene også, forresten. Balder forsøker å finne pupp på HANNhunden min, og han finner noe ganske annet som Poppy ikke setter så stor pris på at han finner :P Da puffer hunden ham bort så lille Balder får tankene over på noe annet :)

Nå så jeg de herligste øynene i hele verden som stod så søtt ved døråpningen, så jeg klarte ikke å la være.. Jeg måtte åpne luken igjen.. De får viljen sin de slemmingene, men jeg har både vannflasken og maten dems inne i buret slik at de nesten blir "tvingt" til å gå inn dit av og til. Huff, jeg skjemmer dem vel litt bort..

Dumle
Markeringsbehov
Posts: 270
Joined: 10 May 2007, 17:06
Location: Akershus

Post by Dumle »

Sier ikke at de bare skal få være ute en time om dagen :lol: Kan jo godt være ute hele dagen, men i buret om natta feks.. Er det guttetotter du har?

Min ene Schafertispe er veldig glad i alt av dyr, og har vokst opp med det. Hun går veldig godt med rotter, men noe å huske på er at dyr er dyr, og du kan aldri stole 100% på dem. På lik linje med at man ikke skal la barn og hund være sammen alene, mener jeg at dyr av forskjellig art heller ikke bør.. Er ikke sikkert de mener noe vondt den gangen det går dårlig, kanskje de bare ville leke, eller passe på maten sin, eller ville være i fred.. Kattunger har også klør, er ikke bare tenner som kan skade ;)
Hvorfor være vanskelig, når man med en liten anstrengelse kan være komplett umulig?

Altså:
Jente
20 år.

BabyLizz
Stjeler søppel
Posts: 765
Joined: 14 Oct 2008, 19:14
Location: Møre & Romsdal

Post by BabyLizz »

Nja, er egentlig enig i det at man aldri skal stole helt på dyr, men gjør et unntak med akkurat min ene hund (selv om det høres veldig uansvarlig ut, men det er sannheten i det minste). Akira (min andre hund) er knapt nok på rommet, mens Poppy ALLTID går sammen med meg. Hans verste mareritt er når jeg er på do, for å si det på den måten. Jeg har trent ham opp til at alle mulige dyr og mennesker får lov til å komme å ta av maten hans, så det bryr han seg ikke om. Han har igjennom hele livet hatt "alle" mulige dyr som har kravlet over hele ham. Han hadde rett og slett ALDRI gjort noe skade, selv om han er et dyr.

Kattungene har ikke vist noen interesse, men rottene er redd dem så de piler unna før bebissene rekker å snuse på dem. Kanskje like greit, selv om det hadde vært søtt om de var venner.

Da er det altså ingen fare for at de er ute, for de går egentlig ingen andre steder enn en hylle, oppe på buret og i vinduskarmen. Der er heller ingenting å skade seg på så vidt jeg vet :)

prinetti
Omegarotte
Posts: 128
Joined: 25 Jan 2009, 00:29
Location: Tønsberg
Contact:

Post by prinetti »

hunden her går ok overens med rottene, men da om de er i buret eller løse.. holder jeg en av rottene må jeg passe på, for da kan han fort finne på å snappe etter dem, som om det er en kosebamse jeg holder..
Men han dytter dem litt vekk om de blir for nærgående.. og har ved ett tilfelle tråkket litt på den ene her.. Så bikkja får ikke være alene med dem når de er løse..
Storm, Kaos, Lucy og Sina
http://prinettisrotter.webs.com/

BabyLizz
Stjeler søppel
Posts: 765
Joined: 14 Oct 2008, 19:14
Location: Møre & Romsdal

Post by BabyLizz »

Skjønner ;) Poppy har aldri gjort dem noe som helst, men han følger etter meg hakk i hæl uansett hvor jeg er, så han blir nok aldri alene med dem. (Kanskje om jeg sniker meg på do eller noe sånt mens han sover)

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Post by wollf »

hunden og katta mi er redd rottene de:... hehe.... coco og reed er totalt fryktløse så de løper etter hund og katt og skal bite bena på dem

BabyLizz
Stjeler søppel
Posts: 765
Joined: 14 Oct 2008, 19:14
Location: Møre & Romsdal

Post by BabyLizz »

Hahahah :D

Post Reply