Hjelp!!

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
sarah kristine

Hjelp!!

Post by sarah kristine »

Hei :mrgreen:

Det er en lang historie men håper nooen gidder å lese det.. :)

Jeg lurer på å annskaffe meg en rotte/mus..

Jeg hadde rotte før , han het Rassmuss :mrgreen:
Han var en fantastisk liten kar.. Jeg hadde han med meg overalt, og da mener jeg over alt; på skolen, i besøk , på butikken, på fjelltur , absolutt over alt!!
Han satt somregel på skulderen min eller i hetta mi, helt til han fant ut at han skulle ta seg en lur, da krøp han ned i jakkelomma og la seg til å sove der.Han likte ikke buret sitt fordi han ikke var vant til det , så han sov omtrent i senga mi , og ble ganske fornerma hvis jeg fant på å forlate ham.. Han var et helt anerledes kjæledyr .. Han komm når jeg ropte på ham, han var min følges venn.. Hvis jeg satt ham ned løp han etter meg ...alle som har/har hatt rotte vet vell akkuratt hva jeg snakker om

Men jeg hadde ikke bare rotte da.. Jeg hadde tre katter som dermed gjorde at jeg hadde et par fugler jeg måtte redde innimellom + at jeg hadde to chinchillaer (den ene chinchillaen døde så da hadde vi bare 1) og et marsvin..

Rassmuss bodde i et fuglebur siden de så kalte "rotte burene" ikke hadde høyden som måtte till for at det skulle være plass til litt akkrobatikk og litt klatring ;) men på en eller annen måte komm han seg ut..
Jeg har alltid lurt på hvordan han kan ha klart å få hodet gjennen en halv cm springklett bur? :hm:

MEN en dag skjedde noe forferdelig::

Jeg og en venninne komm hjem fra skolen.. Det første jeg gjorde når Rassmuss ikke var med på skolen var å slippe ham ut av buret.. (om han var der da) mange ganger kunne jeg finne ham sammen krøllet på puta mi.. og når jeg åpnet døren til rommet mitt gnisset hann tenner for harde livet og komm løpende.. Han likte ikke buret og likte bedre å klatre ute som hvilken som helst rotte ....

Da jeg komm inn døren fant jeg og venninna mi ham inni chinchilla buret..
Han hadde spist opp halve hodet på chinchillaen ( jeg trenger ikke gå inn i flere detaljer for det var det ekkleste jeg noen gang hadde sett , og dere kan jo bare forestille dere hvordan det så ut!!)

Rassmuss måtte flytte :cry:
jeg var sint på ham .. men også utrolig lei meg....
jeg hadde jo aldri tenkt meg at min beste venn hadde spist opp enn av sammboerene...

Etter å ha forhørt meg et par steder fant jeg ut at rotter var altetende som jeg absolutt burde ha visst, noe som betyr at jeg bare hadde gitt Rassmuss vegetarfor .. så han så nokk på chinchillaen som en gnager og gikk etter instinktene sine som var å spise den ...

Det er noen år siden nå..
Så nå har jeg tenkt å få meg en mus eller rotte igjen for det er et enestående kjæledyr og kann ikke måles med andre.. jeg kommer aldri til å glemme stakkers Rassmuss :cry:

Jeg lurte på om det det er noe forskjell på mus og rotter??

Mamma hadde to danse mus da hun var liten hun sier de var artige dyr men at de liksom ikke ville sitte på skullderen eller komme når hun ropte??

Rassmuss bodde alene og det virket ikke som om han savnet noen. Venninna mi hadde også en rotte, en hunn rotte som het Molly men Rassmuss virket ikke det minste innteresert og bare snudde ryggen til og klatret opp på skulderen min igjenn ... Vi tenkte at han kansje var homofil..Men jeg har hørt at det beste for rotter er å ha en rotte venn eller to???

Jeg har forsatt to hunder og tre katter (ingen gnagere) men jeg vill jo ikke at de skall bli spist opp av en rotte og en mus er jo mye mindre så det er sikert ikke så lett for den??? men jeg klarer bare ikke å tro det jeg så !!?? kan en rotte spise katta eller prøve?? jeg vill jo at den skal ha det bra .. jeg vill ikke måtte oppleve noe sånt igjenn .. men er det slik hvis rotta får rett kosst, kyllingog sånt??


Håper dere som har giddet å lese alt :les: kan gi meg noen tips eller noen råd.. høres ut som dere er rette folka å spørre ;)

Biamora
Hamstrer mat
Posts: 321
Joined: 29 Dec 2007, 18:38
Location: Røyken

Post by Biamora »

Ikke fare for at kattene eller hundene dine vil havne i gapet på en liten rotte. Men når det er sagt, må man være forsiktig men å sette dyr sammen uten å være til stede selv for å overvåke. Er ikke rotta med deg, bør den være i buret sitt :)
Biamora
Har du noe som passer på trykk? Send meg en mail!
gnagredaktor@gmail.com

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Det er nok ingen sjanse for at rottene vil spise en katt. Heller omvendt.

Hvis du skaffer deg rotter, så håper jeg du skaffer deg flere av samme kjønn for rotter skal ikke være alene. De er flokkdyr :D
Last edited by Larm on 21 Jan 2009, 23:12, edited 1 time in total.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

sarah kristine

Post by sarah kristine »

takk for svaret :)
men du skjønner bikkja er ganske liten det er en toy puddel og er dobbelt så lita som katta.. men håper det går bra da ;)

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

Det er kanskje litt fælt å si det, men når man bor med flere dyr er det alltid en mulighet for at slikt kan skje, og det finnes ingen garantier der. Det er ingen grunn til å klandre dyrene for at de handler på måter som vi kanskje ikke kan forstå. Akkurat det trenger ikke ha noe med kosthold å gjøre, selv om det selvfølgelig er veldig viktig å sette seg inn i dyrenes ernæringsbehov.

Det er mange forskjeller mellom rotter og mus, men også mange likheter, så det blir kanskje litt enklere om du har noen konkrete spørsmål. De er uansett like i at de er sosiale dyr, og med noen ytterst få unntak, vil foretrekke å bo med andre artsfrender.

PS, det finnes en del historier om rotter som har spist katter, så man kan aldri være helt sikker ...
Last edited by heidiii on 21 Jan 2009, 23:15, edited 2 times in total.

sarah kristine

Post by sarah kristine »

Larm wrote:Det er nok ingen sjanse for at rottene vil spise en katt. Heller omvendt.

Hvis du skaffer deg rotter, så håper jeg du skaffer deg flere av samme kjønn for rotter skal ikke være alene. De er flokkdyr :D



vill ikke to hanner sloss da :P lurte på to jenter .. men trivdes godt med rassmuss da ;)

sarah kristine

Post by sarah kristine »

heidiii wrote:Det er kanskje litt fælt å si det, men når man bor med flere dyr er det alltid en mulighet for at slikt kan skje, og det finnes ingen garantier der. Det er ingen grunn til å klandre dyrene for at de handler på måter som vi kanskje ikke kan forstå. Akkurat det trenger ikke ha noe med kosthold å gjøre, selv om det selvfølgelig er veldig viktig å sette seg inn i dyrenes ernæringsbehov.

Det er mange forskjeller mellom rotter og mus, men også mange likheter, så det blir kanskje litt enklere om du har noen konkrete sprøsmål. De er uansett like at de er sosiale dyr, og med noen ytterst få unntak, vil foretrekke å bo med andre artsfrender.

PS, det finnes en del historier om rotter som har spist katter, så man kan aldri være helt sikker ...



Takk for svaret :D

har liksom ikke lyst at musa skal føle at den frykter meg for alt i verden og at den til nød kan sitte i håndflaten..jeg vill jo at den skall føle seg trygg og kunne sitte på skulderen og slikt ;)

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Jeg har 3 hanner akkurat nå fordi men gamle mann døde på søndag: http://www.123hjemmeside.no/Larm/19656462
Ingen av mine gutter har noensinne kranglet. Jeg skal også ha en liten gutt til om ett par uker.
Forrige gang jeg introduserte gutter til gutteflokken min, ble den nye (Bilal) akseptert med en gang. Med jentene måtte jeg vente et døgn.

Gutter skal ikke være alene, og de skal ikke være med en jente med mindre de kastrert.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

sarah kristine

Post by sarah kristine »

Larm wrote:Jeg har 3 hanner akkurat nå fordi men gamle mann døde på søndag: http://www.123hjemmeside.no/Larm/19656462
Ingen av mine gutter har noensinne kranglet. Jeg skal også ha en liten gutt til om ett par uker.
Forrige gang jeg introduserte gutter til gutteflokken min, ble den nye (Bilal) akseptert med en gang. Med jentene måtte jeg vente et døgn.

Gutter skal ikke være alene, og de skal ikke være med en jente med mindre de kastrert.

ok ;) stoler på deg..

skulle egentlig ha meg en dumbo han i slutten av februar men da blir det to nå da :P men må tenke litt mer over saken... har hørt om babyer som har fått ansiktet spist av rotter :?: har vanskelig for å tro det men vill være helt sikker slik at de ikke får noen dårlie opplevelser tviler vel egentlig på at det var tamm rotte men det er nå så sin sak.. :mrgreen:

sarah kristine

Post by sarah kristine »

sarah kristine wrote:
Larm wrote:Jeg har 3 hanner akkurat nå fordi men gamle mann døde på søndag: http://www.123hjemmeside.no/Larm/19656462
Ingen av mine gutter har noensinne kranglet. Jeg skal også ha en liten gutt til om ett par uker.
Forrige gang jeg introduserte gutter til gutteflokken min, ble den nye (Bilal) akseptert med en gang. Med jentene måtte jeg vente et døgn.

Gutter skal ikke være alene, og de skal ikke være med en jente med mindre de kastrert.

ok ;) stoler på deg..

skulle egentlig ha meg en dumbo han i slutten av februar men da blir det to nå da :P men må tenke litt mer over saken... har hørt om babyer som har fått ansiktet spist av rotter :?: har vanskelig for å tro det men vill være helt sikker slik at de ikke får noen dårlie opplevelser tviler vel egentlig på at det var tamm rotte men det er nå så sin sak.. :mrgreen:



ser du bor i bergen :P :mrgreen: (jeg også) har du rotter fra oppdrettere ??

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Ja, 2 stk fra Vanillarats i Danmark.

Min gamle mann Klumpedumpen som døde, fikk jeg via omplassering.

Mamma-Mus og søsteren hennes Tante-Turbo (død), kjøpte jeg på Oasen. De 2 var fra privatpersoner.

Fnys og Grevlus kjøpte jeg fra Lagunen, de kommer fra Imazo (masseprodusent av rotter, ikke bra) i Sverige.

Grevlegutt, Flekken, Rulten, Pipestrip, Mini-mini-Gett og Pinglen er fra mitt eget kull i mars 2008.

Bilal og Bethari er fra Vanillarats i Danmark. Jeg hentet de i oktober 2008.


Til opplysning så er faktisk rotter de kjæledyrene som biter minst av alle. Da er også katt, hund, marsvin, hamster....medregnet. :D
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Post by torasrotter »

rotter som er sossialisert og tamme er som regel ikke noe problem å ha med å gjøre, men en liten huskeregel er at dyr er dyr, og derfor kan man aldri stole 100% på de ;)
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Post Reply