Din alder..?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Dumle
Markeringsbehov
Posts: 270
Joined: 10 May 2007, 17:06
Location: Akershus

Din alder..?

Post by Dumle »

Bare lurer på en ting jeg...
Er det sånn at rotter (gjelder visst alt av smådyr..) er kun for unge mennesker?? Vet det ikke er det, men det virker jo bra sånn...

De som hører at jeg alltid har rotter ser på meg som om jeg er skikkelig sær og rar som har det i MIN alder.... :hm: Hva er det for noe da?? Ja, også om jeg er 20? Er det så vanskelig for "folk flest" å skjønne at disse små skapningene er mye verdt for oss, at man blir veldig glad i dem, SAMT av veldig mange synes disse dyrene er veldig pene?
Er det sånn at mange går rundt å tror at desto mindre dyret er, desto mindre er det å gjøre med det, desto mindre ansvar følger det med og derfor bør "eieren" være yngre jo mindre dyret er...?

hmf... :hm: Tilogmed morra mi spurte om jeg ikke var litt for gammel til å drive med rotter... Herregud; jeg er da ikke for gammel til å drive med rotter, jeg er jo ikke for gammel til å ha hund... Har du noengang hørt om noen som har vokst fra undulaten eller ungen sin??? :pig: :roll:

Bare har litt sterke meninger, og da er det flott å få lettet på lokket :afro:
Hvorfor være vanskelig, når man med en liten anstrengelse kan være komplett umulig?

Altså:
Jente
20 år.

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

"Folk flest" har jeg sluttet å bry meg om for leeeeeeeeeeenge siden! ;)
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

Det har nok en del med smågnagernes særdeles lave status i vårt samfunn. Dyr generelt, men gnagerne er spesielt utsatt for slikt merker jeg. De er små, lever kort, formerer seg raskt, og jeg tror derfor en del ser på dem som billige og erstattelige. Siden de generelt "gir mindre" i form av tydelig kroppsspråk og kos enn hunder og katter, ser mange på dem som kjedelige. Det viser jo bare hvor lite de som sier og tenker slikt skjønner. Det er de som ikke makter å se det fine og fascinerende ved alle arter.

Mister
Stjeler mat
Posts: 73
Joined: 17 Aug 2008, 19:47

Post by Mister »

tantepose wrote:"Folk flest" har jeg sluttet å bry meg om for leeeeeeeeeeenge siden! ;)
Signerer ;)

Dumle
Markeringsbehov
Posts: 270
Joined: 10 May 2007, 17:06
Location: Akershus

Post by Dumle »

Stortsett D***** jeg langt i hva andre sier og mener, er jo derfor jeg har fortsatt med rotter :P MEN, akkurat dette har bare irritert meg en stund..
Hvorfor være vanskelig, når man med en liten anstrengelse kan være komplett umulig?

Altså:
Jente
20 år.

Nurke
Sover i do
Posts: 224
Joined: 25 Aug 2007, 00:30
Location: Glomfjord, Nordland

Post by Nurke »

skjønner problemstillingen... men jeg er bare slutta å bry meg, om folk rynker på nesen, slik som de fleste gjør, så får de bare gjøre det, gidder ikke bruke energi på å protestere, jeg gjør som jeg vil og jeg har rotter fordi jeg LIKER det... og skal de hjem til oss, så får de bare godta at rottene står i stua. blir det for ille så får de bare la være å komme på besøk=P
Anne-Mette og 5 små

Linda
Markeringsbehov
Posts: 270
Joined: 22 Jan 2008, 22:31

Post by Linda »

Det er utrolig kjedelig å møte fordommene mot rotter hele tiden, men jeg bryr meg overhodet ikke hva folk sier!! Jeg sier stolt ifra at jeg har 5 (snart 6) rotter hjemme.. så får dem tenke hva dem vil tenke, jeg bryr meg ikke!! Hvis folk syns rotter er så ekle så trenger de heller ikke komme på besøk til meg.. Min erfaring er at folk blir positivt overrasket når de først får møte rottene og ser hva slags fantastiske skapninger de er!!

Men bare for å gi et eksempel på fordommer, så er den værste fordommen jeg har møtt så langt av en vetrinærstudent som sa "æsj, rotter, hva skal du med dem egentlig"? Tydelig at hun studerte vetrinær kun for statusen da men... Tror det alltid vil være fordommer mot rotter desverre..

Biamora
Hamstrer mat
Posts: 321
Joined: 29 Dec 2007, 18:38
Location: Røyken

Post by Biamora »

:lol: For meg er rotter en hobby og jeg er 32år ung! Andre fisker, samler frimerker eller går på byen, min hobby er rotter og selfølgelig andre ting, men det er da slettes ikke noe å skamme seg over. Jeg elsker rottene mine og velger å tro at skjeve kometarer skyldes litt fordekt sjalusi... :P
Biamora
Har du noe som passer på trykk? Send meg en mail!
gnagredaktor@gmail.com

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Post by Woodgirl »

Jeg fikk mine første rotter når jeg var 36 og nå er jeg snart 39 og digger det. Er enig med at mange synes at smådyr er for småunger. Synd at det er slikt siden altfor mange småunger ikke klarer å ta vare på dyr i det hele tatt. Rotter er fremdeles veldig undervurderte.
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Post by Elisabeth »

Skjønner ikke helt det der med å gi unger smådyr. Det er jo egentlig de voksne som har ansvar for at dyrene har det bra uansett. Det er skremmende mange foreldre som bare lar ungene sine vanskjøtte dyrene sine. Det er bare bra å vokse opp med kjæledyr. Jeg mener at barn har godt av å ta del i det ansvaret det innbærer å eie et dyr. Men de bør ikke ha det alene, ikke når de er små.
Bare fordi dyrene er små betyr ikke det at de er mindre levende enn en hund eller hest!

smittogsmule
Stjeler mat
Posts: 56
Joined: 31 Jul 2008, 21:43
Location: Kvalsund

Post by smittogsmule »

Jeg er 42 år og har rotter, man blir aldri for gammel.
Hva andre mener får man bare drite i :D

Nurke
Sover i do
Posts: 224
Joined: 25 Aug 2007, 00:30
Location: Glomfjord, Nordland

Post by Nurke »

Elisabeth wrote:Skjønner ikke helt det der med å gi unger smådyr. Det er jo egentlig de voksne som har ansvar for at dyrene har det bra uansett. Det er skremmende mange foreldre som bare lar ungene sine vanskjøtte dyrene sine. Det er bare bra å vokse opp med kjæledyr. Jeg mener at barn har godt av å ta del i det ansvaret det innbærer å eie et dyr. Men de bør ikke ha det alene, ikke når de er små.
Bare fordi dyrene er små betyr ikke det at de er mindre levende enn en hund eller hest!
helt enig...men jeg syns at forslaget til den nye loven om at barn under 16 år ikke har lov å ha dyr er bra,..for foreldres største problem virker for meg som at de ikke kan si NEI! da har de en unnskyldning.
skulle de si ja er ansvaret faktisk foreldrenes, og de kan ikke inngå avtaler med barna som at: dette er ditt dyr, og vi tar ikke vare på ditt dyr, det får du gjøre selv.
dette forhindrer kansje også mange "feriedumpede" dyr!
Anne-Mette og 5 små

Karen---
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 06 May 2008, 16:51
Location: Nesodden
Contact:

Post by Karen--- »

Er jo veldig mange som ikke liker rotter.."bor ikke de bare i kloakken da? Æsj"...Jeg bryr meg egentlig ikke! Syns ikke at alder har noe å si i det hele tatt! Hvem som helst kan ha det som liten bestevenn ;)
Hilsen Karen, Cilla, Parvati og Gulla
KO's oppdrett Nesodden
www.kosoppdrett.piczo.com
15 år - 09/05-09

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Post by Larm »

Jeg er 32 og har rotter og samboeren min er 45. Man blir ikke for gammel til å ha rotter :sol:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Dumle
Markeringsbehov
Posts: 270
Joined: 10 May 2007, 17:06
Location: Akershus

Post by Dumle »

poenget mitt er jo nettopp det at man blir jo ikke for gammel til det, vi har alle våre interesser, og vi er alle forskjellig, og TAKK for det :D

Når det gjelder barn og dyr, synes jeg så absolutt barn burde få delta i hold av dyr, man lærer ubevisst veldig mye :bravo: Men synes det blir helt feil av foreldrene å godta dyr til barn og overlate ansvaret til ungen. Det blir mer riktig om foreldrene sier at de kan skaffe dyret, men at dyret er for hele familien..

Her er det rare: Begge mine søstre har hatt rotter (og minstesøstra behandler dem som dronninger :dro: ), og morra mi har hjulpet minstesøstra mi såpass mye med rottene i flere år nå, så jeg begynner rett og slett og lure litt på om disse snutene er mer for hennes del en for søstra mi :? Hun duller med dem, har dem masse ute hver dag, gir masse god mat (ikke menneskemat nei...) og godis til dem, skifter på buret, betaler skyhøye vetrinærregninger, pjater baby spjåk til dem osv :lol: Hun er skikkelig på tuppa.. OG hver gang en har flydd til de evige ostemarker har hun sagt "det blir ikke flere nå...", men det gjør det jo... Det var kommentaren fra henne om at JEG (snakker morra mi om... :roll: ) begynte å bli for gammel til å ha små snuter.. HALLO? :hm: Har kommet frem til min helt egne konklusjon (som jeg forøvrig har stor tro på): Egentlig er mamma kjempeglad i rotter, og kunne tenkt seg enda flere små :afro: MEN, hun er tross alt "voksen" og kan jo ikke ha små dyr da :o :geek: Hun bruker rett og slett min søster som et slags skalkeskjul :bravo: Da tror jo andre "VOKSNE" At dyrene tilhører min lillesøster, mens sannheten egentlig er noe ganske annet :lol: :sol: :smack:
Hvorfor være vanskelig, når man med en liten anstrengelse kan være komplett umulig?

Altså:
Jente
20 år.

Post Reply