Useriøs butikk : /

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Intet
Alfatryne
Posts: 1313
Joined: 24 Jul 2005, 20:11
Location: Lillestrøm/Kjeller
Contact:

Post by Intet »

Applaus til Radney! :thu:
Pia & 14 med hale :rottehode:

Du er velkommen innom
www.intetsrotter.dk - oppdatert 14/06-08

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

MiljamJenta wrote:
Vimsa wrote:Hva skal man gjøre da ? For å få dyrene til å sleppe sånt ?
Slutte å handle dyr i dyrebutikk, om den ene rotta har det vondt og noen kjøper den kommer det bare flere.... Jo flere rotter som blir solgt jo flere blir født, jo ferre som blir solgt jo ferre blir kjøpt!
Om en rotte har det vondt, og noen kjøper han, får han et nytt hjem og en ny sjanse. Individer teller, og jeg syns det er leit at en skal ofre individer for å straffe butikken. Selv om Mattilsynet er trege, kan en fortsette å mase og mase, skrive avisinnlegg, snakke med veterinærer osv. Men å bare gå fra et individ når en vet en kan hjelpe, det syns jeg er ubarmhjertig.

Elisabeth
Betarotte
Posts: 680
Joined: 19 Feb 2008, 16:03
Location: Bergen

Post by Elisabeth »

Jeg synes ikke det er ubarmhjertig å ikke kjøpe dyr du ikke vet mer om enn at de ikke har det særlig bra der de er. Skjønner at problemet ligger i hvordan man skal angripe dette best, om individene som blir påvirket innen det har skjedd noe skal bety mest, eller om det er greit, så lenge dyrebutikker som driver dårlig bør "sultes ut".
Kanskje de som føler seg oppgaven voksen kan ta på seg å redde de dyrene som trenger det, men at vi kan velge å ta avstand fra å handle sånne steder. Hvis det eneste de får er en hundrelapp for et dyr de kanskje må ut med veterinærutgifter til, tjener de ikke mye penger på det. Og så kan vi få spredd info om hvordan dyr bør og har rett på å ha det, og gå ut med at de ikke får oppfyllt kravene sine i de butikkene det er snakk om.

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

Er det ikke nok å vite at dyret ikke har det godt for å hjelpe? Sett at en faktisk kan hjelpe, men jeg tror mange kan det om de bare åpner hjertet sitt litt - og skuer litt lengre enn sin egen nesespiss.

Det er en av de tingene jeg syns er så skuffende ved kjæledyrmiljøet, mange bryr seg veldig om de dyra en huser selv, de er godklumpene eller hva de nå er, men andre rotter, nei de er bare rotter de. De er noen andres ansvar, og hvis de lider, noen andres problem. For ikke å snakke om andre arter, de trenger man i hvert fall ikke bry seg om.

En kan som sagt ta med seg dyret hjem, skrive til Mattilsynet og ikke handle ting og mat fra den gjeldende dyrebutikken mer. Jeg prøver i utgangspunktet å ikke handle mat og utstyr fra dyrebutikker som også selger dyr. Nå på fredag omplasserte jeg to roborovski dverghamstere jeg kjøpte på Galleriet fordi de hadde det ille, og de har fått et veldig godt hjem. De har litt aggresjonsproblemer, men blir stelt godt med, og de har fått en ny sjanse. Det er ikke vanskelig å gjøre slikt, og tror mange flere enn de som faktisk gjør det kan bidra. Selvfølgelig fikk Mattlsynet også et langt brev om saken.

Tror det å ikke ville støtte dyrebutikker ved å ikke kjøpe syke dyr er en billig unnskyldning mange bruker, slik at de ikke trenger å bry seg. Ikke dermed sagt at det gjelder alle, men jeg tror det gjelder en del.

MiljamJenta
River avispapir
Posts: 987
Joined: 18 Jan 2008, 21:12
Location: Mjøndalen
Contact:

Post by MiljamJenta »

Ja jeg er enig i det dere har sagt, men forleden så jeg mellom 8 og 10 rotteunger i en dyrebutikk som hadde lite bur, noen var gravide osv... Jeg kan jo ikke ta med meg alle hjem..!
Hilsen Miriam, Ruth og Chili.
http://miljams-tamrotter.piczo.com

Embi
Pinky
Posts: 21
Joined: 07 Jun 2008, 21:19
Location: Skien

Post by Embi »

Det er veldig naivt å tro at man kan og bør gå rundt og "redde" alle dyra i enhver butikk. Det eneste resultatet man får av det er at "barmhjertige samaritaner" får flere rotter enn de kan ta seg av og butikkene tjener enda mer penger, som det allerede er påpekt her.

Jeg synes også man nøye skal vurdere i hvilke tilfeller man kontakter mattilsynet. Hvis det kommer henvendelser i tide og utide, blir man ansett som en masekopp og ikke tatt seriøst. Etter min mening bør man konsentrere seg om brudd på de skrevne reglene. De har sine praksiser som presiserer reglene ytterligere. Man må være klar over at mange ikke synes at regler for rottehold utover at de har mat og vann er så fryktelig viktig. Det er derfor viktig å fortsette med opplysende arbeid og argumentere saklig og seriøst. Det innebærer (etter min mening igjen) at man ikke bør skrike opp om ting som det feks kan være urealistisk å kreve at butikker skal etterleve. Om rottene har trange bur en kort stund før de får nye eiere, er vel ikke utilgivelig. Og hvordan kan butikkene kontrollere hvor mange rotter folk kjøper? Det er selvsagt iorden at de bør kunne kreve at rotter feks selges to og to, men hva med når eier har en fra før av? Det blir umulig for butikken å til enhver tid unngå at det blir værende igjen èn rotte i butikken. Da er det vel heller ikke utilgivelig at den står alene en kort stund til man finner en kjøper eller nye rotter kommer inn.

Sonija

Post by Sonija »

det er jo helt sykt... du burde skrive om det i avisa ja... slikt går da ikke ann!!! :evil:

heidiii
Betarotte
Posts: 683
Joined: 11 Jan 2008, 13:24
Contact:

Post by heidiii »

Jeg tror ikke man kan redde alle dyra (eller menneskene) en ser hele tiden, men jeg tror mange fler enn de som gjør noe har mulighet. Det er sikkert mange som har hørt det sitatet fra Talmud om at hvis en redder én redder man egentlig hele verden. Det er særlig blitt brukt angående de som hjalp jøder under annen verdenskrig, men er også blitt brukt i forbindelse med dyrevern. Det er utrolig mange dyr som har det vondt, noe jeg tror vi alle er klar over, men det er altfor mange som sier at de ikke kan gjøre noe med det når de faktisk kan gjøre noe. En kan selvfølgelig ikke ta inn ubegrenset med dyr, for da kan de igjen lide under det, men når det gjelder selve argumentasjonen om at butikken tjener penger på at folk kjøper dyr av barmhjertighet, så syns jeg det faktisk er uvesentlig. Selvfølgelig står vi overfor utfordringen med hvordan en kan få slutt på det hele, og mange har vært inne på holdningskampanjer. Men det kommer til å ta tid, og jeg ser ikke hvordan det er naivt å ville hjelpe alle de som - innen kjæledyrindustrien opphører - lider. Hvis det hadde dreid seg om mennesker (som barn i litt lugubre barnehjem i fattige land) ville den holdningen blitt sett på som forkastelig.

tronni
Stjeler mat
Posts: 61
Joined: 11 Jun 2008, 23:57
Location: sandnes
Contact:

Post by tronni »

Ser ikke helt hvordan å slutte å handle rotter kan sulte ut en butikk. Tviler egentlig på at butikkene tjener noe som helst på rottene de selger til en hundrings. Jeg tipper det er rekvisita som har de bedre kalkylene.

Egentlig skulle alle dyr i butikkene vært mye dyrere, kanskje opp mot 10-gangeren. Jeg tror at flere spontankjøp hadde vært unngått og butikkene kunne brukt mer tid på mindre dyr. Men det skjer nok ikke, av ulike årsaker, f.eks. privatsalg.

Embi
Pinky
Posts: 21
Joined: 07 Jun 2008, 21:19
Location: Skien

Post by Embi »

tronni, det er lite trolig at å slutte å handle rotter kan sulte ut en butikk som du sier. Men, å ha godt utvalg i dyr og produkter er en generellt god strategi for å tjene penger. Ved å ikke handle rotter, så kan man hindre butikken i å ta dem inn. Det har skjedd med en butikk her nede, de tar nå bare inn på bestilling etter at rottene blir stående i butikken og bli for store til at noen vil ha dem.

Camilla Ø
Stjeler søppel
Posts: 766
Joined: 15 Feb 2004, 14:15
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Camilla Ø »

Er det noe Norsk Tamrotterforening kan gjøre for å bedre de ansatte ved dyrebutikker sin kunskap om rotter som de kan veilede nye rotteiere?

Føler ikke Norsk Tamrotteforening et ansavar her som forening for rotteeiere?

Burde Norsk Tamrotteforening arrangere et prosjekt på landsbasis mot dyrebutikkers kunskap om rotter, kartlegge alle landets dyrebutikker og invitere til "rotte seminar" i Norges største byer hvor "vi" kan veilede butikkene med den kunskap Norsk Tamrotteforening innehar?

Kan vi da slippe "unødvendige" parringer og kull? Kanskje det da ville bli kontroll over kull i de forskjellige byene?

Det er jo helt klart ting Norsk Tamrotteforening kan bidra med på dette området!
Jeg er helt enig i at NTF kan bidra på dette området, og det gjør vi, ikke minst via våre medlemmer. Med tanke på at NTF er en liten forening med 100-200 medlemmer så er nok forslaget ditt om å starte et prosjekt på landsbasis noe vidløftig. Derimot arbeider vi med å utarbeide et enkelt skjema som kan brukes til å melde fra til Mattilsynet i tilfeller der en dyrebutikk bryter med Dyrevernloven. Samtidig har vi oppfordret alle våre medlemmer til å distribuere vår brosjyre og mattilsynets brosjyre til dyrebutikken de bruker for å øke kunnskapsnivået til de ansatte i butikken og til nye rotteeiere.

Brosjyrene kan dere finne her:

http://www.tamrotter.com/utskrifter/index.php

og her:

http://www.mattilsynet.no/dyr/publikasjoner

Dersom noen av dere har andre gode forslag, som er gjennomførbare, på hvordan NTF kan bidra så er det bare å sende en mail til oss så vi kan ta det opp i styre.

renya
Webmaster
Posts: 966
Joined: 14 Apr 2008, 01:18
Kjønn: Kvinne
Location: Austafor sol og vestafor måne

Post by renya »

Eg har tenkt på det ein gang i blandt om eg skulle ha gjort noko slikt, prakka på dyrebutikker informasjon altså.

Så vidt eg hugser så er dei lovpålagt å levere ut informasjon om det dyret ein kjøper sammen med dyret?

Kan eg skrive ut ein haug med desse brosjyrane ( NTF og Matilsynet sin ) og levere til dyrebutikkane, og presentere meg som "eit medlem som opptrer på vegne av NTF blabla" ?

Camilla Ø
Stjeler søppel
Posts: 766
Joined: 15 Feb 2004, 14:15
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Camilla Ø »

Kan eg skrive ut ein haug med desse brosjyrane ( NTF og Matilsynet sin ) og levere til dyrebutikkane, og presentere meg som "eit medlem som opptrer på vegne av NTF blabla" ?
Det kan du absolutt!

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Så vidt eg hugser så er dei lovpålagt å levere ut informasjon om det dyret ein kjøper sammen med dyret?
Pålegget står ikke i loven men i forskriften - men det går for det samme. De er like forpliktet!

Vimsa
Markeringsbehov
Posts: 307
Joined: 23 Nov 2007, 18:59
Location: Hedemark

Post by Vimsa »

Men er det ikke for seint å gå i avisa om det når det er 8 måender sia ?

Post Reply