Gravide kvinner sammen med rotter?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Cams
Stjeler mat
Posts: 63
Joined: 30 Mar 2007, 15:42
Location: Strømmen/Lørenskog
Contact:

Gravide kvinner sammen med rotter?

Post by Cams »

Hei!
Jeg og kjæresten kom inn på temaet om at reptiler kan ha salmonella i seg, og derfor vil det være skadelig for gravide kvinner ( for barnas skyld,) i tilfelle de har dette viruset i seg og blir smittet over.

Og da mintes jeg om at jeg har hørt om folk som har kvittet seg med rottene sine fordi de også kan skade graviditeten.

Er dette sant? :o Eller er det helt ufarlig å ha rotter mens man er gravid?

Heidi
Gammelrotte
Posts: 4458
Joined: 13 Feb 2004, 13:46
Location: Oslo
Contact:

Post by Heidi »

Så lenge du har normalt god hygiene er det like stor (eller liten) risiko å ha rotter som å ha andre vanlige husdyr når du er gravid.

Roger&Ingrid
Gammelrotte
Posts: 2360
Joined: 06 Jun 2004, 15:36
Location: Trondheim
Contact:

Post by Roger&Ingrid »

Gravide skal være litt forsiktige med å håndtere avføring fra kjæledyr, særlig katter, fordi de kan bli smittet med toksoplasmose. Dersom en gravid kvinne blir smittet av toksoplasmose, kan hun spontanabortere. Om en allerede har kjæledyr og har hatt det en stund, har man kanskje fått smittestoffer i seg gjennom burvask etterfulgt av litt dårlig håndhygiene allerede før graviditeten og er utenfor fare. I følge odelsgutt Roger er katter et uvelkomment innslag i fjøset på grunn av at de kan fremprovosere spontanaborter hos kyr og sauer.

Vi hadde 8 rotter på det meste mens jeg gikk gravid i fjor og det gikk helt fint. Det gjelder bare å være litt forsiktig og å overlate burvasken til den vordende far hvis en vil være på den sikre siden (og ha en gyldig unnskyldning til å slippe unna det orket). ;)

Jeg fant forresten en artikkel om toksoplasmose:

http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=320736

Den fokuserer på katter, men i følge legen min gjelder dette kjæledyr generelt.
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Ja mange uskyldige katterer er nok blitt avlivet pga dette :( Min mor fødte 4 barn med huset fult av katter,begge søstrene mine fødte 4 barn hver med huset fult av katter,selv har jeg klemt ut 2 med huset fult av katter ;) Er vokst opp på gård med kyr og sauer,med bygder full av gårder rundt,men har aldri hørt om spontanabort blandt kyr eller sau pga katter.Katter var svært velkomne i fjøset (og er det ennå) for å holde muse-\rottebestanden( :roll: ) nede,og få slurpe i seg skummende varm melk :P .Tror det er lett å skremme bort folk.Selvsagt må de bestemme selv om de vil ha kjæledyr under graviditeten,men det er ikke uansvarlig.Det skjer av og til spontanaborter,med mange ulike årsaker. :)

Marcus
Betarotte
Posts: 626
Joined: 20 Jun 2006, 17:38
Location: Elverum

Post by Marcus »

Grunnen til at jeg måtte omplassere mine rotter, var fordi mamma er gravid, og jordmora hadde spurt mamma iom hun hadde katt, for da måtte vi kvitte oss med kattedoen. Etter det, fikk ikke jeg lov til å ta med rottene nordover, siden mamma ikke ville bli smittet. Og siden jeg skal flytte til mamma i sommer, hadde jeg ikke noe valg :( Men jeg vet om mange folk som har alle slags mulige dyr selv om de er/har vært gravid..
Tamara
------------------------
Savner dere go'-klumpene mine<3

Cams
Stjeler mat
Posts: 63
Joined: 30 Mar 2007, 15:42
Location: Strømmen/Lørenskog
Contact:

Post by Cams »

Aha, ja, det var noe sånt jeg også hadde hørt! Har hørt mest om det med katter, da, men jeg husker da kusina mi ble gravid første gang, og hun fikk vite om smittefaren fra de to terapin skilpaddene sine.
Hun har liksom hatt dem i ganske mange år nå, og med en gang hun ble gravid så føyk de ut av huset. :( Syns det er litt synd. Trivelige dyr.

Ikke det at jeg er gravid eller tenker på å bli det i nærmeste fremtid, men det er da alltid godt å være forberedt på ting siden både jeg og kjæresten er fryktelig glad i alle slags dyr! ;P Vi kommer til å ha en dyrehage tilslutt... :roll:

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Nei huff!Er dette et byfenomen eller? :?: Vi er faktisk endel av nature vi også,ikke utvandra fra Mars.... ;)

Cams
Stjeler mat
Posts: 63
Joined: 30 Mar 2007, 15:42
Location: Strømmen/Lørenskog
Contact:

Post by Cams »

Jeg vet ikke?:P har ingen hørt om sånt på landet? :o

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

Informasjonen er nok den samme ;)

Babbett
Sover i do
Posts: 233
Joined: 21 Mar 2006, 19:40
Location: Stockholm
Contact:

Post by Babbett »

Når jeg var gravid med mitt förste barn for ca. 10 år siden så fikk jeg teste meg mot det der...vad det nå heter, som man kan få av kattens avföring....siden jeg er gartner og graver mye i jorda :D
Jeg skulle ikke omplassere rottene pga. det men som noen skrev så får man et annet luktsinne under graviditeten og jeg kan forstå om man kvitter seg med rottene pga. det. Jeg kvitta meg med gubben min som lukta rök, jeg...
Mvh. Ann E.

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Post by tantepose »

:lol: Men så er jo røyklukt mye værre enn rottelukt! ;) Forstår godt det at enkelte lukter bare ikke er til å leve med når man er gravid! :spy:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Vordende og nybakte mødre er antagelig den vanskeligste gruppen å overbevise om at noe ikke er farlig. ;) Men lykke til!

Rotter som ikke går ute burde ikke være noe problem når det gjelder toxoplasmose. Det eneste jeg vet som kan tenkes å være et problem er Salmonella. God håndhygiene, samt holde rottene unna kjøkkenet, bør være nok til å hindre smitte.
Fant noen artikler på nettet, nett, men vet ikke om dere får lest den uten å være registrert hos Medscape. Derfor tok jeg med hovedpunktene her.

http://www.medscape.com/viewarticle/550240
NEW YORK (Reuters Health) Jan 03 - Contact with pet mice, rats and hamsters is an under-recognized source of multidrug-resistant salmonella infections in humans, according to a report in the January 4th issue of The New England Journal of Medicine.

An investigation was initiated in August 2004 after two young children developed salmonellosis caused by identical isolates of S. enterica serotype Typhimurium, following the recent purchase of pet hamsters.

Even though the illness in humans tends to be self-limiting, some cases develop a more severe clinical course, according to Dr. Stephen J. Swanson, of the Hennepin County Medical Center in Minneapolis, and his research team.

Precautionary measures include adequate hygiene measures that reduce the need for prophylactic antibiotic treatment of the animals, as well as thorough routine sanitizing of animal transport containers, cages, and bedding.



http://www.medscape.com/viewarticle/494370_7


Kevin P. Connelly, DO

Abstract and Introduction
Abstract
Ignorance and misconceptions abound about the ability of humans to contract infections from pets. There is no evidence that pets are a source of group A β-hemolytic streptococcal infection. Chronic Toxoplasma infection is widespread, but owning a cat is not a significant risk factor for acquiring the infection. Exposure to bats is currently the most likely way to contract rabies in the United States. Pet reptiles continue to present a risk of transmitting Salmonella infection. Infection with the dog roundworm affects more children than lead poisoning.


Inger

margrethe

Post by margrethe »

Ville vel egentlig ikke bekymret meg for rottene om jeg skulle blitt gravid. Med vanlig god håndhygiene kommer man langt.
Det eneste jeg vet at man har tenkt litt på når det gjelder gnagere i forhold til småbarn og graviditet er Lymphocytic Choriomeningitis Virus http://www.cdc.gov/ncbddd/bd/lcmv.htm
Nå er det jo i hoved sak mus og hamstere man da har tenkt på, vet ikke hvor vanlig det er blant rotter. Nå er det nok ikke sett på som et stort problem. Tenk på alle de gnagerene som lever nettopp i småbarnsfamilier. Bor man på landet så utsettes man jo for dette hele tiden i stall og fjøs, for der er det jo mus.
Men en helt annen ting er at om jeg planla å bli gravid hadde jeg ikke gått til innkjøp av nye rotter. Jeg vet hvor mye en baby kan kreve og da er det lett at rottene blir glemt litt :? Men det blir jo noe helt annet ;)

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Visste ikke at Lymfolytisk koriomeningitt var et problem i Norge :oops:
Jeg fant ikke en eneste nettside om det fra de nordiske landene, annet enn noe forskning om vaksine, og noen amerikanske nettsider.

Inger

margrethe

Post by margrethe »

Hmmm, måtte prøve å søke på nettet jeg også, men jeg fikk heller ikke noe opp på norske sider. Det var jo veldig rart. Jeg vet ihvertfall at viruset finnes i Europa, også nordeuropa som Tyskland, England og Finnland. Jeg skal ikke påstå at det er et problem i Norge, men jeg leste for noen år siden i avisen at de advarte folk med smågnagere om risikoen for å få viruset, på samme måte som han har gjort med salmonella og skildpadder.

Post Reply