Rotteunger på ca 8 uker

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
MillaM-S
Pinky
Posts: 5
Joined: 24 Feb 2019, 22:47
Kjønn: Kvinne

Rotteunger på ca 8 uker

Post by MillaM-S »

Hei alle sammen :D
Jeg er endelig en lykkelig eier av to hannrotter som heter Rotti og Dumbo. Rotti er en hetterotter og Dumbo er en siamesisk dumbo rotte. Men saken er det at jeg sliter med urin lukt av døm pga. av at døm ligger i do og sover, liker også å ta med seg maten sin i doen! Dombo kan også tisse der han ligger, i huset og lignende.. Jeg har en hjørnedo med alspån og sten, resten av buret går døm på fleeceteppe. Jeg bytter og vasker buret hver dag så det ikke lukter noe urin noe annet sted enn på stenen i doen. «Rosinene» døm etterlater seg noen ganger rundt i buret legger jeg i doen. Jeg har buret stående inntil sofaen, lagt på tisselaken og pledd der døm holder til mest, men til sommeren må jeg vaske sofaen min for fult, for Rotti skvetter litt her og der. Er det noen her inne som har noe råd til meg?
Rottemor til Rotti, George, Jerry og lille engelen min Dumbo<3

MillaM-S
Pinky
Posts: 5
Joined: 24 Feb 2019, 22:47
Kjønn: Kvinne

Re: Snakker mye ca 8 uker

Post by MillaM-S »

Hei. Min siamesisk dumbo rotte snakker masse. Jeg så er inne at noen hadde skrevet at rotter ikke skulle snakke så mye men gjeller det også denne rasen? Har også en hette rotte i samme alder å den sier jo ikke noe... Er det noen her inne som vet?
Rottemor til Rotti, George, Jerry og lille engelen min Dumbo<3

MillaM-S
Pinky
Posts: 5
Joined: 24 Feb 2019, 22:47
Kjønn: Kvinne

Snakker mye ca 8 uker

Post by MillaM-S »

Hei. Min siamesisk dumbo rotte snakker masse. Jeg så er inne at noen hadde skrevet at rotter ikke skulle snakke så mye men gjeller det også denne rasen? Har også en hette rotte i samme alder å den sier jo ikke noe... Er det noen her inne som vet?
Rottemor til Rotti, George, Jerry og lille engelen min Dumbo<3

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Re: Rotteunger på ca 8 uker

Post by Hoyst_87 »

Hei!

Litt av grunnen til at det lukter så kraftig kan være at du vasker hver dag. Rotter føler seg trygge i sin egen lukt, så når du vasker hver dag kan det være at de blir litt stresset og at de derfor markerer mer, med urin som lukter sterkere enn normalt (fordi de er stresset). Forsøk å vaske 2 ganger i uken, tørk over hyller litt oftere hvis det trengs. Det kommer til å lukte vondt først en uke eller så, men så roe seg ned. Babyer lukter ofte også litt stramt for noen kontra voksne rotter.

Burstørrelse kan også ha en del å si for lukt. Minimum anbefalt størrelse for 2 rotter er 50x80x80cm, med flere hyller og hengekøyer i buret for å utnytte plassen i høyden (80 cm høyde er ingen vits i hvis de ikke får brukt plassen). Med mindre plass, blir det ofte veldig mye fortere lukt.

Også, hva vasker du med? Noen rotter reagerer veldig på såpe/vaskemidler, og kan tisse og markere MASSE oppå det fordi de synes parfymen i vaskemiddelet lukter fælt. Anbefaler å vaske med rent, varmt vann blandet med en skvett eddik 35%. Eddik er desinfiserende, fjerner lukt, og setter ikke igjen lukt selv når det er skylt av. :)


Angående lydene Dumbo lager, så er det IKKE normalt for noen tamrotte. Du bør absolutt få det sjekket nærmere, hvis det høres ut som litt klikking, marsvinlyder og lignende. Mest sannsynlig er det en luftveisinfeksjon, og det KAN bli veldig ille veldig fort hvis de blir sykere. Når de først blir syke kan det gå veldig fort. Jeg ville anbefalt en sjekk hos veterinær før helgen, for hvis han blir verre i helgen kan det koste deg en god del mer penger, og når de først blir veldig syke så kan du ikke vente en dag eller to, da dør de ofte. Det du også kan gjøre er å filme det og legge ut i facebook-gruppa til Norsk Tamrotteforening, så kan noen med mer erfaring vurdere lydene.


Mtp det du sier om forskjellige typer, det finnes ikke egentlig forskjellige typer rotter, alle er samme art, de har bare forskjellig utseende. En rotte med dumboører kan få babyer med vanlige ører, en sort rotte med hette-tegning (som den du har) kan få babyer som er helt sorte med bare litt hvitt på magen, for eksempel. En rotte med krøllete pels (rex) kan få glatthåret og rexpelset avkom. :) så det er kun forskjellige varianter utseendemessig, av helt samme art. To søsken kan ha dumboører og normale ører, da dumbo er et recessivt gen, som de må ha to kopier av for at det skal komme til uttrykk (dumboører). En siamese rotte (siamese er et farge/bleke-gen) kan få rotter som er svarte og hvite med hette-tegning (det heter det fordi det ser ut som om de har på seg en hette) som den andre du har.

Håper dette ga deg noen fornuftige svar. Masse lykke til med de to fine små!
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

MillaM-S
Pinky
Posts: 5
Joined: 24 Feb 2019, 22:47
Kjønn: Kvinne

Re: Rotteunger på ca 8 uker

Post by MillaM-S »

Hei og tusen takk for svar og masse fin info <3
Jeg vasker med mikrofiber og vann og bytter fleece som jeg vasker på 60c* med bare vaskepulver, bruker ikke skylle middel i noen klær her i huset :) Jeg har jo klippet til så døm har fleece på alle platene i buret så når døm er uttisset så vasker jeg å bytter. Hetterotter mi Rotti er husren nå :D Døm kommer vell etter døm andre også :)

Dessverre døde Dumbo i armene mine på fredag ;( Her jeg bor har døm dessverre ikke så mye greie på så såm gnagere og jeg har jo heller ikke hatt så små babyrotter før :( Men det er nok som du skriver her antagelig vis at han hadde luftveisinfeksjon ;( Begynner døm å blø neseblod når man har det?

Her jeg bor er det masse snø og tæla i bakken så vi får ikke begravet han enda, han ligger nå i fryseren og er ett stort savn til oss alle i familien ;( Men når vinteren er over skal vi ha en fin begravelse til vår kjære Dumbo <3

Men på lørdag var vi så heldig å fikk hentet broren til både Rotti og Dumbo :D Så nå har Rotti venner i buret igjen og døm koser seg så godt sammen <3 Nå er jeg en lykkelig «rottemor» til Rotti, George, Jerry og Lille engelen min Dumbo<3
Rottemor til Rotti, George, Jerry og lille engelen min Dumbo<3

Post Reply