Ny rotteeier med spørsmål!

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Siljemri
Pinky
Posts: 1
Joined: 19 May 2018, 20:20

Ny rotteeier med spørsmål!

Post by Siljemri »

Hei!

Er ny som rotteeier, og har derfor en del spørsmål jeg lurer på. Tenkte derfor å samle det opp her.

Den ene rotta lager noe som minner om nyselyder, er det normalt? Vært slik siden jeg kjøpte de hos dyrebutikk den 15.mai.

Er det vanlig at de tisser inne i huset sitt? Dem ene rotta som brukernhuset mest gjør nemlig dette. Har ordnet med toalett. Lagt en stein oppi, samt at jeg plukker opp bæsj og har oppi toalettet.

Hvor lang tid kan det ta for å få de håndtamme? Og hva er deres beste tips for å få til dette?
Nå bruker jeg tid der jeg sitter forran buret, har åpningen åpen og legger hånda inni. Snakker med de, lar de lukte på meg. Samt at jeg gir de godbiter og av og til har litt yoghurt på fingrene som de slikker av. Merker at de er skvettne. Vil ikke bli tatt på.

Tips til hva man kan mate rottene med som godbiter? Bruker dere å ha noe annet liggende inne i buret som mat, utenom selve foret deres.

Er det noe man absolutt ikke må gi de, som kan være farlig?

Vimsy
Stjeler søppel
Posts: 759
Joined: 20 Jan 2015, 14:08
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: RE: Ny rotteeier med spørsmål!

Post by Vimsy »

Siljemri wrote:Hei!

Er ny som rotteeier, og har derfor en del spørsmål jeg lurer på. Tenkte derfor å samle det opp her.

Den ene rotta lager noe som minner om nyselyder, er det normalt? Vært slik siden jeg kjøpte de hos dyrebutikk den 15.mai.

Er det vanlig at de tisser inne i huset sitt? Dem ene rotta som brukernhuset mest gjør nemlig dette. Har ordnet med toalett. Lagt en stein oppi, samt at jeg plukker opp bæsj og har oppi toalettet.

Hvor lang tid kan det ta for å få de håndtamme? Og hva er deres beste tips for å få til dette?
Nå bruker jeg tid der jeg sitter forran buret, har åpningen åpen og legger hånda inni. Snakker med de, lar de lukte på meg. Samt at jeg gir de godbiter og av og til har litt yoghurt på fingrene som de slikker av. Merker at de er skvettne. Vil ikke bli tatt på.

Tips til hva man kan mate rottene med som godbiter? Bruker dere å ha noe annet liggende inne i buret som mat, utenom selve foret deres.

Er det noe man absolutt ikke må gi de, som kan være farlig?
Velkommen som rotteeier!

1. Neselyder er vanlig på rotter som er i nytt hjem. Se det an noen dager!

Du kan evt gi dem avkjølt kamillete uten koffein med litt honning. Jeg gir dem av merket Kloster.

2. Det er dessverre normalt. Forhåpentligvis skjønner de mer greia ang. at do er do etterhvert Image

3. Du er allerede veldig godt igang mes tillitstreningen! Det står masse fint om dette på forumet her, og så finnes det en nettside som heter joinrats.com

Hvor lang tid de bruker på å bli håndtamme er helt opp til individet.

4. Jeg har aldri annen mat liggende i buret, men de får som regel salat eller babygrøt flere kvelder i uka. Image

Godbiter forbinder jeg med den ekstra kosen. Altså yoghurtdrops, maispop for småbarn/babyer og annet smågodt for gnagere.

5. Rå løk, avokadokjøtt fra helt inntil skall eller kjerne, alt fra bartrær eller trær med steinfrukt (kirsebær- og morelltre), sitrus til hannrotter, belgfrukter, rabarbara, salt eller krydret mat og veldig sukkerholdige matvarer bør ikke gis.

Rotter er dessuten laktoseintolerante, så melkevarer bør gis med forsiktighet.

Et godt råd i tilfelle magesjau: ha alltid zoolac liggende. Probiotisk pasta som fås kjøpt hos dyrleger eller på apotek. Image

Lykke til med de små Image

Sent fra min SM-J510FN via Tapatalk
---- Ceecii Rotteri ---- Besøk gjerne vår FB-side https://www.facebook.com/CeeciiRattery/

Post Reply