Liten biter

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Kaja22
Pinky
Posts: 2
Joined: 15 Aug 2017, 22:36

Liten biter

Post by Kaja22 »

Hei!
Jeg og kjæresten min har skaffet oss rotter for ca 3 uker siden.. vi har 3 stk. Vi har lest en del men det er tydlig at vi ikke leste nok i allefall.. men for nå har det fått greit. Setter stor pris på alle som kan hjelpe oss.
Han ene er kjempe sosial og løper på oss og lar oss kose osv. De andre 2 har vi litt problemer med, han yngste (3mnd) er nok bare litt nervøs for han lar oss kose på han i buret men er veldig skvetten. Den eldste der imot virker som han hater oss, hver gang vi prøver å hilse biter han etter hendene våre, hae blitt litt ille så vi er litt redd for å ta på han generelt.. jeg vet ikke vi kan gjøre for at han skal bli tryggere på oss.. jeg vet at alle rotter er forskjellige men vi vil ikke ha et dyr som vi er redd for heller.. noen tips?

Også guttene sover sammen som oftest i buret men av og til merker jeg at det blir litt mye slåssing, ikke sett noe sår eller noe, men litt skarp piping og det ser ikke pent ut heller vil det si at de ikke kommer overends ? Hvordan vet jeg at det hae gått for langt for eks.? Og vil det si at jeg må kanskje omplassere en av dem? :(

Kaja22
Pinky
Posts: 2
Joined: 15 Aug 2017, 22:36

Re: Liten biter

Post by Kaja22 »

Kaja22 wrote:Hei!
Jeg og kjæresten min har skaffet oss rotter for ca 3 uker siden.. vi har 3 stk. Vi har lest en del men det er tydlig at vi ikke leste nok i allefall.. men for nå har det fått greit. Setter stor pris på alle som kan hjelpe oss.
Han ene er kjempe sosial og løper på oss og lar oss kose osv. De andre 2 har vi litt problemer med, han yngste (3mnd) er nok bare litt nervøs for han lar oss kose på han i buret men er veldig skvetten. Den eldste (5mnd) der imot virker som han hater oss, hver gang vi prøver å hilse biter han etter hendene våre, har blitt så ille at vi er litt redd for å ta på han generelt.. jeg vet ikke hva vi kan gjøre for at han skal bli tryggere på oss.. jeg vet at alle rotter er forskjellige men vi vil ikke ha et dyr som vi er redd for heller.. noen tips?

Også guttene sover sammen som oftest i buret men av og til merker jeg at det blir litt mye slåssing, ikke sett noe sår eller noe, men litt skarp piping og det ser ikke pent ut heller vil det si at de ikke kommer overends ? Hvordan vet jeg at det hae gått for langt for eks.? Og vil det si at jeg må kanskje omplassere en av dem? :(

Annoli
Leder
Posts: 153
Joined: 10 Jan 2017, 22:36
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Liten biter

Post by Annoli »

Eg har same situasjon no og det eg har gjort er at eg har sterilisert den "aggressive".
Det kan henda det går over av seg sjølv, rotter går óg gjennom ein slags pubertet, men det kan óg ikkje verte betre. ;)
Enkelte vert frustrert og utagerar pga hormoner i kroppen. Det vert som eit lite born som ikkje klarar finne ro i kroppen, og borna som berre langar ut før dei får tenkt seg om. :)
Du kan vurdera å sterilisera, eller så finnes det ein hormonchip ein kan sette under huden som mange har hatt god effekt av.
Her er nokre nyttige innlegg du kan sjå litt på;
viewforum.php?f=17

Håpar det løysar seg, er ikkje kjekt for hverken rotte eller menneske å ha det sånn. :)
Ann Mari S. Selje

"It's nice to be important, but it's more important to be nice".

Post Reply