To nye bestevenner

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Pompel0Pilt
Pinky
Posts: 2
Joined: 08 Feb 2017, 19:05
Kjønn: Kvinne

To nye bestevenner

Post by Pompel0Pilt »

Hei

For litt under en uke siden kjøpte jeg to hunnrotter fra Dyrego, som fikk navnet Pompel og Pilt. Aldri hatt rotter før, så valget falt på dyrebutikk (noe jeg angrer litt på nå). Jeg har lest meg masse opp på rotter før jeg fikk de, og har vurdert dette lenge. De har for det meste ligget i huset sitt hele tiden, men er ute å utforsker inni mellom. Jeg har noen spørsmål knyttet til de to frøknene, er kanskje ikke lett for dere å svare på, men ønsker bare å høre om det har vært lignende for dere.

De er som sagt veldig mye i huset sitt, men er interessert i meg. Er dette bare en tilvennings fase, eller er det noe jeg burde gjøre for å få de mer tamme? Jeg sitter ca 2-3 timer med de hver dag, der de spiser fra hendene mine. Setter også buret i sofaen, med lokket av så de kan utforske om de vil det (under tilsyn;))

Er det noen som vet hvor rottene fra Dyrego kommer fra? Jeg er redd de har fått alt for lite sosialisering, og dermed er litt skvetne. Men jeg prøver alt jeg kan for at de skal bli trygge på meg, og presser de ikke til noen ting. Har også lagd masse leker og prøvd labyrint med de, men redd for at de skal bli stresset.

Er det noen som har noen tips til en nybakt rotte-mamma, så setter jeg stoor pris på det :)

utmeldt

Re: To nye bestevenner

Post by utmeldt »

Eg veit ikkje kor rottene til butikken du kjøpte dei frå kjem frå, men eg vil tippe imazoo.

Det du beskriver er normal oppførsel for dårlig sosialisrte rotter, men dere er på god veg, og du gjer mykje rett for å venne dei til deg. Du bruker mykje tid på dei kvar dag nok som er veldig bra, og når dei et av hendene dine så er dei faktisk ikkje så redd deg. Dei treng berre tid til å venne seg til nye omgivelser. Bare fortsett slik du gjer, så kjem dette til å gå bra. Du kan i tillegg prøve å gi rotten blaut mat på t-skje. ( eller skje laga av tre). Den blaute maten gjer at rotta må bli verande nær deg mens den et maten, den kan ikkje stikke av med maten, og samstundes trener den på å bli trygg på deg.

Trenger du fleire tips, så finner du mykje info og råd her viewtopic.php?f=17&t=17767 og her viewtopic.php?f=17&t=17037
Sara har mykje erfaring og kunnskap i å temme rotter, så eg anbefaler at du leser det ho skriver.

Pompel0Pilt
Pinky
Posts: 2
Joined: 08 Feb 2017, 19:05
Kjønn: Kvinne

Re: To nye bestevenner

Post by Pompel0Pilt »

Tusen takk for svar :)

De var mye mer aktive i dag, og pilte rundt i sofaen. De kom frem til meg og virker veldig nysgjerrige. Det virker som prosessen begynner å gå fremover nå, og det hjelper med en god dose tålmodighet.

Skal gå inn å lese på trådene som du la ved.

Post Reply