Rottene pisser overalt

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Antitvist
Stjeler mat
Posts: 49
Joined: 04 Aug 2015, 04:40
Kjønn: Kvinne

Rottene pisser overalt

Post by Antitvist »

Hei. Rottene mine pisser overalt, og det er utrolig ekkelt da de pisser på steder hvor det ikke er underlag i buret. (Etasjene som henger på veggen) jeg har prøvd å portrettene de til å pisse på strøet med å tørke opp pisset med dopapir og legge det der de skal pisse, men de tar bare dopapiret og drar det over alt, og fortsetter.

De er over 1 år gamle og de har gjort det helt siden jeg fikk dem, men jeg vet ikke om de har gjort det med tidligere eiere. De er ikke 100% tamme, og biter ikke, men er utrolig skvetne. Jeg må skylle buret hver uke for at det ikke skal lukte, og de er urene da de ligger på sitt eget piss... Hva skal jeg gjøre?
Melis, Krem, Pepper og Rubel [HEAVY BLACK HEART]

Antitvist
Stjeler mat
Posts: 49
Joined: 04 Aug 2015, 04:40
Kjønn: Kvinne

Re: Rottene pisser overalt

Post by Antitvist »

Det er hannrotter forresten. :ratgreen:
Melis, Krem, Pepper og Rubel [HEAVY BLACK HEART]

mily
Webmaster
Posts: 673
Joined: 17 Sep 2012, 00:47
Kjønn: Kvinne
Location: Skien/Porsgrunn

Re: Rottene pisser overalt

Post by mily »

Det er veldig vanlig at rotter skvetter litt rundt omkring, men har du prøvd å legge en sten i toalettene demmes. Visstnok foretrekker dem å tisse på en slik :)
Hilsen Lush, Sky, Eze, Trøbbel, Rebel & Ryot
<3 Lykke, Sjarm, Gnist, Glød, Lun, Glede, Unik, Rim, Vilje, Storm, Lux, Nova, Khaleesi, Kaos, Ivrig, Olivia, Echo, Korse, Mew, Aspen, Bib, Bandit, Meavy, Micki, Lilo, Pix, Ru, Normal, Link<3

Kesia Madeleine
Betarotte
Posts: 421
Joined: 24 Oct 2012, 13:37
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Rottene pisser overalt

Post by Kesia Madeleine »

At du må vaske 1 gang i uken høres veldig normalt ut. Jeg har selv hannrotter og noen dager før det har gått 1 uke kjenner jeg at det er på tide å vaske buret (Jeg har 4 stk som bor i et RS bur). Hannrotter legger fra seg noen dråper litt overalt for å markere, noe man egentlig bare må innfinne seg med. Ellers er trikset som Mily kommer med greit å prøve ut. En middels stor stein i toalettene oppå strøet kan hjelpe litt på problemet. Mine rotter liker også å ligge i sitt eget tiss og å tisse i hengekøyene sine. Alle rottene jeg har hatt har gjort det, også når de har vært pottetrent. Det ligger nok i instinktet deres å gjøre det. Det kan også hende at det at de er skvettne trigger behovet for å markere litt ekstra. At de markerer en del for å føle seg tryggere i buret/omgivelsene sine.
Hvilket underlag og strø bruker du i buret? Hvilke vaskemidler bruker du i buret og for å vaske hengekøyene?
~ Kyros, Soul on ice, Yaru, Naga og Nihilus ~ <3

<3 Levi, Titus, Tiras og Akira <3

Antitvist
Stjeler mat
Posts: 49
Joined: 04 Aug 2015, 04:40
Kjønn: Kvinne

Re: Rottene pisser overalt

Post by Antitvist »

Greit, takk :) strøet er sånn kattestrø, av papp tror jeg, mens når jeg vasker så bruker jeg eple såpe. Men da er jeg glad for at det bare ikke er mine rotter, men andre rotter også er slik. Takk!
Melis, Krem, Pepper og Rubel [HEAVY BLACK HEART]

mily
Webmaster
Posts: 673
Joined: 17 Sep 2012, 00:47
Kjønn: Kvinne
Location: Skien/Porsgrunn

Re: Rottene pisser overalt

Post by mily »

Tror jo mer lukt du har i såpa jo mer tisser de prøv eddikvann, nå vasker jeg buret mitt med bare varmt vann for føler det lukter mindre :)
Hilsen Lush, Sky, Eze, Trøbbel, Rebel & Ryot
<3 Lykke, Sjarm, Gnist, Glød, Lun, Glede, Unik, Rim, Vilje, Storm, Lux, Nova, Khaleesi, Kaos, Ivrig, Olivia, Echo, Korse, Mew, Aspen, Bib, Bandit, Meavy, Micki, Lilo, Pix, Ru, Normal, Link<3

Antitvist
Stjeler mat
Posts: 49
Joined: 04 Aug 2015, 04:40
Kjønn: Kvinne

Re: Rottene pisser overalt

Post by Antitvist »

mily wrote:Tror jo mer lukt du har i såpa jo mer tisser de prøv eddikvann, nå vasker jeg buret mitt med bare varmt vann for føler det lukter mindre :)
Men det lukter fortsatt selvom jeg vasker buret. Vasket det Igår, og det lukter fortsatt
Melis, Krem, Pepper og Rubel [HEAVY BLACK HEART]

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Rottene pisser overalt

Post by Sara Syversen »

Jeg husker det var litt mini plagsomt når jeg brukte Jenny buret her før. Ferplast plastikk hyllene likte dem godt å tisse litt på. Dem liker at ting skal lukte dems. Og ja som dem andre sier, bruker du for mye såpe som lukter sterkt så vil dem overdøve og markere mer.

Mange sverger til eddik og vann.
Jeg bruker det. Meeen jeg bruker også innimellom en 10 liters bøtte med lunka vann og en kork grønnsåpe. Ikke mye. Men litt.

Vasker og tørker over burene en gang i uka. Også hengekøyene. Hender jeg må bytte yndlingshengekøyene to ganger i uka å slenge i vaskemaskina.

Hvis du har masse trehus så vil dette også være med på lukta. Kjøp heller sputnikker eller space pods. Som er plastikk hengekøyer. Mange andre plastikk hus fins det også. Ting fra Claes Ohlson, Europris og Nille kan man fint bruke.


Jeg bruker noen få trehus innimellom her altså.
Men det er slike jeg kan bytte ut etter en stund. Dem til 149kr. Ikke dem til 499kr kanskje. Ellers har jeg prpvd å skrubbe dem å latt dem stå på verandaen en uke eller sånn.

Bare en anbefaling altså. Helt opp til deg. Du finner jo ut hva du trives med best.
Her bruker jeg også skoesker som dem fint kan tygge på å ødelegge og jeg kan bytte dem ut annevær uke.
Man får ofte gratis skoesker om man bare spør en skobutikk om dem kan samle opp en sekk til deg. Dem skal jo kaste dem uansett.

Jeg bruker også epletrepinner som dem kan tygge på som jeg skifter ut ofte. Sånn om du må ha noen treting.
vegetabilske hundebein fins det en del av også som dem liker. På ratwarehouse var det vel også noen risbein til å gnage på også.

Og ja det hjelper god med noen steiner i doen.

Jeg hadde også hjørnedoer på hyllene.
og festet litt fleecepledd som jeg klipte opp. Disse vasket jeg en gang i uka. Det trakk da til seg mye fuktighet. Man kan også kjøpe ikeamatter å klippe opp å feste med clips
Attachments
Bare et eksempel.
Bare et eksempel.
2016-05-11 04.02.08.png (659.05 KiB) Viewed 10001 times
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Antitvist
Stjeler mat
Posts: 49
Joined: 04 Aug 2015, 04:40
Kjønn: Kvinne

Re: Rottene pisser overalt

Post by Antitvist »

Sara Syversen wrote:Jeg husker det var litt mini plagsomt når jeg brukte Jenny buret her før. Ferplast plastikk hyllene likte dem godt å tisse litt på. Dem liker at ting skal lukte dems. Og ja som dem andre sier, bruker du for mye såpe som lukter sterkt så vil dem overdøve og markere mer.

Mange sverger til eddik og vann.
Jeg bruker det. Meeen jeg bruker også innimellom en 10 liters bøtte med lunka vann og en kork grønnsåpe. Ikke mye. Men litt.

Vasker og tørker over burene en gang i uka. Også hengekøyene. Hender jeg må bytte yndlingshengekøyene to ganger i uka å slenge i vaskemaskina.

Hvis du har masse trehus så vil dette også være med på lukta. Kjøp heller sputnikker eller space pods. Som er plastikk hengekøyer. Mange andre plastikk hus fins det også. Ting fra Claes Ohlson, Europris og Nille kan man fint bruke.


Jeg bruker noen få trehus innimellom her altså.
Men det er slike jeg kan bytte ut etter en stund. Dem til 149kr. Ikke dem til 499kr kanskje. Ellers har jeg prpvd å skrubbe dem å latt dem stå på verandaen en uke eller sånn.

Bare en anbefaling altså. Helt opp til deg. Du finner jo ut hva du trives med best.
Her bruker jeg også skoesker som dem fint kan tygge på å ødelegge og jeg kan bytte dem ut annevær uke.
Man får ofte gratis skoesker om man bare spør en skobutikk om dem kan samle opp en sekk til deg. Dem skal jo kaste dem uansett.

Jeg bruker også epletrepinner som dem kan tygge på som jeg skifter ut ofte. Sånn om du må ha noen treting.
vegetabilske hundebein fins det en del av også som dem liker. På ratwarehouse var det vel også noen risbein til å gnage på også.

Og ja det hjelper god med noen steiner i doen.

Jeg hadde også hjørnedoer på hyllene.
og festet litt fleecepledd som jeg klipte opp. Disse vasket jeg en gang i uka. Det trakk da til seg mye fuktighet. Man kan også kjøpe ikeamatter å klippe opp å feste med clips
Tusen tall for svar, har prøvd med fleece pledd på hyllene nå. Synes det virker mye bedre <3
Melis, Krem, Pepper og Rubel [HEAVY BLACK HEART]

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Rottene pisser overalt

Post by Sara Syversen »

Så braa ;) Jeg synes det var enklest å klippe selv jeg da jeg ofte har fleece rester av noe slag.

Men hvis du vil ha noen tykkere vet jeg at Shirley lager slike i tykkere stoff. Man kan bestille bare kunn det også. Men her var noe hun hadde til salgs nå. Kjøper mye av henne. Hun er til å stole på altså. Trygg ebay selger.
http://www.ebay.co.uk/itm/351729861975
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Lizzie
Pinky
Posts: 24
Joined: 29 Jun 2015, 00:15

Re: Rottene pisser overalt

Post by Lizzie »

Så utrolig kult det så ut med trekk på hylla! Det skal jeg også prøve altså!
Eier av 2 søte rotter: Misty og Uly :grin: :smile:

Post Reply