Blitt allergisk mot rottene til samboeren min

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
tomas
Pinky
Posts: 1
Joined: 30 Mar 2016, 16:48

Blitt allergisk mot rottene til samboeren min

Post by tomas »

Hei,

på forhånd beklager for wall of text..

samboeren min anskaffet oss for ca 3 måneder siden 2 stk herlige, små hannrotter. Da hadde vi først vært å besøkt rotter og kost med dem uten at det gav noen utslag på allergien, så grunnet dette tenkte vi at vi var trygge for allergiske reaksjoner mot rottene. Likevel, jeg har tidligere vært allergisk mot bjørkepollen, diverse matvarer, katt og noen hundetyper, så jeg er helt klart ikke en allergifri person. Etterpåklokskap viser at vi burde tatt allergitest, kanskje den ville gjort utslag mot rotte.

De første 2-3 ukene merket jeg ingenting. Det har siden da gradvis blitt mer og mer nysing og kløing i øyene. Nå nesten 3 måneder etter vi anskaffet rottene merker jeg ganske sterke symptomer på allergien min. Det er nyseanfall etter å ha vært i rommet deres, kløing i øynene, av og til røde øyner når jeg våkner (virker å komme når døra til "rotterommet" og døra til soverommet vårt er åpen) og også noe utslett på hendene. Jeg var 4-5 dager på hytta i påsken uten rottene og ble merkbart bedre i løpet av denne tiden. Utslettet var borte og mot slutten hadde jeg nesten helt sluttet å nyse og klø i øyne. Det er 4 dager siden vi returnerte til hus og rotter, og jeg har blitt gradvis like dårlig som jeg var før vi dro selv om jeg ikke har kost med rottene mer enn å ha løftet dem opp ett par ganger.

Vi har blitt sykt glad i dem i løpet av denne korte tiden, og jeg er negativ til å omplassere dem. Det føles litt vondt å gi dem en usikker fremtid, men det er sikkert at dette ikke vil gå i lengden dersom det fortsetter slik. Likevel føler vi at vi bør prøve litt forskjellig før vi gir opp og forsøker omplassering. Jeg har lest en del på NTFs forum og div. andre nettsider, men jeg finner dessverre ikke så veldig mye om dette. Jeg har sett at noen anbefaler Bio-Life Petal Cleanse og Bio-Life AirCleanse, er det noen flere som erfaring med dette? Petal cleanse består jo av å smøre inn kjæledyret med dette middelet.. Det virker litt voldsomt, kanskje rottene kan bli syke av det?

Vi vurderer og om vi skal kastrere rottene, selv om jeg føler dette er ett inngrep jeg ikke ønsker å gjøre mot de små stakkarene. Kutte av ballene på dem fordi jeg er allergisk? Eh.. Føles ikke helt rettferdig. Men det til side, så er det jo ett alternativ hvis flere kan verifisere at dette utgjorde en forskjell på allergien deres. Jeg tenker da på f. eks at markeringen deres rundt om blir redusert, det er etter hva jeg har forstått proteinene i tisset deres som skaper allergiproblemene. De slutter jo ikke å tisse men de slutter kanskje å tisse litt overalt?

Vi skal og fokusere på å holde alt skinnende rent der rottene oppholder og har oppholdt seg. Vi har langt ifra vært flinke nok til det. De har frem til relativt nylig fått romstere i hele andreetasjen i huset vårt (unntatt soverommet og badet vårt), men har grunnet allergien min i den siste tiden måtte være kun på sitt eget rom.

Noen flere tips og erfaringer?

Mac dyregod
Sofaspiser
Posts: 179
Joined: 06 Dec 2005, 22:27
Kjønn: Kvinne
Location: bergen

Re: Blitt allergisk mot rottene til samboeren min

Post by Mac dyregod »

Heisann.
Utrolig trist å lese, men jeg vet akkurat hvordan det er!
Jeg har etter hvert som jeg ble eldre utviklet allergi mot stadig flere ting. Siste på listen jeg kunne krysse av var rotte! Og reaksjonen ble kraftig. Tett i halsen, astmaanfall, utslett, kløe, rennende øyne, nese opphovnet munn++++
I panikk fikk jeg nytt hjem til rotten etter en uke.
Siden jeg har en autoimmun sykdom som gjør at immunforsvaret mitt er litt over styr begynte jeg nå å virkelig bekymre meg for pollen sesongen. Jeg har år etter år blitt stadig dårligere. i tillegg til pollen reagerer jeg på mange hunderaser, alt av katter, støv, en mengde matvarer ++ Så jeg gikk til legen, forklarte problemet og jeg fikk allergi sprøyten. Det er en dose med kortison som settes i setemuskelen. Denne skal vare i 3-6 mnd før det er behov for påfyll. Det er så klart ingen garantier og selv om den virker i starten er det fortsatt ingen garanti! Men verd et forsøk synes jeg!
Etter en tid fikk jeg rotten jeg omplasserte tilbake da han ikke tilpasset seg den nye flokken! Jeg var kjempe redd for reaksjon da den jeg fikk første gangen han kom i hus skremte meg. Jeg er nøye med vask av bur og alt innhold. Fleecen går i vaskemaskinen og klærne mine som jeg har på meg når han har utetid/kos, går til vask før jeg legger meg! Men til nå, på to uker har jeg ikke merket noen reaksjon.
Jeg håper virkelig det vedvarer for rotten smelter seg inn i hjertet litt mer for hver dag! :kisses:
Hadde jeg vært deg og du ikke ønsker å omplassere, hadde jeg undersøkt allergisprøyten før jeg hadde tenkt på å kastrere rottene. Å ta ballene når det finnes en smertefri og (ihvertfall for min del) uten bivirkninger en liten sprøyte man kan ta to ganger i året... Vel.. jeg hadde forsøkt sprøyte først...
Jeg har full forståelse om rottene omplasseres pga din allergi, man skal ikke tulle med sånt. Og reagerer man på en ting, men ikke bryr seg, er det lett å få reaksjon på andre ting. :grine:
Uansett, det finnes håp. Det viktigste er å finne en løsning som passer dere :cool:
Et liv uten dyr er ikke noe liv

Mac dyregod
Sofaspiser
Posts: 179
Joined: 06 Dec 2005, 22:27
Kjønn: Kvinne
Location: bergen

Re: Blitt allergisk mot rottene til samboeren min

Post by Mac dyregod »

Petal clence er et supert alternativ om du reagerer på ting i pelsen...
Men ofte reagerer vi på spytt og urin. Sånn vet jeg det er med katt og har hørt det er sånn med rotte og da kan vi smøre til vi blir blå, men uten effekt. Petal clence er nok ikke skadelig for dyret.. Med mindre de skulle være allergisk... :redd:
Et liv uten dyr er ikke noe liv

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Blitt allergisk mot rottene til samboeren min

Post by Sara Syversen »

Jeg bruker den som er til å spraye i lufta. Den fungerer godt. Ihvertfall om du da får astma og pusteproblemer i tillegg. Jeg bruker den på sommeren fordi da er det dobbelt opp med andre ting. Noen ganger i uka har jeg trengt den. På sommeren.
Det finnes en spray til å ta på sofaen og tekstiler også. Jeg sendte en mail til dem angående den i pelsen. Anbefaler å gjøre det samme eventuelt. Jeg droppet uansett den etter å ha hørt med flere. Den i pelsen. Men det skal ikke være tilsatt noe farlig. Men skjønner du er skeptisk på den. Var det selv. Finner ikke mailen igjen desverre.

om du synes kastrering er voldsomt så er en hormon chipp et alternativ. Meeen det er minst markering da ved kastrering(kunn lest). Jeg selv har hatt 3 gutter som har vært chippa hvor en av dem som var sterkt aggresiv og hormonel som fremdeles kanskje kan en sjelden gang legge fra seg en stripe. Og han er også den jeg kan få elveblest av i ansiktet om jeg koser han for mye.

Ellers har ihvertfall alle jentene jeg har chippa vært helt markerings frie. Nå chipper vi av flere grunner altså. Og ikke bare grunnet allergi. Det var kunn en bonus jeg ikke viste om. Hormonchipp kan redusere risikoen for jursvulst på jenter. Også har vi tatt inn noen rescue gutter i flokken vår. Derfor ble dem chippa.


Ellers er ihvertfall aerius den eneste jeg synes var bra. Har prøvd en sprøyte selv men reagerte med feber jeg.
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Post Reply