Er det noe som vet hvor rottene fra Buddy kommer fra?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Runag
Pinky
Posts: 4
Joined: 24 Mar 2016, 13:57

Er det noe som vet hvor rottene fra Buddy kommer fra?

Post by Runag »

Hei!
Jeg har vært veldig skeptisk til å kjøpe rotter fra dyrebutikker i frykt for at de kommer fra masseoppdrett med masse sykdommer og dårlige gener. Men hos Buddy tar de bare inn dyr på bestilling, en gang i måneden, slik at de er så unge som mulig når kjøper overtar dyrene. I tillegg får de full vetrinærsjekk, og dette synes jeg var veldig bra! Smådyrsklinikken er i samme bygg som butikken deres, med døgnåpen vakt.

Rottene hos Buddy kommer visst også fra Svergie, men er det noen som vet fra hvilket oppdrett? Noen som har erfaring med å kjøpe dyr fra Buddy? Jeg syntes de virket mye mer kunnskapsrike og proffe enn de på andre dyrebutikker, i allefall :)

Vimsy
Stjeler søppel
Posts: 759
Joined: 20 Jan 2015, 14:08
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Er det noe som vet hvor rottene fra Buddy kommer fra?

Post by Vimsy »

Dette er nok Imazoo. Som de fleste andre. Kunne du ikke spurt dem om hvilken leverandør de bruker?
---- Ceecii Rotteri ---- Besøk gjerne vår FB-side https://www.facebook.com/CeeciiRattery/

Knutsdatter
Pinky
Posts: 17
Joined: 03 Mar 2016, 15:30
Kjønn: Kvinne

Re: Er det noe som vet hvor rottene fra Buddy kommer fra?

Post by Knutsdatter »

Jeg handler burstrø hos Buddy, der har jeg snakket en del med alle de ansatte. Sjefen i butikken fortalte at da de hadde rotter kom de i en pappeske med sagspon fra sverige. Syke og utslitte, infeksjoner og lignende. De har nå sluttet å ta imot rottene, nå har de helt sluttet å selge det faktisk. Men de har blant annet marsvin og kanin som sjefen selv er oppdretter på. De er veldig sosiale og friske i hvert fall :boing:
Men ja, det er det jeg fikk fortalt av sjefen her. Hun fortalte ikke om hvilket oppdrett.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Er det noe som vet hvor rottene fra Buddy kommer fra?

Post by wollf »

Imazoo ligger i Sverige og er masseproduksjon

Hardy Rats
Sofaspiser
Posts: 193
Joined: 09 Sep 2014, 16:56

Re: Er det noe som vet hvor rottene fra Buddy kommer fra?

Post by Hardy Rats »

De kommer nok fra Imazo (masseoppdrett). Da jeg jobbet i butikk i fjor, trodde vi ansatte også at dyrene ble sett over av en dyrlege før de ble sendt, men det er nok bare stikkprøver. Og grunnen til at de bare tar inn en gang i måneden er sannsynligvis fordi det er dyrt å betale frakt fra Sverige, så de må bestille ganske mye hver gang for at det skal lønne seg. De selger tydeligvis ikke nok fra Imazo for at det skal lønne seg å bestille oftere.
~Marcy, Muffins, Moon, Mira, Magic, Aero, Bubbles, Bulma, Chelsea, Mim, Delta~

Runag
Pinky
Posts: 4
Joined: 24 Mar 2016, 13:57

Re: Er det noe som vet hvor rottene fra Buddy kommer fra?

Post by Runag »

Takk for svar, alle sammen! :cheerful: Jeg får ta en telefon på tirsdag og spørre ut mer grundig, om hvilket oppdrett de kommer fra..!
Er det noen av dere som har erfaring med frakt av rotter over lengre avstander da? Om jeg kjøper lengre sør i landet, er eneste mulighet å kjøre å hente de?

Hardy Rats
Sofaspiser
Posts: 193
Joined: 09 Sep 2014, 16:56

Re: Er det noe som vet hvor rottene fra Buddy kommer fra?

Post by Hardy Rats »

Hvor er det du bor? Veldig ofte klarer rottefolk og vennene sine å ordne frakt over ganske lange distanser. Bergen, Oslo, Stavanger og Kristiansand er det ofte fraktet til/fra uten problemer. Jeg har også vært ca 8-9 timer på tog med 3 rotter i et kattebur og det var ingen problem! :)
~Marcy, Muffins, Moon, Mira, Magic, Aero, Bubbles, Bulma, Chelsea, Mim, Delta~

Runag
Pinky
Posts: 4
Joined: 24 Mar 2016, 13:57

Re: Er det noe som vet hvor rottene fra Buddy kommer fra?

Post by Runag »

Det ordnet seg for meg, jeg tar sas-bonuspoeng i bruk og reiser med fly til Oslo 09.04 å henter to rottejenter :ratgreen: Føles mye tryggere å få i hus rotter fra planlagte kull hvor mor og far er friske og snille, og hvor rottebarna har blitt håndtert fra fødsel :cheerful: Gleder meg!!

Antitvist
Stjeler mat
Posts: 49
Joined: 04 Aug 2015, 04:40
Kjønn: Kvinne

Re: Er det noe som vet hvor rottene fra Buddy kommer fra?

Post by Antitvist »

Kjøpte en rotte fra buddy nylig. Han er ikke håndtam som forventet da buddy ikke sosialiserer så mye med rottene, men han er ikke livredd heller. Når det komme til hvor de kom fra, skal han ha kommet fra en privat oppdretter. Han har en liten morsom nese, men butikken sa at det kan hende moren bet han på nesen når ham var ung. Ellers ser jeg ikke noe tegn til sykdommer.
Melis, Krem, Pepper og Rubel [HEAVY BLACK HEART]

Sniff
Pinky
Posts: 4
Joined: 07 Sep 2016, 13:05

Re: Er det noe som vet hvor rottene fra Buddy kommer fra?

Post by Sniff »

De kommer stort sett fra Tropeimporten (som igjen har Imazoo som hovedleverandør hvis jeg ikke husker heeelt feil). Nå er det jo også sånn at hele Buddy kjeden er franchise, så de kan velge enkelte leverandører selv også, i tillegg til de som er obligatorisk for alle Buddy butikker.

Jeg har selv jobbet i en Buddy butikk for en del år siden, og vi fikk inn rotter fra Tropeimporten, de var ikke tamme fra leverandør, og temming er det heller ikke tid til i butikken, så da blir det jo så som så... I tillegg til at det er masseproduksjon som flere nevner over her.

Jeg vet om to Buddy butikker som har benyttet seg av muligheten til å ta inn rotter fra egenvalgte leverandører. De sluttet å ta inn fra Tropeimporten etter flere dårlige opplevelser, de rottene kommer fra særdeles dårlig oppdrett. Disse to butikkene tar inn fra privat Norsk oppdretter. Jeg har hatt en rotte derifra tidligere, og hu var bare super god! Nå var jeg for øvrig og hentet to småjenter i går, også da fra en av disse som tar inn fra han oppdretteren.

Må nevnes at jeg har hatt en rotte fra Tropeimporten, som jeg overtok for ei venninne som ikke fikk gutta sine tamme (begge fra Tropeimporten). Ingen av disse ble noen sinne tamme, tross timesvis med aktivitet og soslialisering. Hun omplasserte sin, da han ikke bet og kanskje kunne ha en sjanse tross alt. Min ble avlivet, han bet for alt og ingenting og var en veldig rett krabat.

Post Reply