Allergi?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Solhaugen
Stjeler mat
Posts: 55
Joined: 11 Aug 2014, 10:41

Allergi?

Post by Solhaugen »

Ser desverre ut til at den ene datteren min har begynt å få allergiske reaksjoner av å holde på med rottene. Vi har hatt de i over ett år, men for 2-3 uker siden begynte hun å få røde utslett og klø på hendene når hun løftet på de. Nå begynner hun å reagere bare hun er borti buret. Det er vel liten tvil om hva dette er, men vi skal ta en alergitest for sikkerhets skyld.
Kan det være en mulighet for at det er parasitter e.l. på rottene hun reagerer på og ikke selve rottene?
Hvis hun faktisk har blitt alergisk er det nok ikke noe annet å gjøre enn å forsøke og omplassere de.

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Allergi?

Post by malap »

Så utrolig kjedelig!
I første omgang ville jeg selvfølgelig tatt en allergitest. Jeg aner ikke om det kan være parasitter eller noe lignende, men om du ikke ser noe tegn til det på rottene så tenker jeg at det sikkert ikke er det.
Om det skulle vise seg å være allergi, kan hun sikkert ta noe for det så lenge dere har rottene, de lever jo (desverre) ikke så lenge heller.
Malena

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Allergi?

Post by Anniken.HH »

Jeg er allergisk mot mine rotter, men det holdes i sjakk av medisiner. Nå reagerer jeg bare på urinen dems, hvis de tisser på meg.
Får håpe jenta di kan ta noe, og at det samme blir tilfellet hos dere.
Hvordan reagerer hun når hun er ved buret? For det å bli rød og klø på hendene høres ut som meg når jeg holder på med dem.
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Solhaugen
Stjeler mat
Posts: 55
Joined: 11 Aug 2014, 10:41

Re: Allergi?

Post by Solhaugen »

Hun klør på brystet og andre steder på kroppen i tillegg til hendene, så det er ikke vare når hun er i direkte kontakt med tiss eller andre ting. Kan visst også reagere på støv fra tørket tiss, pels og lignende som blir luftbårent. Dette er mer vanlig enn jeg trodde, har lest at opp til 30% av de som driver med labrotter utvikler alergi.
Vi skal ta en allergisjekk og konferere med legen, så får vi se. I mens får hun la vær å stelle med de, så får vi bli litt mer nøye med rengjøring av buret og rommet de er i. Så lenge det går bra at hun er i samme rom er det ikke noe problem, og i værste fall kan det hende at hun kan gå på litt antihistamin hvis det trengs. Vi kommer uansett ikke til å skaffe oss nye rotter, så det blir bare for en begrenset periode. Det hadde vært veldig fint om vi slapp å måtte omplassere rottene på nytt, de har flyttet nok på seg.......

utmeldt

Re: Allergi?

Post by utmeldt »

Allergier kan oppstå når som helst, så det er ikkje å utelukke at ho kan ha blitt allergistk mot rotter. Eg begynte å reagere på rotteurin 3-4 år etter at eg fekk rotter. Fikk utseltt/blemmer på hendene.

Har noen forresten prøvd denne eller veit om den virker/er trygg å bruke på rotter? : http://www.tropehagen.no/display.aspx?m ... prodid=756

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Allergi?

Post by Sara Syversen »

Hei. Jeg og gubben fikk en kraftig reaksjon når Bodil kom hitt. En rescue rotte vi tok til oss. Vi var faktisk allergiske mot midden hun hadde. Tror vi. Eller så var det fordi hun hadde stått på høy. Vi ble ihvertfall ganske mye bedre etter å ha gitt rotta en middkur. Pluss vasket hun da vi trodde kanskje det kunnne ha vært høyet også.
Men mye tilsier at det var midden da jeg leste litt ekstra på det. Klødde da fryktelig over hele kroppen og fikk nesten ikke sovet.


Vi har også vanlig allergi og tar da areius. Da har det vært røde flekker på armene osv og elveblest.
Men faktisk så fungerer allergi sprayene man får kjøpt på tropehagen zoo . Spesielt den man skal spraye i rommet. Bare sånn til tips altså. Hvis du vil prøve.
Må bruke den litt på sommeren her da fordi det blir dobbelt så mye allergi for meg med pollen, gress, støv og så rotter.

Siste utvei man faktisk kan gjøre er å hormonchippe rottene. Da slutter dem å markere. Jeg nå regaerer kunn på dem to små som ikke er chippa faktisk. Jeg er forsiktig med å anbefale det for at det skal 100% fungere. Men hvis noen andre leser her å vil desperat gjerne ha rottene sine så er det en liten mulighet for å redusere allergi reaksjoner.. Flere grunner er det jo for å chippe jenterotter da det reduserer risikoen for svulster. Men ja.
vi kan ihvertfall ha rotter grunnet aerius og sprayene fra tropehagen zoo. Pluss etter Betsy hadde svulst så begynte vi med hormonchipp her av diverse grunner.
Det har faktsik gjort at jeg har hatt mindre asmatiske problemer også. Hvis du vurderer det. Så be din vetrinær å ringe Tonje ved Ryen dyreklinikk. Hun er en av dem med lengst erfaring på det område. Ihvertfall på min kant av Norge.

En allergiprøve er jo lurt. Men også kanskje en tur til vett for å sjekke om rotta har midd. Hvis dere bruker høy av noe slag hadde jeg kvittet meg med det også
Last edited by Sara Syversen on 06 Oct 2015, 03:38, edited 3 times in total.
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Allergi?

Post by Sara Syversen »

Image


Vi har prøvd alle i Biolife serien fra Tropehagen zoo. Men den som fungerte aller raskest og best var denne.

Det finnes også en til å spraye på sengene, også til klesvask og en til å ta på pels.

Den andre vi brukte litt mer av når jeg hadde asmatiske episoder, elveblest og diverse var den til å spraye på tekstiler. Jeg sprayet da sofaen her.
hadde før også lange gensere på meg og pledd på sofaen. Pleddet tok jeg vekk etter dem hadde vært der.
Å vaske ansiktet å hender bør man jo også alttid da gjøre etter å ha tatt i rottene.

Bare tips fra min side. Jeg har også måttet gå til det steget å omplassere en ilder jeg hadde en gang da jeg ble såppas sengeliggende å syk at jeg ikke hadde noe valg. Er jo dessverre fler og fler som utvikler allergi mens dem har rotter ;(
Håper på det beste for dere da [HEAVY BLACK HEART]
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Solhaugen
Stjeler mat
Posts: 55
Joined: 11 Aug 2014, 10:41

Re: Allergi?

Post by Solhaugen »

Gode råd, takker så mye.
En av de er chippet og en er kastrert. Den siste har aldri markert noe særlig. Så det er nok ikke problemet. Men de tisser selvsagt litt rundt i buret.
Har tatt middkur på de, så jeg er nokså sikker på at det ikke er problemet. Veterinæren hadde ikke sett en midd om den beit han i fingeren, så det er bortkastede penger å gå dit til ny sjekk.
Sprayen er notert og skal testes ut:)

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Allergi?

Post by Marit Fosen »

Pelsmidd hos dyr kan gi allergiske reaksjoner hos mennesker. Det opplevde jeg selv med en katt for en del år siden.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

Post Reply