Ny rotteeier

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Antitvist
Stjeler mat
Posts: 49
Joined: 04 Aug 2015, 04:40
Kjønn: Kvinne

Ny rotteeier

Post by Antitvist »

Da har jeg fått meg rotter. Rottene er 2 hanner på rundt 1 år, og jeg har undersøkt mye før jeg fikk dem, nå prøver jeg å få dem til å bli vant til det nye hjemmet de bor i, men de er fortsatt redde for å komme ut, eller for å komme for nær meg. Er dette normalt? Den forrige eieren har sikkert ikke sosialisert dem nok fordi han beskrev at rottene kun var litt håndtamme. Har dere noen tips på hvordan jeg få dem til å stole mer på meg? Og er det fortsatt mulig å Potter trene dem så gammle som de er? Jeg vet at det kommer til å ta lang tid, og den eneste nøkkelen er tålmodighet men jeg trenger tips på hvordan jeg kan få dem til å stole på meg. Nå prøver jeg ikke å løfte dem så ofte fordi de ikke vil det, men jeg må også sosialisere med dem hver dag og la dem komme ut av buret hver dag, men hvordan skal jeg få til det når de ikke tør? Var opptatt med noe engang og snudde meg mot dem, da hadde han ene kommet ut, men straks han så at jeg så han sprang han inn i buret igjen.
Melis, Krem, Pepper og Rubel [HEAVY BLACK HEART]

jilleide
Gnager på ledninger
Posts: 100
Joined: 26 May 2015, 14:49
Kjønn: Kvinne
Location: Sandnes

Re: Ny rotteeier

Post by jilleide »

Hei! Så spennende med nye rotter :)
Slik jeg forstod det så har du nettopp mottatt dem? Da tenker jeg at de trenger nok noen dager til å bli vant til nye lukter og lignende. Mine to kommer fra dyrebutikk og jeg har nå hatt dem i en mnd og dem er enda litt skvetne(kan ha med dårlig sosialisering i dyrebutikk og før). Det finnes mange tips for å få dem tryggere. For eksempel gensertrikset, hvor du har rotta inni genseren din hvor han da får vendt seg til lukten og blir litt mer tryggere på deg. Ellers kan du legge et av dine klesplagg som er godt brukt og som du ikke er redd for inn i buret, slik får de lukta di i buret og vil vende seg til denne:-) En trygghetsboks er også smart! Dette er en boks hvor rottene kan føle seg trygge i og som du kan transportere dem rundt i. Du kan ta med boksen på kjøkkenbordet mens du spiser frokost eller er på pcen, så velger rottene selv om de vil komme ut etterhvert :)
Noe annet er at hver gang de kommer i buråpningen kan du gi dem noe godt, slik at de forbinder deg med noe bra. Det kan være for eksempel mais, elle yoghurt på en skje slik at de ikke har mulighet til å komme seg bort med maten.

Masse lykke til! Bare å spør mer om det er noe du lurer på! :cheesy:
JE' Rattery

Antitvist
Stjeler mat
Posts: 49
Joined: 04 Aug 2015, 04:40
Kjønn: Kvinne

Re: Ny rotteeier

Post by Antitvist »

Tusen takk for svar!! Men slik det står så bør de være i aktivitet hver dag, som sagt er de for sjenerte/ redde for å komme ut. Bør jeg tvinge dem ut eller gi dem ti slik at de en gang går ut selv?
Melis, Krem, Pepper og Rubel [HEAVY BLACK HEART]

jilleide
Gnager på ledninger
Posts: 100
Joined: 26 May 2015, 14:49
Kjønn: Kvinne
Location: Sandnes

Re: Ny rotteeier

Post by jilleide »

noe du kan gjøre er å lage en vei ut av buret, hvor trappa/kassen/stigen går mot deg, senga eller gulvet. Deretter tar du en skje med noe yoghurt bort og har i døråpningen. Hvis de kommer og smaker, kan du prøve å føre skjea lenger ut etterhvert. Du trenger ikke "presse" dem ut med en gang, men heller ta skritt for skritt, dag for dag, så vil du nok se en bedring ganske snart :-)

Om dette ikke fungerer, kan du legge inn en boks med et hull i og legge noe mais inni. Om rottene går inn i denne boksen, er det bare å plukke dem opp og plassere den der du vil ha rottene, så kommer dem ut når dem føler seg trygge nok til det. Evnt kan du bruke skje med yoghurt her også :smile:
JE' Rattery

jilleide
Gnager på ledninger
Posts: 100
Joined: 26 May 2015, 14:49
Kjønn: Kvinne
Location: Sandnes

Re: Ny rotteeier

Post by jilleide »

Denne linken er også veldig god!
viewtopic.php?f=17&t=17037
JE' Rattery

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Ny rotteeier

Post by malap »

Gratulerer med rotter :cheerful:

For det første: ikke vær redd for at de ikke får nok stimuli/aktivitet den første tiden! Det er mye å ta innover seg å flytte til et helt nytt sted med nye mennesker å forholde seg til, så de vil nok være ekstra slitne i starten uansett.

Ikke tving de ut av buret. Eneste unntakene er om de må ut av buret ved burskift eller om veterinær besøk er nødvendig. Ellers så skal du la de være og komme i sitt eget tempo.

Når du må flytte på de så bruk en "trygghetsboks", det kan være noe så enkelt som en pappeske, en tunell av noe slag, eller en liten transportboks. Venn de til den ved å putte noe tøy som de kan gjemme seg i inni og noen skikkelig gode godbiter. Om det er plass så kan du legge den inn i buret og la de undersøke den og gå inn/ut av den mens du bare sitter rolig litt unna buret. Når de har gått ut og inn noen ganger, så kan du begynne med å gå rolig bort og løfte boksen ut av buret (hvis du ikke har noe det er plass til gjennom bur døren så må du sitte og holde den rolig med hendene dine ved åpningen i stedet). Det kan ta litt tid med noen, men er verdt ventingen! Det gjør ting så mye lettere når man har en eller flere rotter som er usikre, også slipper vi å "jage" de rundt for å få tak i de.

Ellers så setter du deg bare rolig ved buret noen ganger om dagen, prater litt rolig med de så de blir vant til lukten og stemmen din. Ha gjerne bur døren åpen så de kan komme ut hvis de vil. Legg hånden rolig inn i buret så de kan komme bort og snuse selv hvis de tør, ha noen godbiter i hånden også.

Når de har lært å gå inn i transportboksen kan du begynne med å ta de med deg til et annet sted, kjøkkenbordet f.eks, så har du litt kontroll over de hvis de begynner å bevege seg ut av boksen. Da setter du den bare på bordet og setter deg til og driver med noe annet (spise,sitte på pc,lese,prate i tlf eller noe annet sånn at du er opptatt med noe, da kan de føle seg tryggere på å komme ut), fint å legge et pledd de kan gå på utenfor boksen og noen leker, hus, godbiter. Pass på å forholde deg rolig når de først tør komme ut. Du kan også prøve å gi de litt godbiter fra hånden din inni mellom.

Kan linke til litt diverse sider når jeg kommer meg på en pc.

Lykke til!
Malena

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Ny rotteeier

Post by malap »

Og ja, de kan dotrenes!

Hva slags underlag bruker du i buret? Har du egen do til de? Da putter du bare all avføringen som havner andre steder oppi doen. Ha også en stein oppi doen, da de liker å tisse på steiner ; ) lurt å plassere doen i et hjørne, noen er hvertfall glad i å gå på do i hjørnene på buret sitt.
Hvis du får til så kan du også plukke de opp når du ser de skal/gjør noe og sette de i doen. Men så lenge de ikke er trygge på deg ville jeg ikke gjort akkurat det.
Pass på å ha med en do til de når de er ute av buret også så de alltid har det tilgjengelig.
Malena

Antitvist
Stjeler mat
Posts: 49
Joined: 04 Aug 2015, 04:40
Kjønn: Kvinne

Re: Ny rotteeier

Post by Antitvist »

Tusen tusen takk for alle svar!! Jeg skal definitivt ta det med videre. Jeg skal prøve å gi dem et så godt hjem som mulig!
Melis, Krem, Pepper og Rubel [HEAVY BLACK HEART]

Antitvist
Stjeler mat
Posts: 49
Joined: 04 Aug 2015, 04:40
Kjønn: Kvinne

Re: Ny rotteeier

Post by Antitvist »

God nyhet! Ga dem mais i boks og nå tør de endelig å komme ut, men fortsatt litt skvetne. Tusen takk for alle tips!
Melis, Krem, Pepper og Rubel [HEAVY BLACK HEART]

Antitvist
Stjeler mat
Posts: 49
Joined: 04 Aug 2015, 04:40
Kjønn: Kvinne

Re: Ny rotteeier

Post by Antitvist »

Lurer på en liten ting til, siden Igår har de ikke rørt vannet sitt. Har passet på at jeg skifta vann hver dag siden jeg fikk dem Igår. Hva kan være årsaken? Er det noe jeg bør bekymre meg over?
Melis, Krem, Pepper og Rubel [HEAVY BLACK HEART]

Antitvist
Stjeler mat
Posts: 49
Joined: 04 Aug 2015, 04:40
Kjønn: Kvinne

Re: Ny rotteeier

Post by Antitvist »

malap wrote:Og ja, de kan dotrenes!

Hva slags underlag bruker du i buret? Har du egen do til de? Da putter du bare all avføringen som havner andre steder oppi doen. Ha også en stein oppi doen, da de liker å tisse på steiner ; ) lurt å plassere doen i et hjørne, noen er hvertfall glad i å gå på do i hjørnene på buret sitt.
Hvis du får til så kan du også plukke de opp når du ser de skal/gjør noe og sette de i doen. Men så lenge de ikke er trygge på deg ville jeg ikke gjort akkurat det.
Pass på å ha med en do til de når de er ute av buret også så de alltid har det tilgjengelig.
Har tenkt til å pottetrene de, men venter etter en uke når de har blitt mer vant til det nye hjemmet og sånt før jeg skifter ut det underlaget de har nå. Takk for tipset :)
Melis, Krem, Pepper og Rubel [HEAVY BLACK HEART]

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Ny rotteeier

Post by malap »

Sett inn en vannskål og se om de drikker av den.
Sjekk at det kommer ut vann av flasken, er den ny og rent vann i? (Uten vitaminer)
Malena

Antitvist
Stjeler mat
Posts: 49
Joined: 04 Aug 2015, 04:40
Kjønn: Kvinne

Re: Ny rotteeier

Post by Antitvist »

malap wrote:Sett inn en vannskål og se om de drikker av den.
Sjekk at det kommer ut vann av flasken, er den ny og rent vann i? (Uten vitaminer)
Skal være det ja, takk skal prøve
Melis, Krem, Pepper og Rubel [HEAVY BLACK HEART]

Antitvist
Stjeler mat
Posts: 49
Joined: 04 Aug 2015, 04:40
Kjønn: Kvinne

Re: Ny rotteeier

Post by Antitvist »

Et spørsmål til, lurer på hvorfor de 'små' biter meg? De kommer bort for å hilse, ser fingeren min og legger tenna på som om de tror det er mat, men så innser de det ikke er mat. Er dette normalt? Det er ikke er ordentlig bitt. Prøver å få dem til å stole på meg, så jeg prøver ikke å røre dem eller noe.
Melis, Krem, Pepper og Rubel [HEAVY BLACK HEART]

jilleide
Gnager på ledninger
Posts: 100
Joined: 26 May 2015, 14:49
Kjønn: Kvinne
Location: Sandnes

Re: Ny rotteeier

Post by jilleide »

Antitvist wrote:Et spørsmål til, lurer på hvorfor de 'små' biter meg? De kommer bort for å hilse, ser fingeren min og legger tenna på som om de tror det er mat, men så innser de det ikke er mat. Er dette normalt? Det er ikke er ordentlig bitt. Prøver å få dem til å stole på meg, så jeg prøver ikke å røre dem eller noe.
Jeg ville ikke ha bekymret meg dersom de ikke tar virkelig tak. Det du kan gjøre er å ikke ta bort fingen og bare knipse eller lage en liten piip lyd, dersom du vil prøve få dem til å stoppe.
mine rotter gjør det en sjelden gang, men jeg lar dem bare så lenge de bare sjekker og ikke biter for å bite :)
JE' Rattery

Post Reply