Ny rotteeier med noe spørsmål

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Solhaugen
Stjeler mat
Posts: 55
Joined: 11 Aug 2014, 10:41

Ny rotteeier med noe spørsmål

Post by Solhaugen »

Vi har fått oss rotter for noen dager siden, to hannrotter på 3 måneder som vi kjøpte med bur og utstyr av noen som hadde ett bare med allergi. Det er ett stort bur på 50x80x150cm med flere hyller, rør og hus. Rottene kommer fra en dyrebutikk i Trondheim.
Rottene var tamme og sosiale når vi hentet de, men de har være litt redde og forsiktige etter at vi fikk de i hus. Den ene bet litt også til å begynne med men det ser ut til å ha gitt seg når den har blitt vant til nytt hus og oss. Nå kommer begge rottene ut av buret og spiser fra hånden. De kommer også å krabber over meg når jeg sitter ved siden av buret, men trekker seg tilbake litt hvis jeg prøve å stryke forsiktig på de. Ser ikke ut til at de blir redde, men de trenger sikkert mer tid til å venne seg til oss. Den ene har vært rundt å undersøkt hele stua, mens den andre ikke tør å gå ned på gulvet enda. Har ikke prøvd å løfte på de enda, tror det er lurt å vente noen dager til de blir bedre kjent med oss. De får stort sett pellets og litt frukt, grønnsaker og litt kjøtt i buret, så kan de få godbiter når de kommer ut. Når de har fått mer godsaker inni buret er de ikke så interessert i det vi prøver å gi de.
Vi har tre jenter i familien (13, 10 og 5) som gjerne vil stelle og kose med rottene og som selvsagt er litt skuffet over at de er så sky. Rottene er vant til barn, de forrige eierene hadde fem unger. Spørs om det kan ha blitt litt mye? Våre jenter er i hvertfall rolige og forsiktige sammen med rottene og jeg regner med at det går seg til etter hvert.
Hva er den beste måten å prøve å få rottene sosiale og kosete på, både i forhold til oss voksene og ungene? Jeg skal prøve å være sammen med de om kveldene og gi de godbiter når de kommer ut av buret og bort til meg. Så skal jeg prøve å venne de til å bli tatt på gradevis og prøve gensertrikset når de virker klare for det og trygge nok til at jeg kan løfte på de uten at de blir redde. Den eldste datteren har også brukt mye tid sammen med rottene etter at de kom i hus med stell og godbiter. Til nå har de vært trøtte og lite aktive om dagen og stort sett bare interessert i å komme ut av buret nokså sent om kvelden, men de har kanskje litt ekstra slappe om dagen fordi det har vært så varmt i det siste? Det blir kanskje lettere å få de ut tidligere også når det blir litt mørkere om kveldene?
Rottene har dokasse i bunnen av buret, men bæsjer og tisser rundt omkring over alt. Vi legger bæsjen opp i dokassa etter hvert. I tillegg har vi lagt en stein inn i kassa de kan sitte på og gjøre fra seg og tatt bort ting i bunnen av resten av buret så de må sitte i strøet. Er det andre ting vi kan prøve for å få de til å bruke doen, eller er det bare å være tålmodig og håpe at de tar hintet?
Til helga skal vi reise på hytta fredag kveld til søndag. Vi har skaffet oss ett mindre bur til å ha med på tur, men jeg lurer på hva som blir det beste for rottene. Bør vi ta de med oss på hytta og usette de for håndtering, ett nytt bur og en ny plass, eller er det best at de får være hjemme i fred og at vi får noen til å komme innom å stelle de et tur på lørdag? Vi kommer til å ta de med oss senere, men jeg er usikker på om det er litt for tidlig.
Dette var mye info og spørsmål, men vi har ingen erfaring med rotter eller andre gnagere fra før. Da er det fint å få gode råd fra andre som har erfaring med dette selv. Vi har også lest masse om rottestell men det er ikke alt som det er lett å få svar på slik.

c00nan
Sofaspiser
Posts: 150
Joined: 13 Aug 2013, 01:22
Kjønn: Kvinne

Re: Ny rotteeier med noe spørsmål

Post by c00nan »

For å få ene rotta mi tam brukte jeg yoghurt på fingern for da blir hun sittende å sleike på den, hun likte også (og liker enda) og bare få sitte på skuldern min og/eller nedi hetta :cheerful: og en annen en brukte jeg genser trikset på.
bare å være tålmodig men høres ut som dere gjør alt riktig!

doen kan jeg ikke svare deg på da mine bare begynte å bruke den automatisk da jeg satt den inn :confused:
tisser litt utenfor den men mesteparten havner i doen (hvertfall før de graver strøet ut av den :P )

Ville kanskje ventet med å ta de med på hytta da hvertfall mine ble litt stresset av det og turen :jepp:

Solhaugen
Stjeler mat
Posts: 55
Joined: 11 Aug 2014, 10:41

Re: Ny rotteeier med noe spørsmål

Post by Solhaugen »

Jeg ga de yoghurt i går, først på skje og så i hånden. Begge kom og spiste av hånden flere ganger, så de er ikke redde for det. Trenger nok bare litt tid.
Er det forresten noen spesiell yoghurt de bør/ikke bør få? Ga de litt vaniljeyoghurt, men det er kansje best med naturell siden den andre yoghurten er litt søt? Men det er kansje ikke noe problem siden det er så små mengder?
Vi skal nok prøve å få tak i rottepasser så vi slipper å ta de med oss til helga eller vente med å dra til lørdagen.

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Ny rotteeier med noe spørsmål

Post by Tonje Lenore »

Jeg ville ventet med hyttetur da det vil føre til mer stress, virker som de er usikkre ang nytt sted og alt, så ville venta med det.
Gi dem tid, de vil jo se og utforske men er usikker i forhold til at alt er nytt og har nye lukter, det dere kan gjøre er å putte tøybiter med deres lukt
i buret dems, slik at de blir vant til lukten deres, da går det nok seg til, bare gi dem tid og ta det i deres tempo :cheerful:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Solhaugen
Stjeler mat
Posts: 55
Joined: 11 Aug 2014, 10:41

Re: Ny rotteeier med noe spørsmål

Post by Solhaugen »

Takk for svar:) Vi har bestemt oss for å la de være hjemme, det blir helt sikkert det beste.
I går kom begge rottene ut og klatret på fangen til de to største ungene, og begge krabbet helt frivillig inn under genseren på den elste som har stelt mest med de. Stort fremskritt:) Jeg ga de maiskorn og det tror jeg var det beste de hadde spist noen gang. Lot de klatre helt ut på hånda for å få tak i maisen mens jeg strøk litt forsiktig på de. Etterpå var det helt greit at jeg tok hånda inn i buret og klappet og klødde de litt etter at de fikk snuset på med først, og de stelte litt med hånda mi samtidig. Så dette går helt sikkert fint:)
Så var det bærsjingen i buret. Jeg tenkte å sette ut flere doer for å se om det hjelper. Kan sette en ved siden av huset i toppen av buret så de slipper å gå helt ned. Kansje også ta bort huset i bunnen som de ikke bruker og sette inn en doboks til der også. Er det noen som har gode råd når det gjelder andre typer strø jeg kan prøve i doen?
Ellers blir det nokså stram tisselukt av buret etter 3-4 dager selv om vi tørker opp tisseflekkene på hyllene og det vi ser. Er det noe å gjøre med det, eller vil det bare bli slik med to hannrotter? Har tenkt å vaske hele buret grundig når de blir litt mer vant til oss, kjenner at selve buret lukter en del. Også dumt med de uttrekkbare hylleplatene i buret hvor det kommer tiss i skjøten mellom platene, tror jeg må lage noen faste hyller etter hvert som er lettere å rengjøre. Ser også ut til at rottene må ned i kjellerstua etter hvert, og der vil nok lukta gjøre enda mer ut av seg.

c00nan
Sofaspiser
Posts: 150
Joined: 13 Aug 2013, 01:22
Kjønn: Kvinne

Re: Ny rotteeier med noe spørsmål

Post by c00nan »

Hvis du har ting av tre i buret ville jeg fjernet det og satt inn plastikk da tisset trekker inn i treverket.
Jeg har bare plastikk og stoff i buret, vasker det en gang i uka og det lukter ikke noe særlig i det hele tatt (jeg har jenter da, men allikevel) :smile2:

Stoffet hiver jeg rett i vaskemaskinen med mild vaskemiddel og en dæsj eddik på sånn 30 min program og sist jeg vasket buret brukte jeg bare varmt vann med litt grønnsåpe og litt eddik (hvis rotter ikke skal i nærheten av grønnsåpe så fortell meg gjerne det så skal jeg ikke bruke det mer men regna med at det gikk greit :confused: )
I doen bruker jeg enten carefresh eller en type papirpellets av noe slag.

Solhaugen
Stjeler mat
Posts: 55
Joined: 11 Aug 2014, 10:41

Re: Ny rotteeier med noe spørsmål

Post by Solhaugen »

Takk for tips, jeg skal prøve noe slik pellets.
Har bare ett par trepinner i buret som de kan gnage på, og de er hengt opp mellom etasjene så jeg tror ikke de får tisset på de. Det lukter nok bare fordi det er tissing rundt i resten av buret. Men de har enda ikke tisset eller bæsjet noen plass når de har vært ute av buret og heller ikke gnagd på noe i stua, så jeg skal vel ikke klage:)

Solhaugen
Stjeler mat
Posts: 55
Joined: 11 Aug 2014, 10:41

Re: Ny rotteeier med noe spørsmål

Post by Solhaugen »

Det ser ut til at strategien med flere doer, annet type strø i doene og kun aviser i bunnen av buret fungerte. I natt hadde de kun bærsjet i dokassene:) Har lagt en stein i hver kasser og det ser ut som de sitter på dem når de gjør fra seg, så det var nok lurt. Takk for gode tips og råd fra forumet. Da er det "bare" å få de til å begynne og tisse i kassene også...
Rottene begynner å venne seg til oss nå ser det ut til. Det varierer veldig hvor skvettne de er, noen gang tør de knapt komme bort i buråpningen og spise av hånda og andre ganger krabber de rundt på oss, inni genseren og rundt på gulvet. Det er ikke hver kveld de vil ut av buret i det hele tatt. Vi prøver å lokke de ut så godt vi kan, men lar de bare komme ut av egen fri vilje. Det virker også som de er mer skvetne etter at vi har ryddet, vasket og ordnet i buret. Men det er vel helt normalt at det tar litt tid å få omplasseringsrotter husvarme, så det er nok bare å være tålmodige.

c00nan
Sofaspiser
Posts: 150
Joined: 13 Aug 2013, 01:22
Kjønn: Kvinne

Re: Ny rotteeier med noe spørsmål

Post by c00nan »

har hørt at man ikke kan lære rotter å tisse i do, bare det andre? stemmer dette?

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: Ny rotteeier med noe spørsmål

Post by sanca »

c00nan wrote:har hørt at man ikke kan lære rotter å tisse i do, bare det andre? stemmer dette?
Rotter kan læres til det utroligste, men å få dem til å tisse bare i dokassene greide i allefall ikke jeg med mine :giggle: Men bæsje i kassene ser det jo ut som du har fått til bra! Lurt å ha ulikt materiale i bunn/kasser og stein. Jeg brukte fleeceteppe i bunnen, og papirpellets i kassene

For øvrig høres det ut som dere har gjort de helt riktige tingene som ny rotteeier, dette går nok kjempefint, lykke til videre! :cheer:
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

Solhaugen
Stjeler mat
Posts: 55
Joined: 11 Aug 2014, 10:41

Re: Ny rotteeier med noe spørsmål

Post by Solhaugen »

Jeg tenkte også å prøve fleece i bunnen etter hvert, har kjøpt noen 12 kroners tepper på Ikea til rottebruk. Greit at det blir litt mindre søppel av rotteholdet, kun litt resirkulert papirpellets fra doene.
Vil tro at det kan være lurt å tørke tiss fra hyllene med litt papir og legge i dokassene for å få de til å skjønne at det er der de skal tisse. Det hjelper sikkert også å få byttet ut resten av de uttrekkbare hyllene i buret som blir gjennomtrukket av tiss mellom platene og stinker etter noen få dager, så det blir doene som lukter mest. Marchioro får strykkarakter for disse hyllene, men resten av Ferretville sara 83 buret er bra.

Post Reply