Dumbo rotter VS Toppørede rotter

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Ida Davidsen
Omegarotte
Posts: 129
Joined: 01 Jun 2014, 13:00
Kjønn: Kvinne
Location: Kristiansand

Dumbo rotter VS Toppørede rotter

Post by Ida Davidsen »

Har tenkt en del... Jeg har totalt hatt ti rotter fram til nå. Fem dumbo rotter og fem toppørede, ut av de ti har kun fem av dem blitt ordentlig tamme. Disse fem var alle dumboer. Det vil si at de fem dumbo rottene ble alle menneskekjære kjempefort, mens ingen av de toppørede noen gang ble helt tamme. Alle ble håndtert like mye, men allikevel ble det sånn. Dumbo rottene var så og si tamme allerede da jeg kjøpte dem, mens alle de toppørede var livredde, to av dem til og med så menneskesky at de bet. Ikke av aggressivitet, men rett og slett av redsel. Alle ti rottene var kjøpt i dyrebutikk. I og med at foreldrene mine ikke gadd å bruke tid på å kjøpe hos oppdretter, noe jeg aller mest ville.

Jeg vet at det sies at det er absolutt ingen forskjell mellom personlighetene til dumboer og toppørede, men jeg kan ikke la være å syntes det er litt rart. Har jeg bare vært utrolig heldig med dumboene mine, og utrolig uheldig med de toppørede? Eller ligger det faktisk noe i det? Jeg kan huske å ha lest et sted at i den tiden dumboene begynte å dukke opp ble det forsket på om det kunne være noe galt med dem siden de virket tammere en toppørede rotter. Men det viste seg at det ikke feilte dem noe.

Dette har jeg faktisk tenkt på nokså lenge. Etter min mening virker det som om dumbo rotter er litt tammere(I mitt tilfelle veldig mye tammere) enn toppørede rotter. Alle andre sier det motsatte, og det kan jo godt være sant det. Kanskje jeg bare er et ekstremt tilfelle. Men det virker bare ikke sannsynlig.

Kanskje dette bare gjelder dyrebutikk-rotter og at det ikke er noen forskjell mellom oppdretter rotter. Men alle de rottene jeg kjøpte var fra omtrent samme steder(Imazo eller lignende), så håndteringen av dem kan ikke ha vært så annerledes, men allikevel ble alle dumboene så tamme at jeg ikke har ord, mens de toppørede så vidt kunne bli tatt i. Men om det har seg sånn, at det bare gjelder rotter fra dyrebutikk så har det vell fortsatt noe å si? Siden dumboene også var fra dyrebutikk og fra samme sted, men var bemerkelsesverdig tammere. Eller er jeg helt på jordet nå? :hmmm:

Noen som har tanker om dette?
Sammy og alle de elleve som jeg har mistet :kiss:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Dumbo rotter VS Toppørede rotter

Post by wollf »

tror nok det er at de som var dumbo fikk mer håndtering og oppmerksomhet fra de var små av de i dyrebutikken også.
jeg har både dumbo og toppørete, og har hatt over 300 rotter til nå. men jeg har mange dumboer som aldri har blitt skikkelig tam og mange toppøret som har det. nå har jeg 3 dumboer og kun en er en skikkelig koserotte og er skikkelig "tam", de to andre synes jeg er helt ok, men er ikke de som kommer løpende mot meg.
mens jeg har da 7 toppørete og der er det bare 1 som er litt sky

Ida Davidsen
Omegarotte
Posts: 129
Joined: 01 Jun 2014, 13:00
Kjønn: Kvinne
Location: Kristiansand

Re: Dumbo rotter VS Toppørede rotter

Post by Ida Davidsen »

I hvert fall to av de dumbo rottene jeg har hatt hadde ikke vært lenge nok i butikken til at noen skal ha kunnet holdt så alt for mye på med dem. En av dem kom inn dagen før jeg hentet henne til og med, og hadde ikke en gang vært i karantene. For meg virker det som om hver gang jeg er innom dyrebutikken, kommer alltid dumborottene direkte til "vinduet" får å hilse mens de vanlige gjemmer seg i en krok og ville helst komme seg unna hvis jeg prøver å hilse.

Det er egentlig veldig dumt at det har vært sånn for meg, for det har på en måte gitt meg en ganske dårlig opplevelse av toppørede, og har nesten endt opp med kun dumbo rotter i slutten nå. Dyrebutikker har nesten ødelagt toppørede for meg. Jeg har ikke tatt sjansen på å kjøpe toppørede lenger, i redsel for at jeg skal få rotter som biter og nesten ikke kan taes i. Om jeg bare kunne kjøpe rotter fra oppdretter :trist:
Sammy og alle de elleve som jeg har mistet :kiss:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Dumbo rotter VS Toppørede rotter

Post by wollf »

hvorfor kan du ikke kjøpe fra oppdretter?

rotter er som labrador (eks) de kommer i gul, brun og sort. men personligheten er den samme. det er den samme rase.

samme med dumbo, rex, agouti, black, blue, naken osv

Ida Davidsen
Omegarotte
Posts: 129
Joined: 01 Jun 2014, 13:00
Kjønn: Kvinne
Location: Kristiansand

Re: Dumbo rotter VS Toppørede rotter

Post by Ida Davidsen »

Det er det jeg har hørt over alt også. Men min egen erfaring sa det motsatte, så ble litt i tvil :happy:

Foreldrene mine orker ikke bruke tid på å få tak i rotter fra oppdrett siden dyrebutikk rotter er enkle å få tak i og "billige". Jeg har foreslått det før, men forslaget mitt går aldri igjennom. Har late foreldre som mener at jeg skal være fornøyd bare jeg får et dyr, og ikke mase om å kjøpe fra oppdrett i stedet. Dessverre. :trist:
Sammy og alle de elleve som jeg har mistet :kiss:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Dumbo rotter VS Toppørede rotter

Post by wollf »

det blir jo fort dyrere me dyrebutikkrotter om de er syke osv

Ida Davidsen
Omegarotte
Posts: 129
Joined: 01 Jun 2014, 13:00
Kjønn: Kvinne
Location: Kristiansand

Re: Dumbo rotter VS Toppørede rotter

Post by Ida Davidsen »

Jeg vet, men jeg tror ikke foreldrene mine vet det.. Eller "tror" på det :confused:
Sammy og alle de elleve som jeg har mistet :kiss:

c00nan
Sofaspiser
Posts: 150
Joined: 13 Aug 2013, 01:22
Kjønn: Kvinne

Re: Dumbo rotter VS Toppørede rotter

Post by c00nan »

Hu her er toppøret og tror ikke du finner noen tammere, elsker å bli håndtert og kosa med :cheerful:
Jente med masse energi men super sosial!

Image

Rubisco
Sover i do
Posts: 217
Joined: 09 Oct 2011, 23:52

Re: Dumbo rotter VS Toppørede rotter

Post by Rubisco »

Hvor gammel er du Ida?


Jeg bor også i Sarpsborg og har kjøpt flere kjempe skye rotter fra butikken. Bare én ble veldig tam, han ble som en hund, broren hans var ikke i nærheten like vennlig, selv om han ble tam. 2 av dem ble veldig aggressive, måtte kastreres. De bodde så lenge alene at de var uvant med å ha andre rotter rundt seg. Helt forståelig reaksjon.




Spar opp pengene dine og kjøp en fra oppdretter selv. :)

Image
Her sover Max på puta mi. Våknet fra et lur og han sov bak hodet mitt.

Ida Davidsen
Omegarotte
Posts: 129
Joined: 01 Jun 2014, 13:00
Kjønn: Kvinne
Location: Kristiansand

Re: Dumbo rotter VS Toppørede rotter

Post by Ida Davidsen »

Jeg er 16, så får ikke akkurat kjøpt uten foreldres tillatelse gjør jeg vell? Råd har jeg, men har ingen som orker å kjøre meg til en oppdretter eller lignende, siden de mener det ikke er vits i.

Kjempesøte rottetotter dere har foresten :lovey:
Sammy og alle de elleve som jeg har mistet :kiss:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Dumbo rotter VS Toppørede rotter

Post by wollf »

Om du sparer penger selv ser jeg ikke noen grunn til at du ikke kan få rotter fra oppdretter. Mange oppdrettere hjelper til med transport og om du ikke kan møte hjelper sikkert noen andre her inne med det. Og rotter fra oppdretter er ikke så mye dyrere og man kan få de gratis på en foravtale feks. Men om de ikke vil betale 100 mer for en oppdrettsrotte vil de da betale for det veterinær koster?

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Dumbo rotter VS Toppørede rotter

Post by wollf »

Du kan si dette. Skulle noe oppstå som Gjør at dere ikke kan ha rottene tar en oppdretter de tilbake. Det Gjør ikke dyrebutikken

Ida Davidsen
Omegarotte
Posts: 129
Joined: 01 Jun 2014, 13:00
Kjønn: Kvinne
Location: Kristiansand

Re: Dumbo rotter VS Toppørede rotter

Post by Ida Davidsen »

Jeg vet, men uansett hvor gode argumenter jeg har ovenfor foreldrene min, virker det uaktuelt å bruke tid på dette. Bestemoren min og jeg er egentlig de som legger ut penger for veterinær behandling, ikke foreldrene mine, da de ikke mener at et så lite dyr har behov for dette når de lever så kort uansett. Jeg mener det fortsatt er viktig at dyra skal få slippe å lide, og leve så godt og lenge som mulig.
Sammy og alle de elleve som jeg har mistet :kiss:

Rubisco
Sover i do
Posts: 217
Joined: 09 Oct 2011, 23:52

Re: Dumbo rotter VS Toppørede rotter

Post by Rubisco »

Jeg forstår ikke. Kan du få en fra oppdretter hvis du ordner transport selv da? Transporten er eneste forskjell hvis du betaler for alle andre utgifter uansett.

Ida Davidsen
Omegarotte
Posts: 129
Joined: 01 Jun 2014, 13:00
Kjønn: Kvinne
Location: Kristiansand

Re: Dumbo rotter VS Toppørede rotter

Post by Ida Davidsen »

Jeg vet virkelig ikke. Men hver gang jeg tar opp med foreldrene mine at det ville vært mye bedre å kjøpe fra oppdretter så får jeg ikke ha noe å si før de sier at jeg bare skal være glad jeg får rotter i det hele tatt så...
Sammy og alle de elleve som jeg har mistet :kiss:

Post Reply