Tamrotte funnet ute

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Tamrotte funnet ute

Post by Sandratravolta »

Ser ikke eggene i det hele tatt på den hvite pelsen hans, men ser det på det svarte. Jeg er vanligvis dårlig på å se luseegg, men fikk sitte med han i sola da jeg skulle prøve å børste det ut, og da så jeg det, da han i tillegg mistet litt av hårstråene mens jeg børstet så kunne jeg se at det satt fast masse egg på hårstrået. Og veterinæren sa det var luseegg. Har en rotte som flasser også, men det er bare å børste vekk, og så er flass større enn egg.
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Tamrotte funnet ute

Post by Eru »

Fisj, stakkars rottemannen! Du er så flink :cheerful:
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Tamrotte funnet ute

Post by Milla »

Du gjør en så god jobb!

Prøvde du å væte pelsen og så prøve å gre ? med og mot hårene ?
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Tamrotte funnet ute

Post by Larm »

Jeg klippet vekk egg på hun ene rotten jeg hadde, for eggene forsvant aldri etter kuren.
Det viste seg at de var døde og forble uklekket, så klippet jeg de bort
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Tamrotte funnet ute

Post by Siv M »

:sick: usj håper de forsvinner helt etter hvert, lus er noe dritt

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Tamrotte funnet ute

Post by Sandratravolta »

jeg fikk ikke prøvd å gre etter jeg væta pelsen, for trodde jeg hadde mista bort lusekammen! Men den dukket opp igjen i dag så skal prøve det

veterinæren jeg var hos i ste anbefalte meg å barbere en liten flekk i nakken der det skulle dryppes stronghold, siden middelet trekker inn i fettet i huden -men rotter har fett i pelsen så hvis det trekker inn der har det dårligere virkning. Han sa at det var en hund som hadde fått fire behandlinger hos en annen veterinær og ikke blitt kvitt lus, og så kom den dit og de barberte en liten flekk der det skulle dryppes, og så var det borte etter en kur.

Lurer på om jeg skal prøve det, han er visst en veldig flink veterinær og er en av få som har vært på slikt exotic pets kurs i tsjekkia eller hvor det nå var, så han kan rotter. Roy heter han, veterinær i Elverum.
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Tamrotte funnet ute

Post by Siv M »

prøv det, det skader ihvertfall ikke, å er du heldig blir du kvitt den dritten for godt :cheerful:

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Tamrotte funnet ute

Post by Sandratravolta »

Har oppgradert buret til Vetle igjen, denne gangen et litt større bur med sprinkler - men ikke så stort at han er nødt til å klatre på de for å komme seg rundt. Han har fått håndkle over huset sitt, stoff i røret og en hengekøye - og gjett om det er godt å ligge i hengekøye da!

Og så har vi funnet ut at han er veldig glad i ledninger. Ingen av mine andre rotter er det... Så har liksom ikke tenkt så mye på å gjemme de bort, da ingen har vist noe som helst interesse, men mens jeg sov i senga hadde Vetle klart å gnage av 3 ledninger på xboxen.. Heldigvis gikk det bra med han, men har kjøpt anti-gnagespray nå, håper det funker! (Noen som vet hvor ofte jeg må spraye med det for at det skal ha god effekt?)

Føttene hans er mye av det samme, såre og vonde, vi gir han smertestillende annenhver dag og har avsluttet antibiotikakuren nå, mye av ulydene hans er borte, og så smører vi han inn med krem på føttene - selv om han ikke liker det.

Eneste lille minuset med Vetle er at han er alt for rask og brutal når han lukter god mat, har funnet ut at jeg må være forsiktig med å både sette inn godbiter og gi det til han, men kan tenke meg at det er fordi han kanskje er vant med at det ikke er mat tilgjengelig for han alltid. Dessuten er han også litt kresen med hva han liker å gnage på.. Jeg har prøvd: gnagestein, gremlinøre(vegetabilsk griseøre), vegetabilske hundetyggebein, bjørkepinner, flate, firkantede og runde treleker som han kan tygge på, men foreløpig går det ikke så unna med det. Noen som har noe tips utover dette??

Har sett at ratwarehouse selger epletregreiner kokt i hvitvin, eller hva det nå er. Lurer på om jeg kan gjøre noe lignende med trebiter for at han skal ville tygge på de mer? VIRKELIG oppmuntre til tygging, for han trenger å slipe ned tennene sine!
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Tamrotte funnet ute

Post by Sandratravolta »

rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Snow
Pinglerotte
Posts: 38
Joined: 05 Jun 2013, 21:09
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Tamrotte funnet ute

Post by Snow »

Vetle er så heldig at han har deg :boing: Du tar kjempe godt vare på han og jeg er glad for at han for lov til å bo hos dere permanent. Har han klart å bli kvitt luseggene enda?

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Tamrotte funnet ute

Post by Sandratravolta »

Vi tok rett og slett og barberte ryggen hans, vi. Hårene kunne bare nappes ut på ryggen hans, virker kanskje som om luse"infeksjonen" har skadet hårsekkene eller pelsen hans permanent, for håret vokser veeeldig sakte tilbake igjen. Føttene er mye bedre enn det de var også, men vi passer på fortsatt og må fortsatt holde på med å rense de av og til. Han trives i hvert fall veldig godt! Men liker ikke andre rotter noe særlig, det syns han at er skummelt og truende. Kan jo hende det er fordi han er så stakkarslig, med headtilt og føttene han er dårlig på å bruke så kommer han seg jo ikke akkurat lett rundt.
Men han elsker oss og vil elsker han:D beste Vetle!
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Tamrotte funnet ute

Post by Matmor »

virker kanskje som om luse"infeksjonen" har skadet hårsekkene eller pelsen hans permanent, for håret vokser veeeldig sakte tilbake igjen.
Det behøver ikke være noen skade som er årsaken. Rottehår vokser i sykler. I perioder vokser de slett ikke, og hvis hårene var inne i en ikke-vokse-periode da du klipte ham kan det ta tid før han får hår igjen.

Alle gode ønsker for Vetle :cheerful:

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Tamrotte funnet ute

Post by Sandratravolta »

Han ser hvert fall ut som en skikkelig rufs, men fysøren er mye kos i han:) (bare ikke når han napper i neseringen min da...)
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Post Reply