Tamrotte funnet ute

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Tamrotte funnet ute

Post by Sandratravolta »

Tenker å blande det ut i noe mat snart, men må passe på at det er lite nok og tror jeg må prøve med skje, for Vetle er så glups så han griper til seg alt, mye mer enn han klarer å spise! (og så smaker han alltid, men er ikke alt som er like godt i rottemunnen hans tror jeg.)
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Crazyratlady
Klatrer på møblene
Posts: 558
Joined: 11 Jun 2012, 19:49
Kjønn: Kvinne

Re: Tamrotte funnet ute

Post by Crazyratlady »

Vetle :kisses: :dån: :lovey: :hjerterotte: :elske: :armeklemmer:

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Tamrotte funnet ute

Post by Siv M »

prøv med en klump leverpostei eller litt majones , det funket hos meg :yumm:

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Tamrotte funnet ute

Post by Sandratravolta »

I dag(egentlig går) ble Vetle med til Elverum, siden jeg og samboeren skal være der i helgen og jeg ikke vll gi de som skal titte innom rottene ansvaret for medisinering, men han vaar så flink!! I reiseburet gnisset han tenner og poppet øyne fra første stund, og lå langflat i reiseburet på bussen og tok i mot kos. Og så har jeg og han ligget i hengekøya på verandaen i dag! Han er den mest kosete rotta jeg har møtt! Og vi har bestemt oss for at han er vår nå:)

Han har tett i tett med luseegg fortsatt, men alle har blitt behandlet med stronghold. Og så prøvde jeg å børste han med lusekam men det funka ikke så bra, siden kammen ikke tok eggene.

Så lurer jeg på om det er noe annet jeg kan gjøre for å prøve å få føttene hans bedre? Han har mykt underlag i det vanlige buret han står i, så smører vi inn føttene hans og gir han antibiotika og smertestillende.

Image
Image
Image
Image
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Tamrotte funnet ute

Post by Matmor »

Jeg vet ikke hva slags lusekam du brukte, men det finnes en med to rader tenner som skal være mer effektiv enn den vanlige med ett sett tenner. Hvis han har veldig mange egg blir det jo slitsomt å løsne dem med fingrene... Noe av problemet med rotter er at de har så kort pels, så man får liksom ikke brukt den innerste delen av kammen hvor det er smalest mellom tennene.

Når det gjelder føttene hans tror jeg du gjør det som er mulig :cheerful: Men det er nok best å ikke bade ham noe særlig. Nå er vel også den verste varmen over, slik at vannaktiviteter ikke trengs for å holde temperaturen nede.

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Tamrotte funnet ute

Post by Siv M »

:aww: han er så fin han Vetle gutten

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Tamrotte funnet ute

Post by Sandratravolta »

har en sånn plastikkam med tagger på begge sider, men fikk tips om å væte pelsen, at eggene løsnet bedre da. Det eer helt sjukt hvor mye egg det er i pelsen hans! ett hårstrå har jo opp til flere egg!!
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Tamrotte funnet ute

Post by Siv M »

usj :sick: stakkar gutt, håper du får fjernet alle eggene han har i pelsen sin. Kanskje du må ha flere omganger med stronghold :worry:

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Tamrotte funnet ute

Post by Sandratravolta »

det er det nok helt garantert at han må. er det to uker eller en uke mellom hver gang?
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Tamrotte funnet ute

Post by Siv M »

tror det er om 3 uker, men er ikke helt sikker, husker ikke :hmmm:

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Tamrotte funnet ute

Post by WillyWonka »

14-21 dager i mellom :)

http://matmor.info/
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Tamrotte funnet ute

Post by Sandratravolta »

Altså, jeg tenkte på dette- er det mulig å barbere rotta? Så eggene forsvinner? Gjør man ikke sånn med unger? ER så mye egg der.
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Tamrotte funnet ute

Post by Eru »

Er du heeelt sikker på at det er egg? På gamlingen som jeg overtok hadde han masse, masse, gjennomsiktige egg-lignende ting i pelsen, men det var ikke egg, det forsikret veterinæren meg om, første og andre gang jeg var der. Ble fortalt at det er fordi pelsen er det siste som kommer seg når dem blir syke osv osv.

Hun sa også at luse-egg ikke synes så godt?
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Tamrotte funnet ute

Post by Eru »

Det kjennes forresten seigt/fett ut det som sitter i pelsen.
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Tamrotte funnet ute

Post by Matmor »

Man ser ikke nødvendigvis luseegg så lett ved første inspeksjon, og spesielt ikke på lyse rotter. Da jeg fikk det på en hooded-rotte var eggene mye vanskeligere å se i den hvite delen av pelsen enn der han var svart. Men når man vet hva man skal se etter, er luseeggene ganske tydelige! Ta en titt på artikkelen på helseforumet (eller på mine hjemmesider) om lus, midd og lopper på rotter. Der er det et bilde av luseegg i rottepels på en lys (men ikke albino) rotte. De er ovale i formen. Om man har et kamera med forstørrelse er det ofte lettere å se formen ut fra bilder enn i det virkelige liv, hvor man kanskje bare ser små klumper/perler.

Luseeggene er ganske godt klistret fast i hårene på rotta. Flass pga. tørr hud vil være mye lettere å løsne,

Som regel fungerer det bra med lusekur for rotter, så jeg ville ikke ha barbert med mindre kuren feilet. Det er nok ganske skremmende for en rotte å bli barbert! Hårene faller ut av seg selv i løpet av en ca. 2-3 måneders syklus.

Post Reply