Spørsmål fra en nybegynner

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

CayFur
Pinky
Posts: 12
Joined: 01 Jan 2013, 18:21
Location: Nesodden

Spørsmål fra en nybegynner

Post by CayFur »

Heisann og hoppsann! Jeg er ny på forumet og har allerede sett meg rundt på de forskjellige stedene, sett bilder av de nusselige rottene innpå her, og nå tenkte jeg at jeg er klar for å stille noen spørsmål.
Jeg er nemlig en 17 år gammel jente som i flere år har ønsket seg rotter, men resten av familien så og si hater dem, med store bokstaver, alt på grunn av halen dems. Uansett hva jeg sier eller gjør vil de ikke endre mening, så jeg har tatt meg tilrette og planlegger nå langt frem i tid. Jeg vil nemlig skaffe meg rotter en gang, om jeg så må vente 10 år.
Og jeg føler at stedet for planlegging er her, hvor jeg kan få tips og triks på alt som har med rottehold og gjøre og så videre :)

Jeg vet allerede en god del for jeg har sneket meg rundt og lest mye fra forskjellige nettsider, og vet å være kritisk til kildene mine da jeg har hatt kaniner fra før, og det er noen dyr som har veldig mange gale fakta om seg.

1. Hva er kostnadene i måneden/året for rottehold når man holder 2-3 rotter i hus? (Da tenker jeg såklart på veterinærbesøk, mat, bur osv)

Jeg kjenner ingen oppdrettere av rotter nær meg, så hvis jeg bestemmer å kjøpe fra dyrebutikk:
2. Hva er det jeg må se etter for å velge rotter som er friske/vant til mennesker osv?
3. Og er det noe jeg absolutt burde unngå? (En spesiell dyrebutikk, tegn på aggresjon osv)

4. Familien sier at rotter gnager og tisser over alt, er dette sant? Og hva er den største forskjellen mellom hann og hun-rotter?

5. Hva slags bur (hvor stort) skal man kjøpe for 2-3 rotter? (Den ideelle størrelse)

6. Alle rotter har vel sin egen personlighet, men kan alle bli ordentlig menneskevandte og sosiale/kosete? Tips og triks for dette?

Det var spørsmål for første omgang, og gleder meg til svar :)
*lusker rundt*
Profilbilde (c) CayFur

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Spørsmål fra en nybegynner

Post by kikky »

1. Hva er kostnadene i måneden/året for rottehold når man holder 2-3 rotter i hus? (Da tenker jeg såklart på veterinærbesøk, mat, bur osv)

Veldig usikkert da det er en evighet siden jeg bare hadde 2-3 rotter, men ca 500-700kr i mnd? Mer hvis man regner med burkjøp og allt det man trenger før rottene er i hus.

Jeg kjenner ingen oppdrettere av rotter nær meg, så hvis jeg bestemmer å kjøpe fra dyrebutikk:
2. Hva er det jeg må se etter for å velge rotter som er friske/vant til mennesker osv?

Spør om å få lov til å hilse på rottene, er de nysgjerrig eller ligger de skremt i ett hjørnet? Enklere å temme nysgjerrige totter enn totter som er skremt. Men selv om de er skremt i dyrebutikken kan de bli så tamme og fine i hjemmet =)

Klare fine øyne, fin bustefri pels og ingen snufsing/lyder. Se også på avføring i buret, skal ikke være bløt.

3. Og er det noe jeg absolutt burde unngå? (En spesiell dyrebutikk, tegn på aggresjon osv)


4. Familien sier at rotter gnager og tisser over alt, er dette sant? Og hva er den største forskjellen mellom hann og hun-rotter?

De gnager en del ja, men dette kan unngås hvis man følger med når de er løse, unngå ledninger og dyrebare saker i nærheten av uteplassen.

Hanrotter har en større tendens til å markere enn damene, men damene er som regel mer aktive en guttene.

5. Hva slags bur (hvor stort) skal man kjøpe for 2-3 rotter? (Den ideelle størrelse)

Så stort som mulig, si 100*80*70 ca. Med masse hengekøyer og stasj blir det mer "plass" for rottene å bevege seg på inni buret.

6. Alle rotter har vel sin egen personlighet, men kan alle bli ordentlig menneskevandte og sosiale/kosete? Tips og triks for dette?

Masse personlighet, kjøper man fra oppdretter er de tamme og tilittsfulle fra dag 1, dyrebutikk rotter varierer det hvor tamme de er før man får de i hus. Noen av de beste rottene jeg har hatt har kommet rett fra Imazo og blitt tamme innen kort tid :cheerful:
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Spørsmål fra en nybegynner

Post by wollf »

CayFur wrote:Heisann og hoppsann! Jeg er ny på forumet og har allerede sett meg rundt på de forskjellige stedene, sett bilder av de nusselige rottene innpå her, og nå tenkte jeg at jeg er klar for å stille noen spørsmål.
Jeg er nemlig en 17 år gammel jente som i flere år har ønsket seg rotter, men resten av familien så og si hater dem, med store bokstaver, alt på grunn av halen dems. Uansett hva jeg sier eller gjør vil de ikke endre mening, så jeg har tatt meg tilrette og planlegger nå langt frem i tid. Jeg vil nemlig skaffe meg rotter en gang, om jeg så må vente 10 år.
Og jeg føler at stedet for planlegging er her, hvor jeg kan få tips og triks på alt som har med rottehold og gjøre og så videre :)

Jeg vet allerede en god del for jeg har sneket meg rundt og lest mye fra forskjellige nettsider, og vet å være kritisk til kildene mine da jeg har hatt kaniner fra før, og det er noen dyr som har veldig mange gale fakta om seg.

1. Hva er kostnadene i måneden/året for rottehold når man holder 2-3 rotter i hus? (Da tenker jeg såklart på veterinærbesøk, mat, bur osv)

se på denne siden http://matmor.info/ gå så inn på Rotter i huset og rottehus, og så Hva rottehold koster:) der står det veldig fint og enkelt


Jeg kjenner ingen oppdrettere av rotter nær meg, så hvis jeg bestemmer å kjøpe fra dyrebutikk:
2. Hva er det jeg må se etter for å velge rotter som er friske/vant til mennesker osv?
3. Og er det noe jeg absolutt burde unngå? (En spesiell dyrebutikk, tegn på aggresjon osv)
jeg ville valgt oppdretter, det er mange oppdrettere til lands nå. og nesodden er ingen problem å få rotter til. jeg har levert til nesodden før, enda jeg bor i bergen. ungene fra oppdrettere flytter ofte langt. tora fra kristiansand leverer til bergen og jeg til tromsø osv... ingen avstand er for stor. løsning finner man. og nesodden er ikke langt;) man kan jo møtes på aker brygge. er mange kull blandt opdpretterene nå om dagen også. så er bare å velge og vrake. se her: viewforum.php?f=43

4. Familien sier at rotter gnager og tisser over alt, er dette sant? Og hva er den største forskjellen mellom hann og hun-rotter?
de kan fint trenes til å tisse inne i buret. rotter er svert hygieniske dyr. gnaging kan også trenes vekk. rotter er veldig lette å trene også. hunrotter er mer aktive og underholdene, og de lukter mindre, hanner lukter mer, men de er roligere og mer kosegriser

5. Hva slags bur (hvor stort) skal man kjøpe for 2-3 rotter? (Den ideelle størrelse)
jeg sier altid jo større jo bedre, men for 2-3 hanrotter ville jeg kjøpt et ferplast jenny bur. oppdretter kan være behjelpelig her å finne et passende bur til deg til en overkommelig pris.

6. Alle rotter har vel sin egen personlighet, men kan alle bli ordentlig menneskevandte og sosiale/kosete? Tips og triks for dette?
er masse tips og triks på dette inne på introduksjoner. ha dem i genersen, hetta på genseren, ha en tskjorte du har brukt (gammel) i buret så det lukter av deg, gi mat fra hender osv. rotter fra oppdrettere er oftest sosialiserte og håndtamme fra før.

Det var spørsmål for første omgang, og gleder meg til svar :)

CayFur
Pinky
Posts: 12
Joined: 01 Jan 2013, 18:21
Location: Nesodden

Re: Spørsmål fra en nybegynner

Post by CayFur »

Tusen takk for fine svar, jeg skal definitivt se videre på lenkene og rundt om på forumet :)

Og siden jeg er så nyskjerrig av meg så må jeg jo spørre litt til:

Jeg har tenkt litt rundt konstruering av rottebur selv, kanskje for å spare noen hundrelapper, men da er spørsmålet:
Kan man bruke hønsenetting for veggene, eller vil dette bli for store hull? Hvis ja, er det andre billige allternativ for vegger?

Jeg har dette store skapet hjemme på rommet, og tenker at når jeg flytter for meg selv vil jeg nok skaffe meg et nytt, så jeg kunne konstruere det gamle til et rottebur (stort, flere hyller og god plass). Skapet er fra IKEA så det blir jo enkelt å ta fra hverandre og konstruere om, men man kan da ikke bruke skapdørene som vegger da, derfor spør jeg.
Det hadde ihvertfall hvert ideelt om det var en løsning til dette, fordi da slipper jeg å legge ut flere hundrelapper på bur.
(men dette blir nok en veldig krunglete løsning, så ender vel opp med å kjøpe bur til slutt, siden jeg er ikke noen snekker, men skader ikke å spørre og få noen ideer) :cheerful:

Også har jeg hørt at egen blanding av tørrför fungerer (blander sunne ingredienser, nøtter, cereal, solsikkefrø osv). Noen oppskrift på en slik god blanding? Dette blir jo også billigere enn å kjøpe ferdig blandet tørrför går jeg utifra?


Takk for svar ~
*lusker rundt*
Profilbilde (c) CayFur

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: Spørsmål fra en nybegynner

Post by BlackNenne »

Ang. bygging av bur, så finner du kanskje litt inspirasjon her: http://tamrotter.com/forum/viewtopic.php?t=14884
Netting med firkanter (slik som de har i minkfarmer ol.) anbefales fremfor hønsenetting. Men det spørs om det er så mye billigere å lage bur selv, enn å kjøpe et nytt. Med tanke på innkjøp av materialer, maling osv. Har du sjekket finn.no? Der er det ofte mye brukt til greie piriser. :cheerful:

CayFur
Pinky
Posts: 12
Joined: 01 Jan 2013, 18:21
Location: Nesodden

Re: Spørsmål fra en nybegynner

Post by CayFur »

BlackNenne wrote:Ang. bygging av bur, så finner du kanskje litt inspirasjon her: http://tamrotter.com/forum/viewtopic.php?t=14884
Netting med firkanter (slik som de har i minkfarmer ol.) anbefales fremfor hønsenetting. Men det spørs om det er så mye billigere å lage bur selv, enn å kjøpe et nytt. Med tanke på innkjøp av materialer, maling osv. Har du sjekket finn.no? Der er det ofte mye brukt til greie piriser. :cheerful:
Takker!
Jeg tenker nok at skapet mitt ikke trenger noen malingsstrøk, ser veldig nytt og pent ut etter flere års forbruk. Eneste jeg trenger å bruke penger på er nettingen, som sagt, og planker/verktøy slik at jeg kan legge inn hyller og andre ting. Leker osv vil jeg nok komme til å lage selv, slik som mange andre gjør ~ Men jeg skal skjekke prisene for slik netting.
Skal nok også skjekke finn.no :)

Men jeg er redd hyllene i skapet har for glatt bunn til rotteføtter. Jeg vet ikke hva som er ideelt, men hyllene er malt og glatte.
(Ellers har jeg en hvit kommode i kjelleren med umalte skuffer i, slik at underlaget blir grovere).
*lusker rundt*
Profilbilde (c) CayFur

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Spørsmål fra en nybegynner

Post by Tonje Lenore »

Du kan legge inn antiskli på hyllene slik at de ikke vil skli :cheerful:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: Spørsmål fra en nybegynner

Post by BlackNenne »

CayFur wrote:
BlackNenne wrote:Ang. bygging av bur, så finner du kanskje litt inspirasjon her: http://tamrotter.com/forum/viewtopic.php?t=14884
Netting med firkanter (slik som de har i minkfarmer ol.) anbefales fremfor hønsenetting. Men det spørs om det er så mye billigere å lage bur selv, enn å kjøpe et nytt. Med tanke på innkjøp av materialer, maling osv. Har du sjekket finn.no? Der er det ofte mye brukt til greie piriser. :cheerful:
Takker!
Jeg tenker nok at skapet mitt ikke trenger noen malingsstrøk, ser veldig nytt og pent ut etter flere års forbruk. Eneste jeg trenger å bruke penger på er nettingen, som sagt, og planker/verktøy slik at jeg kan legge inn hyller og andre ting. Leker osv vil jeg nok komme til å lage selv, slik som mange andre gjør ~ Men jeg skal skjekke prisene for slik netting.
Skal nok også skjekke finn.no :)

Men jeg er redd hyllene i skapet har for glatt bunn til rotteføtter. Jeg vet ikke hva som er ideelt, men hyllene er malt og glatte.
(Ellers har jeg en hvit kommode i kjelleren med umalte skuffer i, slik at underlaget blir grovere).
Med et så greit utgangspunkt, blir det nok ikke dyrt å lage selv nei. :giggle:
Ang. glatte flater, så går det an å finne ut en fiffig måte å få festet klipte stykker med billige fleece-pledd på hyllene/etasjene. Disse kan man samle opp og vaske i maskin. :cheerful: Det er mange som gjør det slik her på forumet har jeg sett, inkludert meg selv. :cheerful: Det kan være vrient å få festet fleece på hyllene alt etter burtype. Kanskje du kan borre bittesmå hull i hjørnene til lenker eller strips? Alternativet er jo å tørke urin fra hylleplatene og/eller toalett-trene de tidlig, selv om ikke alle lar seg læres opp. :thhpt:

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Spørsmål fra en nybegynner

Post by kikky »

Å lage maten fra bunn selv er vanskelig å få til akkurat og kan bli dyrere enn kjøpemat hvis allt er fra scratch. Man kan fint blande ut ferdig kjøpt rottemat med frokostblandinger(uten sukker), knekkebrød, diverse frø(gresskar/hirse/solsikke osv) og noe nøtter. Fersk frukt/grønnsaker hver dag i tillegg :cheerful:

Når jeg drev oppdrett blandet jeg selv, men hadde i forskjellig ferdig rottemat fra dyrebutikk, fersk mat fikk de hver dag :cheerful: Hadde vel skrevet opp hva jeg brukte på hjemmesiden min, men den har gått kaputt gitt, søk litt på mat delen av forumet her så finner du sikkert noe nyttig.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Spørsmål fra en nybegynner

Post by wollf »

Tror hyllene blir litt harde for rotteføtter å gå på. Og det blir vrient å gjøre rent. Byggde bur av skap selv. Ble vel 600 eller no. Billigere å kjøpe brukt. Får bra bur for 500,-

CayFur
Pinky
Posts: 12
Joined: 01 Jan 2013, 18:21
Location: Nesodden

Re: Spørsmål fra en nybegynner

Post by CayFur »

Takker for flotte svar :smile:
Ja det blir nok en del planlegging her ja, mye som skal tenkes over, men jeg har jo så god tid og stor interesse at det er jo bare gøy selv om jeg ikke personlig kan holde en liten rottesnute i hånda enda. Får håpe på det beste, blir nok flere spørsmål med tiden (:
*lusker rundt*
Profilbilde (c) CayFur

CayFur
Pinky
Posts: 12
Joined: 01 Jan 2013, 18:21
Location: Nesodden

Re: Spørsmål fra en nybegynner

Post by CayFur »

Spørsmål ang. kastrering/sterilisering av rotter:

Lest at kastrering er lurt for både han og hun- rotter slik at man minsker risiko for svulster og kreft osv(?), men jeg har ikke fått sett noen priser rundt dette så jeg tenkte jeg kunne spørre.
Kastrering av hun- rotter er vel dyrere fordi operasjonen er mer komplisert (slik som det er med katter, har både han og hun- katt i hus).

1. Men hvor høye er prisene for dette egentlig? Ligger det rundt en tusenlapp?
(Hvor mye for han- rotta? og hvor mye for hun- rotta?)

2. Og når er rotter klare for kastrering? (hun og han- rotter)

3. Er dette en operasjon som inneholder lite komplikasjoner, eller er det noen som har hatt trøbbel? (hun og han- rotter)

4. Jeg vet at jentekatten vår måtte gå med stoff-bandasje rundt magen en stund etter operasjon, siden kastrering på hun- katter er slik et stort inngrep. Hvordan blir dette på hun- rotter?

Takker for svar ~
*lusker rundt*
Profilbilde (c) CayFur

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Spørsmål fra en nybegynner

Post by Matmor »

Det er ikke vanlig å sterilisere hunnrotter forebyggende mot kreft i Norge. Mange veterinærer vil nok reservere seg mot det, for selv om det ofte virker er det langt fra alle hunnrotter som vil dø av jursvulster uten sterilisering. Det er generellt forbud mot å drive kirurgiske inngrep på dyr hvis det ikke er en god grunn til det, og en sterilisering er et stort inngrep hos en hunnrotte. Fjerning av jursvulst, hvis det skulle dukke opp, er vanligvis et mye mindre inngrep. Hvis en hunnrotte derimot først får en jursvulst i nokså ung alder, som kan opereres bort, kan man vurdere kastrering. Kjemisk kastrering hvor hunnene får operert inn en hormonchip er et mye mindre inngrep enn å fjerne reproduksjonsorganene helt. Jeg har dessvere ikke noe statistikk som forteller hvordan den kjemiske kastreringen virker, men håper at det kan komme en artikkel om det i et veterinærtidsskrift etterhvert... når den/de veterinærene som forsøker dette har samlet nok materiale.

Jeg har ikke hørt at noen her kastrerer hanner forebyggende mot kreft. Det forutsetter jo at hannene er plaget av svulster som er hormonavhengige, men dette gjelder enda færre hanner enn hunner. Og igjen - svulster er ofte noe rotter dør med men ikke av. Derfor regnes det som et unødvendig og dermed ulovlig inngrep.

De hannene som kastreres får normalt inngrepet gjort fordi de viser hormonellt betinget aggresjon.

En kastrering/sterilisering av hunnrotte koster nok et par tusenlapper, ville jeg tro. Heller over enn under, men det varierer sikkert en del fra veterinær til veterinær. De bruker forskjellige medisiner og forskjellige teknikker, så det er helt naturlig at de ikke tar akkurat samme prisen.

Kastrering av hanner er litt billigere, men du må regne med å betale over 1000-lappen for det også.
:rat:

CayFur
Pinky
Posts: 12
Joined: 01 Jan 2013, 18:21
Location: Nesodden

Re: Spørsmål fra en nybegynner

Post by CayFur »

Ok, tusen takk for svar, da ble jeg klokere i dag også! :cheerful:
Da blir nok kastrering strøket av listen hvis jeg skaffer meg rotter i fremtiden (hvis ikke det er veldig nødvendig i situasjoner som du nevnte).
*lusker rundt*
Profilbilde (c) CayFur

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Spørsmål fra en nybegynner

Post by WillyWonka »

Helt oppe i høyre hjørnet (rett ved der du logger ut) har du noe som heter "søk". Mange av de spørsmålene du spør om har blitt spurt og besvart mange ganger tidligere :) men klart, du har lov å spørre likevel :) Men den e veldig grei å kjenne til :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Post Reply