"sandkasse" til rottene i dyrebutikk?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: "sandkasse" til rottene i dyrebutikk?

Post by wollf »

Men pr. nå ser jeg kun positivt på å ha en "gravekasse" hos dem!
jeg har en boks med toa lett i buret så de graver i :wink:

Kamillahm
Sofaspiser
Posts: 156
Joined: 05 Oct 2012, 16:59
Kjønn: Kvinne
Location: Haugesund
Contact:

Re: "sandkasse" til rottene i dyrebutikk?

Post by Kamillahm »

bullfrog wrote:
kikky wrote:
Står i innlegget hans før dette at han bruker ett støvfritt underlag ellers. Denne leirjorden er da bare i en kasse slik jeg har forstått det? Hvor får dere fatt på dette Espen, eller var det slik at dere gravde opp selv?
Hei! Denne leirjorden graver jeg opp selv. Den har ligget under ca 2 meter med "vanlig" jord i tusenvis av år. Den er dermed ikke forurenset av noe! En av grunnene til at jeg ville tilby rottene denne leirjorden, var at jeg så at "ville" rotter hadde gravd ganger i tilsvarende jord i nærheten av hjemmet mitt. Graving er naturlig for rotter, og dermed tenkte jeg dette kunne være en forlystende aktivitet for våre tamme rotter. Finner jeg ut at dette er skadelig, vil jeg selvsagt fjerne den. Men pr. nå ser jeg kun positivt på å ha en "gravekasse" hos dem!
:cheerful:
Tuva, Amy, Biancha, Ariel, Sunniva, Blenda Børre, Gabriel, Theo

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: "sandkasse" til rottene i dyrebutikk?

Post by wollf »

hva med sur nedbør som går ned i bakken da :giggle: man må nok lenger enn 2 meter ned for at det ikke skal være forrurenset

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: "sandkasse" til rottene i dyrebutikk?

Post by kikky »

Jeg tror du har tapt Wollf, han har meget gode argumenter :cheesy:
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: "sandkasse" til rottene i dyrebutikk?

Post by wollf »

det kommer jo helt ann på øyet som ser. og jeg ser ikke på det som å tape eller vinne her.
jeg synes ikke han hadde noen gode poenger. at det kommer fra 2 meter under bakken og at det er leirjord har lite å si mener jeg. desuten svarer han ikke på mine spørsmål men kjører sitt eget løp med å fortsette å argumentere videre på noe som ikke er tema. hvor jorden kommer fra eller hvor gøy det er for rottene har lite å si da man lurer på hvor bra det er for dem og hvor praktisk dette er å bruke i et hjem.

Norakul
Sover i do
Posts: 268
Joined: 03 Jan 2012, 17:33
Location: Grue Finnskog

Re: "sandkasse" til rottene i dyrebutikk?

Post by Norakul »

Jeg tror ikke han tenker at vi bør ha det i hjemmet vårt, men at rottene skal ha noe og aktivisere seg med den tiden dem er i dyrebutikken :cheerful:
Tim, Tsatsiki, Quartz, Panter, Noldus, Nilus, Felix, Isak, Feng, og Tian :kisses:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: "sandkasse" til rottene i dyrebutikk?

Post by wollf »

Norakul wrote:Jeg tror ikke han tenker at vi bør ha det i hjemmet vårt, men at rottene skal ha noe og aktivisere seg med den tiden dem er i dyrebutikken :cheerful:
det er forsåvit greit. men jeg mener og tror at dette ikke kan være helt bra for dem enda. uansett hvor langt ned i bakken det kommer fra eller hvor det er gravd opp.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: "sandkasse" til rottene i dyrebutikk?

Post by kikky »

Nå var det ikke ment som tap eller vinn, but something funny..

:narr:
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

utmeldt

Re: "sandkasse" til rottene i dyrebutikk?

Post by utmeldt »

Sjølv om dei ville rottene gnager ganger i denne leira er det dermed ikkje sagt at den er bra for helsa deres. Det er ein grunn til kvifor dei ikkje lever lenger enn ca eitt år. Trur ikkje eg ville ha eksperimentert med denne leirsanden på dagleg basis , effekten er ukjent, og vi veit at fleire av dyra tilbringer lang, lang tid i dryebutikk. Deres sarte luftveger bør takast vare på på best mogleg måte, med kjente og dokunmenterte metoder, for å unngå utvikling av kroniske luftvegsplager.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: "sandkasse" til rottene i dyrebutikk?

Post by kikky »

Jeg må bare riste på hodet her jeg altså... Nå har han forklart at de følger med på rottene og med tanke på hva de faktisk har gjort for å forbedre bur tilstanden til rottene, så vil jeg tro de følger med på helsa og.

Ingen her inne har testet dette selv, sant? så vi vet faktisk ikke noe om dette her, sant? Hvorfor er vi da så veldig negativt innstillt? Er det ett generelt angrep på dyrebutikker det egentlig bunner i?
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

utmeldt

Re: "sandkasse" til rottene i dyrebutikk?

Post by utmeldt »

kikky wrote: Er det ett generelt angrep på dyrebutikker det egentlig bunner i?
Nei, det er dyrenes ve og vel som er min agenda her :cheerful:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: "sandkasse" til rottene i dyrebutikk?

Post by wollf »

hvorfor teste ut om noe funker eller ikke når vi har så mange bra produkter vi vet funker alt? er det ikke en sjanse å ta? og hva om alle rottene blir syke? blir de solgt syke eller går de til dyrlegen med dem?

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: "sandkasse" til rottene i dyrebutikk?

Post by wollf »

kikky wrote:Hvorfor er vi da så veldig negativt innstillt? Er det ett generelt angrep på dyrebutikker det egentlig bunner i?

nei, men for min del mener jeg at dyr ikke har noe på butikk å gjøre :worry:

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: "sandkasse" til rottene i dyrebutikk?

Post by Marit Fosen »

Igjen: Det er gjort i beste mening. En dyrebutikk vil da ikke gjøre noe for å skade dyrene sine?
Å unnlate å gjøre noe skader også!
  • Kaniner som holder på å krepere av varme i overopphetede dyrerom en dag solen skinner. De ligger strekk ut og pusten går så hurtig at en kan knapt øyne bevegelsene. I tillegg må de leve i det vanvittige støynivået fuglene lager. Kaniner tåler dårlig varme og har en sensitiv hørsel.
    Rotter som blir sittende alene over lang tid.
    Chinchilla som sitter i de samme lave glassburene som resten av dyrene. Mattilsynets krav er minimum 1 m høyde.
    Kaninunger som ikke er gamle nok når de tas inn.
    Kaniner med bittfeil blir solgt, og feilen bagatellisert.
Listen kunne blitt lang, men dette er de groveste tilfellene. Rotter og kaniner er nok de artene som lider mest overlast. Jeg har ennå tilgode å se den dyrebutikken der alle arter får sine behov dekket og tatt hensyn til.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: "sandkasse" til rottene i dyrebutikk?

Post by kikky »

Mattilsynet er nok mer riktig Marit fosen, ta bilder og send inn en klage der?
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Post Reply