hann eller hunn?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
figo+mocca=<3
Pinky
Posts: 6
Joined: 19 May 2012, 02:24

hann eller hunn?

Post by figo+mocca=<3 »

Hjelp! skal snart få to søte rotter har fikset bur og alt men har ikke peiling på hvilket kjønn jeg skal kjøpe :hæ: ?? hva anbefaler dere som har rotter? :latter:

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: hann eller hunn?

Post by Eirorinon »

Siden rotter formerer seg svært raskt, så bør du ha rotter av samme kjønn. Hvilket kjønn du velger er egentlig en smaksak. Mange liker begge kjønn like godt, mens andre foretrekker et kjønn fremfor et annet. Her kommer noen få punkter på hvordan kjønnene er generelt sett, husk at det kan være store individuelle forskjeller.

Hunner

• Aktive, noe som kan bety god underholdning.
• Gjennomsnittsvekt på omtrent 300 gram.
• Markerer mindre.
• Jursvulst hos eldre er ganske normalt, dessverre.

Hanner

• Roligere, noe som kan bety kosestunder.
• Gjennomsnittsvekt på omtrent 500 gram.
• Markerer en del, og kan lukte litt mer enn hunnrotter.
• Kan være vanskeligere å introdusere til andre rotter.

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: hann eller hunn?

Post by Eirorinon »

Personlig har jeg hovedsakelig hatt jenter, først og fremst fordi jeg tidligere syntes det var litt stram lukt på hanner, i tillegg til at jeg syntes testiklene deres var så ekle :p Nå kunne jeg godt tenke meg hannrotter, da de nok generelt er roligere. Men det finnes nok også store forskjeller der. Jeg har to hunnrotter som sannsynligvis er søstre. Hun ene piper bare jeg legger hånda rundt henne, og er altså ikke spesielt glad i å kose, mens hun andre kan sove på fanget mitt. Som sagt: det kan være store forskjeller.

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: hann eller hunn?

Post by WillyWonka »

Du må gå for det som passer deg og din levestil best tenker jeg :)

For meg er det hanner som passer best :) Deres energinivå passer meg best :) Så per dags dato har jeg 5 gutter. Eller... jeg hentet jo to babyer i går, så har 7 gutter i huset :P
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: hann eller hunn?

Post by torasrotter »

Her har jeg begge deler, men hvis jeg skulle hatt kun et kjønn ville jeg hatt jenter. De kan bli veldig kosete de og, men du slipper de forbaskede intro problemene som det er med gutter. Men jeg eeeelsker mine store slasleklumper også :giggle:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: hann eller hunn?

Post by Tonje Lenore »

Jeg har både hanner og hunner, og kan si at det kommer helt ann på aktivitets nivået, hanner blir fort mer roligere ja når de blir eldre, men det blir hunner også.

Jeg har hatt mange hanner som jeg har lurt på om har hatt adhd, da de bare har løpt og løpt og løpt, mens jeg har hatt late og slaskete jenter.

Nå har jeg veldig aktive jenter og slaksete gutter, så for meg er det litt
både og når det kommer til aktivitets nivå. :cheerful:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: hann eller hunn?

Post by Niana »

Jeg eeelsker de store, snille koseguttene mine. (Jeg om jeg skulle ønske de ikke tisset så innihampen mye over alt :giggle: )
Jeg har aldri hatt jenter, så jeg kan ikke uttale meg for mye om fordeler og ulemper ved dem, men jeg synes i hvert fall at gutter var veldige fine some førstegangsrotter. Tenker på i forhold til at de blir fortere kosne og vet-utgifter ettersom de blir eldre, gutter får ikke så lett jursvulster. Så klart kan de får andre problemer, agressjonsproblemer er mer vanlig blandt gutterotter synes jeg det virker som. Jeg måtte kastrere en av mine gutter pga det. Men om du kjøper av oppdretter er sjansen mye mindre for sykdommer og agressjon enn om du kjøper fra dyrebutikk, ved begge kjønn. Seriøse oppdrettere altså.
Ellers har de andre her gitt gode svar allerede :)

Jeg tror nok det er opp til hva du har mest lyst på, om du skal ha gutter eller jenter. Fordeler og ulemper ved begge :)
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

utmeldt

Re: hann eller hunn?

Post by utmeldt »

Jeg har begge deler og av gutter og jenter liker jeg jenter best :grin: de er aktive og underholdende, og de har ikke slike atferdsproblemer som gutter kan ha, plus introer er enkle og slikt også :cheer:
Så dersom jeg skulle fått mine første rotter ville jeg valgt jenter pga at de er enklere synes jeg :jepp:

Jeg er såklart kjempeglad i gutta mine også, det er jo selvsagt :dån:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: hann eller hunn?

Post by wollf »

Anniken wrote:Jeg har begge deler og av gutter og jenter liker jeg jenter best :grin: de er aktive og underholdende, og de har ikke slike atferdsproblemer som gutter kan ha, plus introer er enkle og slikt også :cheer:
Så dersom jeg skulle fått mine første rotter ville jeg valgt jenter pga at de er enklere synes jeg :jepp:

Jeg er såklart kjempeglad i gutta mine også, det er jo selvsagt :dån:

åååå joda, jenter kan ha stoore adferdsproblemer.

selv liker jeg gutter best. daffe og gode gutteboller

utmeldt

Re: hann eller hunn?

Post by utmeldt »

Det er sant, har jo en jente nå som ikke er helt god, men jeg har hatt flere hanner som har vært umulige en hunner :cheer: Og kan bare uttale meg utifra min egen erfaring :cheerful:

Uansett så kommer vel det hele an på hva hun vil ha, aktive jenter eller rolige gutter :grin:

sanca
River avispapir
Posts: 971
Joined: 05 Sep 2011, 11:05
Kjønn: Kvinne
Location: Krokstadelva

Re: hann eller hunn?

Post by sanca »

Jeg har ikke lange erfaringa med rotter, og har bare gutter. De er jo ikke så gamle ennå, så jeg trodde de var temmelig aktive... Helt til jeg fikk hit Tonje Lenores rotter som jeg har passa noen uker, for DA forsto jeg hva aktive rotter var :giggle: Da jeg for første gang skulle lufte hennes 6 jenter, satt jeg bare på gulvet og lo til slutt. Makan til morsom underholdning! :crazy: Men selv om de var utrolig aktive, fikk jeg noen herlige kosestunder med jentene også (noen av dem, hehe) Men allikevel er jeg svært glad i de digre koseklumpene av noen gutter jeg har, tror jeg har valgt riktig kjønn i forhold til min hensikt med å ha kjæledyr.

Så du får nesten bare foreta en avveiing i forhold til dine ønsker og behov. Kanskje bør det tas med i vurderingen hvilken plass du har tenkt å lufte rottene også? Jeg har et helt rom rottene leker i som kan lukkes med dører, så sånn sett kan jeg fint ha både aktive og rolige rotter. Men jeg tenker at hvis man har en litt mindre plass man ønsker rottene skal holde seg på, f eks kun oppi en sofa, er det nok greit at de ikke er altfor aktive. De seks jenterottene jeg passa hadde iallefall ikke vært mulig å lufte på et bord eller en sofa, de hadde vært alle andre steder på null komma svisj :nottelling:
Et hjem uten rotter er... trist...
Savner dere <3 Lucas Amras, Nicolai Beren, Gunnar Peon og Einstein <3 Hvil i fred

figo+mocca=<3
Pinky
Posts: 6
Joined: 19 May 2012, 02:24

Re: hann eller hunn?

Post by figo+mocca=<3 »

tusen takk for fine svar ! :cheer:
Hvet enda ikke hvilket kjønn det blir men hannrottene marker vel en del mer en hunnrottene så tror kanskje det tipper mot hunnrotter :cheesy:
men frister med 2 gode kosegutter også.. :love:

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: hann eller hunn?

Post by Niana »

figo+mocca=<3 wrote:tusen takk for fine svar ! :cheer:
Hvet enda ikke hvilket kjønn det blir men hannrottene marker vel en del mer en hunnrottene så tror kanskje det tipper mot hunnrotter :cheesy:
men frister med 2 gode kosegutter også.. :love:
Jenterotter kan nok bli veldig kosete de også, det tar bare lengere tid :)
Jeg tror at om min gutter plutselig skulle dø inne kort tid av hverandre, så vil jeg skaffe jenterotter enste gang. Bare for å ha prøvd det også :cheerful:
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Post Reply