VIKTIG! Dersom du skal fly med rotter.

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Skaubytroll
Alfatryne
Posts: 1741
Joined: 12 Feb 2004, 20:29
Location: Enebakk

VIKTIG! Dersom du skal fly med rotter.

Post by Skaubytroll »

http://www.sas.no/Alt-om-reisen/Annet/R ... -lasterom/
Merk! Det er tillatt med flere dyr per bur.
- Voksne dyr av samme størrelse, og som er vant med og trives med å oppholde seg sammen, kan transporteres i samme bur, så lenge hvert dyr veier under 14 kg.
- Hvis dyrene er under 6 mnd og fra samme kull, er det tillatt med maks 3 dyr per bur.
http://www.wideroe.no/bagasje/dyr
2 dyr på inntil 14 kg hver, og av samme størrelse, tillates i samme kasse. Dyrene må være vant til å være sammen.

Inntil 3 dyr fra samme kull tillates sendt i samme kasse. Dyrene kan ikke være over 6 måneder gamle.
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: VIKTIG! Dersom du skal fly med rotter.

Post by wollf »

Vitania wrote:Widerøe godtar ikke gnagere på flyene sine, det er det bare sas som gjør. (:
widerøe godtar ikke disse dyrene:

Mink
Mår
Oter
Bever
Hare
Røyskatt

og widerøe eies av sas, så de har samme regler

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: VIKTIG! Dersom du skal fly med rotter.

Post by tantepose »

Norwegian tar ikke med dyr.
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

anni83
Stjeler mat
Posts: 75
Joined: 28 Apr 2012, 17:51
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: VIKTIG! Dersom du skal fly med rotter.

Post by anni83 »

Kan man ha de i kabinen eller må de et annet sted? Hadde slitt med og sette fra meg mitt og mine i et lasterom kjenner jeg, hehe..

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: VIKTIG! Dersom du skal fly med rotter.

Post by Marit Fosen »

anni83 wrote:Kan man ha de i kabinen eller må de et annet sted? Hadde slitt med og sette fra meg mitt og mine i et lasterom kjenner jeg, hehe..
Reiser du med SAS, kan du ha katt eller liten hund med i kabinen, men ikke gnagere.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: VIKTIG! Dersom du skal fly med rotter.

Post by tantepose »

SAS har eget rom til spesialbagasje,samme temp og trykk som oppe.Du kan søke på dyr på sidene deres.Jeg har sendt og det gikk veldig bra.
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: VIKTIG! Dersom du skal fly med rotter.

Post by Marit Fosen »

tantepose wrote:SAS har eget rom til spesialbagasje,samme temp og trykk som oppe.Du kan søke på dyr på sidene deres.Jeg har sendt og det gikk veldig bra.
Jeg også :jepp: En gang fikk jeg være med, på Gardermoen, å sette dyrene i dyrerommet, og fikk da sett hvordan det så ut. Jeg har bare gode erfaringer med SAS, har reist flere ganger med katt og hund, både innenlands og utenlands.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

anni83
Stjeler mat
Posts: 75
Joined: 28 Apr 2012, 17:51
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: VIKTIG! Dersom du skal fly med rotter.

Post by anni83 »

Uff, dette høres slitsomt ut, hehe, er glad jeg aldri reiser noe sted jeg ikke kan ta tog til eller sitte i bil til :lolear: :lolear: :lolear:

cloudpainter
Pinglerotte
Posts: 36
Joined: 18 May 2011, 23:14

Re: VIKTIG! Dersom du skal fly med rotter.

Post by cloudpainter »

Flyving er mye styr! :sjokkert: etter min erfaring i alle fall
Jeg og rottene har vært ute på flytur 3-4 ganger nå, alle gangene har gått bra heldigvis :)
men det har ikke vært like lett
Første flyving fra nordnorge til sør(August 2011), gikk alt greit. Det eneste var at damen i skranken påsto at det sto liten hund registert, ikke rotter. Hun rettet på dette og alt ellers ble godkjent, de trengte ikke en gang å sjekke inn i buret :hæ:
Image
slikt bur reiste jeg med.

Andre flyving fra sør til nord (23mars2012). Jeg kommer til skranken og damen sjekker meg inn, hun spør etter dyrene som skal betales for. Jeg sier det er rotter, og da ser hun en stund på meg før hun sier "det tror jeg ikke du kan ta med" jeg sier "jeg har jo allerede bestilt plass over telefon for flere uker siden, til to rotter", hun sier hun er ganske sikker på at jeg ikke kan ta rotter med på fly. jeg spør om hvordan i alle dager går det an at jeg kan ta rottene med fra nord til sør og ikke sør til nord. hun ringer noen, en eldre mann kommer noen minutter senere og det første han sier er "de der får du ikke med deg ombord". "hvorfor" sier jeg. "jeg forteller deg dette nå, det buret kommer ikke med ombord, det er ikke forsvarlig, og ikke godkjent". uforstående og irritert prøver jeg å forklare at jeg har reist med de samme rottene, i samme bur, med samme flyselskap bare fra nord til sør. han forteller meg at da er det personalet i nord som er late som har latt buret gått igjennom. han sier så etter mye om og men at jeg får kjøpe det minste katteburet de har.
jeg ender opp med å betale nesten 400,- for en slik :
Image

hvis grunnet til at buret mitt ikke var godkjent fordi rottene kunne gnage igjennom det, så forstår jeg virkelig ikke hvordan en kattebur i tøy hjelper med å gjøre buret 'forsvarlig'
mannen ser en god stund på plastburet oppi tøyburet, det er akkurat som om han forstår hvor tåpelig hele greia er, han sukker faktisk og sier, "ja.. det for holde", jeg betaler for rottene og drar. hvis jeg reiser en gang til fra gardemoen er jeg ganske sikker på at de forteller meg at tøyburet ikke er godkjent til gnagere.
det ble en uventet mellom-landing fra sør til nord, så rottene fikk seg en ekstra take-off tur


fjerde flyving (7 mai) fra nord til sør. damen i skranken påstår igjen at det står registert liten hund, hun retter på det. og jeg leverer rottene. hvis personalet var late nord så har de ikke forbedret seg, jeg spør mannen om han vil sjekke buret, "ikke nødvendig" sier han.


jaja

Colibri87
Pinglerotte
Posts: 31
Joined: 09 Feb 2011, 15:59

Re: VIKTIG! Dersom du skal fly med rotter.

Post by Colibri87 »

Nå ble jeg litt skremt! Skal fly med rottene til Nordnorge den 16 juni, og sa til mannen på tlf at det var rotter som skulle fly. Jeg har fått beskjed før at SAS ikke tar gnagere, men håper jo på alt det har endret seg siden betjeningen på tlf ikke sa noe. Når jg leser her så blir jeg redd for at de skal stoppe oss på flyplassen og nekte reisen. Kan de gjøre det?

Colibri87
Pinglerotte
Posts: 31
Joined: 09 Feb 2011, 15:59

Re: VIKTIG! Dersom du skal fly med rotter.

Post by Colibri87 »

Altså dette var i fjor, så vi kjørte opp med rottene i bilen. Men nå sa SAS ingenting om det.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: VIKTIG! Dersom du skal fly med rotter.

Post by Matmor »

Be om å få en bekreftelse på at du har fått registrert at rottene skal være med, og be samtidig om krav til bur. Hvis du har en skriftlig tillatelse skal det svært mye til at de nekter deg, særlig hvis du kan ta med utskrift av informasjonen om burkravene
:rat:

Troika
Pinky
Posts: 16
Joined: 01 Mar 2013, 03:18

Re: VIKTIG! Dersom du skal fly med rotter.

Post by Troika »

Da skal jeg skrive nå, at jeg faktisk har hatt en positiv erfaring på Gardermoen.
Jeg gruet meg, enda jeg hadde tatt Widerøe en gang tidligere og det var utelukkende positivt den gangen også, men så leste jeg jo denne tråden her da og da gruet jeg meg til å sjekke inn på Gardermoen.

Det gikk over all forventing, møtte en trivelig mann som ville svare på alle mine nervøse spørsmål. Han kikket på reise-kolben (så sikkert etter ev. skader) og sa at dem skulle ta godt vare på den for meg (var hamster da, ikke rotte men allikevel) :) Alt gikk kjempe fint og jeg gruer meg ikke så mye om det skulle være behov en annen gang.

Men husk at buret må være godkjent for transport og ikke kom på flyplassen i dårlig tid. Du trenger ikke være der før du ordinært må, men beregn at du skal stå i to køer (innsjekk og spesialbagasje).

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: VIKTIG! Dersom du skal fly med rotter.

Post by tantepose »

Jeg har også bare gode erfaringer med Gardermoen,en absolutt positiv opplevelse. :cheerful:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Skruffy
Pinky
Posts: 12
Joined: 28 Aug 2012, 21:04

Re: VIKTIG! Dersom du skal fly med rotter.

Post by Skruffy »

Hei! :ratgreen:

Jeg skal ut å fly med rottene mine i sommer, to gutter. Jeg har vært i kontakt med SAS for å finne ut hva slags bur jeg kan bruke. Jeg har en reisekolbe, en slik som er vist lengre opp, men de var i tvil om jeg kunne bruke den. Jeg lurte på hva jeg kunne bruke i stedet, men det visste de ikke. Noen som har reist med SAS nylig og som kan fortelle meg hvilket bur dere brukte? Jeg vil helst slippe å stå på flyplassen å få beskjed om at buret ikke er godkjent...
Dr.Jekyll og Mr. Hyde :rot10: :rot10:

R.I.P Slim og Shady :rot4: :rot10:

Post Reply