Rotter ute i det fri ;)

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

anni83
Stjeler mat
Posts: 75
Joined: 28 Apr 2012, 17:51
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Rotter ute i det fri ;)

Post by anni83 »

Ser det er mange som har slike fine naturbilder av rottene sine. Hvordan fungerer det i praksis, har dere laget innhengning til de ute eller er de så tamme at de ikke stikker av??

Hadde to rottegutter for noen år tilbake som dessverre ble omplassert pga. samlivsbrudd..men de var bare i buret og rundt i leiligheten, aldri ute i naturen..

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Rotter ute i det fri ;)

Post by wollf »

noen av mine kan gå løse og kommer på komando. noen har ikke vært ute enda da de er for unge, og noen er for pysette men liker seg godt på skulderen mens jeg er ute. ellers har jeg altid på båndet da vi er ute slik at jeg får tak i dem om de skulle russle for langt eller prøve å gå inn i hull.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Rotter ute i det fri ;)

Post by Matmor »

Jeg stoler ikke på at mine blir stående før de er gamle og dårlige til bens, men vi har noen knauser og utspring i hagen som rottene ikke rømmer like lett fra. Som regel rekker jeg å knipse et bilde eller to før jeg ser at de tenker på å hoppe...

anni83
Stjeler mat
Posts: 75
Joined: 28 Apr 2012, 17:51
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Rotter ute i det fri ;)

Post by anni83 »

Så herlig. Takk for svar :cheesy: Hvilke bånd er det dere bruker da? Er det de selene jeg så på den salgstråden her?

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Rotter ute i det fri ;)

Post by wollf »

er de jeg bruker ja. alle andre slir de bare ut av eller stivner i

anni83
Stjeler mat
Posts: 75
Joined: 28 Apr 2012, 17:51
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Rotter ute i det fri ;)

Post by anni83 »

Så bra ! Det er notert :cheesy: Tusen takk igjen..

kristine
Pinglerotte
Posts: 30
Joined: 08 Sep 2010, 09:55
Location: Harstad

Re: Rotter ute i det fri ;)

Post by kristine »

Hvordan kommer de på kommando?

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Rotter ute i det fri ;)

Post by wollf »

Man trener de til det:-)

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Rotter ute i det fri ;)

Post by Niana »

Jeg har hatt mine rotter ute uten noen form for sele, men det er bare fordi vi har en kjempesvær plen så da hadde ikke rukket å stikke av. Og dessuten turte de ikke gå unna meg, men satt under bena mine eller på fanget. Så hvis jeg begynte å gå i en retning, så løp de etter meg ^^ Det var i fjor da jeg bare hadde 2 rotter, ville ikke gjort det med alle 4 på en gang.
Og jeg anbefaler heller ikke noen å ta med rottene ut uten sele, bare så det er sagt :P
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

utmeldt

Re: Rotter ute i det fri ;)

Post by utmeldt »

Her oppe kan vi ikke ha rottene ute , er alt for kaldt selv på sommeren :worry:
Viktig å huske på at rotter lett får LVI og at det må være godt og varmt ute dersom man skal ta dem ut :cheer:

anni83
Stjeler mat
Posts: 75
Joined: 28 Apr 2012, 17:51
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Rotter ute i det fri ;)

Post by anni83 »

Takk for gode svar. Hva er LVI ?

utmeldt

Re: Rotter ute i det fri ;)

Post by utmeldt »

LVI står for LuftVeisInfeksjon :cheerful: Desverre er rottene våre veldig utsatt for dette pga følsomme luftveier :worry:

anni83
Stjeler mat
Posts: 75
Joined: 28 Apr 2012, 17:51
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Rotter ute i det fri ;)

Post by anni83 »

Sier du det ja. Så skummelt. Er det fordi de er tamrotter?

utmeldt

Re: Rotter ute i det fri ;)

Post by utmeldt »

Ja, deres ville slektninger sliter nok ikke med LVI akkurat da de lever ute hele tiden og de er utsatt for naturlig utvalg. altså den sterkestes rett. Dette fjerner man ved å ta dyr inn og avle på dem.
De har en evne til å klare seg utendørs pga at de sterkeste har fått barn med hverandre og dermed fører sine sterke gener videre til avkommet slik at de kan klare seg så og si hvor som helst :cheer:
Villrotter er heller ikke utsatt for uvettig avl som vi kan se på våre tamme rotter. Men heldigvis setter de fleste skikkelige oppdrettere helse og gemytt i fokus, men enda kan man se mange rottekull som ikke burde vært til. Spesielt ungjenter som vil ha søte rotteunger driver med slikt, eller personer som rett og slett ikke bryr seg om annet en å ha et rottekull :worry:
Våre tamrotter skilte seg fra villrottene på 1800-Tallet så de har hatt veldig mange generasjoner på å utvikle seg vekk fra sine ville slektninger :cheerful:

Blæh noe rotete forklart men jeg håper du skjønner :crazy:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Rotter ute i det fri ;)

Post by wollf »

ville rotter får nok lvi de også. men de trenger ikke leve så lenge som våre små så lenge de får formert seg

Post Reply