Må jeg ha 2 rotter?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Minniemai
Pinky
Posts: 21
Joined: 16 Feb 2012, 20:52
Location: Stavanger

Må jeg ha 2 rotter?

Post by Minniemai »

Hei!
Jeg tenker å skaffe meg rotte om ikke så lenge. Jeg har lest flere plasser at det er nødvendig med 2 eller flere rotter, men trenger jeg egentlig dette? Har ei venninne som også skal kjøpe, og vi tenker jo at rottene skal få være sammen ofte. Hun har også helst lyst på hannrotte, men jeg ønsker meg helst ei hunnrotte. Går det fint å ha dem sammen i et par timer med oppsyn uten at det blir parring, eller er det bare perioder dette ikke er mulig? Vil hunnrottene være mer nervøse, eller er de bare livligere? Uff, mye spørsmål, men det kommer nok mer uansett... Ikke lett å være ny :/
:cheesy:

utmeldt

Re: Må jeg ha 2 rotter?

Post by utmeldt »

Hei og velkommen så mye til forumet :cheer:

Ja du ha to rotter, det samme gjelder din venninne! Det er utrolig viktig å tenke på at rotter er flokkdyr og trenger en venn de kan dele livet med, de trenger en å være med når du ikke er dær. Det er viktig at disse er samme kjønn! Rotter parrer ekstremt fort og det kan være over på få sekunder så man skal aldri la guttene leke med jentene :wink: Dette betyr at dere ikke kan la rottene leke dersom de er av motsatt kjønn!! :cheerful:

Jeg synes du skal se den videoen her så ser du vilke fordeler rottene dine får dersom de er to http://www.youtube.com/watch?v=cDy3bMRuobE
Rottene blir også lettere tamme når de er fler sies det, de får liksom et trygt punkt å holde seg til i den nye skumle verden :grin:

Alle dine spm. er velkomne, det er utrolig mange flinke og kunnskapsrike mennesker her inne som elsker å hjelpe! :change:

Minniemai
Pinky
Posts: 21
Joined: 16 Feb 2012, 20:52
Location: Stavanger

Re: Må jeg ha 2 rotter?

Post by Minniemai »

Javel.. Da er vel Svein og rotta eventyret mitt ikke mulig :bleh: Er det noen som vet hvilke dyrebutikker i Stavanger som har rotter? :cheerful:

Szelidpatkany
Gnager på ledninger
Posts: 108
Joined: 06 Nov 2010, 21:10

Re: Må jeg ha 2 rotter?

Post by Szelidpatkany »

Det er vel alle, men du burde ikke kjøpe i dyrebutikk. Det er flere oppdrettere på Vestlandet med rotter, prøv heller der. :cheer:

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Må jeg ha 2 rotter?

Post by Tonje Lenore »

Hei og velkommen til dette forumet!

Som Anniken sier så bør du ha to rotter eller flere, og av samme kjønn.
Har du en hannrotte og hunnrotte sammen vil det som regel bli parring uansett.
Derfor er det best å ha to av samme kjønn :cheerful:

Jeg vil også fraråde deg til å kjøpe i dyrebutikk da de kan være veldig vanskelig å håndtere,
men du kan jo også være heldig!

Ta en titt på kulltråden vår her å se om det er noen i nærområdet ditt som har kull på
gang: viewforum.php?f=41

Det er mange som reiser et stykke for å hente rotteunger fra oppdrettere.
Jeg feks reiser helt til Bergen for å hente to rottegutter :cheer:

Du er hjertelig velkommen til å stille spørsmål, og vi skal svare deg så godt det lar seg gjøre.
Igjen, velkommen skal du være og lykke til med rottekjøp! :smooch:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Minniemai
Pinky
Posts: 21
Joined: 16 Feb 2012, 20:52
Location: Stavanger

Re: Må jeg ha 2 rotter?

Post by Minniemai »

Nei, har helst ikke lyst å kjøpe i dyrebutikk heller, men er redd for at det er for mye å spørre mor om å dra for langt.. Vil jo gjerne ha den fra rotta er liten :grin:

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Må jeg ha 2 rotter?

Post by Tonje Lenore »

Da ville jeg anbefalt å snakke med din mor ang hva som er grei kjørelengde for henne i forhold til å hente rotteunge.
Og, om moren din er villig til å kjøre til vetten om rottene dine skulle bli syke, er også greit å forhøre seg om :cheerful:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Må jeg ha 2 rotter?

Post by torasrotter »

I utganspunktet så skal alle rotter bo to eller flere, MEN det finnes unntak. Noen hanrotter klarer ikke å bo sammen med andre rotter fordi de er aggressive, men mange av de kan være fantastiske koserotter :cheerful: Det er ikke lett for oppdrettere å finne noen som er villige til å ta over en voksen rotte som er alene, men dette kan være en super løsning både for deg og rotta :wink: Hvis du har et "svein og rotta eventyr" så kan dette oppfylles, men ikke kjøp en liten leken rottegutt i dyrebutikk og la han stå alene. For de trenger en kompis som kan vaske de, sove med de og ikke minst leke med de :cheerful:

Men jeg synes du kan lage en annonse i Kjøp&Salg der du forteller at du ønsker å ta til deg en rotte, som ikke kan stå sammen med andre rotter av varierende grunner.. Du kan sette som et kriterium i annonsen at du ikke ønsker en rotte som er aggressiv mot mennesker, og at du ønsker mulighet for en 2 ukers prøvetid så fremt rotta vil kunne takle det psykisk :cheerful:

Jeg synes også det er veldig positivt at du søker råd her inne, og tar til deg de rådene du får! Det viser at du vil rottas beste, og da ser jeg ingen grunn til at du ikke kan sette noen litt annerledes ønsker i annonsen din :wink:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Minniemai
Pinky
Posts: 21
Joined: 16 Feb 2012, 20:52
Location: Stavanger

Re: Må jeg ha 2 rotter?

Post by Minniemai »

Har nå bestemt meg for at jeg ønsker å ha 2 hunnrotter rett og slett pågrunn at jeg liker noe livlig og nysgjerrig + jeg vil ha så lite lukt som mulig ettersom jeg vil ha de på rommet mitt. Håper jo helst nå å finne en oppdretter som kan transportere hit, men ellers får jeg bare trygle og be :grin: Har ikke lang vei til dyrlege, går bort på 10 min. så det blir nok ikke noe problem ;)

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Må jeg ha 2 rotter?

Post by Marit Fosen »

Siden du tydeligvis bor i Sør-Rogaland, er det svært enkelt og rimelig å ta toget til Kristiansand, og kjøpe hos oppdretter.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Må jeg ha 2 rotter?

Post by torasrotter »

Ja det er det :cheerful:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: Må jeg ha 2 rotter?

Post by BlackNenne »

De fleste dyrebutikkene i Stavanger-området (Rogaland generelt) feiler på så mange punkter innen de fleste typer dyrehold at listen er herfra til månen. Så personlig ville jeg ikke støttet noen av disse. :)
Et eksempel: http://tamrotter.com/forum/viewtopic.php?f=7&t=8746
Denne ble heldigvis lagt ned kort tid etter jeg kontaktet mattilsynet og det fryder meg hvis det hadde med min innblanding å gjøre. :P
Denne var riktignok ekstrem, men generelt er det mye snusk i dyrebutikkene rundt i Rogaland. :(

Men kjøper du fra oppdretter fra en annen del av landet, så pleier som regel frakt og slikt å ordne seg. :)

Minniemai
Pinky
Posts: 21
Joined: 16 Feb 2012, 20:52
Location: Stavanger

Re: Må jeg ha 2 rotter?

Post by Minniemai »

Ja.. uff, det er noen dyrebutikker det er til å grine av.. Jobba på en dyrebutikk nede i sentrum i arbeidsuka nå nettopp, og her har de fleste dyra det så fint som de kan ha det i en liten dyrebutikk :goofy: Har noen nydelige hetterotter der, men bare 1 av hvert kjønn :sad: De fleste som kommer her er jo egentlig personer som selger asfalt og slikt. Den eneste dyrebutikken jeg i det hele tatt kjøper noe på.

Post Reply