For lav vekt?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

For lav vekt?

Post by Niana »

Jeg lurer litt på om Dexter veier for lite, eller er litt liten av vekst.
Han er 8 uker og to dager, og veier 100g.
Jeg har lest inne på matmors sider, og det virker som det er vanligere med en høyere vekt ved 2 mnd. F.eks lest et diagram hvor alle hanrottene som var 60 dager veide rundt 200g.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: For lav vekt?

Post by wollf »

dyrebutikkrotter er ofte veldig små i forrhold til oppdrettsrotter. men synes 100g er litt lite ja. det er ofte det mine veier ved 6 uker

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: For lav vekt?

Post by torasrotter »

Det varierer veldig. Sånn som mitt Citrus kull som Radney har unger fra hadde kjempe lav vekt.. De så ikke tynne ut, men de var små og veide mye mindre enn søskenbarna dems som ble født her noen mnd før.. Jeg har hatt noen kull hvor de har veid rundt 100 gram ved 6 uker, og noen kull sånn som dette hvor de såvidt vippet 60 når de var 6 uker.. Jeg synes ikke du skal bekymre deg så lenge han spiser og går på do fint. Så lenge han har matlyst og ikke ser tynn ut trenger du ikke bekymre deg. Og hvis du er redd for at han kanskje er litt tynn så kan du gi han litt babygrøt eller kanskje noen solsikkefrø :cheerful:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: For lav vekt?

Post by Niana »

wollf wrote:dyrebutikkrotter er ofte veldig små i forrhold til oppdrettsrotter. men synes 100g er litt lite ja. det er ofte det mine veier ved 6 uker
Dette er ikke en dyrebutikkrotte heller, han har bodd i samme hus som resten av flokken helt siden han ble født. Han ser ut til å være på størrelse med Radneys jenter fra Karmas Citrus Kull på 6 uker, men de veier visst bare 78g leste jeg nå. Men de er jo jenter også da..

Jeg får fore han opp godt, de jeg fikk han av sa at han hadde levd på Rema 1000 gnagerblanding pga dårlig råd i det siste, så kanskje han ikke har fått nok protein og fett.

Edit: så innlegget til Tora etter at jeg skrev det ^^
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: For lav vekt?

Post by wollf »

Huff, det er ikke bra:-( gi han godt med for nå så han blir stor og sterk.

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: For lav vekt?

Post by Niana »

wollf wrote:Huff, det er ikke bra:-( gi han godt med for nå så han blir stor og sterk.
Han får Care+ idag, sammen med brød og grønnsaker fra middagen. Skal kjøpe babygrøt til han imorgen :)
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: For lav vekt?

Post by Niana »

La plutselig veldig godt merke til skulderbladene og ryggraden hans nå. Han er nok for tynn, ja. Stakkars lille gutten min <3 Skal nok gi han masse godt å spise.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

anni

Re: For lav vekt?

Post by anni »

Litt kjøtt, egg og fisk er også bra, protiner.
Pleier å gi mine det samme som jeg spiser til middag så sant det ikke er sterkt krydret.
:cheer:

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: For lav vekt?

Post by Niana »

anni wrote:Litt kjøtt, egg og fisk er også bra, protiner.
Pleier å gi mine det samme som jeg spiser til middag så sant det ikke er sterkt krydret.
:cheer:
Det pleier jeg også å gjøre, gir dem rester ^^
I kveld har han fått en bit brød med masse kyllingpostei på, skal passe på å gi han noe kjøtt eller egg + babygrøt hver dag fremover :cheerful:
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: For lav vekt?

Post by torasrotter »

Frø er også fetende :cheerful:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Lyngrottene
River avispapir
Posts: 995
Joined: 29 Jun 2009, 21:38
Location: Rygge/Moss
Contact:

Re: For lav vekt?

Post by Lyngrottene »

torasrotter wrote:Frø er også fetende :cheerful:
Solsikkefrø er populært, men de søppler så det jomer :bleh:

Så på bildene du la ut av han, han virker veldig lang :D
Hilsen oss og våre 7 snart 9 bartetotter :D - Nå med Oppdatert hjemmeside ♥
R.I.P. englene våre, dere er dypt savnet <3

It's better to have loved and lost... Than never too have loved a rat before!!

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: For lav vekt?

Post by wollf »

Uceninde wrote:
wollf wrote:dyrebutikkrotter er ofte veldig små i forrhold til oppdrettsrotter. men synes 100g er litt lite ja. det er ofte det mine veier ved 6 uker
Dette er ikke en dyrebutikkrotte heller, han har bodd i samme hus som resten av flokken helt siden han ble født. Han ser ut til å være på størrelse med Radneys jenter fra Karmas Citrus Kull på 6 uker, men de veier visst bare 78g leste jeg nå. Men de er jo jenter også da..

Jeg får fore han opp godt, de jeg fikk han av sa at han hadde levd på Rema 1000 gnagerblanding pga dårlig råd i det siste, så kanskje han ikke har fått nok protein og fett.

Edit: så innlegget til Tora etter at jeg skrev det ^^

jeg mente ikke at de er tynnere, men ofte mindre av vekst. da oppdrettere ofte avler på de store og sterke idividene. om han er fra to dyrebutikk rotter så blir det "dyrebutikk" rotte på en måte sånn genetisk. blæ får ikke til å forklare det... og rotteunger fra en oppdretter ville aldri fått rema 1000 gnagermix:( bra du tok han til deg, nå får han de beste odds for et langt liv

Radney
Betarotte
Posts: 624
Joined: 24 Jan 2007, 00:48
Location: Løvstakksiden
Contact:

Re: For lav vekt?

Post by Radney »

Håper han legger på seg masse og blir en stor og fin rottegutt :smile2:
mocca, kiara, amira, milano, keisa, selina, lara, zahara, chanel og olivia<3

R.I.P cola, hera, iris, pepsi, pippi, pinky, minni og martine<3

http://www.rottejentene.net
(oppdatert 19.01.2012)

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: For lav vekt?

Post by Niana »

wollf wrote: jeg mente ikke at de er tynnere, men ofte mindre av vekst. da oppdrettere ofte avler på de store og sterke idividene. om han er fra to dyrebutikk rotter så blir det "dyrebutikk" rotte på en måte sånn genetisk. blæ får ikke til å forklare det... og rotteunger fra en oppdretter ville aldri fått rema 1000 gnagermix:( bra du tok han til deg, nå får han de beste odds for et langt liv
Ja, jeg skjønner hva du mener Wollf :)
Jeg vet ikke om foreldrene hans er butikkrotter, men jeg vet at de ikke var ment til oppdrett og at dette kullet var et uhell som kom på verst tenkelig tidspunkt for eierne. De var veldig opptatt av at ungene skulle få komme til et godt hjem, et bedre hjem enn hva de kunne gi dem.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: For lav vekt?

Post by Niana »

Veide han idag igjen. Han har ikke lagt på seg mer enn noen få gram (har ikke digital vekt, litt vanskelig å se nøyaktig) :/

Han er ikke så glad i rotteforet her kan det virke som, spiser nesten ikke noe av det vokseforet jeg fikk av snille Lyngrottene heller. Får prøve meg fram med babygrøt o.l
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Post Reply