Uegnet som rotteeier??

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Uegnet som rotteeier??

Post by Matmor »

Da jeg hadde kull for litt over et år siden spurte datteren min meg om ikke venninnen hennes kunne få kjøpe rotte av oss. Venninnen var så lei seg fordi hun nettopp hadde mistet hamsteren sin. "Du skjønner, katten hennes spiste den." Så det forekommer at katter (og hunder, det skjedde hos min tante) tar andre kjæledyr. Hvis man har opplevd noe slik forstår jeg at det er lite fristende å selge til noen som har katt/hund igjen. I alle fall forklarte jeg datteren min at for det første solgte jeg ikke rotter for at de skulle gå alene, og for det andre tok jeg ikke sjansen på å selge til noen som ikke klarte å passe bedre på katten. Oppdretteren kan også ha erfaring med rotter som blir nervøse av å bo i samme hus som katter, og mene at det ikke er bra for rottene. I ung alder er det en tilvenningssak, men hvis oppdretter selv ikke har katt vil tilvenningen nødvendigvis bli mer stressende.

De aller fleste dyreeiere vet at rotter er byttedyr for hund og katt og ilder. Og at det betyr man alltid må passe på. Hvis jeg hadde møtt en dyreeier som ikke hadde erfaring med den spesielle katten og akkurat rotter før, ville jeg vært ganske skeptisk hvis rottekjøperen fortalte meg at det ikke kom til å bli noe problem med katten hennes/hans i det heletatt, fordi den var så snill. En katteeier som forklarer hvordan h*n vil sikre rottene fra å bli tatt av katten er noe helt annet.
:rat:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Uegnet som rotteeier??

Post by wollf »

en hamster er noe veldig annet enn en rotte. men ja, det kan skje og man skal ikke stole på katter. jeg stoler ikke på jim. han får ikke være alene med dem og jeg har den ikke sammen i sofaen eller løse på gulvet med han. de kan stå på buret og hyllen sin. john er en dust som er redd rottene og alt som ser ut som om dt kan finne på å ta dem. ingen av rottene jeg har nå er redde for kattene, heller tvert om.
james og john var gode venner derimot, james fikset pelsen og flokene på john, katten lå på rygg og snorret over å få hjelp, og de spise av samme skål.
eneste rotte jeg har hatt som ikke likte kattene var soria, hun spyttet og freste og dyttet i buret da kattene gikk for nært.

men som sagt, stole på en katt skal man aldri gjøre, man bør kjenne dyrene sine.
ville ikke latt hvilken som helst husky snuse på rottene mine. og man bør kunne lese språket for å forstå om det er jakt eller venlighet som kommer.
buddha (hunden) elsker rottene, og lar dem klatre han på ryggen, vaske snuten hans og øyenkroken. de spiser sammen med han og drikker av skålen hans. han viker med blikket da han går mot dem, slikker seg om munnen, loggrer forsiktig og legger ørene bak, prøver å gjøre seg liten og harmløs. teng på underkastelse og at jeg kommer i fred.

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Uegnet som rotteeier??

Post by Marit Fosen »

Jeg har hund og katter. I flere år hadde jeg veldig lyst på rotter, men lot det være p.gr.av kattene, kunne ikke se for meg at det kunne la seg kombinere. Men, da jeg så Birger, lot jeg det stå til, og tenkte at jeg får bare legge forholdene til rette. Selvfølgelig er aldri rottene løse alene med kattene. Fram til nå har jeg aldri sett at kattene har vist truende adferd mot rottene. Når jeg ser på TV eller sitter ved pc-en, har jeg nesten alltid rotter sittende på skuldrene eller kravlende under genseren - og katter på fanget :smile2: Det er egentlig bare å bruke hodet, og legge forholdene til rette.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Uegnet som rotteeier??

Post by torasrotter »

Marlen det hørtes kjent ut! Begge mine hunder har arr på nesen etter de kom litt for nært Fossil :nottelling: Jeg hadde nok ikke kunne hatt katten og rotta på fang/nakke samtidig. Men jeg har katter som er ute mesteparten av dagen, og sover inne om natten. Så somregel når jeg vil ha ut rottene så er kattene ute uansett. Jeg lar ikke kattene være i stua om natta, for der står mamma-buret og jeg er redd for at noe skal skje. Jeg tror ikke noe vil skje, men hvis noe hadde skjedd så hadde det vært så forferdelig! Buret er stort og robust, men jeg liker å være på den sikre siden.. :wink:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Evanni
Pinky
Posts: 9
Joined: 14 Dec 2011, 13:52
Location: Hadeland

Re: Uegnet som rotteeier??

Post by Evanni »

Stoler selvfølgelig ikke på at hverken hund eller katt er så uskyldig som de utgir seg for å være. De store firbeinte kommer aldri til å være sammen med små firbeinte uten oppsyn.
Men det blir ingen rottebeibiser på oss med det første uansett... Har lett i flere mnd nå etter "the one" (eller to da),og nå gir jeg opp. Takker for meg for denne gang. Skal ikke se bort ifra at man dukker opp igjen ved en senere anledning

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: Uegnet som rotteeier??

Post by BlackNenne »

Personlig ville jeg aldri latt en katt være alene med rottene uansett hvor mye jeg hadde stolt på katten. For meg blir det litt som når man ser folk på tv som lever med tigre osv. Kan gå fint i ti år, men i mitt hode er det en tikkende bombe. :P
Det er selvfølgelig forskjell på tigre og katter. Men katter er jo et rovdyr i bunn og grunn.

I barndommen hadde jeg mange katter i årenes løp, og den ene hunnkatten fikk et helt vilt blikk bare jeg kom inn i rommet med en rotte på skulderen. Hun kunne prøve å klatre opp beinet mitt for å komme til rotta. Derfor hadde jeg rottene på rommet mitt mens jeg bodde hos min mor.
En av hannkattene ignorerte rottene så godt han kunne i flere år. Gjespet og gikk en annen vei hvis han fikk hilse på dem.
Kunne maks snuse på de, for så å lage en grimase og gå. :P
Men en dag kom han plutselig løpende for å ta en av de, enda han var den eneste av kattene som ikke hadde noen interesse av rottene og ikke kom inn med døde mus og rotter ved jevne mellomrom.
Så jeg stoler aldri på katt sammen med rotte igjen iallefall.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Uegnet som rotteeier??

Post by wollf »

jeg ville heller aldri hatt katt og rotte sammen. greit at katten ikke tar dem da jeg er der, men tviler han ville vært like forsiktig om jeg var vekke...

HeleneH
Klatrer på møblene
Posts: 546
Joined: 18 Nov 2011, 17:29
Kjønn: Kvinne
Contact:

Re: Uegnet som rotteeier??

Post by HeleneH »

Vi har hatt katter som IKKE kan være sammen med rotter, og katter som ikke kunne brydd seg mindre.
Bikkja mi er totalt uinteressert i rottene, og går/ser helst en annen vei om rotta kommer bort til henne. Ørene bakover, ser bort eller ser på meg, akkurat som om hun lurer på om hun får lov til å gå og legge seg :cheerful:
Skal sies at jeg har en fryktelig snill hund på 7 år som er "nederst på rangstigen" uansett hvem eller hva jeg presenterer henne for.

Synes det er rart å nekte rotte om man har katt, selv om jeg til en viss grad kan forstå skepsisen. Men da hadde jeg heller som selger spurt hvordan katten ter seg mot smådyr og om vedkommede har hatt smådyr før.
Helene
Med Navi, Pinky, Emily, Alice, Tillitt, Guinea, Betty og Alva:)

Navistar's Rotteoppdrett

Hjemmeside: http://www.navistars.net

dole88
Pinky
Posts: 4
Joined: 24 Jan 2012, 16:46

Re: Uegnet som rotteeier??

Post by dole88 »

Jeg synes jo det høres litt krasst ut å bare si du er uegnet, men jeg stoler heller ikke på katter... :suspicious:

Post Reply