Opplæring i rottehold.

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Opplæring i rottehold.

Post by Søstrene Halvorsen »

Jeg søker litt råd hos dere her inne jeg nå.
Jeg skla igang med og hjelpe et vennepar av meg med litt rottelærdom før de skaffer seg rotter, jeg syns det er supert at de vil lære ting før de kjøper egen rotter, de har også spurt om og få låne gutta mine en stund slik at de får prøve om det er dyr for dem.
Hvis de skal låne gutten min så skla jeg følge nøye med for jeg låner ikke bort pelsballen mine til hvem som helst og ikke uten at jeg kan ha tilsyn med dem når jeg vil, Er jeg veldig kravstor da?
men en veldig sjapp gjennom gang av det jeg har tenkt og lære dem Jeg skla bruke mine bur som eksempelbur og mine to guitter til opplæring.:
-Minimum antalle med rotter og at dem helst kommer fra oppdrett og ikke dyrebutikk.
Det kan bli litt vanskelig siden vi bor langt ute på landet.
-Burstørelser og hvor mange rotter det går i buret.
Her skal jeg bruke burkalkulatoren til Ntf.
- Hva som trengs inni buret.
strø, mat hengekøyer osv.
- Stell av rotten
hvordan man behandler rottene og slike ting.
- Litt om helse på rotter.
Gennelle helse info har tenkt og bruke Ntf sider her og fortelle litt selv.

så nå lurer jeg på om jeg har glemt noe på listen min for jeg vil at de skal lære mest mulig slik at de er forbred på det meste.

Jeg skal også anbefale dem medlemskap i Ntf slik at de har et sted uten om meg og spørre til råds og slike ting.

det skal sies at jeg driver og forbreder meg nå for etter nytår hadde vi tenkt til og starte og da får de først lov til og være med meg og stelle mine rotter her hjemme, så når jeg føler meg trygg på og vil låne mine ut hadde jeg tenkt til og latt de låne Jems og Ratatuie med seg hjem i noen uker for at dem skla prøve seg, men dette er jeg litt usikker på om er lurt for rotten.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Opplæring i rottehold.

Post by Marit Fosen »

Med et medlemskap i NTF og på forumet, har de tilgang til all info de måtte trenge. I tillegg finnes det gode utenlandske forum. Å ha dine rotter på prøve, synes jeg er tull og unødvendig. Det skulle vel holde å bli kjent med rotter hjemme hos deg. Men, dette er en trend for tiden når det gjelder anskaffelse av dyr. Dyr kjøpes med returrett, som hvilken som helst vare. :trist:
Du er ikke kravstor! De er heldige som har deg som mentor :cheer:
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Opplæring i rottehold.

Post by Søstrene Halvorsen »

Takk for innspill Marit. jeg forstår veldig godt det du skriver og jeg tar det med i vudering på låne siden, jeg sitter med en slik føles i magen som heller mot det du skriver.
Jeg vil jo være en god metor sommulig for disse folken for etter det jeg vet er rottemiljøet her jeg bor liten og jeg har hvist den største grupppen med rotter her jeg bor, så at jeg vil sette litt av æren min i denne oppgaven jeg skla inni det er klart. Så da føler jeg meg veldig heldig sopm har alle dere her inne til og hjelpe meg.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Opplæring i rottehold.

Post by Matmor »

Når det gjelder opplæringen er det kanskje en idé å gå igjennom Mattilsynets borsjyre (som NTF har vært med på å utforme), og heller utdype det som står der. Da har du en fast plan å gå etter så du ikke glemmer noe. Du må gjerne også si noe om økonomien ved rottehold og faren for BERT (Bare En Rotte Til!).
Jeg vet ikke om jeg har misforstått første innlegg - var det ikke meningen at de skulle prøve ut rottehold før de velger å kjøpe egne dyr, og at dine skal i retur til deg? Da synes jeg vennene dine gjør noe lurt. Hvis de skaffer seg et dyr bør de jo føle at "dette er noe jeg kan overkomme". Noen er mer engstelige enn andre på det punktet. De kan bli flotte rotteeiere selv om de har dårlig selvtillit - og den type eiere drar også gjerne en gang for mye til veterinær enn en for lite. Og skulle de finne ut at rotter ikke var noe for dem, vel, så slipper i alle fall to rotter å komme til noen som går lei av dem etter 3 uker.

Å flytte på rotter - spesielt gutter - innebærer en risiko for at de vippes ut av balanse. Men gutta dine er vel over de verste hormon-spilloppene - du skrev at de var ca. 6 måneder gamle i mars - det er ingen andre rotter der de skal, og ikke skal guttene tilbake til en flokk etterpå, heller. 14-21 dager hjemmefra er ikke mer enn et vanlig ferieopphold. Sannsynligvis går det greit. Bare pass på å lær dem om faresignaler for at en rotte er stresset og sint. Minsten min, som er veldig flink til å se om en rotte har hevelser eller er matt i pelsen, feiler visst hver gang på å se bustepels og smale øyne...

Når det gjelder "full tilgang til rottene" spørs det litt hva du mener. Hvis planen din er å komme på besøk hver eneste dag, eller du ser for deg at du bare kan troppe opp når det passer deg og inspisere er du nok kravstor, ja :giggle: . Det er mer logisk å avtale telefonkontakt etter et par dager, gi dem beskjed om at de kan ringe når som helst, og være klar til å rykke ut hvis det skulle oppstå problemer. Gjerne avtale besøk etter en uke for å se at alt er bra. Men de fleste av oss har vært første gangs rotteeiere en eller annen gang, og det er begrenset hvor mye galt man kan få gjort med et par voksne og forhåpentligvis friske rotter på noen få uker, så lenge de får vann og mat. Hvis du ikke stolte på at de kunne klare den jobben ville du vel neppe lånt ut rottene i første omgang.

Det mest sannsynlige problemet er kanskje at rottene stikker av og gjemmer seg et eller annet sted i huset. Derfor synes jeg det viktigste du kan gjøre når du kommer med rottene, er å finne en trygg måte de kan luftes på.

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Opplæring i rottehold.

Post by Søstrene Halvorsen »

Matmor wrote:Når det gjelder opplæringen er det kanskje en idé å gå igjennom Mattilsynets borsjyre (som NTF har vært med på å utforme), og heller utdype det som står der. Da har du en fast plan å gå etter så du ikke glemmer noe. Du må gjerne også si noe om økonomien ved rottehold og faren for BERT (Bare En Rotte Til!).
Jeg vet ikke om jeg har misforstått første innlegg - var det ikke meningen at de skulle prøve ut rottehold før de velger å kjøpe egne dyr, og at dine skal i retur til deg? Da synes jeg vennene dine gjør noe lurt. Hvis de skaffer seg et dyr bør de jo føle at "dette er noe jeg kan overkomme". Noen er mer engstelige enn andre på det punktet. De kan bli flotte rotteeiere selv om de har dårlig selvtillit - og den type eiere drar også gjerne en gang for mye til veterinær enn en for lite. Og skulle de finne ut at rotter ikke var noe for dem, vel, så slipper i alle fall to rotter å komme til noen som går lei av dem etter 3 uker.

Å flytte på rotter - spesielt gutter - innebærer en risiko for at de vippes ut av balanse. Men gutta dine er vel over de verste hormon-spilloppene - du skrev at de var ca. 6 måneder gamle i mars - det er ingen andre rotter der de skal, og ikke skal guttene tilbake til en flokk etterpå, heller. 14-21 dager hjemmefra er ikke mer enn et vanlig ferieopphold. Sannsynligvis går det greit. Bare pass på å lær dem om faresignaler for at en rotte er stresset og sint. Minsten min, som er veldig flink til å se om en rotte har hevelser eller er matt i pelsen, feiler visst hver gang på å se bustepels og smale øyne...

Når det gjelder "full tilgang til rottene" spørs det litt hva du mener. Hvis planen din er å komme på besøk hver eneste dag, eller du ser for deg at du bare kan troppe opp når det passer deg og inspisere er du nok kravstor, ja :giggle: . Det er mer logisk å avtale telefonkontakt etter et par dager, gi dem beskjed om at de kan ringe når som helst, og være klar til å rykke ut hvis det skulle oppstå problemer. Gjerne avtale besøk etter en uke for å se at alt er bra. Men de fleste av oss har vært første gangs rotteeiere en eller annen gang, og det er begrenset hvor mye galt man kan få gjort med et par voksne og forhåpentligvis friske rotter på noen få uker, så lenge de får vann og mat. Hvis du ikke stolte på at de kunne klare den jobben ville du vel neppe lånt ut rottene i første omgang.

Det mest sannsynlige problemet er kanskje at rottene stikker av og gjemmer seg et eller annet sted i huset. Derfor synes jeg det viktigste du kan gjøre når du kommer med rottene, er å finne en trygg måte de kan luftes på.
Tar med meg dette også jeg Matmor. Tusen takk.
Gutta skla jo hjem til meg igjen etter utlån og ikke til hjem med rotter og ikke tilbake til flok heller ( Er jo bare Halvorsen her når de kommer hjem og det venskape r jo litt siftende kan man si)
nei jeg tenkte at jeg skulle ringe først før jeg kom og åpen kontakt linje slik at dem kan ringe/ komme ( uten rotter) hvis de lurer på noe eller ikke klarer det.
Det er jo det værste som kan skje er at dem stikker og gjemmer seg, men det har dem gjort her også noen ganger. Jeg tror nok at vi kan i gått sammarbeid rottesikkre utlånshjem hvis jeg faller på at dem skal låne dem. Nå skla det sis at de skla få bli med meg her hjemme på litt stell og kos først da.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Post Reply