Omplassering nå eller senere?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Omplassering nå eller senere?

Post by Niana »

Nå er jeg trist... :sorry:
Idag fikk samboeren min og jeg den kjipe beskjeden om at bygget vi bor i skal selges, og at vi må flytte ut i begynnelsen av sommeren 2012 (fikk ingen eksakt dato) Da vi flyttet inn for et og et halv år siden hadde vi planer om å bo her ut studietiden, som jeg fortsatt har to år igjen av, så derfor skaffet vi oss rotter fordi vi "visste" jo at vi skulle bo her hele deres levetid... Men sånn blir det jo ikke :/
Og da kommer det problemet som alle med dyr får om de skal flytte: omtrent ingen er villige til å ta inn leieboere med dyr. For selv om de i følge loven ikke kan nekte oss dyrehold, så kan de jo bare velge noen andre som har søkt på samme leilighet uten å gi oss en grunn.

Så da er spørsmålet mitt til dere: burde jeg omplassere guttene mine nå, men de enda er relativt unge (10 mnd) og lettere kan introduserer til nye eiere og evt andre rotter? Eller burde jeg vente til sommeren og se om vi kanskje finner et sted hvor vi kan bo med dem? Noe som virker ganske usannsynlig, da alle annonser jeg ser på f.eks finn står "ikke røyk og ikke dyr". Så om vi da ikke finner et sted vi kan bo med dem, så må de jo omplasseres, og da er de jo mye eldre og kanskje vanskeligere å få omplassert. Og vanskeligere for dem å bli fjernet fra oss..

Hva skal jeg gjøre? Jeg vil bare det som er best for dem, go'ingene mine <3
:sadpace:
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Omplassering nå eller senere?

Post by tantepose »

Jeg ville ventet. :cheerful: Mye kan ordne seg. :cheer:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Re: Omplassering nå eller senere?

Post by Stine »

*flyttet fra kjøp og salg/omplassering*
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Omplassering nå eller senere?

Post by Niana »

Skal sikkert vente og se litt, men sannsynligheten er veldig stor for at de må omplasseres på et tidspunkt..

Takk, Stine. Jeg tenkte meg vel ikke helt om da jeg skrev i omplassering/salg-forumet, jeg bare gjorde det fordi det handler om omplassering :P
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Omplassering nå eller senere?

Post by wollf »

ingen kan nekte deg å ha burdyr.. du er ikke pliktig til å informere om det engang.. har du hund og katt må det gies info om da disse ferdes ute. men er faktisk ikke lov å nekte folk å ha rotter;)

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Omplassering nå eller senere?

Post by Niana »

wollf wrote:ingen kan nekte deg å ha burdyr.. du er ikke pliktig til å informere om det engang.. har du hund og katt må det gies info om da disse ferdes ute. men er faktisk ikke lov å nekte folk å ha rotter;)
Føles veldig sleipt å snike inn et bur og to rotter inn f.eks en kjellerleilighet, men jeg gjør jo heller det enn å gi de bort :P jeg vet de ikke har lov å nekte med a ha burdyr, men jeg tenkte at hvis de visste at jeg hadde rotter så ville de ikke valgt meg. Men om jeg ikke er pliktig til å opplyse om dem, så er det jo en annen sak :P jeg opplyser jo ikke folk om akvariene mine heller
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Omplassering nå eller senere?

Post by Tonje! »

Leiligheten jeg bor i hadde "ingen husdyr" oppført i Finn-annonsen. Men når jeg flyttet inn og snakket nærmere med utleierne viste det seg at det egentlig bare gjaldt hund og katt. Burdyr var ikke noe problem, selv ikke da jeg sa at jeg skulle ha rotter. De synes faktisk rottene er morsomme og søte! :)

Der kjæresten min leier sa de det samme - hund er ikke greit, mens rotter hadde gått helt fint. Null problem.

Nå er det ikke alle som er slik så klart, men det lønner seg å undersøke nærmere, i stedet for å kassere alle annonser som har "ingen husdyr" oppført. Jeg ville forresten ikke leid leilighet uten å spørre om lov til å ha rotter. Spesielt ikke om det var snakk om sokkelleilighet. Det handler litt om å respektere utleierne sine føler jeg. Én ting er å ha burdyr som er i buret konstant, men rottene er jo ute daglig og kan faktisk skade leiligheten om de gnager på feil sted.
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Omplassering nå eller senere?

Post by tantepose »

Bjeffer jo ikke engang! :grin:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Omplassering nå eller senere?

Post by Tonje! »

tantepose wrote:Bjeffer jo ikke engang! :grin:
Haha nei det skal de ha disse dyra våre, de er ganske stillegående :cheerful:
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Omplassering nå eller senere?

Post by wollf »

jeg sa ingenting om rotter, glemmte meg da jeg gitt ut med en rotte på skulderen (pudding)
bor i 2 mannsbolig der huseier bor i den ene delen. da jeg kom til søppelbøtta roper barnebarnet henne LOTTE... og mor skriker. huseier ser stygt på meg og barnebarnet løper bort og koser. da pudding er så søt i trynet sjarmerte hun dem. og de lo litt, og så sa hun jeg viste ikke du hadde rotte. da jeg så brøt ut, jeg har rotter. 8 stk. et stint blikk og da var det bare å klemme pudding trynet litt så hun fikk bollekind. så var alt ok:D nå kommer barnebarnet innom og skal hilse på lotta innimellom. og huseieren spørr hvordan pudding har det og om de blir plaget av mus. (er litt mus i huset) eller det var før vi kom med katt, hund, og lotter

tantepose
Gammelrotte
Posts: 3541
Joined: 04 Jan 2007, 03:09
Location: møreogromsdal
Contact:

Re: Omplassering nå eller senere?

Post by tantepose »

Fysj å fysj å fysj,mus!!!!!??????!!!!! :bonk: ..... :nottelling:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

BlackNenne
Betarotte
Posts: 687
Joined: 22 Aug 2007, 06:32
Location: Tau/Stavanger

Re: Omplassering nå eller senere?

Post by BlackNenne »

En annen ting er jo at i begynnelsen av sommeren 2012, vil rottene dine være halvannet år. Så hvis du velger å skjule de, så er det jo realistisk sett ikke veldig lenge du trenger å skjule de. Med tanke på at rotter i gjennomsnitt ikke lever lenger enn i underkant av 2 år. (1 år og 9 mnd? Mener at det var det det sto i Gnag i fjor.)

Men det er jo noe du må føle på selv, om du vil ta sjansen eller ikke. :)

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Omplassering nå eller senere?

Post by Niana »

Jeg får vel nesten bare vente og se. Jeg tror ikke jeg skal skjule det faktum at jeg har rotter, med mindre jeg får veldig mange avslag pga det. Det er ikke noe gøy å skulle lure folk, for det gjør situasjonen så vanskelig om jeg må leie av privatpersoner. Jeg vil jo gjerne ha de hos meg så lenge som mulig, jeg var kanskje bare litt deppa når jeg startet tråden i går.
Men bleh, jeg har ikke noe lyst til å flytte fra denne leiligheten >.< den er ypperlig for to studenter.
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Omplassering nå eller senere?

Post by Tonje! »

Utrolig kjedelig situasjon ja, skjønner at du er frustrert! Lykke til, håper alt ordner seg. Forhåpentligvis finner dere en fin leilighet med utleierne som er runde i kantene og lar dere ha hva som helst av dyr. Min (lille) erfaring er at unge utleiere gjerne er mye mer ålreite på det punktet.
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Omplassering nå eller senere?

Post by Niana »

Tonje! wrote:Utrolig kjedelig situasjon ja, skjønner at du er frustrert! Lykke til, håper alt ordner seg. Forhåpentligvis finner dere en fin leilighet med utleierne som er runde i kantene og lar dere ha hva som helst av dyr. Min (lille) erfaring er at unge utleiere gjerne er mye mer ålreite på det punktet.
Ja, vi kan håpe. Vi fikk lov å ha katt der vi leide sist da, og det var hos eldre mennesker. Men den situasjonen utviklet seg til at de skulle bestemme hvor varmt vi skulle ha det i leiligheten, om hvor ofte vi måtte rydde vårt eget kjøkken, vi fikk ikke ha varmet på badet og de gikk bare rett inn til oss.. Så jeg har fått litt skrekken for å leie av privatpersoner :P

De kattene bor forresten hos min mor, så om jeg finner et sted jeg kan ha rotter, så kan kanskje kattene bo hos meg igjen også. Men hvis de ikke kan det, så har de det sikkert bedre hos min mor hvor de har et helt hus å løpe rundt i, og ikke bare en liten leilighet :P
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

Post Reply