Vurderer å kjøpe rotte.

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
LisaMalene
Pinky
Posts: 11
Joined: 15 Aug 2011, 19:57

Vurderer å kjøpe rotte.

Post by LisaMalene »

Hei! :)
Jeg er en jente på 16, blir 17 i oktober. I dag var jeg med mamma til kongsvinger, og måtte selvfølgelig en tur inn i zooen som den dyre-elskeren jeg er.
Mamma går litt rundt å titter, og sier at hun ønsker seg rotte og det var synd de ikke hadde noen til salgs. Det er grunnen til at jeg oppsøkte et forum, for å kjøpe dyr over disk er ikke aktuelt for meg!
Jeg har drevet med kaniner siden 2005, og er medlem i norsk kaninforening, og norges kaninhoppforening. Jeg ser ikke en eneste dyrebutikk som driver forsvarlig hold av kanin, og derfor stoler jeg heller ikke på at de har noe særlig bra hold av rotter heller. kaninforum.no bruker jeg aktivt, og det er utrolig lærerikt og vet at å oppsøke et forum før jeg skaffer meg en ny art lønner seg veldig. :) I dyrebutikker gir de feil eller ingen info om dyret du kjøper.
Med mine kaniner driver jeg avl, og er opptatt av god helse, pleie og kondisjon. Derfor driver jeg med kaninhopping for å holde dyrene i form, og for å aktivisere de. Dyrehold av dyr som kun sitter i bur er ikke noe jeg står ansvarlig for, jeg lever ikke for å kjede ihjel dyr!

Derfor ønsker jeg litt info om rotter. :) Jeg har lest litt på forumet her, og forstått at rotter er flokkdyr, det finnes rotteutstillinger, de trenger (eller de fleste av dere bruker?) større bur enn jeg trodde, og litt annen fakta.
Dere som avler rotter, avler dere etter en standard for de forskjellige rasene, fargene og tegningene, for utstilling?
Finnes det aktiviteter for rotter (har hørt om rotte agility :cheerful: )?

Mamma ønsker isåfall å kjøpe rotte av oppdretter (det bestemmer jeg), eller å få noen omplasseringdyr da det er veldig koselig å hjelpe dyr i nød.
Hun er forelsket i hetterotte, om det er noe som heter det på "fagspråket". :nottelling:

På forhånd, takk for svar! :)

MissGuardian

Re: Vurderer å kjøpe rotte.

Post by MissGuardian »

Jeg har ikke så veldig mye peiling på alt du lurer på, men skal prøve å svare likevel :cheer:
Andre kommer sikkert til å svare deg mer utfyllende :cheer:
Jeg tror ikke det finnes rotteustillinger i Norge(annet enn den på rottetreffet som er for moro skyld), men finnes i andre land.

Det finnes ikke forskjellige raser på rotter, men forskjellige fargetegninger og pelstyper(Som at svart labrador og gul labrador er samme rase).

Hvis du leser avslveiledningen(http://tamrotter.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=10654) så får du en pekepinn på hva oppdrettere er/bør være ute etter :cheer:

Ang bur; jo større jo bedre! Jeg har et royal suite bur (http://www.lux-shoppen.dk/royal-suite-d ... klfB-EhCo4) til mine 3 og er VELDIG fornøyd!
De skal ALLTID være minst to av samme kjønn. Jeg personlig foretrekker å ha tre, for da har jeg bedre tid til å få en kompis til de gjenværende sånn at en slipper å være igjen alene.

Det er flere flinke oppdrettere her inne, og jeg tror jeg har fra de fleste aktive etter hvert :nottelling:

De vanligste feilene jeg ser folk gjør med rotter er:
- ha de alene
- alt for lite bur
- bruke spon
- gnagerblanding
og å ikke finne seg en skikkelig dyrlege FØR rottene er i hus. Rotter er en VELDIG dyr hobby, spesielt hvis du får fra dyrebutikk( tror det gikk 16-20 TUSEN i dyrlege på mine totalt 5 rotter i fjor.. Mesteparten var på dyrebutikkrotter.. I år har det gått 7000.. 99% av det på dyrebutikkrotter..
Flinke rottedyrleger er vanskelige å finne. Er to eller tre i hordaland jeg vet om som har peiling..

Hetterotte er en fargetegning, og finnes vel i flere forskjellige farger?

Håper du i alle fall fikk svar på noe av det du lurte på.. Hvis du lurer på noe, eller bare har lyst til å prate med noen, så må du gjerne sende meg en PM :cheer:
Og sist, men ikke minst; velkommen hit! :cheer:

LisaMalene
Pinky
Posts: 11
Joined: 15 Aug 2011, 19:57

Re: Vurderer å kjøpe rotte.

Post by LisaMalene »

Takk for svar, og takk :D Håper dette blir lærerikt.

Med spon, mener du vanlig flis, eller FINHAKKET flis? Og hvorfor skal man ikke bruke spon i buret?
Har aldri vært noe fan av å bruke pellets i buret, kan umulig være noe godt å gå på. :(

Til kaninene har jeg tepper i burene, og flis i "dohjørnet". Mye lettere å rense burene, og det går mye mindre penger på flis og myye mindre avfall!

MissGuardian

Re: Vurderer å kjøpe rotte.

Post by MissGuardian »

Alt som er laget av myke tresorter eg skadelig for rotter(og sannsynligvis for andre dyr).
Jeg bruker fleecepledd i buret, og papirpellets i dokassene. Fungerer veldig fint :cheer:
Går an å bruke sånt strø som nettbutikken her har, men jeg personlig er ikke så glad i å bruke trestrø.
Spon støver veldig mye og avgir fenoler som er skadelig for luftveiene.

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Vurderer å kjøpe rotte.

Post by Tonje Lenore »

Først og fremst, velkommen til forumet :cheerful:

Det virker i hvert fall som du tar godt vare på dine dyr, og det er veldig godt å høre!

Rotter er som du sier flokkdyr, og skal minst være to sammen, men jo flere jo bedre!
Når det kommer til bur så er det greit med et stort bur, men du trenger ikke alt for stort heller om du har
de mye ute.
Spon fra gran og furu gir ut et spesielt stoff som er giftig, derfor anbefales ikke det.
Men om du finner spon av osp eller bøk, så er det greit for det er ikke giftig!
Sagflis bør du også unngå for det støver veldig mye og det kan forårsake LVI (luftveisinfeksjon)
Jeg vil heller brukt hånkle/fleece pledd i bunn, da det er lett å rengjøre i tillegg til at det er mykt for rottene å gå på!

Rotter skal minst være ute 1 time om dagen, og helst være ute mer enn det også da de trenger mye aktivisering.
Det med agility trening er fullt mulig med rotter, handler bare om din tålmodighet, så går det :wink:

Jeg har i hvert fall ikke hørt noe om rotteutstilling her i Norge, utenom det NTF arrangerer.
Vi avler ikke etter utstillings kriterier, men at rottene skal ha god gemytt, ikke være aggressive, ikke nervøse, ha god levealder, friske osv! :cheesy:

Her er en link til NTF sin variant side http://www.tamrotter.com/varianter/
Der kan du se hva forskjellige tegninger, farger osv heter :cheerful:

Igjen velkommen skal du være, og det er bare å sende en PM om det er noe du lurer på! :grin:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

LisaMalene
Pinky
Posts: 11
Joined: 15 Aug 2011, 19:57

Re: Vurderer å kjøpe rotte.

Post by LisaMalene »

Så på siden, mange fine farger. : )
Og det finnes rex pelsede! :' D Har noen rex pelsede kaniner, elsker det!
Er de sjeldne? Måå nesten ha en slik! :cheeeers:

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Vurderer å kjøpe rotte.

Post by torasrotter »

Jeg skal ha kull med rex nå snart :wink: https://sites.google.com/site/rotteslot ... viske-kull

Her er også noen bilder av litt flere varianter hvis du vil se:
https://sites.google.com/site/karmasrat ... riantside/
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Vurderer å kjøpe rotte.

Post by Marit Fosen »

Velkommen til forumet! Jeg har fått med meg at du er kanineier og aktiv på kaninforumet. Jeg er Karmsunds kaniner på forumet. Det var et positivt sjokk å komme inn i rotteverdenen, fra kaninverdenen som ga meg et like stort negativt sjokk da jeg ble kanineier våren -07. Fra NKF som overhode ikke bryr seg om helse, miljø og dyrenes levevilkår generelt, kun poeng, til NTF som har dyrenes vel, på alle områder, i fokus.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

utmeldt

Re: Vurderer å kjøpe rotte.

Post by utmeldt »

Velkommen! :party:

Dette forumet er en kjempeflott måte å lære om rottehold på!

Lykke til med søken om de perfekte rotter for deg! :grin:

Titovn
Sover i do
Posts: 236
Joined: 18 Jan 2011, 23:39
Kjønn: Kvinne
Location: Vestfold

Re: Vurderer å kjøpe rotte.

Post by Titovn »

Velkommen !!! :party:

Så morro å lese om enda en ungjente som meg (samme alder og greier :wink: ) som også er veldig opptatt og like serriøs på dyr og ang avl - som meg! :nottelling:

Rotter er helt fantastiske, og jeg blir så varm innvendig av å lese hvordan du holer på med kaninene dine (gud, nå savne rjeg å ha det!) og jeg tror dine fremtidige rotter får det knall! Også bra du velger fra oppdretter og :D

Folk her har vel allerede svart på dine spørsmål, jeg ville vel egentlig bare ønske deg velkommen hit og håper du trives her ! :cheer:
If you live among wolves, you have to act like a wolf.

Måtte dere alle kose dere på de evige osteenger - høyt elsket, dypt savnet, men aldri glemt
Kiba Luna Atelah Shax Blue Rebel Mimmi Theodorine Mirax Leah Malin Honey Zenia Zuki Alma Wilma Tundra Una Revanta

LisaMalene
Pinky
Posts: 11
Joined: 15 Aug 2011, 19:57

Re: Vurderer å kjøpe rotte.

Post by LisaMalene »

Marit Fosen: Syns selv det er veldig synd at NKG ikke setter mer fokus i helse og at standaren hos kaninene skulle inneholdt MER helse og trivsel. Det eneste de har på poengkortet er jo kondisjon og pleie, er en kanin aggressiv, tynn, tjukk, møkkete eller ikke ser bra ut så blir den jo nullet.
Det er jo ikke NKF som står for enkeltpersoners kaninhold, det velger den enkelte selv hvordan de skal ta vare på og avle på dyrene sine. og det er jo ganske mange som har et veldig bra kaninhold, og det er vel fåtallet av dyrefolk generelt i norge som ØNSKER å ha et dårlig dyre hold. Uten om de som absolutt ikke bryr seg om velferd hos dyr, det får heller ikke NKF eller NTF gjort noe med.
Men for all del, jeg har sett skrekk eksemplarene jeg også! :(
Slik er det vel uansett hvilken dyr man driver med, fins en god del mennesker som har helt forferdelig hold av hester, hunder, kaniner, helt sikker rotter også.


Tusen takk for alle velkomstene her! :D Skal lete til vi finner en bra oppdretter for oss, og høre med mamma om hun syns noen er interesante. : )
Ble veldig forelsket i fargen Blue, med rex pels, selv om det faktisk er mamma som skal ha rottene : p

Post Reply