Enda en rottegutt som er blitt valgt bort

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Enda en rottegutt som er blitt valgt bort

Post by Marit Fosen »

I dag oppdaget jeg en ny "Birger" i den samme dyrebutikken hvor jeg kjøpte Birger. Det er (tror jeg) en hooded husky gutt, 4 - 5 måneder gammel. Han sitter, og har sittet alene ganske lenge. Han er redd og skvetten, og i. flg. innehaver av butikken, med tendenser til å være agressiv. Han spiser også avføringen sin. Jeg fikk ham til å lukte på hånden min, og til slutt å sette seg på armen min, noe jeg måtte gjøre på eget ansvar i.flg. innehaver. Men, ved den minste lyd skvatt han inn bak den halvveis oppspiste trekassen han hadde å gjemme seg i. Hjertet mitt blør for denne gutten, hva gjør jeg? :sadpace:
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Enda en rottegutt som er blitt valgt bort

Post by wollf »

har ikke du stort bur da;)

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Enda en rottegutt som er blitt valgt bort

Post by Marit Fosen »

wollf wrote:har ikke du stort bur da;)
Jo, jeg har det. Men, jeg er redd for at en gutt som dette skal ha en negativ innflytelse på guttene mine. Hva risikerer jeg? De tre guttene mine lever sammen i et fredelig og harmonisk forhold. Han kommer forresten fra en lokal "oppdretter" som spyr ut rotter til denne butikken. I et annet bur satt 8 -10 hanner av forskjellig alder fra samme "oppdretter". Hvordan kan denne "oppdretteren" se på at et av hans avkom lever på denne måten!
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Enda en rottegutt som er blitt valgt bort

Post by torasrotter »

Lever inn klage på butikken til Mattilsynet.. Hvis du kjøper denne gutten, så vil det nok dessverre bare dukke opp flere og flere etterhvert.. Jeg tror du vil ende opp med fult rottebur tilslutt :oops: Det er fryktelig trist at det er sånn, men det vil nok alltid komme noen nye når de gamle forsvinner..
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Lyngrottene
River avispapir
Posts: 995
Joined: 29 Jun 2009, 21:38
Location: Rygge/Moss
Contact:

Re: Enda en rottegutt som er blitt valgt bort

Post by Lyngrottene »

Veldig vanskelig dillema det der....
Men om du har muligheten, så kunne du ha tatt han med hjem, og se om det hjelper og nervøsiteten hans roer seg om han får den daglige kontakten med mennesker, og muligheten til og treffe andre gutter.
Kanskje han til syvende og sist egner seg best som en alene gutt eller kastrat, men det finner mann desverre ikke ut av uten og prøve, eller en lykkelig slutt der han faktisk kun trengte og bli trygg på mennesker og dyr, og blir en knall gutt.

Så om du vil prøve, eller håpe at noen andre forbarmer seg over han, er kun opp til deg.
Hilsen oss og våre 7 snart 9 bartetotter :D - Nå med Oppdatert hjemmeside ♥
R.I.P. englene våre, dere er dypt savnet <3

It's better to have loved and lost... Than never too have loved a rat before!!

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Enda en rottegutt som er blitt valgt bort

Post by wollf »

mattilsynet gjør neppe noe, men overtal venner og familie til å begynne med rotter;)

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: Enda en rottegutt som er blitt valgt bort

Post by Woodgirl »

Skjønner deg godt.
Hvis du velg å gi ham er forsøk så be om å få ham gratis, sett av pengene du sparer på det til en evnt. avliving hvis det ikke går bra. :wink:
Men det høres ut som om han har krøpet inn i hjertet ditt. :aww:
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Enda en rottegutt som er blitt valgt bort

Post by Matmor »

Mattilsynet kommer nok ikke til å gjøre noe med at innehaveren har en "utstillingsrotte" som ikke er salgbar så lenge innehaveren ikke prøver å selge ham til noen intetanende. Og noen nervøse og eller aggressive rotter forekommer det nok i de fleste kull, så de har nok ikke noe på leverandøren heller. Derfor vet jeg ikke om det vil hjelpe dyrebutikken å bytte leverandør. Faktisk høres det nesten ut som innehaveren har et vagt håp om at noen skal ta seg av stakkaren når han ikke er blitt avlivet ennå?

Fordi det ikke høres ut for meg som om dyrebutikken gjør noe spesielt galt her ser jeg ikke noen skade i å si at du kan prøve om du tror du har kapasitet. Men det blir ikke gratis.

Hvis innehaver sier han har bitt andre rotter ville jeg ha kastrert ham før jeg prøvde med introduksjon til de andre hannene dine. Prøv også å finne ut hvor lenge han har stått alene.

Som Woodgirl sier kan du kan be om å få overta ham uten betaling eller for en symbolsk sum av for eksempel 1 kr . Hvis han er redd og skvetten med agressive tendenser mener jeg at butikken ikke kan selge ham som kjæledyr - det er han ikke egnet til! Og det virker det som om innehaveren har skjønt også. Ikke er han noe bra reklame for butikken heller hvis han ikke kan tas ut.

Hvis du kastrerer ham med det samme er det lite sannsynlig at lukten av ham vil få rottene dine til å gå berserk, selv om han kanskje er en sånn problemrotte som får mange andre hanner til å vise seg fra den hårete siden.

Hvis du gir ham tid og tester ut reaksjonene hans på lukten av dine rotter (og hans lukt på de andre) før introduksjon reduserer du faren for at ting går helt galt ganske mye. Og introduksjonen må selvsagt foregå i rotteskritt.

Som Lyngrottene sa er det ikke sikkert han kan stå sammen med andre, selv ikke etter kastrering, eller i alle fall ikke på en god stund.

Jeg driver selv med introduksjon av en nervøs voksen han nå til mine egne. Han er såpass nervøs at han fikk bo her et par uker før jeg lot ham treffe de andre rottene. Jeg syntes det var viktigst at vi to hadde etablert et forhold først, så han visste at jeg var trygg. Da er det litt mindre sannsynlig at han biter meg i panikk når han er redd og opphisset. Hvis han må kastreres først tar det uansett noen uker før hormonene daler.

Woodgirl
Stjeler søppel
Posts: 752
Joined: 12 Dec 2006, 17:49
Location: Oslo

Re: Enda en rottegutt som er blitt valgt bort

Post by Woodgirl »

Hva skjer da? Har du bestemt deg for noe? :happy:
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Enda en rottegutt som er blitt valgt bort

Post by Marit Fosen »

Woodgirl wrote:Hva skjer da? Har du bestemt deg for noe? :happy:
Jeg tror ikke jeg kommer til å ta ham. Jeg er redd for at det kan ødelegge noe for de tre jeg allerede har.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Enda en rottegutt som er blitt valgt bort

Post by Marit Fosen »

Han står der enda, alene i det nitriste akvariet med et halvspist trehus som eneste innredning. :trist: Jeg sa til dem at dette grenser til dyremishandling. Dette er vondt.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Enda en rottegutt som er blitt valgt bort

Post by torasrotter »

Jeg kan godt forstå deg.. Det er ikke mye gøy å se på at dyr misstrives. Det er ikke noen som kunne tenke seg å ha han som alene-rotte da? Det hadde jo kanskje fungert :cheerful:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Enda en rottegutt som er blitt valgt bort

Post by Søstrene Halvorsen »

Jeg er sikkert litt trøtt og kansje oversett det, men hvor i landet er det denne butikken holder til?
Hvis det ikke er for langt unna så kansje jeg kan go snakke litt med mannen min og få til noe. Jeg ønsker meg veldig en Birger og har jo plass til flere både. Som alene rotte og i flok, Jems og Ratatuie vet jeg ikke reagerer på andre hanner i bure sitt eller uten for så kansje det kan bli en løsning. Hater bare og se og høre om slike ting.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Enda en rottegutt som er blitt valgt bort

Post by Marit Fosen »

Søstrene Halvorsen wrote:Jeg er sikkert litt trøtt og kansje oversett det, men hvor i landet er det denne butikken holder til?
Hvis det ikke er for langt unna så kansje jeg kan go snakke litt med mannen min og få til noe. Jeg ønsker meg veldig en Birger og har jo plass til flere både. Som alene rotte og i flok, Jems og Ratatuie vet jeg ikke reagerer på andre hanner i bure sitt eller uten for så kansje det kan bli en løsning. Hater bare og se og høre om slike ting.
Butikken holder til rett utenfor Haugesund, så det blir litt langt unna for deg.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

Søstrene Halvorsen
Bygger bol
Posts: 503
Joined: 22 Jul 2010, 21:23
Location: Akershus

Re: Enda en rottegutt som er blitt valgt bort

Post by Søstrene Halvorsen »

Æsj det var synd. Jeg håper det ordner seg for den lille krabaten.
Rotter: Søstrene Halvorsen ( Trulte og Vesla), Herr Halvorsen ( Hallis), Jems Bond og Ratatui

Post Reply