Gulvtrening?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Irmiel
Gnager på ledninger
Posts: 110
Joined: 23 Oct 2010, 00:40
Location: Narvik

Gulvtrening?

Post by Irmiel »

Nå har jeg endelig fått muligheten til å ha rottene løs på eget hobbyrom, noe jeg har ønsket lenge. :grin: Har Satt inn reiseburet der slik at de kan gå på do inne i buret og slappe av/ha en trygg plass om de trenger det. Og noen leker/gjemmeplasser rundt om i rommet :cheerful:
Har bare et lite problem. Pax og Ayari nekter å gå på gulvet. :crazybonk: Har aldri vært borti maken til særinger.
De er sånn i buret også, hvis jeg ikke har "spon" nede i buret nekter de å gå der, og klatrer gjærne rundt for å komme fram til plasser som fex matskålen, og står på taket til huset og fisker etter mat..
Forsøkte å ha aviser og fleecepledd i bunnen men da ville de heller ikke gå der.
Har forsøkt å lokke og belønne og vise dem at gulvet ikke er farlig, men de tror ikke helt på meg. Ligger det en matte på gulvet er det ingen problem, da springer de rundt på den .. men bare den.. (vil ikke ha matte da Pax markerer så innmari mye på dem)
Er det noen som har noen forslag til hvordan jeg kan få dem til å vandre på gulvet? Vil jo at de skal kunne ha det litt fritt og utforske nye plasser :cheerful:
All those who believe in telekinesis raise my hand...

Ayari's Storm - Sansa - Eleanor
R.I.P Murmeli's Jaz & Pax Riot <3

torasrotter
Gammelrotte
Posts: 2871
Joined: 07 Jan 2008, 15:04
Location: Kristiansand
Contact:

Re: Gulvtrening?

Post by torasrotter »

Det er veldig vanlig i begynnelsen :wink: Det kommer seg etter hvert, bare vent å se :cheerful:
A soft answer turns away wrath, but a harsh word stirs up anger..
http://sites.google.com/site/rotteslottet/home
Mail: karmas_rattery@hotmail.com
Dizzy, Chanel, Sangha, Siddharta, Fosil & Kevay * Percy & Sheldon

Christi
Bygger bol
Posts: 469
Joined: 14 Mar 2008, 15:09
Location: Oslo
Contact:

Re: Gulvtrening?

Post by Christi »

Mine to første gutter syntes det var kjempeskummelt å gå på gulvet. I de første to ukene vi hadde de satt jeg mye på gulvet ved siden av buret slik at de kunne klatre fra buret over på meg og balansere bortover beina mine og ta små turer fra meg ut på gulvet til de ble redde og klatret tilbake opp på meg. Så ble turene lengre og lengre til de en dag ikke var redde lengre. Så gnagde de i stykker to høytalerledninger og internettkabelen og jeg angret som en hund på at jeg hadde lært dem å gå på gulvet :oops:

Å være redd for å gå på åpne plasser og ut på gulvet er en naturlig respons for rotter siden de fra naturens side må passe seg for rovdyr som kommer ovenfra (rovfugler etc). Hvis du legger ting de kan gjemme seg i på gulvet rundt buret og inni buret tror jeg det kan gå litt fortere for dem å våge seg ut - da kan de løpe fra trygg plass til trygg plass og ta tilvenningen i sitt eget tempo.
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

Irmiel
Gnager på ledninger
Posts: 110
Joined: 23 Oct 2010, 00:40
Location: Narvik

Re: Gulvtrening?

Post by Irmiel »

Får vel bare fortsette med lokkinga og kosinga da :cheerful:
All those who believe in telekinesis raise my hand...

Ayari's Storm - Sansa - Eleanor
R.I.P Murmeli's Jaz & Pax Riot <3

Tonje Lenore
Alfatryne
Posts: 1847
Joined: 07 Jan 2011, 09:11
Location: Over alt
Contact:

Re: Gulvtrening?

Post by Tonje Lenore »

Sånn var det med noen av mine også, de var utrolig redd for å være på gulvet, men så lenge jeg var der med dem gikk det helt fint, etter hvert gikk det bedre og bedre og til slutt trengte jeg ikke å sitte på gulvet med de mer :cheerful:

Så det er bare å ha tålmodighet så kommer det etter hvert :grin:
Tinkerbell,Fair Game,Naranda,Indium,Inara,Lust og Ruby :rottehode:


:angel: [HEAVY BLACK HEART] Hvil i fred alle mine vakre engler, alltid elsket, aldri glemt [HEAVY BLACK HEART] :angel:


http://Www.selgerotter.blogg.no

Ida.K
Sover i do
Posts: 264
Joined: 14 Mar 2011, 16:58
Kjønn: Kvinne

Re: Gulvtrening?

Post by Ida.K »

Miin lille søte unge vil ikke på gulvet, da bare strever hun for å klatre oppover beinet mitt igjen. Sliter litt med å lære henne å gå løs enda :roflmao:
Men hun skal ut å gå nå!! :grin:

Irmiel
Gnager på ledninger
Posts: 110
Joined: 23 Oct 2010, 00:40
Location: Narvik

Re: Gulvtrening?

Post by Irmiel »

mine liker rett og slett ikke harde overflater :P
All those who believe in telekinesis raise my hand...

Ayari's Storm - Sansa - Eleanor
R.I.P Murmeli's Jaz & Pax Riot <3

Titovn
Sover i do
Posts: 236
Joined: 18 Jan 2011, 23:39
Kjønn: Kvinne
Location: Vestfold

Re: Gulvtrening?

Post by Titovn »

Vi hadde rottene våre ute på gulvet en gang :cheer: De var ikke spesielt redde, men vi hadde en del ting ute da, huset, skål med vann og mais i og divesre diverse ting :bleh: Men når vi hadde åp grasset ute, så var de veeldig skeptiskeo g kom helst inntill oss igjen, untatt Kiba, hun hadde gjort det før og koste seg! :cheer: Så det er vel noe med det å ha hus elle rnoe åp gulvet, så de kanskje føler seg litt tryggere?? :nottelling:
If you live among wolves, you have to act like a wolf.

Måtte dere alle kose dere på de evige osteenger - høyt elsket, dypt savnet, men aldri glemt
Kiba Luna Atelah Shax Blue Rebel Mimmi Theodorine Mirax Leah Malin Honey Zenia Zuki Alma Wilma Tundra Una Revanta

Post Reply