Er rotte dyret for meg?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Ulricke
Pinky
Posts: 10
Joined: 08 Apr 2011, 03:21
Location: Bergen

Er rotte dyret for meg?

Post by Ulricke »

Hei

Jeg er en dyreglad jente på snart 20år som er på jakt etter en gnager. Per dags dato har jeg 1liten hund på 5-6kg og 1rampete underlat.
Grunnen til at jeg poster dette, er fordi jeg er usikker om rotte er dyret for meg/oss.
Valget står forøvrig mellom hamster, marsvin, ørkenrotte og tamrotte. De to sistnevnte har jeg meget lite erfaring med.
Bur er ikke noe problem da jeg lager det selv utfra en bokhylle fra Ikea.

Min samboer skal riktignok ha sin mening hørt han også, det virker som han har vendt seg til tanken på å få et hamster i hus. Da de krever lite, lukter lite og er rolige dyr. Når jeg nevnte rotter sa han blankt nei, men det sa han på underlaten også, men i dag er de gode venner :) Han syns rotter er stygge og ekle dyr. På grunn av dette får jeg enda mer lyst til å overbevise han om at de ikke er det. Jeg personlig syns de er søte, men samtidig litt "skumle" fordi jeg ikke har personlig erfaring enn det jeg leser på nett. Var innom en dyrebutikk er om dagen, der lå det 3-4rotter sammen inni ett rør å sov, syns det var utrolig artig. De virket veldig kontakt søkende da flere kom bort til sprinklene med engang jeg gikk bort til buret.
Føler ikke at jeg får godt nok inntrykk av rottene når jeg besøker de i dyrebutikkene og leser om de på internett. Før jeg skaffet meg underlat brukte jeg utallige timer foran pc'en, slukte det jeg kom over, likevel var det ikke helt som forventet når vi fikk han i hus (angrer ikke!).
Jeg tror nok ikke familien min blir veldig behjelpelig med pass av rotter, hamster er ikke noe problem da jeg har hatt 3 tidligere. Min mor hadde kanskje passet dem, uten at jeg skal si det for sikkert. Tviler derimot at hun hadde hatt de ute. Hvordan er det hvis rottene pleier å være ute og de plutslig får lite kontakt og ikke får være ute i 1-2ukers tid? Blir de "anderledes" i møte med meg igjen? Kjenner de meg igjen som en hund ville ha gjort?

Det er viktig at rottene kan gå overens med hunden vår, da hun er vår lille engel. Hun gikk fint overens med en ilder, når hun først skjønte at dette var jo en koslig lekekamerat! Underlat gutten vår er mye ute og jeg ser derfor ikke så veldig stort problem med å ha noen ekstra krabater løs. Likevell er jeg redd for at jeg skal angre etter kjøpet å finne ut at dette ikke var noe for meg/oss. Rotter er smarte dyr, og krever sitt som alle andre. Hvor mye ekstra "arbeid" er det med 2rotter enn med hamster/underlat f.eks? Jeg vil ikke at de skal bli et "kjøp og kast" objekt.

Håper ikke dette ble veldig langt eller kronglete :)

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Er rotte dyret for meg?

Post by Matmor »

Hei,
det er lurt av deg at du tenker skikkelig gjennom dette på forhånd :)

Hund: Du er absolutt ikke garantert at rottene går overens med hunden. Rotter er naturlige byttedyr for hund, og selv om hunden skulle ha lært at kjæledyr ikke er mat (noe du forøvrig aldri må stole på - rottene er dessuten mye mer sårbare enn en ilder) er det en helt annen sak å lære rottene å ikke være redde for hunden. Det er for eksempel stor sjanse for at rottene vil forsøke å bite hunden hvis den kommer med snuten. Hvis det er en forutsetning for deg at rottene og hunden kan gå løse i samme rom samtidig - ikke skaff deg rotte. Sjansen for å mislykkes er stor.

Samboer som ikke liker rotter: dette kan være en skikkelig kilde til konflikt. Rotter skal jo ha utetid, og da kan de finne på å gnage på ting, for ikke å snakke om at de bæsjer og tisser. Det betyr at de kan bli et stadig gnagsår for samboeren. Samboeren synes kanskje heller ikke at det er festelig at du får rottetiss på klærene og lukter av rottene. Folk har veldig forskjellig toleranse for slikt, så det er best å respektere at vi er forskjellige på den måten, særlig hvis han er villig til å akseptere hamster. Jeg antar at du ikke er så oppsatt på å få akkurat rotter at du er villig til å risikere samboerskapet.

Familie som ikke vil passe rottene: Det er dyrt med profesjonelt pass. Hvis du stikker innom hjemmesidene mine står det en artikkel der om "Hva rottehold koster". Prisene har ikke gått ned siden den gangen jeg skrev den.

Mor som kanskje vil passe rotter, men ikke ha dem ut: Over en 1-2 ukers periode synes jeg ikke dette er forsvarlig. Det handler ikke bare om at rottene blir understimulert, og at de kan være snurt en stund når du kommer tilbake fra ferien. Det handler om at den som skal passe rottene ikke vil oppdage det om de er syke eller har det vondt før det har gått alt for langt :sad:

Tid: Fordi rotter trenger utetid under oppsyn for å bli brukbare kjæledyr krever de faktisk omtrent like mye oppmerksomhet som en hund. Dette kommer i tillegg til den kvalitetstiden du skal gi hunden og undulaten. Hvis samboeren din ikke trives med rotter i det hele tatt, kanskje i en slik grad at han foretrekker å være i et annet rom når de er ute, er dette tid dere i praksis er utilgjengelige for hverandre. Og uansett kan du ikke ta sjansen på å ha undulaten ute sammen med rottene, hvis du pleier å gi den utetid.

Det beste rådet jeg tror jeg kan gi deg hvis du er overbevist om at rotte er dyret for deg, og kan leve med at hun og rotte ikke nødvendigvis går godt sammen, er å snakke med samboeren og foreslå at du passer noens rotter i en ferie for å se hvordan det fungerer. Og å respektere den du bor sammen med hvis han forstatt sier "Nei" etter de ukene. Dessuten må du finne ut av hva du vil gjøre med pass av rottene før du skaffer deg noen selv.
:rat:

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Er rotte dyret for meg?

Post by Tonje! »

Heisann!

Jeg bor i Bærum, ikke så langt unna OSlo, så om du og samboeren har lyst er det bare å komme innom her for å hilse på mine to jenter på 16 måneder :)

Når det gjelder samboeren din, så skal jeg være så frekk at jeg tror han hadde falt pladask for rottene om han bare fikk litt tid på seg :giggle: Kjæresten min var veldig skeptisk til rottene da vi ble sammen (rottene var da allerede voksne), men nå er han faktisk blitt ganske glad i dem, og synes de er morsomme og søte. Og vi bor ikke sammen en gang ;) Men dette er jo så klart noe dere må bli enige om på forhånd.
Forresten, til det Matmor sa om gnaging og tissing. Gnaging kan bli irriterende, men om man rottesikrer leiligheten på forhånd og passer litt på, så kan det gå veldig greit. Mine rotter har ødelagt ganske lite, og gnager mye mindre nå som voksne enn de gjorde som rotteunger. Og når det gjelder tissing så vil rotter alltid markere litt utenfor buret, selv om de er blitt husrene. Markering er små urindråper de legger fra seg litt rundt omkring. Det hender at de markerer litt på klærne dine, men jeg har aldri noen gang opplevd at det setter igjen lukt :)

Jeg skjønner forsåvidt hva du mener med at rotter er litt "skumle" siden du ikke har noen personlig kjennskap til dem. Det er slik jeg føler det ovenfor f.eks. marsvin og hamstere. Jeg har ingen erfaring med dem, og føler at jeg ikke forstår kroppsspråket deres eller noen ting. Men sånt lærer man seg jo fort. Og rotter er ikke vanskelige dyr sådan, de blir lett trygge på og glad i mennesker.

Når det gjelder pass av rotter kan det jo være at du er heldig og får kontakt med noen her inne som kunne vært behjelpelig. Det er flere på forumet som bor i Bergensområdet. Når det gjelder å være mye inne i buret mens du er på ferie så er det ikke krise om du er borte en langhelg og de får noen kjedelige dager i buret. Men min erfaring er at om det går lengre tid enn det, så bør du få tak i en dyrepasser som faktisk tar dem ut litt. Når det gjelder å kjenne igjen eieren så liker jeg å tro at de gjør det ja, selv etter at man har vært borte på lang ferie :) Mine rotter er tydelig tryggere på meg enn på fremmede.

Det er flere som har rotter sammen med hund, og det pleier å gå fint for rottenes del, spesielt om de vennes til hunden fra de er små. Det er i hvert fall mitt inntrykk. Mine rotter er ikke vant med hund, men de brydde seg likevel ikke stort da jeg passet huskyen til venninna mi i fjor sommer. De var ute og løp som vanlig, mens hunden lå rolig og tittet på dem. Ikke noe problem. De var faktisk litt nysgjerrige på hunden, samtidig som at de ikke turte å gå HELT inntil den, hehe. Gamlerottene til en venninne av meg vokste opp med hund, og de var ikke redde i det hele tatt. Jeg passet dem i en lengre periode for noen år tilbake, og da denne samme huskyen var innom på besøk løp de ivrig bort til den for å snuse. Men så klart, man kan aldri garantere at det helt sikkert vil gå bra.
Undulaten er jeg derimot mer usikker på, både undulaten og rottene kan vel kanskje finne på å skade hverandre?

Hvis man skal sammenlikne rotter med hunder, slik Matmor gjør, så må jeg få skyte inn at rottene er mye mindre arbeid, slik jeg ser det. Jeg hadde nok aldri orket å ha hund (er syk med ME), men rottene er ikke noe problem. Buret vaskes to ganger i uka, og de er ute og løper hver dag. Når de er ute og løper trenger jeg bare å følge sånn delvis med, de er såpass veloppdragne at de ikke gjør særlig med ugang. Men nå er jo mine blitt voksne og litt late, det var mere sprell og ugang i dem da de var yngre.
Undulat kan jeg lite om, men skal man sammenlikne rotter med hamstere derimot, så er nok rottene ganske mye mer krevende. Det er klart.
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Tifa
Sover i do
Posts: 259
Joined: 10 Feb 2009, 18:39
Location: Oslo

Re: Er rotte dyret for meg?

Post by Tifa »

Min mening er at det er like mye jobb med rotter som med hund. De krever veldig mye, både når det gjelder rengjøring (jeg synes rottetiss lukter veldig fort!), utetid på et rottesikkert sted (de kan finne på å både gnage og tisse når de er ute), og ikke minst veterinærutgifter (jeg ha nok brukt flere tusen på mine fem jeg har hatt). Jeg synes ikke de kan sammenliknes med hamster.

Men rotter har utrooolig stor personlighet, og gir utrolig mye av seg. Jeg kommer alltid til å være svak for disse små skapningene. Jeg liker å sammenlikne dem med små hunder :P

Hva med å passe på noen rotter for noen som skal på ferie? Det kan være lurt å få "prøve det ut" før man kjøper, slik at man får se hvordan hverdagen blir med rotter i hus :)
Lykke til!
Rotteløs :trist:

Tonje!
River avispapir
Posts: 875
Joined: 12 Feb 2004, 22:22
Location: Bærum
Contact:

Re: Er rotte dyret for meg?

Post by Tonje! »

Nå for tiden kan jeg ikke helt se at det er så mye arbeid med mine to. Buret tar det ca 30-40 minutter å vaske, og det gjøres to ganger i uken. Når rottene er ute og løper i leiligheten aktiviserer de seg selv, jeg kan drive med mine egne ting. Leker og koser med dem når jeg eller de har lyst. Trenger ikke å følge etter dem, passe mye på eller noe sånt.

En hund hadde trengt mental stimuli hver dag, turer hver dag, og mye mer deltakelse fra min side :P
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

Tifa
Sover i do
Posts: 259
Joined: 10 Feb 2009, 18:39
Location: Oslo

Re: Er rotte dyret for meg?

Post by Tifa »

Tonje! wrote:Nå for tiden kan jeg ikke helt se at det er så mye arbeid med mine to. Buret tar det ca 30-40 minutter å vaske, og det gjøres to ganger i uken. Når rottene er ute og løper i leiligheten aktiviserer de seg selv, jeg kan drive med mine egne ting. Leker og koser med dem når jeg eller de har lyst. Trenger ikke å følge etter dem, passe mye på eller noe sånt.

En hund hadde trengt mental stimuli hver dag, turer hver dag, og mye mer deltakelse fra min side :P
Mine sitte oppå meg og skal "leke" med meg hver gang de er ute, dvs. jeg er nødt til å sette av minst to timer KUN til rottene hver dag. Så i forhold til hundene, som får tur og hjernetrim ca tre timer om dagen, blir det ca likt :P Og storrengjøringen i buret mitt tar minst en time. Men rotter er selvfølgelig forskjellige, jeg kan bare prate utifra hvordan jeg synes det er.
Rotteløs :trist:

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Er rotte dyret for meg?

Post by Matmor »

Jeg skal innrømme at jeg aldri var SÅ ivrig etter å gå tur med hund, annet enn i helger... Da jeg hadde hund regnet jeg med at det tok et par timer om dagen å gjøre ting som stort sett krevet all oppmerksomheten: gå turer eller leke med hunden. (Det var en hund med lettstelt pels.) Tiden hvor man sitter og klør hunden mens man prater med noen andre eller leser en bok teller ikke. Det krevde minimalt med oppmerksomhet i motsetning til å ha rotter ute av buret med en hund i rommet! Derfor synes jeg at sammenlikningen mellom rottene i ett rottebur og hund tidsmessig er rimelig.

Ulricke
Pinky
Posts: 10
Joined: 08 Apr 2011, 03:21
Location: Bergen

Re: Er rotte dyret for meg?

Post by Ulricke »

Det ble rotter på oss.
Min samboer ble stadig mer overbevist, etter å ha vært i flere dyrebutikker og snakket med noen som har personlig erfaring med rotter. Fått bekreftet og avbekreftet noen "myter og gåter".
Vi kjøpte to små jenter på "Oslo zoo senteret". De sa de var mellom 5-7uker gammel. Hun ene sa at de var fra en privat oppdretter fra Lillehammer, mens han andre sa de var født her. Hva som stemmer vet jeg desverre ikke.

Nå har vi hatt de to små jentene siden onsdag, men hun ene er bare blitt værre og værre. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre.
Jeg er blitt kjempe glad i de allerede, og er blitt overrasket hvor snille og herlige dyr rotter er.
Allerede fra første dagen, så har hun vært litt smal i øynene. Det er litt rødt/brunt puss i øyekroken på det ene øyet, men ikke på det andre.
Hun var aktiv dagen vi kjøpte henne med hjem og andre dagen, men etter dette har det bare gått nedover. Hun sover store deler av dagen, når hun er våken virker hun rett og slett for svak til å være i ordentlig aktivitet som hos sin søster. Diare har hun vært plaget med i flere dager nå, tenkte kanskje det var foret, men søsteren har fin og fast bæsj. Jeg er usikker på om hun får i seg mat, ser at hun drikker litt fra skålen med vann jeg har tatt inn i buret. Om det er tilstrekkelig mengde er en annen sak.
Jeg er redd for at hun skal dø. Burde jeg kontakte veterinær snarest? Eller burde jeg vente å se det ann ett par dager?

MissGuardian

Re: Er rotte dyret for meg?

Post by MissGuardian »

Jeg ville kontaktet dyrlege.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Er rotte dyret for meg?

Post by wollf »

farge har hun? er det hun fra lillehammer?
har hun oppblåst mage?

Ulricke
Pinky
Posts: 10
Joined: 08 Apr 2011, 03:21
Location: Bergen

Re: Er rotte dyret for meg?

Post by Ulricke »

Beklager, ordla meg litt dårlig.
Damen bak disken på butikken sa at kullet var fra Lillehammer, mens mannen som hjalp med rottene sa at de var født i butikken.

Nei, jeg ser ingen oppblåst mage.
Her er et bilde av henne som jeg tok på ondag.
Image

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Er rotte dyret for meg?

Post by wollf »

hvilken dutikk var det du kjøpte fra? den på city?

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Er rotte dyret for meg?

Post by wollf »

eller den bak gunerius

Ulricke
Pinky
Posts: 10
Joined: 08 Apr 2011, 03:21
Location: Bergen

Re: Er rotte dyret for meg?

Post by Ulricke »

Oslo Zoo senter. Den bak Gunerius ja :)
http://www.oslozoosenter.no/index.htm

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Er rotte dyret for meg?

Post by wollf »

er ikke det den bak gunerius?
dyrene er nede i 2. etage... fin butikk.

om det er den kan det være MC....

Post Reply