Feil forum I know, men spørsmål om ørkenrotter?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
rattie19
Sofaspiser
Posts: 147
Joined: 30 Sep 2010, 15:34
Location: Sola

Feil forum I know, men spørsmål om ørkenrotter?

Post by rattie19 »

Jeg har allerede postet dette på hamsterforeningens hjemmesider, men det er ikke mye aktivitet der inne skal jeg si... Så om noen har (hatt) ørkenrotter her og har litt peil, så hadde jeg satt pris på et svar. Dette er samme innlegg som jeg postet på NHF:

Er ny på forum og trenger raskt svar. Jeg har hatt to brødre i nøyaktig 2 år og 9 måneder nå. Inatt døde den ene. Ingen skader, blod rundt nese/ øyne, spiste og drakk som normalt, var aktiv. Jeg vet ikke hva gjennomsnittsalder er på ørkenrotter, for det står alt mulig overalt på nett, men blir de ca så gamle? Og nå står jeg også med et dilemma. Broren som er igjen. Noen steder på nett anbefaler de å bringe en ny ørkenrotte inn, men det er jo stor sjans for slåssing om de ikke er fra samme kull. Jeg er også skeptisk til dette, for om det skulle bli godtatt en ny en, men den gamle dør om ikke så lenge (hypotetisk sett), så må jeg igjen få inn en ny ørkenrotte. Planen var å ikke ha flere ørkenrotter etter dette paret... Depresjon over å ha mistet burkameraten har jeg også¨lest kan drepe den gjenværende rotta, er dette sant? Noen kan også bli vandt til å være alene og trives med det, men jeg vil kun det beste for min gutt og ikke at han skal være alene! I mitt hode så må jeg enten gi han bort til noen med ørkenrotter fra før (noe som jeg ikke liker, for hva om han blir støta ut av den nye flokken/ noe skjer?), la han leve videre alene (noe jeg finner utrolig vanskelig å gjøre også, for det båndet brødrene hadde var utrolig sterkt) og risikere en alvorlig depresjon på han, eller ta han til dyrlegen og la han få en fin avslutning på livet (og dette er jo det verste for meg, å miste to på et døgn, men på annen side, kanskje det er det beste?). Folkens, jeg vil gjerne ha deres hjelp :/ Jeg er en dyre-elsker og skal bli veterinær, men denne problemstillingen finner jeg vanskeligst av alt jeg har vært borti av dyr!

Om ingen kan svare så er det greit, men det er en ganske lei situasjon og jeg vil bare det beste for ørkengutten som er igjen :(
Thea og Prikken <3

Nochan
Stjeler mat
Posts: 86
Joined: 27 Jun 2010, 19:52

Re: Feil forum I know, men spørsmål om ørkenrotter?

Post by Nochan »

Jeg har hatt mange ørkiser (rundt 20) så har ganske mye erfaring. 2-3år er det mest normale etter min erfaring, har hatt noen som ble under 2år og noen som ble over 4år. Så jeg antar at han døde av alderdom.

Det varierer veldig hvordan ørkiser takler at en dør, noen kommer over det etter noen timer og andre kan bruker over en uke... Dersom din sørger lenge, så tror jeg at jeg ville avlivet han, han er ganske gammel og du høres ut som en god dyrevenn så de har nok hatt det helt fantastisk hos deg. :cheerful:
Jeg tror ikke jeg ville satt han sammen med en ny siden han er så gammel, men jeg håper egentlig at han kan ha det fint alene også, det er mange som kan det. Pass på at han spiser og drikker nå, og om han ønsker det så gi han ekstra mye oppmerksomhet(noen ønsker å være alene når de sørger, det varierer også)

Lykke til, og kondolerer for at du mistet han ene..

rattie19
Sofaspiser
Posts: 147
Joined: 30 Sep 2010, 15:34
Location: Sola

Re: Feil forum I know, men spørsmål om ørkenrotter?

Post by rattie19 »

Tusen takk! Svaret jeg fikk på nhf, var at jeg skulle se det an. Det virker som om han leter etter kameraten, for han gnager ikke på pappen jeg la inn (og begge elska papp). Det vil bli masse oppmerKsomhet på han nå, men tror jeg heller mot å avslutte det for han også på en pen måte, pga alderdommen og nevnte ting. Huffff, man forbereder seg på at slike dager skal komme, men det er et slag i fjeset når det faktisk skjer...
Thea og Prikken <3

Itchigo
Alfatryne
Posts: 1643
Joined: 03 Nov 2008, 21:50
Location: Bergen, Nattlandsfjellet
Contact:

Re: Feil forum I know, men spørsmål om ørkenrotter?

Post by Itchigo »

Jeg personlig ville ikke avlivet en tamrotte om han ikke var syk, da de virkelig kan kose seg som alenerotter en stund, spes når de er gamle. Har ei jente nå som trivdes veldig godt med sine gamle burkamerater, men når de døde ville hun heller være alene en å få en ny venn. Det tok noen dager, men så ble hun vandt til å leve alene og får masse oppmerksomhet! Hun er rundt to og et halvt år nå.

Du får se det an selv, og velge det beste for ørkenrotta.
Aurora

rattie19
Sofaspiser
Posts: 147
Joined: 30 Sep 2010, 15:34
Location: Sola

Re: Feil forum I know, men spørsmål om ørkenrotter?

Post by rattie19 »

Han virker litt deppa for dagen, ikke så interessert i mat og slikt, men han får masse oppmerksomhet og godbiter og alt ^^ JEg gir det tid for jeg klarer absolutt ikke å ta opp telefonen og avtale med dyrlegen om han holder seg på et "stabilt nivå". De er så små, men de betyr så mye! Helt utrolig :cheerful:
Thea og Prikken <3

Post Reply